ՀՀ կառավարության 2019 թվականի ապրիլի 4-ի որոշմամբ հաստատվեց «Փոքր և միջին «խելացի» անասնաշենքերի կառուցման կամ վերակառուցման և դրանց տեխնոլոգիական ապահովման պետական աջակցության» ծրագիրը: Վարչապետի տեղակալներից մեկն էլ ավելացրեց էկոլոգիական (էկո) բնորոշումը և արդյունքում ունեցանք «խելացի էկոգոմեր» բառակապակցությունը` այսինքն, գյուղացին ոչ միայն կհարստանա (չէ՞ որ գոմը խելացի է), այլև անաղարտ կպահպանվի շրջակա միջավայրը:
2019-2021 թթ. կկառուցվի 230 գոմ, բյուջեից պետության աջակցությունը կկազմի մոտավորապես 6,4 մլն ԱՄՆ դոլար: Գրեթե այդքան գումար էլ կներդնեն գոմատերերը: Ծրագրի համաձայն գյուղացիներին կվաճառվեն նաև մեզ մոտ աճեցված 10000 գլուխ տոհմային երինջներ` 1 մլն դրամ արժողությամբ: Այս ծախսերի մասին պատկերավոր գաղափար կազմելու համար ասեմ, որ դրանով երկրաշարժից տուժած մեր գրեթե բոլոր հայրենակիցները կունենային տանիք: Իսկ ի՞նչ կունենա ծրագրին մասնակցող մեր գյուղացին` ապագա ֆերմերը: Թվում է, թե պատասխանը միանշանակ պետք է լինի. նա պետք է ունենա բավարար շահույթ քիչ թե շատ բարեկեցիկ ապրելու և աստիճանաբար տավարաբուծության իր բիզնեսն ընդլայնելու համար: ՈՒ այս հարցադրման դրական պատասխանը` հիմնավորված կոնկրետ թվերով, պետք է եզրափակեր ծրագիրը: Ցավոք, դա չկա, և անիմաստ է դառնում ծրագիրը:
Գյուղացու մեջ հարց է ծագում. ինչի՞ համար նա իր գրպանից կամ վարկով պետք է ծախսի 7,7-ից մինչև 24,5 միլիոն դրամ գոմերը կառուցելու, ևս 10-40 միլիոն երինջներ գնելու համար, երբ իրեն չեն ասում, թե ինքը այդ ծախսերի դիմաց որքան շահույթ կունենա, գոնե կկարողանա՞ փակել վարկերը (չի՞ հայտնվի դատարանում, ինչպես նախորդ ծրագրի մասնակից իր հարևանները): Եվ որտեղի՞ց իրեն այդքան գումար, և իր ունեցվածքի ո՞ր արժեքավոր իրը պետք է գրավ վերցնի բանկը վարկ տալու համար։ Առանց այս հարցերի պատասխանի գյուղացին չի անդամակցի ծրագրին, ու երկիրն էլ չի ունենա էժան, որակյալ ինքնաբավ կաթի ու մսի շահութաբեր արտադրություն, ինչի մասին մենք արդեն քառորդ դարից ավելի միայն երազում ենք։ Այդ դեպքում ինչպե՞ս բացատրել այդ հիմնարար դրույթի` շահույթի բացակայությունը: Ծրագրին ծանոթանալիս հասկանում ես, որ այն կազմողները որոշել են գոնե իրենք իրենց չխաբել. չխոսել շահույթի մասին, որը առաջիկա տարիներին, ոլորտի այսօրվա իրողություններում, կառավարման այսօրվա մոդելով, չի կարող ձևավորվել: ՈՒ շահույթի թեման հաջողությամբ շրջանցելով` ծրագիրը կազմողները մեզ ուրախացնում են կաթնատվության սպասվելիք շեշտակի աճի ցուցանիշով. այն առաջիկա տարիներին 2200 կգ-ից կդառնա 3500-4000 կգ: (Թան էլ չէ, մածուն. անցած 30 տարվա ընթացքում ծախսելով ահռելի ծավալի վարկային, բյուջետային ֆինանսական միջոցներ` կաթնատվությունը բարձրացրել ենք ընդամենը 200 լիտրով, հիմա երեք տարում պետք է աճի 1800 լիտրո՞վ)։ Ինչի՞ հաշվին։ Ծրագիրը կազմողները հասկացնում են, որ դա կլինի լուսավոր, լավ օդափոխվող, բոլոր առումներով կովերի նազուտուզը տանող «խելացի» գոմերի և տոհմային նոր երինջների շնորհիվ: Սա արդեն հայերիս նոր հայտնագործությունն է. մինչև այժմ մարդկությունը գիտեր, որ տավարի տված կաթն ու միսը նրա ստամոքսում են, տվեցիր կենդանուն իր ուզած կերը, նա էլ քեզ կտա քո ակնկալիք կաթն ու միսը:
Լավ գոմը ցանկալի է, բայց նախընտրելին երևի կուշտ փորով, այսօրվա դրությամբ ոչ այնքան լավ գոմում (ինչպես տեսանք, լավ գոմը մեծ ներդրում է պահանջում, որը գյուղացին չունի) տավարը պահելն է: Նյութի հետագա շարադրանքից կտեսնենք, որ ոլորտի հիմնական խնդիրը` շահութաբեր տավարաբուծություն ունենալը, պայմանավորված է անասնակերի կայուն բազայի առկայությամբ: Հետևաբար, խնդրի լուծումը պետք է սկսել հենց դրանից, այլապես «խելացի էկոգոմերը» և նոր երինջները կվերածվեն էկոանեկդոտների, անիմաստ ծախսերի, ինչը մենք տեսանք 2006-ի տասնամյա ծրագրի արդյունքում և ինչը կտեսնենք, կարող եք չկասկածել, այս նոր ծրագրի ավարտին. շահույթ չկա, բյուջեի ու մասնավորի ներդրումներն էլ քամին տարավ: Ինչ վերաբերում է գոմերի խելացի, էկո լինելուն, հետագա շարադրանքում կտեսնենք, որ այդպես չէ։ Թե ինչու՞ է այսպես, ինչու՞ պրակտիկորեն հմուտ ծրագրերը հաստատվում են կառավարության կողմից և իրացվում, այլ հարց է, ու դրա պատասխանը երևի փնտրենք կառավարման համակարգում, իսկ կոնկրետ այս ծրագրի առումով` նաև «Իրատեսի» 2019 թ. թիվ 43 համարում տպագրված «Բարեգործական խաբեություն» հոդվածում։ Շարժվենք առաջ. ծրագրում որպես ուղենիշ նշվում է զարգացած երկրներում կաթնատվության մակարդակը (կգ). Իսրայել` 12000, ԱՄՆ` 10000, Գերմանիա` 9000, Ֆրանսիա` 8500, ՌԴ` 4300 և այլն: Համեմատելով կաթնատվության ցուցանիշները` հասկանում ես, որ դեռ երկար ժամանակ մենք գտնվելու ենք հետնապահների շարքում. «Ագրոլուրի» մի հրապարակման համաձայն, այդ ցուցանիշով մենք աշխարհում նախավերջինն ենք, և կլինեինք վերջինը, եթե Հնդկաստանում կովը սրբազան կենդանի չհամարվեր:
Ամփոփելով կաթնատվության և կաթի համախառն արտադրանքի թեման` ասենք, որ շատ կաթ արտադրելը դառնում է նպատակ, երբ գիտես որ քո արտադրանքի ինքնարժեքը մրցունակ է, և շատ արտադրանք շուկա հանելով կունենաս մեծ շահույթ: Իսկ ինչպիսի՞ն է մեզանում կաթի ինքնարժեքը, և ի՞նչ չափով է այն շահութաբեր: Փորձեմ տալ դրա գնահատականը. այսօր հանրապետությունում կաթ արտադրող 170000 տնտեսություններում (ամբողջի 85 տոկոսը), որոնցից յուրաքանչյուրում վիճակագրության համաձայն պահվում է 3 գլուխ տավար, տարվա մեկ օրվա հաշվով մի կովից ստանում են 6 լիտր կաթ, որի իրացումից լավագույն դեպքում կարող են վաստակել 900 դրամ: Խոտի ծախսը` 12 կգ, գումարային արտահայտությամբ սովորական տարիներին 400-600 դրամ է, երաշտ տարիներին` 1000 և ավելի: Հիմա համադրեք ստացված գումարը և արված ծախսերը (չմոռանաք ներառել նաև էլէներգիայի, ջրի, գոմի ընթացիկ նորոգումների և այլ ծախսերը) ու… ի՞նչ մնաց գյուղացուն: Չարչարա՞նքը… Մեր վարչապետը լավ է բնորոշել այդ իրավիճակը. «Գյուղատնտեսության ոլորտի ամենամեծ խնդիրն այն է, որ գյուղացին չարչարվում է, բայց արդյունք չունի»: Մի փոքր ավելի խիստ է բնորոշում իրավիճակը «Կոմսոմոլսկայա պրավդա» թերթի թղթակիցը. «25--30 տարեկան ցանկացած կթվորուհու կարելի է տեղափոխել հիվանդանոց, և այնտեղ նվազագույնը 3 հիվանդություն կգտնեն. պոլիարտրիտ, պոլինևրիտ, ռադիկուլիտ` զգացվում են միջանցիկ քամիները, ֆիզիկական ծանրությունը, անքնությունը և այլն»։
Իսկ գոմաղբի հո՞տը, որը կպչում է մարմնին ու ոչ մի օծանելիքով երկար ժամանակ չես կարողանում այն չեզոքացնել: Երևի պատճառներից մեկն էլ դա է, որ մեր կրքոտ տղամարդիկ ավելի հաճախ լքում են իրենց կանանց «ճերմակ» ռուսաստաններում նաև փող աշխատելու գայթակղությամբ: Սա մանրուք չէ և չի կարելի հասուն կյանքի տևողությունը վերածել տառապանքի: Այս առումով հիշում եմ մի դիպված. «Առավոտի» լրագրողը Մարտունու դաշտերից մեկում հարցազրույց է անցկացնում աշխատողների հետ, բոլորը կանայք են. ու երբ ծանր ապրումներով լրագրողը հեռանում է, կանանցից մեկը ձայնում է. «էդ որ գրեցիր, մեր տղամարդիկ շուտ կվերադառնա՞ն»: Սրանք մարդկային խեղված ճակատագրեր են, որոնք, ցավոք, գյուղատնտեսության, մասնավորապես տավարաբուծության առկա վիճակի արդյունքն են: Հասկանալի է, որ այս իրավիճակում, երբ չկա շահույթ, ու աշխատանքն էլ գոյատևելու տառապանք է, ոլորտը չի կարող զարգանալ. և պատահական չէ, որ աստիճանաբար պակասում են տավար պահողները, կրճատվում է նաև անասնագլխաքանակը: Այսպես, ԱՎԾ-2018 թ. վիճակագրական տեղեկագրի համաձայն` հաշվետու 5 տարում տավարաբուծությամբ զբաղվողները պակասել են 5 տոկոսով, տավարի գլխաքանակը` 12,8, այդ թվում կովերինը` 13,2 տոկոսով: Համայնավարական տարիների (1981 թ.), հետ համեմատած 2018-ին խոշոր եղջերավոր անասունների գլխաքանակը նվազել է 23 տոկոսով: Հասկանալի է, որ միայն խոտով չես կարող ապահովել ծրագրված 4000 լիտր կաթնատվությունը:
Բայց նախ, եկեք կասեցնենք անկումը, պահպանենք այդ 2200 լիտր կաթնատվությունը, կովերի գլխաքանակը, հետո մտածենք զարգացման մասին: Հիշենք, որ վերը նշված երկրներում բարձր կաթնատվությունը ապահովում են կովերին սիլոսով, կերային ճակնդեղով, վիտամինացված խոտի կտրվածքով, հիդրոպոնիկ եղանակով աճեցված գարու կանաչ զանգվածով, խտացրած կերով կերակրելով, կովի կերաբաժինը 20-ից ավելի սննդատեսակներով համալրելով: Մինչդեռ մեզ մոտ, ըստ վերը նշված ԱՎԾ տեղեկագրի, սիլոսի և կանաչ կերի համար եգիպտացորենի արտադրությունը 2017-ի հետ համեմատած նվազել է կիսով չափ, ճակնդեղը` 75, խոտը` 35 տոկոսով: Անկում ունենք նաև բերքատվության առումով. սիլոսի զանգված` 33, բնական խոտհարքերի խոտ` 16, անցած տարիների ցանած բազմամյա խոտ` 22, միամյա խոտ` 44 տոկոս: Այսինքն անասնակերի արտադրության ոլորտում վերջին 5 տարիներին մենք համախառն արտադրանքի և բերքատվության որոշակի հետընթաց ունենք: Էլ չենք խոսում կերի տեսականու մասին` հիմնականում խոտ, էլի խոտ ու դարձյալ, գրեթե փայտանյութի վերածված չոր խոտ, որոնց աղբյուրները` արոտներն ու խոտհարքերը, համայնավարական տարիների համեմատ կրճատվել են գրեթե 30 տոկոսով, իսկ առկա տարածքներն էլ կիսաանապատային վիճակում են: ՈՒրեմն ինչի՞ վրա է ծրագիրը կազմողների հույսը, երբ ակնկալում են կաթնատվության գրեթե կրկնակի աճ:
Հայաստանը հրաշքների՞, թե՞ բլեֆ երկիր է… Ոլորտի փաստացի վիճակի այս խիստ համառոտ տհեղեկանքը անցած 30 տարիների մեղադրականն է. անկախությունից հետո ոլորտում բացի քանդելուց ոչ մի նոր բան չավելացրինք` ոչնչացրինք նույնիսկ մեքենայացման բարձր աստիճան, տավարի մեծ կենտրոնացվածություն (100-200 գլուխ) ունեցող արդեն սեփականշնորված կոլեկտիվ անասնաշենքերը (մոտավորապես 1000 գոմ), ու հիմա գրեթե քառորդ դար է, ինչ փնտրտուքների մեջ ենք. ինչպես վերականգնել քանդածը, ինչպես համոզել գյուղացուն, որ սեփականշնորհված իր 3 գլուխ տավարը միավորի հարևանների ունեցածի հետ, միավորի նաև հողակտորները, իր ունեցած գյուղտեխնիկան, ինչը տնտեսագիտության օրենքների համաձայն թույլ կտա ստեղծել շահութաբեր տնտեսություն, ապրել բարեկեցիկ, չլքել երկիրը։ Ցավոք, նույնիսկ գիտական բարձր կոչումներ ունեցող մեր կառավարիչներից շատերը ժամանակին համարձակություն չունեցան երկրի ղեկավարներին հուշելու, որ տնտեսագիտության օրենքները քաղաքականությանը չեն ենթարկվում, և չի կարելի հանուն ինչ-որ «իզմի» այդպես ավերել ոլորտը։ Հիմա նոր իրավիճակում ենք. ունենք նոր կառավարության լայն աջակցությունը, այդ թվում ամենակարևորը` ֆինանսականը, ունենք ոլորտի նոր ղեկավարներ և վերջապես ունենք ոլորտի զարգացման կառավարության կողմից հաստատված ծրագիր, ինչպես ասում են, լցվիր հավատով, քշտիր թևերդ, ու մենք կունենանք կաթի ու մսի արդադրության նոր Հայաստան։ Շատ կուզենայի հավատալ, բայց չի ստացվում, ու պատճառը վերը նշված փաստերի իրատեսությունն է, որը կասկածի տակ է դնում ծրագրի իրացման հնարավորությունը։ Հիմնական խնդիրն այն է, որ ոլորտի կայացման, զարգացման տեսլականը մենք չենք բխեցնում մեր իրողություններից, այլ կուրորեն առաջնորդվում ենք համաշխարհային փողատերերի հրահանգներով ու հաճախ արդարանում, որ նրանք այդպես են ուզում, այլապես փող (վարկ) չեն տա։ Իսկ մենք ի՞նչ ենք ուզում. գոնե դա գիտե՞նք։
ՈՒ նաև վարկն ինչի համար ենք վերցնում, որ ոլորտը զարգանա՞։ Դուք տեսե՞լ եք այդ զարգացումը։ Առայժմ նշենք, որ անկախությունից հետո անցած 30 տարիների ընթացքում էլ մենք չունենք ոլորտի զարգացման իրական տեսլական (առկա իրավիճակը դա է փաստում)։ ՈՒ ամեն մի նոր նախարար, հիմնականում ոլորտից հեռու քաղաքական գործիչ իր էշն է քշում, չեղարկելով նույնիսկ իր արագ փոփոխվող նախորդների ընդունած քիչ թե շատ խելացի որոշումները։ ՈՒ քանի որ նոր ծրագրի ծախսային մասը ահռելի թիվ է, ինչպես արդեն ասվեց, միայն գոմերը կառուցելու համար 12,8 մլն դոլար ու ևս 20 մլն տոհմային երինջներ գնելու համար, իսկ սպասվելիք արդյունքներն էլ, ինչպես տեսանք, կասկածելի են, գուցե արժե կանգ առնել ու, առիթն օգտագործելով, ազգովի մտածել ոլորտի զարգացման տեսլականի մասին, մանավանդ, որ այս ծրագիրն էապես չի տարբերվում իր նախորդից` բոլոր առումներով տապալված 2006-ի տասնամյա ծրագրից, որի պատճառով էական վնաս կրեցին ոչ միայն պետությունը, այլև հարյուրների հասնող մեր ֆերմերները, նրանցից շատերը առայսօր դատարաններից չեն հեռանում երինջների վարկը չփակելու պատճառով։ ՈՒ հիմա նոր ծրագիր, որի համաձայն գյուղացին պետք է փակի արդեն մեզ մոտ աճեցված տոհմային երինջների (եթե կարողանում ենք աճեցնել, ապա ինչու՞ էինք ներկրում, այն էլ կրկնակի բարձր գնով) ինչպես նաև նոր կառուցվող գոմերի վարկերը։ Ինչի՞ հաշվին... Երբ ծրագրում շահույթի մասին տառ անգամ չկա։ Թվում էր, թե այս ծրագիրը մինչև ընդունելը կանցնի քննարկումների լայն շրջան. վեր կհանվեն անցյալի բացթողումները, սխալները, կնշվեն մեղավորները, չէ՞ որ երկիրը նախորդ ծրագրից ոչ միայն նյութական, այև բարոյական մեծ վնաս է կրել` գյուղացին հավատացել է ծրագրին ու մտել վարկի տակ, հետո հայտնվել դատարանում, որովհետև ծրագիրն իրեն խաբել է, արդյունք չի ստացել։
Բայց ոչ մի քննարկում, առավել ևս հասարակական, չի եղել։ Միակ քննարկումը ապրիլի 4-ի կառավարության նիստում էր, որտեղ քաղաքաշինության կոմիտեի ղեկավարն իրատեսական չհամարեց 10-40 տավար պահելու գյուղացու հնարավորությունը և առաջարկեց սահմանափակվել 4 գլուխ տավարով, ինչին ծրագիրը հաստատման ներկայացնող գյուղատնտեսության նոր փոխնախարարը հակադարձեց, որ ծրագիրը միտված է առաջիկա 10 տարիներին (իրականում, պաշտոնական տևողությունը 3 տարի է) ու ոչ մի խոսք ոլորտի զարգացման հիմնաքարի` կերարտադրության բազայի մասին, թեպետ հարմար առիթ էր, որ վարչապետը հարցներ փոխնախարարին. «...10 տարի արոտները բարելավելու համար 60 մլն դոլար եք ծախսել` արդյունքում դրանք էականորեն կրճատվել են, վերածվել կիսանապատների։ Հիմա 10 հազար գլուխ երինջ եք պատրաստվում վաճառելու գյուղացիներին, իսկ անասնակեր չունեք. նոր գոմը կլուծի՞ անասնակերի խնդիրը»։ Ինչևէ, վարչապետի՞ն էին սխալ բացատրել, թե՞ ինքն այդ օրը լավ էր տրամադրված, ծրագիրը հաստատվեց։ Իսկ 10 տարին էլ, ինչպես նախկին ծրագրի տասը տարին, այն փորձարկված լավ թիվն է, երբ ամեն ինչ մոռացվում է. որևէ մեկը պատասխանատվության ենթարկվե՞լ է անցած ծրագիրը տապալելու համար։
Ստյոպա ԽՈՅԵՑՅԱՆ
Հ. Գ. Ծրագիրը հաստատման ներկայացնողն այլևս չի զբաղվելու նրա իրացմամբ, ու դա նորերին հնարավորություն է տալիս արդեն այսօրվանից ունենալ ծրագրի ծախողման ալիբին` մենք չէինք։ Ինչու՞ է այսպես. տասնամյակներով տանջվում ենք, տառապում, երկրից երկիր թափառում, աշխարհի խելոքներից խորհուրդ հարցնում, հեղափոխություն անում` լավ կյանքի ակնկալիքով ու... սպասում հայի վերջին խելքին, որն այդպես էլ խոշոր հաշվով չի ուրվագծվում։