«Անվտանգությունն առհասարակ որտե՞ղ և ի՞նչ շրջանակներում կարող է լինել, եթե ոչ որևէ տարածքի նկատմամբ ու այդտեղ բնակվող բնակչության»
25.02.2020 | 01:10
Փաշինյան-Ալիև հայտնի բանավեճից հետո շատ քննարկվեց այն հարցը, թե պատմական իրողություններին Հայաստանի վարչապետը չէր տիրապետում, չէր կարողացել ներկայացնել հակամարտությունն ըստ էության։ Դրան հաջորդեցին Նիկոլ Փաշինյանի ձևակերպած, այսպես ասած, «մյունխենյան սկզբունքները», որոնք ևս քննադատության չեն դիմանում։ Հայագետ, ՀՀ մշակույթի վաստակավոր գործիչ, գրական փաստագրության միջազգային ակադեմիայի ակադեմիկոս, ծնունդով նախիջևանցի ԱՐԳԱՄ ԱՅՎԱԶՅԱՆԻ հետ զրուցեցինք այդ սկզբունքների և պատմական իրողությունների շուրջ։ Հարցազրույցում ներկայացվածը կարող է նաև այս իշխանության և հատկապես Նիկոլ Փաշինյանի համար լիկբեզ լինել։
-Փաշինյան-Ալիև հայտնի բանավեճում շատերը նկատեցին հայկական կողմից պատմական իրողությունների թերի ներկայացումը։ Դուք ի՞նչ բացթողումներ նկատեցիք և ընդհանրապես ինչպիսի՞ն պիտի լինեին Փաշինյանի հակափաստարկները։
-Մյունխենյան այդ հանդիպում-բանավեճում, անշուշտ, առկա էին պատմական անճշտություններ և քաղաքական իրադրության ոչ պատշաճ մեկնաբանումներ, մանավանդ Ալիևի բերած փաստարկներում։ Ինչ վերաբերում է մեր վարչապետի մեկնաբանություններին, դրանք, ըստ իս, այնքան էլ բավարար ու պատշաճ չէին։ Ընդամենը մեկ-երկու օրինակ։ Երբ Փաշինյանը, պատասխանելով Ալիևի Շուշիին վերաբերող հարցին, թե իբր հայկական ուժերի կողմից ազատագրված տարածքներում ոչնչացվել են ադրբեջանական մշակութային ու պատմական արժեքները, հակադարձեց, որ Շահումյանի շրջանում և Նախիջևանում Ադրբեջանի վարած էթնիկ զտումների հետևանքով այդ տարածքները հայաթափվել են, և այդտեղ արդեն ոչ մի հայ մարդ չի ապրում։ Ճիշտ համարելով այդ հակափաստարկը, պետք է ընդգծեմ, որ մեր վարչապետն առհասարակ ոչինչ չասաց, որ Ադրբեջանը պետական վանդալիզմի քաղաքականությամբ Նախիջևանը հայաթափելուց զատ՝ 1998-2006 թթ., այդ ինքնավար հանրապետությունում հիմնահատակ կերպով ավերել և բառիս բուն իմաստով գետնի երեսից վերացրել է Ք.ա. 3-րդ հազարամյակից սկսած և մինչև մեր օրերը ստեղծված հայկական ողջ նյութական ժառանգությունը (վանքեր, եկեղեցիներ, խաչքարեր, տապանաքարեր և այլն), որի թիվը հասնում է 27 հազար միավորի։ Իսկ վերջին 8-10 տարիներին էլ՝ հենց հայկական վանքերի ու եկեղեցիների, օրինակ, Ագուլիսի ս. Թովմայի, Աբրակունիսի ս. Կարապետի եկեղեցիների, Փառակայի գերեզմանատան, Նախիջևան քաղաքի Նոյի դամբարան-եկեղեցու և այլ հուշարձանների տեղերում կառուցել են մզկիթներ և այլ շինություններ։ Իսկ հայկական աշխարհիկ հուշարձանների, ինչպես օրինակ, վաղ միջնադարյան Երնջակ բերդի շինությունների մնացորդներն էլ այլանդակելով վեր են ածել զբոսաշրջային հանգրվանի։ Այսպիսի քաղաքականություն է վարել Ադրբեջանը նաև իր տարածքի այլ հայաբնակ բնակավայրերի ու հուշարձանների հետ։ Օրինակ, եթե Բաքվի հայկական եկեղեցին օգտագործում են որպես գրադարան, ապա Բաքվի 18-20-րդ դարերի հայկական գերեզմանատան ¥2010-ականներին այն իսպառ ավերել են), տեղում շենք-շինություններ են կառուցել։
Մեկ այլ փաստ, օրինակ, ինչպե՞ս կարելի էր մոռանալ կամ չհակադարձել, գոնե Հին Ջուղայի հռչակավոր գերեզմանատան, և նրա եկեղեցիների ու նրանց մերձակայքի 9-16-րդ դդ. շուրջ 4-5 հազար խաչքարերի կործանման իրողությունը, դրանք զինվորների ձեռամբ խճաքարերի վերածելու, Արաքս գետը թափելու և տեղն էլ զինվորական հրաձգարան կառուցելու փաստերը։ Ի՞նչ վերաբերմունքի ու անգիտության կարելի է վերագրել սա... Մի՞թե տեղին և ավելի իրատեսական ու ազդեցիկ չէր լինի այսպիսի փաստարկներով Ադրբեջանը և նրա ցեղասպան ու մշակութասպան քաղաքականությունն ի ցույց դնելը, քան Տիգրան Մեծի անվան կամ ժամանակաշրջանի անտեղի հիշատակումը։ Անտեղի հիշատակում կամ համեմատում մի պետականության ու ժողովրդի հետ ու նկատմամբ, որը թաթարական խառնածին ու քոչվորական կեցությամբ պատմությանը հայտնի է ընդամենը 1918-ից։ Ասել է՝ մենք դեռևս ապավինում ենք մեր պատմական անցյալի հերոսական այս կամ այն իրադարձությունների վկայակոչումներին և ոչ մի կերպ չենք ուզում տեսնել ու պատասխանատու լինել մեր օրերում և մեր աչքերի առջև կատարվածների համար։ Միանգամայն գիտակցում եմ, որ պետության առաջին դեմքը կամ դեմքերը ի զորու չեն երկրի ու ժողովրդի պատմության, տնտեսության ու մշակույթի և հազար ու մի բնագավառների վերաբերյալ սպառիչ ու համապարփակ տեղեկություններ ունենալու։ Այնուամենայնիվ, գոնե նվազագույն իմացությունը, կարծում եմ, պարտադիր է։ Այսպիսի խնդիրների վերաբերյալ, ցավոք, պիտի նշեմ, որ նմանատիպ անտարբերություն ու մոտեցումներ են ունեցել նաև անկախ Հայաստանի երեք նախագահներն ու ոլորտների պատասխանատուները։ Մեկը մի քիչ ավելի, մյուսը՝ մի քիչ պակաս։
-Հիմա Փաշինյանը խոսում է, այսպես ասած, մյունխենյան սկզբունքների մասին, որոնցից մեկն այն է, թե Ղարաբաղն անկախություն է ստացել այնպես, ինչպես Ադրբեջանը։ Կա՞ այստեղ այլակարծություն։
-Թերևս վերապահումներով կարելի է համաձայնել այս մտքի հետ։ Սակայն չպետք է անտեսել, որ ի սկզբանե Արցախի խորհրդային իշխանությունն ու ժողովուրդը (այն ժամանակվա խորհրդային օրենքներով) 1987 թ. կողմնորոշվել և որոշում է ընդունել Հայաստանին միանալու։ Կարծում եմ, սա է այն հիմքը, որից երբեք չպետք է հրաժարվել։ Եթե թարմացնենք ոչ հեռու անցյալի ականատեսի մեր հիշողություններն արցախյան խնդրի հանրահայտ փաստերի վերաբերյալ, ապա պիտի արձանագրենք, որ 1987-ի վերջերից սկիզբ առած արցախյան պայքարի արդյունքում՝ 1988-ի փետրվարի 20-ին ԼՂԻՄ-ի ժողովրդական պատգամավորների մարզային խորհրդի արտահերթ նստաշրջանը որոշում ընդունեց ԼՂԻՄ-ը Ադրբեջանի կազմից հանելու և ՀԽՍՀ-ին վերամիավորելու հարցով Ադրբեջանական ԽՍՀ և Հայկական ԽՍՀ Գերագույն խորհուրդների առջև միջնորդելու մասին։ Այս պահանջին Ադրբեջանը, ինչպես հայտնի է, պատասխանեց բռնություններով ու վանդալիզմով։ 1988-ի փետրվարի 27-29-ին Սումգայիթում, ապա նոյեմբերի վերջերին Կիրովաբադում, Բաքվում, Խանլարում, Նախիջևանի Ինքնավար հանրապետությունում և հայաշատ այլ վայրերում Ադրբեջանը, կոտորածներ իրականացնելով, հայ բնակչությանը զանգվածաբար ջարդելով և սպանելով, արտաքսեց։
Հաշվի առնելով ստեղծված բարդ իրավիճակը՝ 1989-ի հունվարի 20-ին ԼՂԻՄ-ում Ա. Ի. Վոլսկու ղեկավարությամբ ստեղծվեց Հատուկ կառավարման կոմիտե, որն անմիջապես ենթարկվում էր Մոսկվային և իր ծրագրերում ուներ Արցախը Հայաստանի հետ լայն մշակութային ու տնտեսական կապեր հաստատելու-իրագործելու նպատակներ, որին Ադրբեջանն անընդհատ խոչընդոտներ էր հարուցում ու նորանոր պահանջներ ներկայացնում Մոսկվային։ Եվ այս ամենը, ի վերջո, հանգեց այն բանին, որ 1989-ի նոյեմբերի 28-ին ԽՍՀՄ Գերագույն խորհրդի նախագահությունը որոշեց Լեռնային Ղարաբաղը վերստին բռնակցել Ադրբեջանին, որը գործնականում պետք է իրականացներ հայատյաց Վ. Պ. Պոլյանիչկոյի գլխավորությամբ կազմված կազմկոմիտեն։
Ելնելով դեպքերի զարգացման նման ոչ հայամետ ընթացքից, ՀԽՍՀ Գերագույն խորհուրդը և Լեռնային Ղարաբաղի Ազգային խորհուրդը 1989-ի դեկտեմբերի 1-ին համատեղ որոշում ընդունեցին Լեռնային Ղարաբաղը ՀԽՍՀ-ին վերամիավորելու վերաբերյալ։ Այդ որոշմանը վերստին հաջորդեցին հայատյաց Ադրբեջանի իշխանությունների 1990-ի հունվարի 13-17-ին Բաքվում հրահրած հայ բնակչության նոր ջարդերը, ինչպես նաև գործարկվեց ԼՂԻՄ տարածքում ադրբեջանական նոր բնակչություն վերաբնակեցնելու Ադրբեջանի ծրագիրը։ Մի նպատակադրված գործընթաց, որն ուղեկցվում էր հայ բնակչության նոր կոտորածներով և բռնագաղթերով։ Ի միջի այլոց, Ադրբեջանն իր այս ծրագրին վերստին կարծես կենդանության շունչ է ուզում տալ «Շուշիի ադրբեջանական բնակչություն» հորջորջմամբ, որն ակնարկվեց նաև մյունխենյան հանդիպման ժամանակ։
Դիմակայելով Ադրբեջանի հարուցած բազմաթիվ ու բազմատեսակ բռնություններին, Հայաստանի և Արցախի պատասխանատուները, ելնելով ստեղծված իրավիճակից, 1991-ին ստիպված ընտրեցին Արցախի խնդրի այլընտրանքային տարբերակը՝ ինքնորոշման և անկախության հռչակագրի ընդունումը։ Վերջինս էլ ընդունվեց ու հաստատվեց ԼՂԻՄ մարզային և Շահումյանի շրջանային խորհուրդների համատեղ նստաշրջանում՝ 1991-ի սեպտեմբերի 2-ին։ Այդ որոշման հիման վրա էլ 1991-ի դեկտեմբերի 10-ին տեղի ունեցած հանրաքվեի արդյունքներով հաստատվեց Արցախի անկախությունը։
Սրանք են նորօրյա մեր պատմության արցախյան հիմնական փաստերը և, ըստ իս, ցանկության պարագայում պետք է վերադառնալ արցախյան խնդրի 1988-ի փետրվարի 20-ի վերոնշյալ որոշման իրականացմանը, որը կապահովի հայ ժողովրդի երկու հատվածները պետականորեն մեկ միավորման մեջ ամուր բռունցք ստեղծելու ու դիմակայելու գաղափար-ծրագիրը։ Ըստ իս, արցախյան խնդրի լուծման ամենաճիշտ լուծումը դա է, և ամեն ինչ պետք է գործադրել դրա իրականացման համար։
-Հաջորդ «սկզբունքն» էլ այն է, որ Հայաստանի վարչապետն առաջնային է համարում անվտանգությունը, ոչ թե տարածքները։ «Չկա տարածք, կա անվտանգություն»,-ասում է Փաշինյանը։ Այս թեզն ի՞նչ վտանգներ է պարունակում։
-Չեմ կարծում, որ այս միտքը ճիշտ է։ Հետաքրքիր է, անվտանգությունն առհասարակ որտե՞ղ և ի՞նչ շրջանակներում կարող է լինել, եթե ոչ որևէ տարածքի նկատմամբ ու այդտեղ բնակվող բնակչության։ Միով բանիվ, այսպիսի մոտեցում-դիրքորոշումը կարծես միտում ունի մեղմելու կամ էլ մատնացույց է անում Արցախի ու Հայաստանի իշխանությունների ազատագրված այդ տարածքներն առայսօր (Լաչինի շրջանից բացի), չբնակեցրած լինելու հանգամանքը։ Ի վերջո, մեկընդմիշտ պիտի հասկանալ, որ այս հարցում թե՛ Արցախը, թե՛ Հայաստանը գրեթե Արցախի տարածքի չափ ազատագրված այդ 7 շրջանները բնակեցնելու, հող ու ջրին տեր կանգնելու գերխնդիրներ ունեն, որը, անշուշտ, հեշտ լուծվող չէ։ Այստեղ փաստենք նաև այն, որ 1990-ականների վերջերին Արցախի կառավարության որոշումներով սկսվեց և կարճ ժամանակ անց դադարեցվեց այդ ազատագրված տարածքները հայությամբ բնակեցնելու ծրագիրը։ Եվ այս կարևոր ու կենսական ծրագրի տապալման մասին այսօր ոչ ոք չի ուզում խոսել, ոչ ոք էլ իրեն պատասխանատու չի զգում։ Եվ այդ տեսակետից ամենևին էլ պատահական չպիտի համարել այն, որ արցախյան բանակցությունների սեղանին մի քանի տարի առաջ ի հայտ եկավ նոր փոխզիջում կամ փոխզիջում՝ անվտանգության ու կարգավիճակի դիմաց հասկացությունը, որը, բանակցություն առ բանակցություն, տարի առ տարի ջանում են ամրապնդել ժողովրդի գիտակցության մեջ։ Կամ էլ տպավորություն է ստեղծվում, որ ո՛չ Ադրբեջանը և ո՛չ էլ Հայաստանն ու Արցախն այնքան էլ նպատակադրված չեն այս խնդիրը, ի վերջո, լուծելու։ Կարծեք թե այն դարձել է հակամարտությունների մեջ գտնվող պետությունների ղեկավարների՝ կառավարման ղեկին մնալու, ինչպես և երկու ժողովուրդներին տևականորեն լարվածության ու թշնամության մեջ պահելու միջոց ու գործիք։ Տա Աստված, որ իմ այս ենթադրությունը սխալ լինի։
-Ղարաբաղյան հակամարտության շուրջ այսօրվա զարգացումները Ձեզ ի՞նչ են հուշում՝ հնարավո՞ր է առաջիկայում ինչ-որ փաստաթուղթ հանրությանը ներկայացվի։
-Ոչ, չեմ կարծում։
-Իշխանությունների քաղաքականությունը հակամարտության հարցում ի՞նչ էական ուղղորդումների կարիք ունի։
-ՈՒղղորդումների կարիք միշտ էլ եղել և այսօր էլ առկա է։ Ընդ որում, այս խնդիրը վերաբերում է ոչ միայն Հայաստանի, այլև Արցախի իշխանություններին։ Շատ արատավոր ու պառակտիչ երևույթ եմ համարում այն հոխորտանքները, որոնք այս կամ այն կերպ հնչում են Արցախից, որ Հայաստանը ոչ մի իրավունք չունի այս կամ այն կերպ խառնվելու Արցախի ներքին գործերին կամ էլ որևէ ուղղություն ու ցուցումներ տալու։ Քանզի այն առանձին և ինքնուրույն պետական միավոր է։ Ձևականորեն այո, թերևս, այդպես է։ Սակայն եկեք սառը դատողությամբ դատենք, թե վերևում նշածս ինչ հանգամանքների բերումով ստեղծվեց այդ ինքնուրույն պետական միավորը, որն անբեկանելիորեն Հայաստան է և առանց Հայաստանի էլ չի կարող գոյատևել։ Ասածս ամենևին էլ թող խիստ կամ վերացական ու զգացմունքային չթվա։ Եվ այս տեսակետից էլ դատապարտելի պետք է համարել Հայաստանի և Արցախի առանձին այն պետական, քաղաքական գործիչների, անհատների երբեմն-երբեմն հնչեցրած սին ու մերժելի հայտարարությունները, որոնք իրապես խոչընդոտում են Հայաստան-Արցախի միասնականությանն ու միացմանը։
- Հայաստան-Արցախ այդ լարվածության սկիզբը դրեց Նիկոլ Փաշինյանը, երբ հայտարարեց Արցախում դավադիր ուժերի մասին, որոնք այդպես էլ չհայտնաբերվեցին։
- Հարցի առաջին մասի հետ համամիտ եմ։ Սակայն ինչ վերաբերում է երկրորդ մասին, ապա պիտի նշեմ, որ այդպիսի ոչ պատշաճ հայտարարությունների հայտնաբերումների համար առանձնակի ջանքեր պետք էլ չեն։
Չպետք է անտեսել, օրինակ, Հայաստանի առաջին նախագահ Լևոն Տեր-Պետրոսյանի այն դիրքորոշումը, որ ազատագրված տարածքներն անվիճելիորեն պետք է հետ վերադարձնել Ադրբեջանին և Արցախին օժտել ինքնավարման բարձր կարգավիճակ։ Կարծում եմ, անցյալ տարվա կեսերին էր, որ հեռուստատեսային իր ելույթներից մեկի ժամանակ Տեր-Պետրոսյանը իր այս կարծիքի իրավացիության մասին բացեիբաց հայտարարեց, թե տղա եք, ապա այդ տարածքները պահեք։ Այստեղ էլ ինքնըստինքյան շատ օրինական հարցադրում է առաջանում։ Եթե դա է արցախյան խնդիրի լուծման իրական ու միակ ճանապարհը, ապա այդ կարծիքին հանգելու համար արժե՞ր չորս տարի պատերազմել, իզուր տեղը բազմահազար երիտասարդների կյանքը զոհաբերել և նույնքան էլ հազարավորներին դարձնել տարատեսակ հաշմանդամներ։ Մի՞թե արժեր այսպիսի զոհաբերությունների գնով ազատագրել պատմական տարածքները և մի քանի տարի հետո դրանք պարզապես հանձնել։ Չէ՞ որ պետության ղեկի պարտականությունները ստանձնած անձինք հարկ է, որ օժտված լինեն ներկայի գործողություններով տեսնելու ու պատկերացնելու ապագայի գոնե 10-20 տարիներին կատարվելիք կամ էլ կատարելիք քայլերը։ Այլապես պահի ազդեցության տակ իրականացված քայլերն ու կիսաքայլերը միշտ էլ ենթակա են փլուզումների ու անկումների։ Պետական այրերն այսպիսի յուրօրինակ հոտառություններով ու օժտվածություններով են տարբերվում պետական ապարատի շարքային պատասխանատուներից։ Քանզի պետության գլուխ կանգնած մարդու սխալը տվյալ պետության ու ժողովրդի համար միշտ էլ ճակատագրական ու կործանարար է եղել և է։
Վերադառնալով Հայաստան-Արցախ հարաբերություններին, փաստենք, որ աշխարհի ո՞ր երկրներն ու ժողովուրդները, ո՞ր քաղաքական ուժերն են հավատում կամ կարող են հավատալ, որ Հայաստանն ու Արցախը տարբեր պետություններ կամ էլ տարբեր ժողովուրդներն են։ Չէ՞ որ Արցախի պետական խորհրդանիշերը՝ անձնագիրը, դրամական միջոցը նույնն են, ինչ Հայաստանինը։ Էլ չեմ խոսում այն մասին, որ Արցախն ու նրա սահմանները հավասարազոր, նույնիսկ ավելին, պահում-պաշտպանում են Հայաստանն ու հայաստանցիները։ Մի՞թե Արցախը Հայաստանից առանձնացնելու այս «քյանդրբազությանն» ու աչքակապությանը չպիտի մեկընդմիշտ վերջ դրվի։ Մի՞թե կարելի է նման անհեթեթություններով անընդհատ պղտորել թե՛ արցախցիների, թե՛ հայաստանցիների մտքերն ու սրտերը։ Մի՞թե արցախցի որոշ տմարդիներն այնքան երախտամոռությամբ են տառապում, որ մոռացության են տվել Արցախի ազատության համար բազմահազար հայաստանցի ահել ու ջահելների գիտակցված զոհվելը։
Սրանք հանգամանքներ են, որոնք ակնհայտորեն միտված են միասնականության ազգային գաղափարի դեմ և միմիայն ջուր են ավելացնում առանց այդ էլ թափով աշխատող թշնամու ջրաղացին։ Այստեղ ես տեսնում եմ նաև թե՛ Արցախի, թե՛ Հայաստանի իրական մտավորականության պասիվ դերը։ Այս հանգամանքով էլ ժողովրդի հետ խոսելու-ուղղորդելու դերը ստանձնել են այս կամ այն իշխանավորին կամ նրա արտահայտած կարծիքները սատարելու ու փառաբանելու, փնովելու կամ այպանելու վարձկաններն ու աճպարարները, էլ քաղաքագետ ու քաղաքագիտության տեսաբան, էլ վերլուծաբան, լրատվամիջոցներ ու շինծու կայքէջեր, սոցցանցեր ու խմբեր: Եվ, իհարկե, օրումեջ փոփոխվող տեղեկատվական, բազմաթիվ քաղաքական կուսակցությունների ու օրապակաս կազմակերպությունների ու խումբ-խմբակների հեղեղատի պայմաններում ակնհայտորեն ոչ միայն դժվար է, այլև նույնիսկ անհնարին է շարքային քաղաքացուն ճիշտ ուղի մատնացույց անելը։ Միով բանիվ, այս ամենի խառնակչին էլ, այդ ազգապառակտիչ գործունեությունների արմատախիլ անողին ու ուղղորդողին էլ մեր մեջ պետք է փնտրենք:
-Ներքաղաքական զարգացումների այսօրվա տրամաբանությունը Ձեզ թույլ տալի՞ս է հուսալ, որ այս իշխանությունն ի վիճակի է կարգավորելու արցախյան հակամարտության պես բարդ խնդիրը։
-Ամենօրյա աշխատանքով պիտի ջանալ օր առաջ չեզոքացնել Արցախ-Հայաստան հարաբերություններում առկա ջայլամային քաղաքականությամբ չնկատելու տրվող մեծ ու փոքր բոլոր տարաձայնությունները։ Այլապես ոչ այս իշխանությունը և ոչ էլ սրանից հետո եկողը կամ եկողները ի վիճակի չեն լինելու արցախյան խնդիրը ի նպաստ Արցախի ու Հայաստանի կարգավորելու։ Քանզի այդպիսի խնդիրներն արմատախիլ չանելն ու դրանց հետ համակերպվելն է, որ պատերազմական դաշտում հաղթանակած երկիրն ու ժողովուրդն առայսօր արցախյան բանակցային գործընթացներում մեկ խրամատավորվում է, մեկ նահանջում, մեկ էլ փոխզիջումների և տարածքներ հանձնելու հարցերի ապավինում։
Զրույցը՝ Ռուզան ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԻ
Հեղինակի նյութեր
Մեկնաբանություններ