Պատերազմ, մշակույթ, քաղաքականություն. այս բանաձևման առանցքում է մեր զրույցը Եղիշե Չարենցի անվան գրականության և արվեստի թանգարանի տնօրեն, գրող, գրականագետ, արվեստի վաստակավոր գործիչ ԿԱՐՈ ՎԱՐԴԱՆՅԱՆԻ հետ։
-Ի՞նչ դեր ունի մշակույթը հայ մարդու, զինվորի ռազմահայրենասիրական դաստիարակության գործում։
-Ես ինձ թույլ եմ տալիս ասել, որ հենց մշակույթը, մշակութային դաստիարակությունն են այսօր մարտնչում, դասագիրքն է մարտնչում։ Եվ նշանակություն չունի, թե զինվորը (լուսավոր, փառահեղ, հազար օրհնանք նրան) ինչպես է նայել կրթական համակարգին, քանի տարի է սովորել, ինչքան է դասերից փախել։ Միևնույն է, այն, ինչ սովորել է, գիտակցումը, որ իր նախահայրերը՝ Արտաշեսը, Տիգրան Մեծը, Վարդան Մամիկոնյանն ու Անդրանիկը, կարողացել են սակավ ուժերով հաղթել թշնամուն, պատվաստված է նրա մեջ։ Դա հենց մշակույթն է։ Իհարկե, մշակույթը կարևորագույն դեր ունի, այդ գիտակցությունը եթե չլինի, զինվորը չի հաղթի մարտի դաշտում։ Թիկունքի հերթերը նայեք. մարդիկ նեղսրտում են, որ առաջնագիծ գնալու իրենց հերթը չի հասնում։
-Գրականության և արվեստի թանգարանում ցուցահանդեսներ, գրքերի շնորհանդեսներ և մշակութային այլ միջոցառումներ կազմակերպելիս հաշվի առնվու՞մ է հայրենասիրական թեմաների հանրահռչակումը։
-Ցավոք, խաղաղ, անհոգ ժամանակ մենք շուտ ենք թմբիրի մեջ հայտնվում։ Բավական է մի քանի ամիս խաղաղ լինի, մեր ոխերիմ հարևանների հետ սկսում ենք առևտուր անել և այլն։ Երբեմն մեզ նախատում են, որ գրականության և արվեստի թանգարանի ֆեյսբուքյան էջում շարունակ անդրադառնում ենք Զորավար Անդրանիկին, Գարեգին Նժդեհին և այլն, իսկ այսօր շատերը կառչած են մեր էջից։ Մեր գրողը, արվեստագետը ազատ չէ իր ներշնչանքների մեջ, մենք եվրոպացի չենք, որ ընդամենը անձնական զգացմունքներով ստեղծենք մեր գրականությունը։ Մենք ցեղասպանություն տեսած, հայրենիք կորցրած ժողովուրդ ենք և մշակույթով, ստեղծագործական աշխատանքով մշտապես պետք է հայրենասիրական մոտիվները վառ պահենք մեր ստեղծագործության մեջ։ Գրականության և արվեստի թանգարանը գրականութան, թատրոնի, կինոյի, երաժշտության գործիչների ժառանգության պահոցն է, իսկ այդ ժառանգության (գոնե վերջին 150 տարվա) ահռելի մասը կազմում են հենց հայրենասիրական մոտիվները, և եթե մենք դա ենք շրջանառում առցանց կամ կենդանի միջոցառումներով, ոնց էլ նայես, հայրենասիրությունը այդ միջոցառումների հենքն է կազմում։
-Ազերիները միջազգային հանրությանը ներկայացնում են իրենց չունեցածը, շատ հաճախ գողանում, յուրացնում հայկականը։ Ի՞նչ է անում հայկական կողմը տեղեկատվական այս պայքարում՝ հայկական մշակույթը հանրայնացնելու, թշնամու կեղծիքը մերկացնելու առումով։
-Ժամանակին խորհրդային քարոզն էր գերիշող, բայց հազար փառք մեր նախորդ սերնդին, որ լիարժեք չէին տրվում դրան։ Ի վերջո, նրանք նախապատրաստեցին այս սերնդին։ Ցավով եմ ասում՝ քարոզչական պայքարում մեր գործադրած ջանքերը համարժեք չեն։ Մենք ծիծաղում ենք այն հեքիաթների վրա, որ ազերին հորինում ու դրանցով մեծացնում է իր երկրորդ-երրորդ սերնդին։ Զարմանում ենք, թե ինչպես կարելի է այդպիսի անհեթեթություններ սերմանել մատաղ սերնդի մեջ։ Բայց արի ու տես, որ դա աշխատում է, որովհետև նրանց մշակույթը հենց հայի նկատմամբ ատելության վրա է խարսխված, մերը, չգիտես ինչու խաղաղասիրության, եղբայրության, բարեկամության։ Մենք բնույթով խաղաղ ենք, այդ վրեժ ասվածը մեր մշակույթում չկա, բայց թուրքի քարոզչությունը անուղղակի կերպով նաև մեզ է ծառայում։ Վտանգավոր բան եմ ասում՝ թուրքն իր հայատյացությամբ չի թողնում, որ մենք ընդարմանանք։ Ինչպես արդեն նշեցի, երբ մենք երկու-երեք ամիս խաղաղ ենք լինում, մտածում ենք՝ հարևանություն կանենք, առևտուր կանենք և այլն, հանկարծ մի նենգություն անում են ու սթափեցնում մեզ։ Իսկ որ հայն ու թուրքը անհամատեղելի են, դա գիտեն շատերը։ Մեր ճակատագիրն է նրանց հետ հարևանությամբ ապրելը, բայց մշտապես մեր բանակը, մեր սահմանը պետք է հզոր լինեն։
-Հայ-ադրբեջանա-թուրքական պատերազմի այս օրերին Մոսկվայի միջազգային կինոփառատոնը վերջին պահին ծրագրից հանեց Ջիվան Ավետիսյանի Արցախի մասին պատմող ֆիլմը. սա ազերիների սադրանքի՞ հետևանքն է, ռուսական քաղաքականությա՞ն, թե՞ փառատոնի կազմակերպիչների դիրքորոշման։
-Քաղաքականությունը Դուք շեշտեցիք՝ ինձնից առաջ ընկնելով։ Իհարկե, քաղաքականություն է, իհարկե, պատերազմը նաև տեղեկատվական պատերազմ է, նաև քարոզչական պատերազմ է։ Ցավով պետք է ասեմ, որ մեր քաղաքականությունը, դիվանագիտությունը դեռ դասագրքային են, իսկ մեր կռիվը ամենօրյա փորձառություն է, այսինքն, այս էլ որերորդ անգամ մեր զինվորը, սպան անում են անհնարինը, իսկ այդ նույն բանը մեր քաղաքականությունը, քարոզչությունը չեն կարողանում ամրագրել։ Ինչ վերաբերում է ֆիլմը ծրագրից դուրս թողնելուն, կարծում եմ, այս պահին ազերին ձկնկիթ ու դոլար ծախսելու առանձնապես մեծ կարիք չունի։ Այնպես է ստացվել, որ մեր հավերժական դաշնակիցը (գոնե՝ պայմանագրով)՝ Ռուսաստանի Դաշնությունը, բարեհաճ չէ մեր նկատմամբ։ Այ սա քաղաքական խնդիր է. սիրում ես ռուսին, թե չես սիրում, պետք չէ պաստառներով դուրս գալ փողոց։ Ռուսին պետք չէ չարացնել, չինացուն պետք չէ չարացնել, ֆրանսիացուն պետք չէ չարացնել, անկախ նրանից, սիրում ենք, թե չենք սիրում։ Սա մեր դիվանագիտական բացթողումն է, իմ կարծիքով:
-Ի՞նչ ելք եք կանխատեսում՝ որպես ավարտ։
-Հաղթանակ։ Մեր պատերազմները միշտ հայրենական են եղել, որովհետև օտարը, թշնամին են ներխուժել հայրենիք։ Այսուհետ մեր պատերազմը պետք է լինի հայրենական արտադրության ու արտահանվի, առայժմ, մեր պատմական տարածքներ՝ Գանձակ և այլն։ Հարաբերական հրադադարը դարձյալ ի վնաս մեզ է աշխատելու։ Մենք պետք է հաղթանակենք։ Մեր զինվորն ու սպան արդեն ցույց են տվել, որ հետդարձ չկա։ Մնում է այդ ամենը փաստաղթերով, պայմանագրերով արժանապատվորեն ամրագրել։
-Համավարակը դեռ չի նահանջում, ի՞նչ վնաս է կրել թանգարանը արտակարգ իրավիճակի հետևանքով։ Անցում կատարվե՞լ է հեռավար աշխատանքից նորմալ աշխատանքային ռեժիմի։
-Նախ ասեմ, որ դեռ չենք անցել լիարժեք աշխատանքի, քանի որ արտակարգ իրավիճակը վերացավ, բայց մնաց կարանտինը՝ իր սահմանափակումներով, պարտադիր կանոններով։ Դա նշանակում է, որ եթե թանգարան այցելու-խումբ է գալիս, մենք, ելնելով ցուցասրահների մակերեսից, որոշակի քանակ պետք է նրանցից ներս թողնենք։ Դահլիճում միջոցառումները նույնպես անցկացվում են՝ պահպանելով սահմանված 1,5 մետր հեռավորությունը, նախապես նաև ջերմության չափում է իրականացվում և այլն։ Այնուամենայնիվ, որոշակիորեն վերականգնվում են աշխատանքները, հունի մեջ ենք ընկնում, կարողացել ենք դահլիճում մի քանի միջոցառում անցկացնել։ Ինչ վերաբերում է հարցին, թե ինչ ազդեցություն է թողել համավարակը ֆինանսական վիճակի վրա, ասեմ, որ շատ վատ, ինչպես բոլոր մշակութային, գիտական, կրթական հիմնարկ-ձեռնարկություններում։ Մեր դեպքում՝ առավել ևս. թանգարանն ունի հինգ մասնաճյուղ, դա նշանակում է, բացի բնականոն աշխատանքից, վեց շենքի պահպանություն, որոնցից երեքն ունեն ընդարձակ այգիներ, մարզային մասնաճյուղեր։ Իհարկե, մեր հիմնական գործունեությունը պետությունն ապահովում է, բայց բաներ կան, որ անհրաժեշտաբար ապահովել ենք արտաբյուջետային եկամուտների հաշվին։ Մեր պարտավորությունն է ՝ տարեցտարի գրանցվող այցելուների աճ, տոմսերի վաճառք, ծառայություների մատուցում, որոնցից գոյացած գումարներով էլ ապահովելու և ընդարձակելու ենք մեր բնականոն գործունեությունը։ Այս տարի այդ առումով արդեն պատկերացնելի է, թե ինչպիսին է վիճակը։
-Այցելուներն ակտի՞վ են, թե՞ զգուշանում եմ թանգարան այցելելուց։
-Այցելուների հոսքը շատ տարբեր է. մայր թանգարանի առումով մի պատասխան պիտի տամ, մասնաճյուղերի առումով՝ հինգ տարբեր պատասխան։ Ամենամխիթարականն այդ առումով Դսեղի Հովհաննես Թումանյանի տուն-թանգարանն է, որը միշտ գերազանցել է այցելուների քանակով։ Չափազանցրած չեմ լինի, եթե ասեմ, որ դա փրկություն է մեզ համար՝ գոնե տարրական ծախսերը հոգալու առումով։ Մյուս մասնաճյուղերում կա որոշակի շարժ, բայց ոչ այն ծավալով, ինչ Դսեղում։ Մայր թանգարանի այցելուները հիմնականում գիտաշխատողներն են, որոնք օգտվում են մեր արխիվներից։ Այդ հոսքը պահպանվել է, քանի որ, անկախ ամեն ինչից, գրականագետը, արվեստաբանն իր հոդվածը, մենագրությունը պետք է գրի։ Ցուցադրությունները դիտելու եկած այցելուների առումով վիճակն առայժմ մխիթարական չէ։ Օրական միջին հաշվով ունենում ենք 10-15 այցելու։ Սովորաբար մեր այցելուների մեծ մասը դպրոցականներն ու ուսանողներն էին։ Գուցե դա կապված էր կրթական պրոցեսների հետ, դասերը նոր էին սկսել, նոր ձևաչափով, հայտնի էլ չէր՝ ինչպես կշարունակվեն։ Մի «խանգարող» հանգամանք էլ կա. առցանց գործունեության ամիսներին մեր լսարանը ոչ թե կրկնապատկվեց, այլ բազմապատկվեց։ Թանգարանի էջին հետևում են 100 և ավելի հազար մեր հայրենակիցները Հայաստանից և Սփյուռքից։ Նախորդ ամիսներին մենք ոչ միայն մեր ցուցանմուշների առցանց ցուցադրությամբ, մեկնաբանություններով էինք զբաղված, այլև տասնյակ հետաքրքիր, նպատակային միջոցառումների շարքեր մշակեցինք։ Գուցե նաև սա է պատճառը, որ այցելուների այսքան քիչ հոսք ունենք։ Սեպտեմբերի 27-ին էլ պատերազմը սկսվեց...
-Ի՞նչ փոփոխություններ են կրելու թանգարանի ծրագրերը։
-Ծրագրերն ընթացքի մեջ են, փոփոխելու կարիք չկա, քանի որ դրանց հիմքում հայրենասիրությունն է, ազգասիրությունը, որոնք պետք է ամրապնդվեն նաև ռազմահայրենասիրական բնույթի միջոցառումներով։
Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ