ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«Անկեղծ խոսակցության ժամանակ կարող են կոտրվել կարծրատիպերը»

«Անկեղծ խոսակցության ժամանակ կարող են կոտրվել կարծրատիպերը»
17.03.2015 | 00:08

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է ԱԺ ՀՀԿ խմբակցության պատգամավոր ՍԱՄՎԵԼ ՆԻԿՈՅԱՆԸ:

-Ձեր կարծիքով՝ ի՞նչ է կատարվում քաղաքական դաշտում, վերաֆորմատավորո՞ւմ:
-Քաղաքական դաշտի գործընթացներին ամբողջական գնահատական տալն այս պահին ճիշտ չէ, կան բազմաթիվ հարցականներ, որոնց պատասխանները վեց ամսում թերևս կստանանք: Կարծում եմ՝ քաղաքական ուժերը կվերաիմաստավորեն իրենց քաղաքականությունը և ըստ այդմ՝ կարող են նոր ֆորմատներ առաջանալ: Քաղաքական դաշտը երբեք էլ քարացած չի եղել, պարբերաբար ձևավորվել են դաշինքներ ու կոալիցիաներ, քանդվել են, նորից են ձևավորվել, ու այդպես համարյա միշտ: Դա չընդհատվող գործընթաց է, որի վերջնական տեսքը կես տարուց կերևա:
-Ո՞րն է գործընթացի տրամաբանությունը, ո՞րն է վերջնանպատակը:
-Տրամաբանությունը տանում է դեպի խորհրդարանական ընտրություններ, արդեն յուրաքանչյուր քաղաքական ուժ, որ մինչ այդ կարող էր այլ խնդիրներ իր առաջ դնել, որևէ վերադասավորման, դաշինքի ու ձևաչափի գնալիս հաշվարկն անելու է խորհրդարանական ընտրությունները:
-ԲՀԿ-1-ից ԲՀԿ-2-ին անցումը քաղաքական դաշտի վրա ի՞նչ ազդեցություն ունեցավ:
-Ես չեմ կարծում, թե ԲՀԿ 1-ից անցել ենք ԲՀԿ 2-ին, դեռ կարող ենք ունենալ ԲՀԿ-3, ԲՀԿ-4, ԲՀԿ-5, հայտնի չէ՝ գործընթացներն ի՞նչ ուղղությամբ կգնան ու որտեղ կանգ կառնեն: Բոլոր դեպքերում՝ քաղաքական երկրորդ ուժի հետ կատարվածը քաղաքական դաշտի վրա չէր կարող չներգործել և ներգործել է ողջ գործընթացի վրա: Ինչպիսի՞ն կլինի արդյունքը, ես չեմ կարող ասել: Ոչ ոք չի կարող ասել՝ ԲՀԿ-ն ամբողջությամբ որպես քաղաքական կառույց այլ քաղաքականությո՞ւն կորդեգրի, թե՞ կլինեն տարբեր խմբեր՝ ինտեգրացիոն տարբեր կողմնորոշումներով: Խմբակցության ներսում, եթե նկատել եք, արդեն կան տարբեր խմբեր, ու հայտնի չէ, թե ևս քանի խմբեր կլինեն ու ինչ սկզբունքով կգործեն:
-Րաֆֆի Հովհաննիսյանն առաջինն ասաց, որ ոչիշխանական եռյակն այլևս չկա, խաչ քաշե՞նք եռյակի վրա:
-Կյանքը ցույց տվեց, որ եթե համախմբումը կատարվում է ընդդեմ գաղափարով, չի կարող երկար կյանք ունենալ: Եթե բոլորը հավաքվել են մեկ անձի շուրջ և ուզում են նրա ձեռքով իրենց համար կրակից շագանակներ հանել ու հաշվարկում են, որ դրանից հետո գալու է իրենց ժամանակը, իհարկե, վերջը սա էր լինելու: Չի լինում այդպես: Փաստացի ՀՀԿ խորհրդի նիստից հետո որևէ մեկը հրապարակային, ինքնաբուխ, ինքնակամ չպաշտպանեց Գագիկ Ծառուկյանին:
-Դա չի՞ նշանակում, որ եռյակը շատ վաղուց չկար:
-Ես դա ժամանակավոր խմբավորում եմ համարել, երբեք չեմ ընդունել քաղաքական միավոր, որ միասնական քաղաքականություն է վարում, ճանապարհ է անցնելու ու արդյունք է ունենալու:
-Իսկ 12 արդեն խորապես մոռացված կետե՞րը:
-Եռյակի քաղաքական ուժերին առանձին-առանձին ես լուրջ եմ վերաբերվել, բայց միասնական օրակարգը, որ փորձում էին սահմանել, երբեք լուրջ չեմ ընդունել: Չեն կարող ինտեգրացիոն գործընթացների վերաբերյալ տարբեր տեսակետներ ունեցող քաղաքական ուժերը մի տեղում հայտնվել ու նույն խնդիրը լուծել: Չի կարող նույն հանրահավաքում մեկը հանդես գալ ԵԱՏՄ-ին աջակից ու հայտարարել, որ անդամակցությունը ԵԱՏՄ-ին արդեն կայացած փաստ է, իսկ մյուսը՝ որ դա սխալ ուղղություն է, ու պետք է գնալ եվրաասոցացման ուղղությամբ, ու երկուսն էլ նույն քաղաքականությունը հաջողությամբ առաջ տանեն:
-Գոնե իշխանության դեմ պայքարում նրանք միասնական էին:
-Կյանքը ցույց տվեց, որ ոչ: Առաջին իսկ դժվարության դեմ նրանք բացահայտեցին, որ միասնական չեն, երբեք միասնական չեն եղել ու չեն եղել այն դաշնակիցները, որ միմյանց աջակցում են դժվարության պահին:
-Եռյակի ձևաչափը Հայաստանո՞ւմ էր ստեղծվել, թե՞ դրսից էր ներմուծվել:
-Ես չեմ կարծում, որ այդ նախագիծը դրսից էր ներմուծված, կողմնակից չեմ նման տեսությունների:
-Հայաստանում ավանդույթ է՝ Մոսկվայում անսպասելի հայտարարություններ անել, հաղթանակի հետևից Մոսկվա գնալ, Մոսկվայից վերադառնալ ու ճակատագրական շրջադարձերի առաջ հայտնվել: Մոսկվան հանգուցային կետ չի՞ դառնում Հայաստանի քաղաքական կյանքի համար:
-Մենք ամեն ինչ չափազանցում ենք և ամեն ինչի պատճառը փորձում ենք փնտրել մեզնից դուրս: Դա դատապարտված մարդկանց հոգեբանություն է՝ ճակատագրին, միֆերին հավատացող, այդպես ավելի հեշտ է ապրել: Երբ ամեն ինչ փորձում են բացատրել դրսի թելադրանքով, արդարացնում են իրենց անգործությունը և անտրամաբանական քայլերը: Կամ իրենց քայլերը բացատրում են գերբնական ուժերով: Ես չեմ ընդունում նման տեսակետները, ինձ համար վիրավորական է, երբ մամուլում որևէ քաղաքական գործիչ իրեն գիտունի տեղ դրած՝ վերլուծություններ է անում, թե դուրսն ինչ ազդեցություն ունեցավ, Մոսկվան ինչ թելադրեց, և այլն, և այլն, դա մեր միջից հանում է անկախության գիտակցությունը և շատ վտանգավոր է: Ես դեմ եմ այդ տեսակետներին:
-Բայց դա կյանքն է:
-Դա կյանքն է, արատավոր կյանքը, որին ես դեմ եմ, մենք պետք է հասկանանք, որ անկախ պետության քաղաքացի ենք, մեր պետության ճակատագիրը, մեր ճակատագիրը ինքներս ենք կերտում և երբեք էլ ներքաղաքական իրավիճակները չպետք է պայմանավորենք դրսի լուծումներով;
-Մարտի 12-ին ՀՀ նախագահը յոթ քաղաքական ուժերի ընդունեց նախագահականում, սահմանադրական փոփոխությունների գործընթացի մեկնարկը տրվեց: Ձեր կարծիքով՝ նրանց հանդիպելը պարտադիր պայմա՞ն էր, ի վերջո բոլորի տեսակետները բոլորին հայտնի էին, և հանդիպումներից հետո էլ տեսակետների փոփոխություններ չեղան, ո՞րն էր իմաստը:
-Ես շատ դրական եմ գնահատում այդ ձևաչափով հանդիպումները, ճիշտ էր, որ նախագահը հանդիպեց նույնիսկ քաղաքական թույլ ազդեցություն ունեցող ուժերի հետ: ՈՒրիշ է, երբ որևէ երևույթի մասին խոսում ես հեռվից հեռու լսելով, ենթադրություններ անելով և քո դիրքորոշումը այդպես ես կառուցում, ուրիշ է, երբ նստում ու դեմ առ դեմ քննարկում եք հարցը, երբ հանրապետության նախագահը ներկայացնում է այն մտահոգությունները, խնդիրները, որ առաջացել են և պետք է կարգավորվեն: Անկեղծ խոսակցության ժամանակ կարող են կոտրվել կարծրատիպերը: Շատերի համար իրենց ծրագրային դրույթներում ու հրապարակային ելույթներում կառավարման համակարգի փոփոխությունը եղել է օրակարգային խնդիր:
-Սահմանադրական բարեփոխումների հանձնաժողովի անդամների հետ նախագահի հանդիպման ժամանակ հնչած տեսակետը՝ դեռ պետք է պարզել՝ գործող մոդելը չի՞ համապատասխանում մեր զարգացմանը, կատարելագործել, զուգահեռ՝ խորհրդարանական կառավարման մոդելը մշակել, չպիտի՞ արդեն որոշարկված լիներ:
-Մի քանի խնդիրներ կան, որոնց պատասխանը Սահմանադրությունը պիտի տա: Առաջինը՝ կառավարման այն համակարգը, որ պարունակում է երկու առաջնային մանդատ, ներքին թաքնված մարտահրավեր ունի:
-Գուցե հենց դա է հավասարակշռություն ապահովում:
-Կյանքը ցույց է տալիս, որ դա ոչ թե հավասարակշռություն է ստեղծում, այլ հաճախ բերում է դաժան կոնֆլիկտի, որը կարող է մեծ վնասներ հասցնել պետությանը: Եթե պետականության մի քանի հարյուրամյակի ճանապարհ անցած պետություն լինեինք, ինչպես Ֆրանսիան, որտեղ կան ավանդույթներ, քաղաքակրթական հաստատուն մակարդակ, հնարավոր կլիներ կոնֆլիկտները հավասարակշռել և ճգնաժամից խուսափել: Տեսեք ինչ է կատարվում հարևան Վրաստանում, երբ նախագահը ընտրվեց առաջնային մանդատով ու փոքր լիազորություններով, ինչ կոնֆլիկտներ են ծագում խորհրդարանի մեծամասնության ու կառավարության և նախագահի միջև, չեմ կարծում, որ Վրաստանը դրանից շահում է: Մեզ քննադատում են կուսակցական քաղաքական մենաշնորհի մեջ, երբ երեք գլխավոր պաշտոնները մի կուսակցության անդամների ձեռքում են, բայց շատ երկրներում է այդպես, երբ որևէ քաղաքական ուժ հաղթում է ընտրություններում: Պատկերացրեք, որ հաղթել է մի քաղաքական ուժ, որն իր գաղափարախոսությամբ տարբերվում է ՀՀ նախագահի ծրագրից ու գաղափարախոսությունից: ՀՀ նախագահը ներկայացրել է մի ծրագիր, մեկ այլ գաղափարախոսություն ունեցող քաղաքական ուժ հաղթել է խորհրդարանական ընտրություններում և ձևավորել է կառավարություն: Ի՞նչ վիճակ է ստեղծվելու, ինչպե՞ս է նախագահը կատարելու իր սահմանադրական պարտավորությունները:
-Համադրումով, ինչո՞ւ ենք մենք անպայման ընտրում առճակատման տարբերակը:
-Ես չեմ կարծում, որ բոլոր հարցերում կարող են իրենց տեսակետները համադրել, եթե և արտաքին քաղաքական, և ներքաղաքական հարցերում ունեն տարբեր դիրքորոշումներ: Օրինակ՝ պատկերացրեք, նախագահը համոզված է, որ ՀՀ-ն պետք է անդամակցի ԵԱՏՄ-ին, խորհրդարանական մեծամասնությունը դեմ է և չի վավերացնում նախագահի ստորագրած համաձայնագիրը, ստացվում է միջպետական հարաբերությունների կոնֆլիկտ: Հարցեր կարող են առաջանալ բոլոր միջպետական համաձայնագրերի վերաբերյալ: Ի՞նչ կստեղծվի երկրում:
-Ելքը ո՞րն է:
-Ե՞լքը, նման կոնֆլիկտի լուծման ճանապարհը խորհրդարանական կառավարման անցնելն է, որտեղ երկու առաջնային մանդատ չկա, կա խորհրդարանը և իր ձևավորած կառավարությունը, կա նախագահ՝ սահմանափակ լիազորություններով, նրան ընտրում է խորհրդարանը:
-Ինչո՞ւ այդ դեպքում քաղաքական ուժերն ու հասարակությունը չեն տեսնում այդ վտանգը և խորհրդարանական կառավարման անհրաժեշտությունը, խնդիրը բավարար բացատրված չլինե՞լն է, թե՞ այդ մոդելն էլ ունի թերություններ:
-Իհարկե, այդ մոդելն էլ ունի թերություններ և պետք է շատ հստակ պատասխանի մի շարք հարցերի: Նախ՝ երկրի արտաքին և ներքին անվտանգության ապահովման սահմանադրական երաշխիքներն ու լծակները ում ձեռքին են լինելու և ի՞նչ մեխանիզմներով են իրականացվելու: Դա շատ կարևոր հարց է: Երկրորդ՝ խորհրդարանական կառավարման դեպքում երկրի ներքին կայունությանը բավականին լուրջ սահմանադրական երաշխիքներ պետք է տրվեն, պատկերացրեք՝ խորհրդարանում մի հինգ պատգամավոր քաղաքական մեծամասնությունից տեղափոխվում են այլ ուժ, փոխվում է ամբողջ քաղաքական իրավիճակը, պետք է հետևի կառավարության հրաժարական, դրանից բխող բոլոր քաղաքական-տնտեսական հետևանքներով: Այսինքն՝ այստեղ ևս պետք են շատ հստակ, ներքին կայունությունն ապահովող սահմանադրական երաշխիքներ:
-Բացի Սահմանադրության մեջ երաշխիքների ամրագրումից, նախագահի, խորհրդարանի, կառավարության լիազորությունների, պարտավորությունների ու պատասխանատավության հստակ սահմանազատումից, ունե՞նք կայացած կուսակցական համակարգ, որ խմբակցությունից խմբակցություն տեղափոխվելու հարց չլինի: Պետք չե՞ն փոփոխություններ Ընտրական օրենսգրքում կամ այլ օրենքներում, որ որևէ կուսակցության համամասնական ընտրացուցակով խորհրդարան մտած պատգամավորը, կուսակցությունից դուրս գալիս մանդատը վայր դնի, ոչ անկախ պատգամավոր դառնա, ոչ խմբակցություն փոխի:
-Դուք արդեն իրավական կարգավորումներ եք առաջարկում այն խնդրին, որը կարող է լինել, դա վկայում է, որ անհրաժեշտ են բավարար սահմանադրական երաշխիքներ, որ ապահովվի ներքաղաքական կայունությունը: Հետագա օրենսդրական փոփոխությունների համար նախ պիտի Սահմանադրությունը փոխվի:
-Սահմանադրությունը փոխելու համար, բացի իրավական հարցերից, պետք է քաղաքական համաձայնություն, կա՞ քաղաքական կոնսոլիդացիա: Քաղաքական յուրաքանչյուր ուժ՝ իշխանական, թե ընդդիմադիր դաշտից, գնում է դեպի իշխանություն, կա՞ մի կետ, որտեղ այդ ուժերը կարող են միասնական տեսակետ ձևավորել՝ ունենալով սեփական խնդիրները:
-Վերադառնում ենք Ձեր հարցին՝ ինչո՞ւ էր ՀՀ նախագահը հանդիպում քաղաքական ուժերի հետ, նպատակը հենց այդ խնդրի լուծումն է: Իհարկե, մեզ համար շատ կարևոր է հնարավորինս մեծ քաղաքական կոնսոլիդացիան, քաղաքական դաշտին էլ դա պետք է: Եթե որևէ քաղաքական ուժ մասնակցում է նախագահական ընտրություններին և ստանում է 49,9 %, մյուսը՝ 50,1 %, մեկը ստանում է ամեն ինչ, մյուսը՝ ոչինչ: Խորհրդարանական կառավարման համակարգում միշտ բարձր տոկոսը իրացվում է՝ ժողովրդի տված քվեն պաշտպանվում է:
-Ես չեմ կարծում, որ նախագահը քաղաքական ողջ սպեկտրն ընդգրկեց իր հանդիպումներում, խնդիրը բնավ ՀԱԿ-ը չէ, բացահայտ է, որ քաղաքական դաշտում ամեն ինչ պտտվում է երեք նախագահների շուրջը: Եթե Լևոն Տեր-Պետրոսյանը իրեն խաղից դուրս է դնում՝ ՀԱԿ-ը ի սկզբանե հրաժարվում է քննարկումներից, կա Ռոբերտ Քոչարյանը, նա ևս դեմ է Սահմանադրություն փոխելուն: Մենք չենք կարող քաղաքական դաշտից նրան դուրս դնել, որովհետև չունի կուսակցություն:
-Իհարկե, նախագահը փորձում է ստեղծել հասարակական մեծ համախմբում Սահմանադրության փոփոխությունների շուրջ, բայց մենք հասկանում ենք, որ չենք կարող քաղաքական ողջ դաշտին ու անհատներին համոզել՝ կան տարբեր քաղաքական ու անձնական շահեր: Խնդիրը հանրությանն է, հանրությունը պետք է գնահատական տա, «այո» կամ «ոչ» ասի փոփոխություններին: Ես կարծում եմ, որ կլինեն անհատներ ու կուսակցություններ, որ կամ կբոյկոտեն, կամ կքարոզեն «դեմ» քվեարկելու գաղափարը: Դա քաղաքական դիրքորոշում է և նորմալ է, եթե կատարվում է քաղաքակիրթ մշակույթի ու օրենքի շրջանակներում:
-Հնարավո՞ր է, որ հանրաքվեի դրվի երկու տարբերակ:
-Այդ խնդիրը խորհրդարանում է լուծվում, երկու տարբերակներից ԱԺ-ն կընտրի մեկը, և դա էլ կդրվի հանրաքվեի:
-Խորհրդարանն այսօրվա կազմով հարցին կարո՞ղ է տալ ոչ պատվիրված պատասխան:
-Երբ խորհրդարանում երկու նախագծեր լինեն՝ հրապարակային ու երկար քննարկումներից հետո, յուրաքանչյուր պատգամավոր համեմատական վերլուծություն կկատարի և բոլորին էլ հստակ պարզ կլինի՝ որ ուղղությամբ պետք է զարգանա մեր պետությունը:
-ՀՀԿ-ն ունի բացարձակ մեծամասնություն խորհրդարանում, և չի՞ ստացվի, որ իր որոշումն է պարտադրելու ոչ միայն խորհրդարանին, այլև ժողովրդին:
-Մի ասեք՝ պարտադրել: Որևէ մեկը չի պատրաստվում հանրությանը ինչ-որ բան պարտադրել, հանրությանը առաջարկվելու է տարբերակ, և հանրությունն է իր տեսակետը պարտադրելու իր «այո»-ով կամ «ոչ»-ով: Վերջնական խոսքը ոչ քաղաքական մեծամասնությանն է, ոչ խորհրդարանինն է, ոչ նախագահինն է, այլ ժողովրդինն է, նա է ասելու «այո» կամ «ոչ»:
-Հայաստանն անդամակցել է ԵԱՏՄ-ին, որտեղ խորհրդարանական կառավարում չկա, չե՞ք կարծում, որ դա ԵԱՏՄ-ի գործող օրենքներին կարող է հակասել:
-Չեմ կարծում, երբ ԱՄՆ-ի նախագահը, որտեղ զուտ նախագահական կառավարում է, հանդիպում է Գերմանիայի կանցլերին, խնդիրներ են առաջանում, որովհետև մեկը նախագահ է, մյուսը՝ վարչապետ:
-Սահմանադրական փոփոխությունների ՀՀԿ-ի նախաձեռնությունը հասարակությունը և քաղաքական դաշտն ընկալեցին ՀՀԿ-ի իշխող դիրքերի պահպանության ձեռնարկում: ՀՀԿ-ն ինքն իր խնդի՞րն է լուծում, թե՞ պետության շահերի համընկնում էլ կա:
-Իմ տեսակետը Ձեզնից սկսած բոլորը համարելու են սուբյեկտիվ, այդ պատճառով պատասխանը մեկն է՝ Հայաստանի Հանրապետության քաղաքացին է պատասխանում այդ բոլոր հարցերին ընտրության միջոցով:
-Սահմանադրության առաջին հոդվածը չի՞ փոխվելու:
-Սահմանադրության մշտական հոդվածները՝ մարդու իրավունքների և ազատությունների վերաբերյալ, յուրաքանչյուր երկրի կառավարման համակարգում իրենց տեղը միշտ ունեն:


Զրույցը` Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1168

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ