Իրանի նորընտիր նախագահ Մասուդ Փեզեշքիանը ուղերձ է հղել աշխարհին, նշելով, որ իր վարչակազմի օրոք առաջնահերթ ուշադրություն կհատկացվի հարևան երկրների հետ հարաբերություններին. «Մենք կողմ կլինենք ուժեղ տարածաշրջանի ստեղծմանը, ոչ թե այնպիսին, որտեղ մի կողմը ձգտում է հեգեմոնիայի և գերիշխանության մյուսների հանդեպ։ Ես համոզված եմ, որ հարևան և եղբայրական երկրները չպետք է իրեց արժեքավոր ռեսուրսները վատնեն կործանարար մրցակցության, սպառազինությունների մրցավազքի ու միմյանց անհիմն զսպելու վրա»։               
 

«Եթե սեպտեմբերին ոչինչ չլինի, նոյեմբերին Վիլնյուսում Սերժ Սարգսյանը կնախաստորագրի համաձայնագրերը»

«Եթե սեպտեմբերին ոչինչ չլինի, նոյեմբերին  Վիլնյուսում Սերժ Սարգսյանը  կնախաստորագրի համաձայնագրերը»
26.07.2013 | 00:32

Հուլիսի 20-ին Հայաստանի քաղաքագետների միության հյուրը ռուս քաղաքագետ, Մոսկվայի միջազգային հարաբերությունների ինստիտուտի ռեկտոր Անատոլի Տորկունովն էր: Քննարկման թեման Հայաստանի աշխարհաքաղաքական դերն էր ժամանակակից միջազգային հարաբերությունների համատեքստում: Քննարկումից հետո այդ և այլ հարցերի վերաբերյալ խնդրեցի իր տեսակետները ներկայացնել «Նոր ժամանակներ» կուսակցության նախագահ ԱՐԱՄ ԿԱՐԱՊԵՏՅԱՆԻՆ։

-Թեմայի վերաբերյալ Ձեր հարցերի պատասխանները ստացա՞ք:
-Երկու փաստ ակնհայտ է. առաջին` Հայաստանը հետաքրքրում է ռուսական լուրջ էլիտային, այնպես չէ, որ նրանք ինչ-որ մեկի կարգադրությամբ գալիս են Հայաստան, երկրորդ` պարզ է, որ հայ-ռուսական հարաբերությունները նորացման կարիք ունեն: Իհարկե, Անատոլի Տորկունովը հայտնի միջազգայնագետ է, նրա աշխատությունների 90 տոկոսը Խաղաղօվկիանոսյան տարածաշրջանին է նվիրված, բայց դա չի խանգարում նրա տեսակետները լսել Հարավկովկասյան տարածաշրջանի մասին, նույնիսկ եթե այդ տեսակետների հետ համաձայն չենք: Հմայակ Հովհաննիսյանն այս առումով կարևոր գործ է անում` հրավիրելով ռուս քաղաքագետներին ու նրանց համար արտահայտման, հայ գործընկերների հետ շփման հնարավորություն ստեղծելով: Ես չէի էլ ակնկալում մեզ հուզող բոլոր հարցերի պատասխանները Տորկունովից ստանալ, նա դիվանագիտական մեծ դպրոց է անցել ու վիթխարի փորձ կուտակել, բնականաբար շատ հարցերի հենց դիվանագիտական պատասխաններ պիտի տար: Այնուհանդերձ, ինձ համար կարևոր երկու հարցերից մեկի պատասխանը ես ստացա:
-Ո՞ր հարցերի:
-Մեկը վերաբերում էր Հայաստանի ազգային անվտանգությանը: Հայաստանի իշխանությունները փորձում են ազգային անվտանգության ապահովման նոր վարդապետություն սահմանել, որտեղ ռազմաքաղաքական սերտ համագործակցությունը տեսնում են մեկ միության մեջ, իսկ քաղաքականը, տնտեսականը` մեկ այլ:
-Դա ընդհանրապես հնարավո՞ր է:
-Եթե հիշում եք, Անատոլի Տորկունովն ասաց, որ ինքը նման նախադեպ չգիտի: Չի էլ կարող լինել, որովհետև այդքան անմիտ փորձ միայն մենք կարող էինք նախաձեռնել: Մեր հարաբերությունները Ռուսաստանի հետ հիմա հիմնականում տեղավորվում են ռազմաքաղաքական կապերի մեջ: Մնացածը մեր կյանքի վրա լուրջ ազդեցություն չունի, որքան էլ ասեն` երեք միլիարդ դոլարի ապրանքաշրջանառություն ունենք, տարեկան երկու միլիարդ է Հայաստան մտնում և այլն, հայերիս համար դա այդքան էական չէ, որքան ազգային անվտանգության խնդիրը: Հենց այդ պատճառով էլ հարցրի` խելամի՞տ էր այդ հարաբերություններին հարված հասցնել Ադրբեջանին հարձակողական զենք վաճառելով: Համոզված եմ, որ այդ «բիզնեսից» ստացած մեկ միլիարդով Ռուսաստանը չի հարստանում` 6-8 միլիարդի զենքի վաճառք ունենալով: Ի վերջո, կարող էր այլ երկրից այդ գումարը ստանալ: Հավասարակշռություն պահելը խիստ վտանգավոր է: Այդ հարցում ես կատեգորիկ համաձայն չեմ ռուսական քաղաքական էլիտայի հետ: Նույնիսկ եթե բացատրվում է իբրև պատիժ կամ նախազգուշացում: Դա աններելի սխալ է:
-Տորկունովը մի քանի անգամ շեշտեց, որ կարևորը փոխհարաբերությունների մթնոլորտն է, ինչո՞ւ է, ուրեմն, շիկացվում մթնոլորտը:
-Մնացած հարցերը լուծումներ ունեն, բայց զենքի վաճառքը, որ կարող է հանգեցնել պատերազմի, հետո ուղղել հնարավոր չէ: ՈՒնենալով այդ զենքը` Ադրբեջանը կարող է մտածել, որ նախ այդքան զենք ունի, ապա` Հայաստանի ռազմաքաղաքական հարաբերությունները Ռուսաստանի հետ տապալված են այլևս:
-Չե՞ք կարծում, որ այդպիսի քայլերով Ռուսաստանը մեխանիկորեն վանում է Հայաստանին ու մղում դեպի Արևմուտք:
-Հազիվ թե Ռուսաստանում այդ մասին մտածում են: Հիմնականը` ամեն գնով Հայաստանը, ապա նաև Ադրբեջանը Եվրասիական միության մեջ ներգրավելն է: Ինչո՞ւ: Միանշանակ հասկանալի է, որ եթե Հայաստանը ստորագրում է ԵՄ-ի հետ ասոցացման պայմանագիրը, Ռուսաստանը դա գնահատում է որպես քայլ դեպի ՆԱՏՕ: Հասկանալի է, որ թե՛ համաձայնագիրը, թե՛ ԵՄ անդամ դառնալը ճանապարհ են դեպի ՆԱՏՕ: Առանց ՆԱՏՕ-ի անդամ դառնալու ազգային անվտանգության համակարգը չի աշխատելու:
-ՀՀ նախագահը Լեհաստանում, ըստ էության, այդ հարցը բարձրացրեց առանց մեծ գաղտնիք դարձնելու:
-Միանշանակ: ՆԱՏՕ-ի մուտքը տարածաշրջան սանիտարական կարդոն է` ռուսական մտածելակերպով: Եվ այս հարցում նրանք ճիշտ են` ունենալով նման փորձ մերձբալթյան երկրներում: ՈՒրեմն ամեն գնով պիտի աշխատեն հնարավորինս կասեցնել և Հայաստանն ինտեգրել Եվրասիական տնտեսական համագործակցության շրջանակներում, որպեսզի հնարավորություն ունենան տարածաշրջանում լուրջ ինվեստիցիոն գործընթացներ ծավալելու:
-Այդ պարագայում Ռուսաստանը քաղցրաբլիթին պետք է դիմեր, ոչ թե մտրակին: Մենք կարկանդակը կերե՞լ ենք արդեն:
-Ռուսական էլիտայում մտածելակերպի որոշակի փոփոխություններ են կատարվում: Ռուսաստանի քայլերը հասկանալի են, բայց կատեգորիկ դեմ եմ, որ այդ քայլերը ռազմաքաղաքական առանցքում լինեն: Ինչո՞ւ է մտրակն այդ ուղղությամբ կիրառվում: Ավելի ճիշտ կլիներ այդ մտրակը կիրառել հայկական քաղաքական էլիտան մաքրելու համար` խնդի՞ր ունեն իրենց ձևավորած էլիտայի հետ, իրենք էլ թող մաքրեն: Ինչո՞ւ են հարվածում այն հատվածին, որտեղ անդառնալի փոփոխություններ կարող են լինել:
-Բացառո՞ւմ եք, որ իրենք իրենց խնդիրն ունեն, մենք` մեր:
-Խնդիրը ժամանակն է` Վլադիմիր Պուտինն այլևս ժամանակ չունի կարկանդակներ բաժանելու, անցած ամբողջ ընթացքում բաժանած կարկանդակների ձևավորած քաղաքականությունը ակնկալած արդյունքները չի բերել. ՈՒկրաինան շարունակում է իր քաղաքականությունը դեպի ԵՄ, Մոլդովան` նույնը:
-Նույնիսկ Բելառուսն է եվրաինտեգրվում:
-Ժամանակ չկա արդեն, բլիթները բաժանվել են ոչ միայն տարբեր ոլորտներում, այլև կոնկրետ մարդկանց, ովքեր լեգիտիմ չեն եղել, բայց նախագահ են դարձել տարբեր տեղերում: Իսկ նրանք կերել են բլիթները ու հիմա ասում են` կամ նոր բլիթներ կտաք, կամ սնվելու կգնանք ուրիշ խոհանոց: Պարզ է, որ այս կետից ի հայտ է գալու մտրակը: Կրկնում եմ` ռազմավարական գործընկերների հարաբերություններում դա անընդունելի է ինձ համար, բայց դա պրագմատիկ քաղաքականություն է:
-Այս պայմաններում Հայաստանը նոյեմբերին կնախաստորագրի՞ ասոցացման համաձայնագիրը ԵՄ-ի հետ:
-Եթե սեպտեմբերին ոչինչ չկատարվի:
-Իսկ ի՞նչ կարող է կատարվել սեպտեմբերին:
-Սեպտեմբերին Հայաստանում, ամենայն հավանականությամբ, համաձայնագիրը պիտի հրապարակվի: Այսօր քննարկվող տեքստը դժվար հայ ժողովրդին բավարարի: Չի բավարարի նաև Ռուսաստանին: Չգիտեմ` Հայաստանի քաղաքական էլիտայի ո՞ր հատվածին կբավարարի, բայց ամբողջ ժողովրդին հազիվ թե:
-Գլխավոր բանակցող, ԱԳ փոխնախարար Զոհրաբ Մնացականյանն ասում է, որ փոխադարձաբար միմյանց չենք հասկանա, եթե հրապարակվի բանակցությունների ընթացքում գտնվող, չհամաձայնեցված տեքստը:
-Այնպես չստացվի, որ համաձայնագիրը հրապարակվի նոյեմբերի 20-ին: Կարծում եմ` սեպտեմբերի վերջը հրապարակման վերջնաժամկետն է, որպեսզի հնարավորություն լինի 1000-էջանոց փաստաթուղթը հանգամանալից ուսումնասիրելու` քաղաքական ու մասնագիտական առումով: Իսկ դա առաջացնելու է խնդիրներ, թե այդ խնդիրներն ի՞նչ ճանապարհով կլուծվեն, կերևա սեպտեմբերին: Համահայկական հեղափոխությա՞մբ, ա՞յլ շարժումներով: Եթե սեպտեմբերին ոչինչ չլինի, ես համոզված եմ, որ նոյեմբերին Վիլնյուսում Սերժ Սարգսյանը կնախաստորագրի համաձայնագրերը: Համոզված եմ, որ նման որոշում արդեն կայացվել է, և լավ ոչնչի չի հանգեցնելու այդ որոշումը:
-Իսկ եթե չստորագրի, բոլորս երջանկանալո՞ւ ենք:
-Սերժ Սարգսյանը հիմա դժվար կացության մեջ է: Մինչև այսօր նա կարողացել է երկու կողմերի պահանջներն էլ բավարարել: Հիմա խնդիրն այնքան պարզունակ չէ, որ չստորագրի` կամ Ռուսաստանի հարվածի տակ է հայտնվում, կամ` Եվրոպայի: Իրավիճակը Հայաստանում ավելի ու ավելի վատանում է տնտեսական առումով: Ոչ միայն այն պատճառով, որ շորթում ու թալանում են, դա առաջ էլ կար: Աշխարհում գնում է նոր ֆինանսատնտեսական ճգնաժամի չերևացող, բայց բավականաչափ ուժգին ալիք: Շատ բարդ է Հայաստանի ֆինանսատնտեսական խնդիրների լուծումներ գտնել հիմա: Բոլորս էլ համոզվել ենք, որ Հայաստանի կառավարությունն ապաշնորհ է ու լուծումներ չի կարողանալու գտնել, որովհետև դրանք կապված են շատ բարդ գործընթացների հետ: Սերժ Սարգսյանին մնում է հարցերը լուծել նոր վարկերով: Ռուսաստանը վարկավորման ուղիները փակել է: Վարչապետը երկար բանակցում էր, բայց ապարդյուն: Եվրամիությունը ոչինչ չի տա, եթե չբավարարվեն իր առաջադրած պահանջները, որոնք կարող են անիրագործելի լինել: Սոցիալական բունտի հավանականությունը մեծանում է: Այս իրավիճակում է անմիտ դառնում պատմական «և, և»-ը: Երեք-չորս տարի է` ասում ենք, որ «և, և»-ը չի աշխատելու, պայմանները փոխվելու են:
-Չե՞ք կարծում, որ այս ամենի պատճառն այն է, որ Ռուսաստանը Եվրամիության անդամ չդարձավ:
-Ոչ: Ռուսաստանը դեռ չէր կարող ԵՄ անդամ դառնալ: Քաղաքակրթական զարգացումների մեջ շատ կարևոր է հակառակորդ ունենալը: Եվրամիությունն անկախ քաղաքական ուժ չէ, ցավոք: Եթե ԵՄ-ն անկախ քաղաքական ուժ լիներ, մեր փոխհարաբերություններում շատ մեծ հնարավորություններ կստանայինք: Լինելով պրագմատիկ քաղաքական գործիչ, ես վաղուց եմ հասկացել, որ Եվրամիությունն ինքնին քաղաքական ուժ չի կարողանալու դառնալ:
-Եվրամիությունը` դատելով իր անցած ճանապարհից, քարացած կառույց չէ և մշտապես փոփոխությունների մեջ է, ինչո՞ւ եք բացառում քաղաքական ուժ դառնալը:
-Հիմա դա անհնար է, ԵՄ-ի ամենակարևոր հանգամանքներից մեկը անվտանգության անհատական համակարգ չունենալն է: Երբ ժամանակին Մեծ Բրիտանիայի վարչապետ Մարգարետ Թետչերը Միխայիլ Գորբաչովին համոզում էր զորքերը դուրս բերել Գերմանիայից, խոստանում էր, որ անմիջապես կհետևի ՆԱՏՕ-ի զորքերի դուրսբերումը: ՆԱՏՕ-ի ամենամեծ զորախումբը հենց Գերմանիայում է: 72000-անոց բանակ կա այժմ Եվրոպայում, և անվտանգության համակարգը հիմնականում ապահովում է ԱՄՆ-ը: Բրյուսելյան բյուրոկրատիայի 65-75 տոկոսը ուղղակիորեն նպատակաուղղված է դեպի ԱՄՆ: Եվրոպական երկրներում ընտրությունների ժամանակ, հատկապես նախագահական, շատ մեծ պայքար է գնում ամերիկամետ և ոչ ամերիկամետ ուժերի միջև: Չունենալով անվտանգության սեփական համակարգ, անվտանգության ապահովման ռեալ հնարավորություններ` որևէ մեկը թույլ չի տա Եվրոպային այդքան մերձենալ Ռուսաստանի հետ, որովհետև Ռուսաստանը կարող է դառնալ անվտանգության ապահովման համակարգի այլընտրանք: Դա ակնհայտ է, ինչպես ակնհայտ է, որ «և, և»-ի գաղափարախոսությունը չի աշխատելու: ԵՄ-ի և ՌԴ-ի անվտանգության համակարգերը աշխարհի զարգացումը բոլոր առումներով շատ տարբեր են տեսնում:
-Հայաստանի եվրաինտեգրման գործընթացը կարո՞ղ է փոփոխություններ բերել հայ-թուրքական հարաբերություններում` արագացնելով սահմանի բացումը:
-Դա ներկայումս անհնար է:
-Թուրքիայի գործո՞ղ վարչակարգի պարագայում:
-Ոչ: Սոցիոլոգիական հարցումները ցույց են տալիս, որ Թուրքիայի բնակչության 80-85 տոկոսը պաշտպանում է «Մուսուլման եղբայրների» քաղաքական գիծը, այսինքն` Էրդողանը հիմնվում է հիմականում գյուղական բնակչության վրա, որ Թուրքիայում մեծամասնություն է: Բուն Թուրքիան իսլամականացվող երկիր է, ինչքան էլ քաղաքական ուժերը փոխվեն: Օսմանյան նեոկայսրության հիմքը դա է, նրանք միշտ ձգտելու են այդ պետությունը ստեղծել: Այդ հոգեբանության մեջ Հայաստանը չի տեղավորվում: Սպասել, որ Թուրքիան որոշ քայլեր կանի, առաջիկայում անիմաստ է, իսկ հեռավոր ապագայում գործընթացները կարող են ողբերգական դառնալ:
-Նկատի ունեք պետության բաժանո՞ւմը` քրդական պետության ստեղծումը:
-Ոչ միայն: Աշխարհը դեռ չի որոշել` ո՞ւմ տալ նախապատվությունը` սուննի մեծամասնությա՞նը, թե՞ շիա փոքրամասնությանը: Երբ այդ որոշումը լինի, պարզ կդառնա, թե երկրից ինչ է մնում, կամ ինչ միավորումներ են ձևավորվում:
-Քրիստոնյա Հայաստանից ի՞նչ կմնա այդ ժամանակ:
-Քրիստոնյա Հայաստանը նման խնդիրներ չունի: Մեր միակ խնդիրը երկիրն արդյունավետ դարձնելն է, իսկ դա նշանակում է ոչ միայն լավ ապրել, այլև տարբեր ազգերի հետ կապված մեր խնդիրների լուծման ալգորիթմներ առաջարկել:
-Իսկ մենք այդ խնդիրն այսօր մեզ առաջադրո՞ւմ ենք:
-Որպեսզի կարողանանք առաջադրել, պիտի ունենանք էլիտայի այն մակարդակը, որը հասկանում է` ի՞նչ է ալգորիթմը:
-200 տարվա հեռանկա՞ր եք գծում:
-Ոչ, կյանքը ստիպելու է Հայաստանում իշխանության գալ այն մարդկանց, որ կարող են ստրատեգիական ալգորիթմներ առաջարկել Հայաստանի իրավիճակը փոխելու համար: Դուք չեք էլ պատկերացնում, թե դա ինչքան մոտ ապագա է: Բաստիլի գրավմանը նախորդած 50 տարիներին Ֆրանսիայում 3000 սոցիալական բունտ է եղել` տարբեր մասերում, տարբեր ընթացքով: Մեզ ասում էին` այդպիսի օջախներ Հայաստանում չեն լինելու, բոլորն արտագաղթելու են: Դուք կհամոզվեք, որ այդպես չէ, սոցիալական պայքարն ակտիվանալու և ագրեսիվ է դառնալու: Ես կատեգորիկ դեմ եմ դա հեղափոխությանն ուղղելուն, որովհետև դժվար թե նոր որակ բերի, բայց երբ սոցիալականին գումարվի քաղաքական բաղկացուցիչը, գործընթացը կարագանա: Հայաստանի իշխանությունները չէին հավատում, որ հայերը ծիրանի կամ կարկուտի պատճառով կարող են ճանապարհ փակել, բայց փակեցին, չէ՞: Կամ` չէին սպասում այսպիսի ակտիվ պայքար թանկացումների դեմ: Մենք միատարր ազգ ենք, և յուրաքանչյուր սոցիալական բունտ վերջանում է ոչ միայն իշխանություն փոխելով, այլև սեփականության արյունոտ վերաբաշխումով: Սոցիալականին պիտի գումարվի ընդհանուր քաղաքական բաղկացուցիչը:
-Հայաստանում կա՞ այդ քաղաքական որակը:
-Բավականաչափ չերևացող քաղաքական խորհրդատվություններ կան քաղաքական ուժերի միջև` ապագա գործողությունների տրամաբանության շրջանակներում, և շատ ճիշտ ժամանակին այդ քաղաքական որակը իրեն կդրսևորի:


Զրույցը` Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 2514

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ