ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«Ողջ ժողովուրդը գրկաբաց սպասում է Լևոն Զուրաբյանի՞ն, Արամ Մանուկյանի՞ն, իսկ մեզ ո՞չ»

«Ողջ ժողովուրդը գրկաբաց սպասում է Լևոն Զուրաբյանի՞ն, Արամ Մանուկյանի՞ն, իսկ մեզ ո՞չ»
18.09.2015 | 00:31

Հայաստանի մայր օրենքի բարեփոխման հիմնական կռվաններից մեկն էլ այն է, թե կառավարման գործող մոդելն իրեն չի արդարացնում: Ստացվում է, որ երկրում առկա բազմաթիվ խնդիրների պատճառը կառավարման համակա՞րգն է, մի՞թե սոցիալական, տնտեսական և այլ բնույթի հիմնախնդիրների լուծումը հնարավոր չէ գտնել նաև կիսանախագահական համակարգով կառավարվող երկրում: Այս հարցադրումով «Իրատեսը» սկսեց զրույցը ՀՀԿ խմբակցության անդամ ՀԱՄԼԵՏ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆԻ հետ:

«ԱՆԻՄԱՍՏ ԿՈՒՍԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ, ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ԳՈՐԾԻՉՆԵՐԸ ՊԻՏԻ ԴՈՒՐՍ ԳԱՆ
ԱՍՊԱՐԵԶԻՑ»


-Համաձայն չեմ այն տեսակետին, թե գործող սահմանադրությունը թերի է,- ասաց պարոն Հարությունյանը:- Պետականաշինության ընթացքում, երբ նոր սահմանադրություն են ընդունում, կառավարման նոր մեթոդ, չի նշանակում, որ նախորդ սահմանադրությունը բազմաթիվ թերություններ է ունեցել: Յուրաքանչյուր պետության զարգացման ընթացքում փորձարկվում են տարբեր մոդելներ, պարզելու, թե որն է այդ երկրների համար արդյունավետ: Եթե դիտարկում ենք եվրոպական երկրները (Իսպանիա, Իտալիա, Գերմանիա), որոնք ունեցել են նախագահական կառավարման համակարգ, հետագայում հասկացել են, որ առավել ժողովրդավարական կառավարման ձևը խորհրդարանական հանրապետությունն է: Արդյունքում այդ հանրապետություններն ավելի կենսունակ եղան` ունենալով ժողովրդավարական մեծ հաջողություններ և տնտեսական, քաղաքական զարգացումներ: Մոլորություն է որևէ կառավարման մոդել սխալ համարելը, քանի որ կիսանախագահական կառավարման մեր մոդելը քսանչորս տարի կենսունակ է եղել, բայց այսօր խնդիր է առաջացել մեկ քայլ առաջ գնալու:
-Խորհրդարանական կառավարումը երաշխիքներ տալի՞ս է հանգուցալուծելու երկրում ստեղծված ծանր սոցիալ-տնտեսական խնդիրները:
-Երբեք չես կարող իմանալ, թե որևէ մոդելի ընդունումից հետո ինչպիսի զարգացումներ կլինեն: Խորհրդարանական հանրապետության համար առաջին խնդիրը միանձնյա իշխանության վերացումը և իշխանական թևերի տարանջատումն է: Եթե նախագահականի ժամանակ «ասողը» միայն նախագահն է, այս մոդելի պարագայում դա բազմաճյուղ է դառնում` և ԱԺ նախագահը, և վարչապետը, և երկրի նախագահը, և գլխավոր դատախազը: Նախագահական կառավարման համակարգում պետական այրերի «առաջացումը» արգելակվում է, քանի որ ողջ համակարգը ճանաչում է մեկ մարդու, որովհետև սահմանադրությամբ հենց այդպես է ամրագրված: Այս նոր մոդելի պարագայում լայն դաշտ է բացվում քաղաքական, պետական գործիչների կայացման համար: Անկախության քսանչորս տարիների ընթացքում պետական, քաղաքական գործիչներ չեն առաջացել: Լինի նախագահական կամ խորհրդարանական համակարգ, միևնույն է, երկիրը ղեկավարվելու է կուսակցությունների միջոցով: Այդպես է եվրոպական և այլ երկրներում: Նախագահը կամ վարչապետը հենվում են կուսակցությունների վրա: Սահմանադրության բարեփոխմամբ բավականին բարձրանում է կուսակցությունների դերը:
-Հայաստանում վեց տասնյակից ավելի կուսակցություններ կան, որոնք չկայացած, մարդ-կուսակցություններ են: Այսինքն, չունենալով կուսակցական կայացած համակարգ, նրանց «դերը» բարձրացնո՞ւմ ենք:
-Կայացնում ենք: Այս տեսակետից քաղաքական դաշտը և դեմոկրատացվում է, և խստացվում: Մանր-մունր կուսակցությունների ինքնախաբեության շքահանդեսը վերանալու է:
-Խոշոր կուսակցություններին «կուլ» գնալու ճանապարհո՞վ:
-Կարծում եմ, մեր երկրում անիմաստ կուսակցություններն ու քաղաքական գործիչները, իրենցից ոչինչ չներկայացնող «լիդերները» պետք է դուրս գան ասպարեզից: Ենթադրում եմ, որ լինելու են երկու-երեք խորհրդարանական կուսակցություններ և նույնքան արտախորհրդարանական ընդդիմադիր ուժեր: Այս պարագայում կուսակցություն բացելը, կուսակցության «ջոջեր» հորջորջվելը դառնում են անիմաստ բան: Նախագահական մոդելի ժամանակ ողջ պատասխանատվությունը մեկ մարդու վրա է լինում, դա հետընթաց է: Նոր մոդելով պատասխանատու է լինելու ողջ կուսակցությունը, ոչ թե անհատը: Էլ պետք չէ պիկետներ անել, արտասահմանյան երկրներում այդպիսի բան տեսե՞լ եք: Այդպես է միայն հետխորհրդային երկրներում, երբ նախագահ են ընտրում, հետո հարյուր հազար մարդ են հավաքում, ասում են` չենք ընտրել:

«ՀՈ ԳՈՐԾԱՐԱՆ ՉԷ` ԱՐՏԱԴՐՎԵՆՔ, ՎԵՐԱՐՏԱԴՐՎԵՆՔ»


-Սահմանադրության նոր տարբերակում հակասական տեսակետների տեղիք է տվել նաև գլխավոր հրամանատարին առնչվող դրույթը: Ոմանց պնդմամբ՝ պատերազմական պայմաններում գտնվող երկրի համար գլխավոր հրամանատարի, ի դեմս նախագահի, լիազորությունները պետք է մեծ լինեն:
-Դեռ վերջնական տարբերակ չկա այս հարցի առնչությամբ, բայց մի բան հստակ է: Աստված չանի, եթե պատերազմ լինի, հրամանատարական կազմը, գլխավոր հրամանատարն օբյեկտիվորեն են ստեղծվում (արցախյան ազատամարտում դա տեսել եմ): Միայն մեկ հոգի չի որոշումներ կայացնում, սուտ է, որ ասում են` միայն գլխավոր հրամանատարն է որոշում: Անգամ Ստալինը չէր որոշում գլխավոր հարվածները, ուներ գերագույն գլխավոր հրամանատարություն, որտեղ կոլեկտիվ որոշումներ էին ընդունվում: Սկզբունքային սխալ է, որ ասում են` ո՞վ է որոշելու` մենք պատերազմ անենք, թե չանենք: Դա նոր սահմանադրության ընդունումից հետո ինքնըստինքյան երևալու է: Բայց ընդհանրապես պատերազմը կոլեկտիվ ղեկավարման գործընթաց է: Այսօր կիսապատերազմական վիճակում ո՞վ է կրում այդ պատասխանատվությունը: Իհարկե, պաշտպանության նախարարությունը` իր ղեկավարով:
-Ընդդիմադիրների քննադատության թիրախում հայտնված հաջորդ դրույթը «կայուն մեծամասնությանն» է վերաբերում, որի առնչությամբ տեսակետ է հնչում, թե սա իշխող մեծամասնության դիրքերն է ուժեղացնելու և, ինչպես մշտապես նշվում է, վերարտադրվելու հնարավորություն է տալու:
-Նախ մի նկատառում. ոչ ընդդիմությունը, ոչ իշխանության ներկայացուցիչները չեն խոսում պատասխանատվության մասին: Կուսակցությունները կրելու են ահռելի մեծ պատասխանատվություն, դրա համար խոշոր կուսակցությունները պետք է երկիրը ղեկավարեն: Ինչ վերաբերում է «վերարտադրվել» բառին, դա այնքա՜ն վիրավորական է: Հո գործարան չէ՞, որ արտադրվենք, վերարտադրվենք: Էդ ի՞նչ տերմին է, ո՞վ է դա շրջանառության մեջ դրել:
-Ընդդիմադիրները:
-Բայց դա անգրագիտություն է: Քաղաքական գործիչները շարունակում են իրենց գործունեությունը մինչև քաղաքականությունից դուրս գալը: Այն կուսակցությունները, որոնք հզոր են, որոնք ունեն և ֆինանսական, և մարդկային ներուժ, շարունակում են իրենց բնականոն զարգացումը: Բնականոն զարգացման և վերարտադրման միջև կա մեծ տարբերություն: Որևէ սրիկա իրավունք չունի ինձ, որպես ՀՀԿ անդամի և քաղաքական գործչի, ասելու, թե ես վերարտադրվում եմ: Ես շարունակում եմ իմ քաղաքական կյանքի ճանապարհը ի տարբերություն իրենց, որոնք ընդհանրապես կենսագրություն, քաղաքական կյանքի ճանապարհ չունեն: Եթե իրենց տեսանկյունից դիտարկենք, իրենք էլ որպես ընդդիմությո՞ւն են ուզում վերարտադրվել, դե թող այդ դաշտը ազատեն, ուրիշները գան: Մենք ինչքան իշխանության ենք եղել, դրանից ավելի իրենք են ընդդիմության մեջ եղել: Ինչո՞ւ են իրենք վերարտադրվում, թող չվերարտադրվեն: Թող իրենց տեղը զիջեն նոր ուժերի: Նրանք էլ ինձ պես կպատասխանեն, թե ի՞նչ գործ ունեմ իրենց քաղաքական կյանքի տևողության հետ: Փաստորեն իրենք իրավունք ունեն վերարտադրվելու, այն էլ այդպիսի խայտառակ անցյալից հետո, մենք, որ այս տարիներին ունեցել ենք անհաջողություններ, բայց ավելի շատ հաջողություններ, իրավունք չունե՞նք: Իրենք ուզում են ասել, որ ողջ ժողովուրդը գրկաբաց սպասում է Լևոն Զուրաբյանի՞ն, Արամ Մանուկյանի՞ն, իսկ մեզ ո՞չ:

«ՈՒԻՆՍԹՈՆ ՉԵՐՉԻԼԻՆ ԷԼ ԵՆ ԱՍՈՒՄ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ԳՈՐԾԻՉ, ՉՈՐՍ ՄԱՐԴՈՒՑ ԲԱՂԿԱՑԱԾ
ԿՈՒՍԱԿՑՈՒԹՅԱՆ ՂԵԿԱՎԱՐԻ՞Ն ԷԼ»


-Խոսեցիք կուսակցությունների պատասխանատվության մեծ բեռի մասին: Գաղտնիք չէ, որ իշխող մեծամասնությունում շատ մարդիկ կան, որոնք չեն գիտակցում, որ ժողովրդի առջև պատասխանատու են: Բարեփոխումների նոր տեքստը թույլ տալիս է ՀՀԿ-ին գնալ ինքնամաքրման ճանապարհով, որպեսզի խորհրդարանում հայտնվեն մարդիկ, ովքեր կգիտակցեն այդ պատասխանատվությունը և երկրի առջև ծառացած խնդիրներին հաղորդ կլինեն:
-Անձամբ իմ սպասելիքներն այս բարեփոխումներից հենց դա է, որովհետև խորհրդարանական կառավարման համակարգը թույլ է տալիս ձևավորել պետական, քաղաքական գործիչներ: Վերևում նշեցի, որ ոչ միայն մեր, այլև բոլոր կուսակցություններում այդ գործիչները շատ քիչ են: Այսինքն, կուսակցություններում կարևորված չեն եղել «քաղաքական գործիչ» կոչումը կրող անձինք: Խորհրդարանական կառավարման ժամանակ կուսակցություններին օբյեկտիվորեն անհրաժեշտ են լինելու այդպիսի մարդիկ: Ձեր ակնարկած մարդիկ շատ հավանական է ինքնաբացարկ էլ հայտնեն, երբ տեսնեն իրենց ավելորդությունը քաղաքական դաշտում: Հիմա քաղաքական գործիչների դար է գալիս: Եթե անգամ խորհրդարանի անդամը պետք է տնտեսագետ լինի, պետք է տնտեսագետ-քաղաքական գործիչ լինի, իրավաբանը` իրավաբան-քաղաքական գործիչ: Մեկն ասում է` ես տնտեսագետ եմ, մյուսը թե՝ պատմաբան, հաջորդն էլ՝ իրավաբան: Դա դեռ քիչ է, պետք է նաև քաղաքական գործիչ լինել: Ով է ասել, որ բոլոր պատմաբանները, տնտեսագետները, իրավաբանները, մաթեմատիկոսները կարող են քաղաքական գործիչ լինել: Քաղաքական գործիչը մասնագիտություն է, այդ շնորհքը ոչ բոլորին է տրված: ՈՒինսթոն Չերչիլին էլ են ասում քաղաքական գործիչ, չորս մարդուց բաղկացած կուսակցության ղեկավարի՞ն էլ: Մեկը համ մինիստր է աշխատում, համ քաղաքական գործիչ, համ կոնսերվատորիայի դասախոս: Քաղաքական գործիչը չպետք է գնա պետական աշխատանքի: Եթե քաղաքական գործիչ չես, ինչո՞ւ ես եկել խորհրդարան: Մենք պետք է գնանք այս ճանապարհով: Հիմա, եթե մեկը շատ փող ունի, պիտի դեպուտա՞տ դառնա: Հարգելի ընդդիմություն, դուք մեղադրում էիք, թե մեծամասնականով գնում փող են բաժանում, ընտրվում, հիմա դա վերացնում ենք, գնացեք այդ շրջանում ձեր վարկանիշով ընտրվեք:
-Ընդդիմությունը չի հավատում փոփոխություններին ու «Ոչ»-ի ճակատներ է ձևավորել: Հնարավոր կլինի՞ մեծ համախումբ ունենալ:
-Սահմանադրական բարեփոխումների գաղափարի հեղինակներն առաջինն իրենք են եղել: Մեր ժողովուրդը շատ առավելություններ ունի, բայց նաև մի թերություն` մոռացկոտություն: Եթե արխիվները քրքրեք, կպարզեք, որ այս մասին առաջինն իրենց ելույթներում ասել են ընդդիմադիրները: Հիմա ինչի՞ն են «ոչ» ասում, անհասկանալի է: ՀՀԿ-ն նույն մոդելով էլ կարող էր գնալ ընտրությունների, իր թեկնածուն ունենալ ու հաղթել: Այս բարեփոխումներն իշխանության հասնելու տեսանկյունից ավելի ձեռնտու են ընդդիմությանը, քան մեզ: Հանրաքվեի հնարավորություն է տրված, էլ ի՞նչ են ուզում: Ընդդիմությունը թույլ է ու ոչ այս մոդելով, ոչ այն չի կարող իշխանության գալ: «Ոչ» ասելով փաստում են, որ իրենք ընդդիմություն են և ուզում են իրենց գոյությունը պահել: Իսկ համախմբվել չեն կարող, քանի որ համախմբում լինում է գաղափարի շուրջ, բայց իրենք դա էլ չունեն: Իշխանափոխությունն էլ է գաղափար, սակայն անգամ դրա մոդելը չունեն: Յոթ հոգի հավաքվում են, խայտառակ բանավեճ ունենում և մի «ախմախ» բան են ստորագրում, որից ոչ իրենք, ոչ էլ հասարակությունը բան չի հասկանում: Կարծում եմ, հասարակությունը իշխանությունից էլ, ընդդիմությունից էլ հիասթափված է, բայց ընդդիմությունից ավելի շատ:

Ռուզան ԽԱՉԱՏՐՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1259

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ