Վասպուրականցի ՌՈԺԵ-ԿԱՐՊԻՍ ՋՐԲԱՇՅԱՆ... Այս բնորոշումով կարծես ամեն ինչ ասված է, և երբ այսօրվա հեռավորությունից հայացք ենք նետում նախասփյուռքյան իրականությանը՝ թեկուզ և ուրվագծորեն, անկարող ենք անտես առնել նրանց, որոնց շնորհիվ գոյատևում է, բառի ոչ ավանդական իմաստով, այլ իրավ զարգացումներ ապահովող ու Հայաստան-հայրենիքին նեցուկ Սփյուռքն իբրև աշխարհատարած հայության վերահաստատ ինքնության վկայություն: Հատկապես հայտարարված այս հիրավի Հայրենական պատերազմի օրերին: Եվ ինչ ոգևորությամբ, ուժերի աններելի չափով օգտավետ պետք է լինեին նրանցից շատերը, որոնք տասնամյակներ շարունակ նպաստել են ամենատարբեր ոլորտներում Հայաստանի հզորացմանը: Նրանցից՝ ազգային բարերար, Հայաստանում և Սփյուռքում լիարյուն մտավորական գործչի համբավ վայելած Ռոժե-Կարպիս Ջրբաշյանը, որը Փարիզում մահկանացուն կնքեց 94 տարեկան հասակում:
2019 թ. հուլիսյան այդ օրը երբ լսեցի նրա մահվան լուրը, չէի կարող չվերապրել բացառիկ և հիշարժան այն օրերը, երբ հանդիպում էինք և մշտաբար մեր զրույցներում թիրախավորում Վան-Վասպուրականի անցյալը և հատկապես հերոսամարտը, որին մասնակցել էր իր հայրը: Առաջին իսկ հանդիպման ժամանակ, երբ ես հպարտորեն և որոշ ինքնագոհությամբ ասացի մայրական կողմից վանեցիական ծագմանս մասին, ինձ ընդհատեց. «Այսուհետ ասա վասպուրականցի, որն ավելի է պատշաճում մեր ծագմանը»: Մանավանդ խանդավառվեց, երբ իմացավ, որ մեծ մորս մայրը արևմտահայ բանաստեղծ, պատմաբան, գրականագետ, թարգմանիչ ուսուցչապետ Եղիազար Մուրատյանի քույրն է՝ Սկյուտարի ճեմարանում Պետրոս Դուրյանի հայերենի և ֆրանսերենի ուսուցիչը: Մի պահ ինձ ընդհատելով ասաց. «Արևմտահայերենի նկատմամբ ունեցած պաշտամունքդ արդեն ինձ պարզ է. դու քո ծագմանը հավատարիմ ես: Հիշու՞մ ես, երբ ծանոթացանք՝ արևմտահայերեն էիր խոսում՝ բավականին վարժ: Սկզբում զարմացա, հետո Արփիկն ասաց, որ 90-ական թվականներին «Յառաջ»-ում Իրազեկ ստորագրող հոդվածագիրն ես»:
Մինչ այդ Կարպիս Ջրբաշյանի մասին լսել էի, տեղյակ էի նրա գործունեությանը: Փարիզի «Յառաջ» թերթի հրապարակումները երբեք որևէ մեկի մեջ չէին կարող այն տպավորությունը ստեղծել, որ հրապարակագիրը եվրոպական և ասիական երկրներում հայտնի ու հաջողակ գործարար է, բայց իրեն համեստորեն վաճառական էր համարում և բնավ մտքով իսկ չէր անցնում հիշել իր բարերարությունների մասին: Եվ չեմ կարծում, որ որևէ մեկը ունակ լինի հիշելու, ինչպես մտերիմ բարեկամուհին՝ Արփիկ Միսաքյանն էր ասում. «Ռոժեն բնավ պետք չունի հիշեցումներու, թե ու՞ր, ե՞րբ, ու՞մ, ի՞նչ նվիրած է, չի հանդուրժեր»: Այնուամենայնիվ, որոշ հպանցիկ տեղեկություններ. Կարպիս Ջրբաշյանը 70-ական թվականներին Մատենադարանին նվիրել է յոթ չափազանց թանկարժեք ձեռագրեր, նաև ձեռագրերի պատառիկներ: Փարիզի Շարանտոն արվարձանի զբոսայգիներից մեկում՝ ի հիշատակ Մեծ եղեռնի զոհերի (1996 թ.) վեր խոյացող խաչքարի և Ս. Էջմիածնի Մայր տաճարի զանգակների նվիրատուն է, խորհրդանշական այս նվիրատվությունը գրեթե Հայոց հազարամյա հողից աղոթքի ղողանջներ է ուղղում առ Աստված:
Կարպիս Ջրբաշյանը նվիրյալ բարեկամներից էր Հայ առաքելական եկեղեցու և Մեծի Տանն Կիլիկիո կաթողիկոսության: Այսպիսով չեն սահմանափակվում նրա հանրային ազգաշահ գործունեության շրջանակները: Հայկական Բարեգործական Ընդհանուր միության (ՀԲԸՄ) շրջանակներում տարիներ անընդմեջ նպաստել է Հայաստան-Սփյուռք հարաբերությունների ընդլայնմանը, իսկ Հայ առաքելական եկեղեցու Ֆրանսիայի թեմի ատենապետությունը ամենևին պատահաբար չի վստահվել նրան: Այդ տարիներին եկեղեցի-ազգ հասկացությունը հայապահպանության խնդիրներից ամենաառաջնայինն էր, և առնչվում էր հայության կյանքի ամենատարբեր ոլորտներին. վարժարանների կառուցում (Արֆորվիլի Սուրբ Մեսրոպ վարժարան, 1975), գրահրատարակչական գործի հովանավորություն (իր համերկրացի Լեռ Կամսարի ժողովածուների հրատարակում), հայ եկեղեցու բարենորոգում և հանրահռչակում (Փարիզի Ս. Հովհաննես Մկրտիչ եկեղեցու պատերի որմնաքանդակներ՝ Ս. Մաշտոց, Ավարայր, Մեծ եղեռն պատկերող):
Այս հիշյալ բարեգործություններից զատ ապրում, ոգեշնչվում էր Վան-Վասպուրականով. նրա շուրթերին կարծես թրթռում էին Վանա հորովելներն ու խաղիկները, հայացքում Վանա ծովի ծփանքն ու ալեբախությունն էր։
Երևանյան մեր հանդիպումներց մեկի ժամանակ անկախ ինձնից, գուցե ներքին ուժի դրդումով ասացի. «Երկրի կանանչ խոտեր կկոխկրտվին»: Վանա խաղիկներից այս տողը նրան տխրեցրեց, թե սթափեցրեց մի պահ, միայն մի պահ: Լուռ էր, փորձեց ինչ-որ բան ասել, երևի ուզում էր շարունակեի, ես անմիջապես ասացի. «Պարոն Ջրբաշյան, Ձեր «Ավետաբեր հայրենիք» գիրքը (Նաիրի մատենաշարով, 1965-Ա. Ա.) Անդրանիկ Ծառուկյանի հորդորո՞վ համաձայնեցիք հրատարակել»: Հարցս կարծես անտեղի էր. տեղյակ էի, չէր սիրում, նույնիսկ չէր հանդուրժում խոսել-լսել իր հոդվածների մասին: Միայն մեկ բառ արտաբերեց. «Անդրանիկը… »: Պարզորոշ էր եղբայրական սերը, որ ուներ Ծառուկյանի նկատմամբ: Ավելի ոգևորվեց, երբ ասացի, որ տարիներ առաջ (2000) Բեյրութում հանդիպել եմ տիկին Սոնա Խըտշյան-Ծառուկյանին և ինձ գրողի արխիվից որոշ նյութեր է հանձնել, որտեղ նաև իր նամակները կան, որոնք պետք է հրատարակեմ Ստեփան Սրապյանին նվիրված հատորում: Հանկարծ մի պահ վերհուշերի մեջ շուրթերի կիսաբաց շարժումով շշնջաց. «Ստեփանը… իր նվիրատվությունն է Մայր Աթոռի վեհարանի մարմարները. 1972 թվականին մահացավ, այսօրվա պես կհիշեմ»:
Տարիներ անց՝ 2009 թ. հրատարակեցի իտալահայ մեծանուն բարերար, ազգային երախտավոր Ստեփան Սրապյանի «Սիրելիդ իմ հայ» ժողովածուն իտալուհի կնոջ՝ Ջինա Սրապյանի մեկենասությամբ: Մեկ օրինակ դստեր՝ Անուշի միջոցով ուղարկեցի իրեն, և այդ օրվանից ժամանակ առ ժամանակ հաղորդակցվում էինք հեռախոսով: Երբեմն, երբ վատառողջ էր լինում կամ բացակայում էր Փարիզից, տիկին Ջրբաշյանն էր պատասխանում: Իսկ երբ իր հետ էի խոսում, առաջին հարցս էր. «Վստահ եմ, առողջ եք, երանի մի օր Կարպիս Ջրբաշյանի հոդվածները տպագրվեն»: Հետո կեսկատակ-կեսլուրջ ասում էի. «Ավետաբեր հայրենիքը» Ձեր զորակցությունը ունի, այս անգամ արդեն Ձեր գրի ոգու միջոցով»: Պատասխանում էր փոքր-ինչ դժկամորեն. «Շատ շատ են, ո՞վ պիտի ի մի բերի»: Իմ հարցումը ամենևին պատահական չէր. ափսոսանք կար իմ խոսքում, եթե որևէ մեկը ծանոթ լինի Կարպիս Ջրբաշյան-«վաճառականի» գործունեությանը, կզարմանա, կհիանա նրա հոդվածներում բարձրացրած խնդրահարույց հարցերից, հայերեն (արևմտահայերեն) լեզվամտածողությունը այլ բան չի հուշում, քանի որ հեղինակը ուրույն ոճ ու հարցադրումների աշխարհ ունեցող հրապարակագիր է, և այս ամենը հեղինակվել է ազգային-հանրային կյանքի հոգսառատ պայմաններում՝ նվիրաբեր սիրով:
«Անհանգիստ մտքի տեր, զարմանալի մարդ մըն էր Կարպիս, կապրեր հայության անցյալով, ներկայով, ապագայով՝ նույն ատեն: Իր միտքը իրմե առաջ կքալեր, մեծ հոգվո տեր անձ մըն էր, կհիշեմ, կհուզվիմ»: Ֆրանսահայ գրող Մովսես Պճաքչյանի այս գրառումը՝ ի պատասխան իմ հարցումի, սովորական մի օր, նա Ջրբաշյանին ճանաչել է դեռևս 60-ական թվականներից:
Այս ամենով հանդերձ, Կարպիս Ջրբաշյանի թողած լուսավոր հետագիծը պետք է սերտելի դաս լինի նրանց համար, ովքեր ապրում են Երկիր-դրախտավայրի հիշողությամբ և գիտակցում համայն հայության միակամության մերօրյա հրամայականը: Եվ այն, ինչ ամփոփված է այս եզակի մտավորական գործչի հրապարակագրական ժառանգության մեջ, վստահ ենք, որ ամբողջությամբ կհրատարակվի իբրև երախտիքի տուրք արժանավոր հայորդու բեղմնավոր գործուներության:
Արթուր ԱՆԴՐԱՆԻԿՅԱՆ