«Սակայն այժմ դուք, երբ թուրքերի դեմ եք պատերազմում, վստահ եղեք և երբեք մի՛ կասկածեք, որ դուք մարմնի և արյան (այսինքն` մարդկանց) դեմ չէ, որ պատերազմում եք։ Այլապես ես ձեր մարգարեն պիտի լինեի և պիտի մարգարեանայի պնդելով, թե յուրաքանչյուր թուրք բազմաթիվ քրիստոնյաների պիտի սպանի։ Սակայն Դուք պետք է վստահ լինեք, որ պատերազմում եք դևերի մի հսկա զանգվածի դեմ, որովհետև թուրքաց բանակը հենց այդ դևերի բանակն է»։
Մարտին ԼՅՈՒԹԵՐ
«Թուրքերը` Աստծու պատուհասն ու սատանայի գործիքը»
ՆԱԽԵՐԳԱՆՔԸ` ՈՒՂԵՑՈՒՅՑ
Մարտին Լյութերը (1483-1546 թթ.) միջնադարյան Եվրոպայի ամենապայծառ մտածողներից էր, գերմանական ռեֆորմացիայի առաջնորդն ու լյութերականության հիմնադիրը։ Ապրել է 16-րդ դարում, ամենայն հավանականությամբ առերեսվել է թուրքերի հետ, չէ՞ որ Եվրոպան կքել էր օսմանցիների լծի տակ։ Չէ՞ որ 1535-ին Սուլեյման 1-ինի և Ֆրանսիայի արքա Ֆրանցիսկ 1-ինի միջև կնքվեց ֆրանս-թուրքական դաշնակցային պայմանագիր, համաձայն որի Ֆրանսիային տրամադրվում էին առևտրական, դատական և հյուպատոսական արտոնությունները։ Միով բանիվ` դևերի հսկա զանգվածը, Աստծու պատուհասն ու սատանայի գործիքն ահա արդեն հազար տարի մարդկության պատուհասն է և բիրտ ու արյունահեղ գործիքն է ամենուր, ուր ներխուժել և ասպատակել է։ Այնուամենայնիվ, թուրքերի գլխավոր զոհը հայերս ենք ահա արդեն հազար տարի։ Եվ ահա շարունակելով Թուրքիայի, առհասարակ թուրք տեսակի լիարժեք բացահայտման թեման, որ արծարծվել է «Իրատեսում» («Հրեշը տաճարում, թիվ 68 և «Թուրքիան մշակութային ցեղասպան», թիվ 70), առաջարկում եմ Թուրքիայի և թուրքի ծագման, զարգացման և համաշխարհային նախճիրի ողջ ճանապարհային քարտեզն արծարծել ժամանակակից հայ կերպարվեստում։
ՔԱՂԱՔԱԿԻՐԹ ԴԱՇՈՒՅՆԸ`ՀԱՅՔԻ ԹԻԿՈՒՆՔԻՆ
Մինչև բուն թուրք-օսմանական (նաև ակ-կոյունլու և կարա-կոյունլու) դիվային ցեղատեսակի պատկերումն ամենատարբեր ժանրերով և եղանակներով (քանդակ, գեղանկար, կարպետ, գորգ և այլն) ներկա հայ կերպարվեստագետները թող որ լուսաբանեն այն երկրներին և այն գործիչներին, որոնք հավասարության նշան դնելով պանթուրքական զարհուրելի նկրտումներով Երկիր մոլորակին մարտահրավեր նետած թուրքա-ազերբայջանական, հրեա-անգլոսաքսոնական դաշինքի և համաշխարհային քաղաքակրթության բնօրաններից մեկի` Հայքի միջև, ըստ էության ու աներեր խրախուսում են վայրագների խրախճանքը։ Անգամ Հռոմի պապն իր վեհագույն պաշտոնին վայել հանդիսավորությամբ ողբաց այրաց և տիկնանց, ծերերի ու մանկանց կոտորածը, բայց Արցախում հավասարության դաժան նշան դրեց դևերի մարտագնդի (թուրքերի) և արարիչ էթնոսի (հայերի) միջև։ Եվ կարելի է ուղերձ հղել առ Վատիկան ու խնդրել քաղաքակիրթ աշխարհին` ներկայացնել թուրքերի եվրոպական նախճիրի ճանապարհային քարտեզը։ Եվ զուգահեռ ի ցույց դնել հայ աշխարհի հսկա ներդրումը Եվրոպայի քաղաքակրթության մեջ։ (Թուրքիան, իր հրեա-անգլոսաքսյան կնքահայրերի օրհնությամբ Հայքում պարտվելով, հուսամ, որ մի օր կարժևորի անելիքն աշխարհում ու կարշավի դեպի հարավ)։ Մի խոսքով, Հանրապետության հրապարակի ԱԳՆ նախկին շենքի առջև եկեք կազմակերպենք գեղանկարչական մի հիմնավոր ցուցահանդես բաց երկնքի տակ` «Երեսպաշտ աշխարհ» անվանակարգում։ Եվ հրավերներ հղենք հյուսիս և հարավ, արևելք ու արևմուտք, եկեք, տեսեք և ցնցվեք, թե որքան է քրիստոնյա աշխարհը թաղվել մոլեգին երեսպաշտության և հերձվածող փարիսեցիության մեջ։ Իհարկե, նշյալ ցուցահանդեսի խորհրդանշանը պիտի լինի քաղաքակիրթ յաթաղանը` խրված Հայքի թիկունքը։
ԶԵԼԵՆՍԿՈՒ ԽՐՏՎԻԼԱԿԻ ԲՈՑԱՎԱՌՈՒՄԸ`ՆՈՒԲԱՐԱՇԵՆԻ ԱՂԲԱՎԱՅՐՈՒՄ
ՈՒկրաինայի նախագահ հրեա Զելենսկին Էրդողանին և Ալիևին համահավասար հակահայ է, սորոսյան մի վայրագ դուրսպրծուկ, որը, ինչ խոսք, Թալեաթի հոգեզավակն է և ֆոսֆորային ռումբերով ասպատակում է Հայքի հյուսիսը, Արցախի բնաշխարհն է ենթարկում ցեղասպանդի, խոհեմաբար անտեսելով պատմական փաստը, երբ բազում ամրակազմ ու կապուտաչ խախոլներ ընկան անհավասար մարտի դաշտում, երբ բյուր ուկրաինուհիներ, նաև մանուկ ու ծեր գերության տարվեցին Թուրքիայի խորքերը։ Անհայտ չէ, որ սուլթանական հարեմներում կարմրաթուշ և կաթնահունց ուկրաինուհիները պատվավոր գերության մեջ էին, իսկ բազում խախոլ տղաներ համալրում էին ենիչերիների զորքը։ Զելենսկու խրտվիլակը թերևս պիտի պատրաստեն Հայաստանի գեղարվեստի պետական ակադեմիայի (ՀԳՊԱ) սաները, որոնց դեռափթիթ ընկերները մատաղվեցին Արցախում, վասն Հայքի հավերժության, մեր հնամյա լուսնի ներքո։ Ըստ իս, բոցավառելով Զելենսկու խրտվիլակը, նույն պահին պիտի պահանջել ՀՀ և ԱՀ իշխանություններից ՈՒկրաինայի դեսպանությունը ճանաչել persona non grata։
Ի դեպ, Զ-ի խրտվիլակը պիտի լինի արվեստի գործ, որը պիտի արտահայտի այդ քաղաքակիրթ հրեշի ողջ էությունը։ Ի դեպ, բնավ չէր խանգարի Զ-ին և նրա համախոհ թուրքահպատակներին հիշեցնել մի շա՜տ կարևոր բան. ՈՒկրաինա հսկա երկրի միակ ազգային ֆիլմը նկարահանել է նշանավոր այլախոհը` Սերգեյ Փարաջանովը։ Խոսքս վերաբերում է «Մոռացված նախնիների ստվերները» գլուխգործոցին։ Զելենսկու նախնիք հավանաբար այս օրերին շուռ են գալիս իրենց շիրիմներում։
ԱԼԹԱՅԻ ԱՆՏԱՌՆԵՐԻ ՈՐՈՄԸ ՀՊԱՏԱԿԵՑՐԵՑ ԱՇԽԱՐՀԸ
Մեր օրերի ահել ու ջահել կերպարվեստագետները պետք է պատկերեն Թուրքիան սկզբնավորումից մինչև ներկա ցեղասպանդը։ Պատկերեն իրենց տաղանդի ողջ ուժով։ Այժմ ներկայացնում եմ թուրքերի ծագման, առաջխաղացման, աշխարհի հպատակեցման ամփոփագիրս։
Ալթայի մթին անտառներում սեխաձև գլխով, մթին աչքերով, ձեռքերը մինչև ծնկները հասնող մի բարբարոս ցեղ էր ապրում, նախնադարյան համայնական կարգերի հանգույն։ Նրանք ծառի կեղևի վրա պարզունակ ինչ-որ բան էին խզմզում, երջանկանում էին, հորանջում էին լիաբերան և քուն էին մտնում աղտոտ հյուղակներում։ ՈՒ մի օր հանկարծ այս բարբարոսներին խիստ ձանձրացրին մթին անտառներն ու սառնաշունչ եղանակը։ Եվ ահա քոչվորները ճանապարհ ընկան դեպի արևմուտք։ Եվ ապշեցուցիչ ավյունով ստեղծեցին իրենց առաջին պետությունը` Իկոնիայի սուլթանությունը։ Հետո այս քոչվոր ոչխարապահները գրավեցին Հայկական բարձրավանդակը, հպատակեցրին Եվրոպան, և նրանց սեխաձև գլուխները աստիճանաբար հղկվեցին, ձեռնաթաթերը հետ մղվեցին, թուրքը, օսմանցին, ակ- և կարա-կոյունլուները, հպատակեցնելով աշխարհի հասանելի մասը, ինքնաբերաբար «Քաղաքակրթվում» էին, մթին անտառներում ծնված վայրագ բնազդները աշխարհակալական ձև ու բովանդակություն էին ստանում։ (Այս երևույթի վրա եմ հատուկ հրավիրում մեր արդի գեղանկարիչների և գրաֆիկայի վարպետների ուշադրությունը։ Կերպարվեստի լեզվով բացահայտեք թուրքին, չմոռանալով Հրանտ Մաթևոսյանի մի ցնցող դիտարկումը «Մեսրոպ» վիպակից, երբ վերջինս թուրք լամուկների մասին ասում էր, որ նրանք նայում էին մի տեսակ չմտածող աչքերով)։
Առհասարակ մինչ օրս Թուրքիայի և թուրքի մասին աշխարհը հիմնականում պատրանքներով է պատված, հաճախ ոմանց հիացնում է թուրքերի հանդուրժողականությունը, մյուսներին` Թուրքիայի պետական տան վեհությունը, շատերի համար, սակայն, թուրքն ու Թուրքիան ընդամենը նվաճողական երևույթներ են և այլն։ Առհասարակ սրանց շուրջ հյուսված միֆերն անսահման են։ Ի մասնավորի ու մինչև օրս աշխարհը սարդոստայնապահված է մի քանի նշանավոր սուլթանների պետական և զորավարական տաղանդի մասին վկայությունների միֆական քողով։
1453-ին սուլթան Մուհամեդ 2-րդը պաշարեց Բյուզանդական խեղանդամված կայսրության մայրաքաղաք Կ. Պոլիսը։ Աշխարհի ամենահարուստ և հզոր մայրաքաղաքն ուներ բազմաթիվ դարպասներ և ընդամենը մի դուռ, անունը` Կերկապորտ։ Կերկապորտը մայիսի 29-ին դավադրաբար բացվեց նշյալ սուլթանի հրոսակների առաջ։ Պատմությունը մեզ ավանդել է սույնի մասին երկու զրույց։ Մեկի համաձայն` Մոհամեդ 2-րդը դավադիր դաշն էր կնքել Կոստանդին 11-րդ Պալեոլոգոսի շրջապատի հետ, համաձայն երկրորդ վկայության` ուղղակի կաշառվել էին քաղաքի դուռը հսկող պահապանները։ Կ. Պոլիսը երեք օր ու երեք գիշեր անսանձ ավարառվում էր, իսկ կայսրուհին ներխուժման առաջին րոպեներին բռնաբարվեց կայսերական մահճում։ Կ. Պոլիսը վերանվանվեց Ստամբուլ։
Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ