Համազգային թատրոնի դերասան ԿԱՐԵՆ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԻ հետ զրուցել ենք նրա ծննդյան նախօրեին։ Մեր առաջին հարցը անցած տարիներին էր վերաբերում։ Անդրադարձել ենք նաև դերասանի բեմական գործունեությանը, համընդհանուր խնդիրներին՝ մարդկությանը սպառնացող վտանգներ, այս համատեքստում՝ մշակույթի, հատկապես թատրոնի դերն ու նշանակությունը։
-Երբ ժամանակ առ ժամանակ հետ եք նայում, անցյալում արած սխալները սրբագրելու ցանկություն ունենու՞մ եք։
-Ես խորհրդային բանակում էի, երբ 88-ի երկրաշարժը եղավ։ Մեկ տարի հետո ծառայությունից վերադարձա, Ղարաբաղյան շարժումն սկսվեց, հետո՝ Խորհրդային Միության փլուզում, անկախության տարիներ... Մեր սերնդի բախտը մի քիչ չբերեց. այն տարիներին, երբ պիտի կայանաս, հասկանաս՝ ինչ ես ուզում, ամեն ինչ քանդվում է գլխիդ։ Անցումային շրջանում ապրելը շատ վատ բան է։ Նոր հասարակարգ, նոր հարաբերություններ են ձևավորվում... մինչև հասկանում ես, հարմարվում, տարիներ են անցնում, ու, բնականաբար, անիմաստ տարիների զգացողությունն անընդհատ հետապնդում է քեզ։ Այդ իմաստով, այո, երբեմն հետ եմ նայում, մտածում՝ կարելի էր այս սխալները չանել, բայց ամբողջ խնդիրն այն է, որ եթե ես այդ սխալները չանեի, ոչ մի երաշխիք չկա, որ ուրիշ սխալներ չէի անելու, ու գուցե այդ ուրիշ սխալներն ավելի վատը լինեին։
-Կարեն Խաչատրյանը շա՞տ է տարբեր իր մարմնավորած դերերից։
-Տարածությունը դերի և իմ միջև գնալով փոքրանում է։ Ես առաջ բեմում ուրիշ էի, կյանքում՝ ուրիշ, դերեր էի խաղում, որ ինձ հետ բոլորովին կապ չունեին, կերպարանափոխվում էի, մարդիկ զարմանում էին, որ կարող եմ այդպիսին լինել։ Բայց հիմա՝ տարիներ հետո, դերերս ու ես ավելի ենք մոտենում։
-Դերերի ազդեցության մասին ի՞նչ կասեք։
-Կան դերեր, որ ազդեցություն ունենում են, կան դերեր, որ նույնիսկ կարող են կյանքդ փոխել, ճակատագիրդ փոխել։ Դեր խաղալը բարդ պրոցես է, և այդ բարդ պրոցեսը, ինչպես և դերասանի կյանքը, կապված են նաև պատահականությունների հետ։ Լինում է նաև, որ դերը խաղում ես ու երկար ժամանակ չես կարողանում ազատվել ազդեցությունից. եթե դրական կերպար է, ուզում ես ապրել այդ կերպարի պես։ Եղել է և հակառակը։ 90-ականների սկզբներին Գյումրիում ընկերներով հիմնեցինք «Տեսիլք» թատրոն-ստուդիան. «Միջադեպ մետրոյում» ներկայացման մեջ բացասական դեր էի խաղում (Հարրի)՝ բռնաբարություն, սպանություն։ Ես մեծ ջանք էի թափում, որ ներկայացումից հետո ազատվեմ այդ զգացողություններից, կյանքում այդպիսին չլինեմ։ Ըստ էության, ես լավ եմ խաղացել, իսկ երբ լավ ես խաղում, վտանգավոր է։ Դա վիրուսի պես խժռում է, կարող ես չդիմանալ։
-Ինչու՞ ենք մենք ուզում, որ դերասանը, որին սիրում ենք, անթերի լինի կյանքում։ Խոր հիասթափություն ենք ապրում, երբ պարզում ենք, որ ինչ-որ բան այն չի արել։
-Դա թերևս նրանից է, որ որոշ արվեստագետների աստվածացնում ենք, նրանք հեղինակություն են, օրինակելի են թվում, բայց ինչ-որ պահի կարող ես մոտիկից ճանաչել ու հիասթափվել։ Ինքս շատ եմ հիասթափություններ ունեցել։ Ես Գյումրու թատրոնից տեղափոխվեցի Համազգային թատրոն, արդեն Երևանում էի, կային դերասաններ, որ օրինակելի էին թվում, բայց հերիք էր նրանց հետ շփվեի, պարզվում էր՝ սրիկա են։ Մտածում էի՝ ավելի լավ էր չճանաչեի, հեռվից հիանայի նրանց արվեստով։ Եվ դժվար է ասել, թե որն է նախընտրելի՝ դերասանը մի քիչ էլ անտաղանդ լինի, բայց բարոյական, դրական հատկանիշներով մա՞րդ, թե՞ տաղանդավոր, բայց սրիկա... Սա հավերժ վեճի թեմա է։
-ՈՒնեցե՞լ եք դերեր, որ երկար երկմտել եք՝ խաղալ-չխաղալ։
-Եղել են դերեր, որ հրաժարվել եմ խաղալ։ Եղել են նաև դերեր, որ ստիպված եմ համաձայնել, որովհետև ուրիշ մեկը չի եղել, որ կարող էր ստանձնել դերը, կամ ռեժիսորը շատ է խնդրել։ Բայց նաև եղել է մի դեր, որ հրաժարվել եմ, հետո զղջացել, որ հրաժարվել եմ։ Եղել է նաև որ ինքս եմ առաջարկել՝ դեր խաղալ, մերժել են (Ծիծաղում է- Ա. Ս.)։ Դերասանի կյանք է, բնական է։
-Գուցե ռեժիսորն ավելի լա՞վ գիտի՝ ինչպես բաշխել դերերը, իսկ դերասանի կարծիքը շատ սուբյեկտիվ է։
-Ռեժիսոր կա, որին պատրաստի արտադրանք է պետք՝ նպատակին հասնելու համար, ռեժիսոր էլ կա, որ սիրում է ստեղծագործական պրոցեսը, պրպտում է, անսպասելի դերաբաշխում է անում, անսպասելի խնդիրներ լուծում։ Տարբեր են, կոնկրետ բանաձև չկա։
-Դա կախված է ռեժիսորի աշխատաոճի՞ց։
-Այո, նաև դերասանից, թե տվյալ պահին տվյալ դերասանն ինչ ստեղծագործական վիճակի մեջ է, արդյո՞ք կարող է լուծել այդ խնդիրը և՛ ֆիզիկապես, և՛ հոգեպես։ Ֆիզիկապես, որովհետև դերը կարող է շատ լուրջ ֆիզիկական ծանրաբեռնվածություն պահանջել։
-Իսկ պատահե՞լ է, որ հաղթահարեք անհնար թվացող խաղը։
-Համազգայինում բեմադրվեց Բրեխտի «Երեք գրոշանոց օպերա» պիեսը։ Ես խաղում էի Փիչմ։ Պետք է կենդանի երգեինք, ինչը դժվար է բարդ բեմավիճակների ժամանակ, երբ պարում ես, աստիճաններով բարձրանում-իջնում։ Փորձերի ժամանակ դժվարություններ կային, բայց հաղթահարեցինք։ Շատ կարևոր են այդ հաղթանակները։ Ընդհանրապես, սիրում եմ ինքս ինձ հաղթել բեմի վրա։ Դա միակ դեպքը չէ, էլի դերեր են եղել, որ ինձ թվացել է՝ չեմ կարող լիարժեք անել այն, ինչ ռեժիսորն է ուզում, բայց, ի վերջո, հաղթահարել եմ՝ իմ աշխատանքի և ռեժիսորի հետ համագործակցության շնորհիվ։
-Այս օրերին խոսվում է բացօթյա ներկայացումներ բեմադրելու մասին. դերասաններն ինչպե՞ս են վերաբերվում դրան, հանդիսատեսն ինչպե՞ս կարձագանքի։
-Ես մտածում եմ, որ դա վատ գաղափար է։ Բացօթյա ներկայացման համար նախ և առաջ տեխնիկա է պետք, բարձրախոսներ, որ ամեն թատրոն չունի։ Բացօթյա մասսայական ներկայացումներ Հայաստանում եղել են, բայց հատուկենտ։ Երևանը աղմկոտ քաղաք է։ 90 թվականին Զվարթնոցի ավերակների վրա ներկայացում ենք խաղացել, ես գլխավոր դերակատարն էի, Հովհան Կառուցող էի խաղում. երեկոյան պետք է բացօթյա խաղայինք, բայց փորձի ժամանակ պարզվեց, որ աղմուկը խանգարում է, ստիպված էինք ձայնագրած տեքստի ուղեկցությամբ ցուցադրել ներկայացումը։
Կարծում եմ՝ վարակի մեծ ցուցանիշի պարագայում շատ ավելի կարևոր է մարդու ողջ մնալը։ Հիմա գոյության կռիվ է, աղետ, ընդ որում՝ համաշխարհային աղետ։ Պետք չէ պատեպատ խփվել՝ մտածելով ինչ անել։ Ես չէի ցանկանա, որ ներկայացումների պատճառով վարակները շատանան, ու նաև խիստ կասկածում եմ, որ մարդիկ դիմակներով, հեռավորության վրա ներկայացում կնայեն՝ վարակվելու մտավախությունն էլ սրտում։
-«Live»-երի մասին ի՞նչ կարծիք ունեք։ Ինքներդ ցանկություն չունե՞ք երբեմն առցանց հաղորդակցվելու մարդկանց հետ, մի բան կարդալու, մի բան ասելու։
-Հիմա այնքան շատ են դա անում, որ մի տեսակ ավելորդ ակտիվություն է թվում։ Եթե ես ինչ-որ բան անեմ, դրա մեջ պետք է շատ լինի արվեստը, գեղարվեստը։ Հենց այնպես ինչ-որ բան անել՝ անելու համար, ինչ է թե առցանց հարթակ ես դուրս գալիս ու մարդկանց ինչ-որ բան ասում... Կամ ի՞նչ ես ասում, ամեն ինչ վաղուց ասված է։ Բոլորը ապրելու ձև են սովորեցնում, քաղաքականություն, վարակաբանություն, բոլորն ամեն ինչ գիտեն։ Այնքան են տեղին-անտեղի խոսում, որ արդեն պրոֆեսիոնալին էլ չես ուզում լսել։
-Մի վերջին հարց. ենթադրենք համավարակը անցավ, տա Աստված` քիչ կորուստներով, ու վերադարձանք բնականոն կյանքին։ Ի՞նչ խնդիրների եք բախվելու, որ կային համավարակից առաջ ու շարունակվելու են համավարակից հետո։ Ի՞նչը կուզեիք փոխվեր, բարելավվեր թատերական կյանքում։
-Կուզեի թատրոնի մարդիկ, կապ չունի՝ ռեժիսոր, դերասան, նկարիչ, հնչյունային օպերատոր, թե հսկիչ, բոլորն ունենային արժանապատիվ աշխատավարձ։ Այս իմաստով՝ բոլորին մաղթում եմ արժանապատվություն։ Որովհետև արժանապատիվ աշխատավարձը խոսում է հենց արժանապատվության մասին։ Կուզեի ամեն ինչ այդ կետից սկսվեր, ու պետությունը հասկանար՝ թատրոնը, խաղացանկային թատրոնը ազգային արժեք է։ Կան մարդիկ, որ թատերական մշակույթը պահում են իրենց ուսերին, եթե մենք դա կորցնենք, ամեն ինչ կկորցնենք։ Որովհետեև թատրոնը հասարակական գիտակցության ամենաբարձր ձևերից մեկն է, թատրոնը, օպերան քաղաքակրթության բանաձև են։ Ինչ վերաբերում է խաղացանկին՝ ինչ կխաղաս, չես խաղա, շատ կուզեի նոր պիեսներ գրվեին։ Համավարակից հետո շատ բան փոխվեց, շատ բաներ ենք սկսել վերանայել, արժևորել։ Կուզեի բեմից խոսեինք ավելի կարևոր բաների մասին։ Օրինակ, ես մտածում եմ, որ մարդկության առաջ ծառացած ամենամեծ խնդիրը համավարակը չէ, այլ բնակչութան թվաքանակը, որ աճում է ահավոր տեմպերով։ Գիտնականներն անգամ մարդկանց այլ մոլորակներ էվակուացնելու ուղիներ են փնտրում։ Արդեն նման խնդիրների մասին է մարդկությունը մտածում։ Ընդհանրապես քաղաքակրթությունը գնում է ինքնաոչնչացման։ Մարդը հազարամյակներով այս մոլորակի վրա ավերածություններ է արել՝ շրջակա միջավայրի աղտոտում, բնական ռեսուրսների մսխումը... Եթե սա չգիտակցի, կործանման տեմպերը կարագանան։ Քաղաքակրթության ինքնաոչնչացումը կարելի է կանխել կամ տեմպերը դանդաղեցնել միայն մշակույթով։ Ա՛յ սա պետք է գիտակցեն իշխանությունները։ Իսկ մշակույթի մեջ թատրոնն առաջին շարքում է։
Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ