ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«Գլխավոր խնդիրը բանակցությունները վերսկսելն է, որի մեջ որքան Հայաստանը, նույնքան Ադրբեջանը պետք է շահագրգռված լինի»

«Գլխավոր խնդիրը բանակցությունները վերսկսելն է, որի մեջ որքան Հայաստանը, նույնքան Ադրբեջանը պետք է շահագրգռված լինի»
19.04.2016 | 00:21

«Իրատեսի» զրուցակիցը քաղաքական վերլուծաբան ԱՐԱՄ ՍԱՖԱՐՅԱՆՆ է:

-Մենք ապրիլի մեկի Հայաստանում չենք ապրում այլևս, Ձեր գնահատականով՝ քաղաքական, ռազմական ի՞նչ փոփոխություններ եղան:
-Չորսօրյա պատերազմը հերթական անգամ ցույց տվեց, որ երբ հայ ժողովուրդը միասնական է, որևէ դավադրություն, որևէ ճնշում՝ անկախ չափից ու ձևից, բացարձակ արդյունավետ չէ: Դա շատ կարևոր եզրակացություն է մեզ համար, որովհետև 1994-ի հաղթական ռազմական գործողություններից հետո հասարակությունն ընդարմացել էր և կարծում էր, որ Ադրբեջանին այնպիսի հարված է հասցրել, որից երկար ուշքի չեն գալիս: Մենք տեսանք, որ մեր ախոյանը շատ լավ պատրաստվել է ու շատ ուժեղ է, բայց մենք կանգնեցինք ու նրանց ահասարսուռ թվացող հզորությունից ոչինչ չմնաց՝ 18-20-30 տարեկան տղաների դիմաց ժամանակակից ռազմական տեխնիկան առ ոչինչ էր: Ես հույս ունեմ, որ հասարակությունը իր համար եզրակացություն արեց, որ քաղաքական դաշտում աշխուժությունն ունի իր սահմանը և գալիս է պահ, որ քաղաքական հակասությունները դառնում են երկրորդական ու պետք է համախմբվել, միակամվել: Աշխուժացան ոչ միայն ու ոչ այնքան հիմնական քաղաքական ուժերը, որքան տարբեր արևմտամետ կառույցներ փորձեցին հմտորեն օգտագործել իրավիճակը երկրում հակառուսական հիստերիա և Ռուսաստանի նկատմամբ ատելություն բորբոքելու համար: Կարծում եմ՝ իշխանությունն էլ հասկացավ, որ այսօրվա ժողովուրդը մինչև ապրիլի մեկի ժողովուրդը չէ և անտարբեր չէ, թե ինչ է կատարվում իշխանության տարբեր օղակներում, պետության մեջ, պետության շուրջը, հասարակության մեջ:
-Հակառուսական հիստերիան արևտամետ ուժե՞րը, թե՞ հենց ռուս պաշտոնյաներն են Հայաստանում հարուցում:
-Ռուսաստանն ունի իր շահերը, մենք էլ ունենք մեր շահերը: Մեր շահերի հատույթում մենք ունենք դաշնակցային հարաբերություններ Ռուսաստանի հետ: Եթե մեր շահերը տարբերվում են, ես ակնկալում եմ ժողովրդի հավաքական միասնությունը, որ կարողանանք համազգային պայքարով մեր շահերն առաջ տանել:
-Իսկ իշխանությո՞ւնը:
-Իշխանությունն էլ՝ ժողովրդի հետ: Եթե իշխանության և ժողովրդի միասնություն չլինի, Ղարաբաղի հարցի, Հայ դատի պահանջատիրության ցանկացած դրսևորում մանկան թոթովանք է: Եթե պետությունը չի ամբողջացնում հասարակության գաղափարներն ու պահանջները, դրանք մանկան թոթովանք են մնում՝ կրկնում եմ: Այդ գաղափարները մինչև Հայաստանի անկախությունը աշխարհում ոչ մեկին չեն վախեցրել՝ հայերն են, էլի, եկեղեցիներում, դպրոցներում հավաքվում են, խոսում, գնում տուն: Հայաստանի անկախացումից հետո պահանջատիրությունը դարձավ փաստարկ ու գործոն միջազգային ասպարեզում: Մի քանի օր առաջ ընդամենը Եվրախորհրդարանը Թուրքիայից նորից պահանջեց ճանաչել Հայոց ցեղասպանությունը:
-ԼՂՀ-ի հռչակումից հետո Հայաստանը չի ճանաչել Ղարաբաղի անկախությունը, որ չվտանգի բանակցություններն ու պատերազմի պատրվակ չտա: ԱԽ նիստում ՀՀ նախագահն առաջարկեց ԼՂՀ-ի հետ ռազմաքաղաքական դաշինքի համաձայնագիր պատրաստել, հաջորդ օրը դիվանագետներին ասաց, որ ագրեսիան շարունակվի, Հայաստանը կճանաչի ԼՂՀ-ն: Որքանո՞վ է ռեալ՝ ճանաչել ԼՂՀ-ն ու չհարուցել վտանգավոր հետևանքներ Մինսկի խմբի գործունեության ու պատերազմի առումով:
-Փորձագիտական մի կարևոր քննարկման ժամանակ ես առաջարկել եմ հավաքել իրենց մասնագիտական որակներն ապացուցած միջազգայնագետների, քաղաքագետների, պատմաբանների, զինվորականների խումբ և հանձնարարել՝ գտնել տարբերակ, երբ Հայաստանը ճանաչում է ԼՂՀ-ն, և դա չի խանգարում Մինսկի խմբի գործունեությանը, չի որակվում խափանարարություն բանակցություններում: Անցած տասնամյակներում ԼՂՀ-ն չճանաչելու գլխավոր պատճառը Մինսկի խմբի համանախագահներին խաղից հեռացնելու տպավորություն ստեղծելու վտանգն էր: Այսօր, երբ ԼՂՀ բնակչությունը հայտնվել է հերթական ցեղասպանության իրական սպառնալիքի առաջ, երբ մենք խնդիր ունենք պաշտոնականացնել մեր հարաբերությունները ԼՂՀ-ի հետ, պետք է գտնել արդյունավետ տարբերակ: Պետք է կարողանանք ապահովել տարիների անվտանգ զարգացում: Զուգահեռ կարելի է ՄԽ անդամ երկրների, ԵԱՀԿ բոլոր երկրների շրջանակում ակտիվ խորհրդակցություններ անցկացնել՝ բացատրելու, որ ԼՂՀ-ի բնակչության գլխին կախված է ֆիզիկական ոչնչացման վտանգը, այդ պարագայում ընդունելի՞ է, որ Հայաստանը, որպես ԼՂՀ-ի ֆիզիկական գոյության և անվտանգության երաշխավոր, պաշտոնականացնի հարաբերությունները ԼՂՀ-ի հետ՝ ճանաչման միջոցով: Հնարավոր բացասական արձագանքը, որ կարող է առաջացնել ԼՂՀ-ի ճանաչումը, պետք է առավելագույնս նվազեցվի:
-Եթե Հայաստանը ճանաչում է ԼՂՀ-ն, ի՞նչ է անելու հետո:
-ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի ձևաչափով բանակցություններին այլընտրանք չկա, ադրբեջանա-թուրքական համագործակցության ներուժն անհամեմատ մեծ է, մեր գերխնդիրը պետք է լինի պահպանել Մինսկի խումբը, որտեղ մեր տեսակետները համահունչ են միջնորդների հետ:
-Հայաստանի կողմից ճանաչմանը այլ պետությունների ճանաչում կհետևի՞:
-Պետք է աշխարհում հեռու ու մոտ երկրներ գտնել, որոնք դա կանեն:
-Մեզ համար ծուղակ չե՞նք լարում: Տասնյակ երկրներ ճանաչել են ցեղասպանությունը, չի ճանաչել ցեղասպան Թուրքիան, ցեղասպանության ճանաչումը չի ավարտվել:
-Դա, իհարկե, կարևոր է, բայց ավելի կարևոր է, որ մենք հնարավորություն գտնենք ԼՂՀ-ն ճանաչելու՝ ռազմական համագործակցության և փոխադարձ օգնության համաձայնագիր ստորագրելու համար: Հնարավոր է, իհարկե, պայմանագիրը ստորագրել, անկախության ճանաչումը առկախել, դա էլ է տարբերակ: Մենք պետք է հմտություններ ու կարողություն ունենանք՝ աշխարհին ցույց տալու, որ ԼՂ ժողովրդի գլխին ֆիզիկական վտանգ է կախված, որը իրավական դաշտում չեզոքացնելու համար Հայաստանը պետք է ճանաչի ԼՂՀ անկախությունը:
-Այդ ընթացքում խոսվում էր շփմամ գծում խաղաղապահների տեղակայման մասին: Դա պետք է լինի, ինչպես ՀՀ նախագահն էր ասում, խաղաղության համաձայնագիր կնքելուց հետո՞, թե՞ ընթացքում:
-Ես 90-ականներին աշխատում էի արտգործնախարարությունում, երբ քննարկվում էր այդ հարցը, և շատ լավ հիշում եմ տեխնիկական խնդիրները, որոնք այնքան երկարում ու ձգձգվում էին, որ հիասթափեցնում էին բոլոր մասնակից երկրներին: Եթե ռուս խաղաղապահներ տեղակայվեն, Թուրքիան Ադրբեջանի վրա ճնշում կգործադրի՝ Բաքուն չի համաձայնի, ԱՄՆ-ը և Ֆրանսիան կառարկեն, եվրոպացիներին Իրանը դեմ կլինի՝ անթույլատրելի համարելով իր սահմանների մոտ օտարերկրյա զինուժի կուտակումը: Դա բազմաբարդ, բազմաձև, բազմանշանակ խաղ է, որտեղ բոլորի շահերը բախվում են բոլորին, ուստի ես ձեռնպահ կմնայի այդ թեմայից այս փուլում:
-Շփման գծում հրադադարի խախտման հետաքննության մեխանիզմների տեղակայումը հնարավո՞ր է:
-Դա ավելի ռեալ հնարավորություն է:
-Այո, բայց դեմ է Ադրբեջանը, և Ռուսաստանն էլ ոչ կողմ է, ոչ դեմ:
-Եթե մինչև հիմա չի ստացվել, ուրեմն խնդիրներ կան: Հրադադարի պահպանմանը և վստահության ամրապնդմանը, վստահ եմ, որ Մինսկի խմբի բոլոր համանախագահները կողմ են:
-Կա՞ն, թե՞ չկան Լավրովի առաջարկները:
-Ես նման առաջարկի ծանոթ չեմ:
-Էլմար Մամեդյարովը ծանոթ է:
-Հայաստանին պետք է անհանգստացնի, եթե ԵԱՀԿ ՄԽ համանախագահներն ունենան տարաձայնություններ: Եթե ՄԽ համանախագահները միակամ են, տարածաշրջանում մթնոլորտը կառուցողական է, եթե մեզ հետաքրքրող աշխարհի երեք բևեռների ներկայացուցիչները ներքին խնդիր ունեն, նրանց գործունեությունը դադարում է կառուցողական լինել և մեծացնում է ռազմական գործողությունների վերսկսման վտանգը:
-Ադրբեջանի ռազմական ագրեսիայից հետո միջազգային կառույցներն ու տարբեր պետություններ հորդորում էին բանակցությունները շարունակել: Ինչպե՞ս: Ի՞նչ պայմաններ պետք է Հայաստանը առաջադրի բանակցություններում:
-Հայաստանը ոչ մի պայման չունի բանակցելու համար:
-Իսկ ԼՂՀ-ի վերադա՞րձը բանակցային սեղան:
-Ամեն ինչ ասված է, նոր ոչինչ հայտնագործելու չկա: Որ առանց ԼՂՀ-ի չի կարող նրա ճակատագիրը վճռվել, պարզ է: Պարզ է, որ Հայաստանի ու Ադրբեջանի բանակցությունները կարող են արդյունավետ լինել միայն ԼՂՀ-ի մասնակցությամբ, այնքան պարզ է միջորդներին, որ նրանք միշտ ասել են՝ կգա պահ, և Ստեփանակերտը կմասնակցի:
-Հիմա այդ պահը չէ՞:
-Այդ պահը միշտ է՝ նախկինում, հիմա, հետագայում: Ադրբեջանին պետք է բերել բանակցությունների սեղանի շուրջ: Բարդ, բայց լուծվող խնդիր է: Եթե մենք այնքան խելք ու դիվանագիտական հմտություն ունենք, որ չենք հակադրվում միջնորդների տեսակետներին և կառուցողական մասնակցություն ենք ունենում այդ տեսակետների հղկմանը, կարող ենք հասնել դրական լուծման: Եթե Բաքուն չվերադառնա բանակցությունների սեղան, մեր պարտությունը չէ, այլ, միջազգային հանրության:
-Եթե վերադառնում են բանակցությունների և բանակցում են նույն սկզբունքները, որքանո՞վ է ռեալ զինվորների գլուխներն ու ծերերի ականջները կտրելուց, դպրոցականներին սպանելուց հետո Հայաստանը բանակցի տարածքներ հանձնելու վերաբերյալ:
-Այդօրինակ խոսակցությունները ծուղակ են, որոնց հետևանքը բանակցությունները ձախողելն է: Իսկ ի՞նչ եք առաջարկում բանակցվող սկզբունքների փոխարեն: Գլխավոր խնդիրը բանակցությունները վերսկսելն է, որի մեջ որքան Հայաստանը, նույնքան Ադրբեջանը պետք է շահագրգռված լինի:


Զրույցը՝
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1671

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ