Իրանի նորընտիր նախագահ Մասուդ Փեզեշքիանը ուղերձ է հղել աշխարհին, նշելով, որ իր վարչակազմի օրոք առաջնահերթ ուշադրություն կհատկացվի հարևան երկրների հետ հարաբերություններին. «Մենք կողմ կլինենք ուժեղ տարածաշրջանի ստեղծմանը, ոչ թե այնպիսին, որտեղ մի կողմը ձգտում է հեգեմոնիայի և գերիշխանության մյուսների հանդեպ։ Ես համոզված եմ, որ հարևան և եղբայրական երկրները չպետք է իրեց արժեքավոր ռեսուրսները վատնեն կործանարար մրցակցության, սպառազինությունների մրցավազքի ու միմյանց անհիմն զսպելու վրա»։               
 

«Պատերազմի վերսկսման սպառնալիքի անիվը դեռ կարող ենք հետ պտտել» 

«Պատերազմի վերսկսման սպառնալիքի  անիվը դեռ կարող ենք հետ պտտել» 
23.07.2013 | 00:13

«Իրատես de facto»-ի հարցերին պատասխանում է ԵՐՋԱՆԻԿ ԱԲԳԱՐՅԱՆԸ:

-Պարոն Աբգարյան, վերջերս տարածված տեղեկությունը, թե Ռուսաստանը հարձակողական զենք է վաճառել Ադրբեջանին, և հատկապես «Սմերչ» տեսակի համազարկային համակարգերի վաճառքը մեծ արձագանք գտան սոցիալական ցանցերում: Ձեր կարծիքով` ինչպե՞ս վերաբերվել այն փաստին, որ մեր ռազմավարական դաշնակիցը զենք է վաճառում մեր հակառակորդին:
-Ժամանակն է, որ հայերը գիտակցեն, որ ռուսական նոր և նորագույն հարձակողական զինատեսակների և ռազմամթերքի վաճառքը Ադրբեջանին պատահական չէր, այլ ռուս-թուրք-ադրբեջանական համատեղ գործունեության ծրագրված որոշակի փուլի գործողության կամ, ավելի ճիշտ, կողմերից մեկի վերցրած որոշակի պարտավորության իրականացում:
Վերջին 2-3 տարիների միջազգային զարգացումները ձախողեցին Թուրքիայի այն նախաձեռնությունը, որով նա ձգտում էր դառնալ նախ Մերձավոր Արևելքի, հետագայում նաև մուսուլմանական աշխարհի հեգեմոնը և նրա շահերի արտահայտիչը: Ձախողվեց նաև Դավութօղլուի` «Զրո խնդիր հարևանների հետ» ծրագիրը: Արևմուտքն ակնհայտորեն դեմ էր Էրդողանի հավակնություններին` դրանք գնահատելով որպես բաժանարար նոր գծերի առաջացման և համաշխարհային քաղաքական վտանգավոր մի նոր բևեռի ձևավորման ծրագիր: Ընդ որում, չաշխատեց նույնիսկ դրա բլեֆային տարբերակը, երբ թուրքերը փորձեցին մերձավորարևելյան մուսուլմանական միության գաղափարը կապել ԵՄ-ին իրենց անդամակցելու հետ` որպես առևտրի ապրանք կամ շանտաժի միջոց: Այսօր ակնհայտ է նաև, որ այդ նույն ժամանակ, 2008-ից սկսած, Թուրքիան միաժամանակ լուրջ բանակցություններ էր վարում Ռուսաստանի հետ` վերջինիս գազային «Հարավային հոսք» ծրագրի վերաձևման շուրջ: Ըստ երևույթին, Արևմուտքում դա գնահատվել է որպես թուրքերի հերթական բլեֆ, քանի որ առկա էր արևմտյան ավելի նախընտրելի այլընտրանքը` «Նաբուկո» ծրագիրը:
-Նկատի ունեք, որ Ռուսաստանն իր ռազմավարական դաշնակցի` Հայաստանի թիկունքում իր շահերն է հետապնդում` թքած ունենալով Հայաստանի հանգամանքի վրա: Ի՞նչ են ենթադրում Ռուսաստանի շահերը, մինչև ո՞ւր կարող են դրանք հասնել:
-Նորություն չէ, որ Ռուսաստանի համար առաջնահերթն իր շահերն են: Պուտինն իր նպատակն էր դարձրել ամեն գնով իրականացնել իր «Հարավային հոսք» կոչված ծրագիրը, որի քաղաքական արժեքը` Ռուսաստանից արևելյան և միջին եվրոպական երկրների կախվածությունը մեծացնելն անձամբ նրա համար ավելի բարձր էր, քան այդ ծրագրի բերած տնտեսական շահը: Բայց դրան խոչընդոտում էր «Նաբուկոյի» առկայությունը: Միջպետական նշանակության որևէ էներգատար կամ փոխադրական մայրուղի միշտ էլ ունենում է իր քաղաքական այլևայլ բաղադրիչները: Այս դեպքում առաջնահերթ էր «Նաբուկո» ծրագրի հաղթահարումը: Բայց այստեղ խոսքը չվերաբերեց նախնական այն համաձայնություններին, որ Արևմուտքին տվել էին Ղազախստանը և Թուրքմենստանը` Ադրբեջանի հետ «Նաբուկոյի» ծրագրված գազի քանակը ապահովելու համար և այդ առումով` կենտրոնասիական այդ երկրների վրա ռուսական անդադար ճնշումների արդյունավետությանը: Հարվածը վրա հասավ անսպասելիորեն և անսպասելի կողմերից: Դա իրականացավ համաշխարհային ֆինանսատնտեսական ճգնաժամի, եվրոպական որոշ առանցքային երկրների միակողմանի շահագրգռությունների և ներեվրոպական անհամաձայնությունների որոշակի երևակումների պատճառով: Կարծում եմ, արդեն կարելի է գրանցել, որ արևմտյան «Նաբուկո» ծրագիրը խայտառակ ձախողում է կրել: Սա, Ռուսաստանի ագրեսիվացման և բացահայտ միլիտարիզացման ֆոնի վրա, կարելի է բնութագրել որպես Արևմուտքի, մասնավորապես գոյության կասկածելի հեռանկարներ ունեցող Եվրամիության ռազմավարական խոշոր ձախողում:
Արաբական «գարունների» աղմուկի տակ Եվրամիության և այլ կառույցների տարտամ ու անհետևողական վերաբերմունքը Ռուսաստանի հետ ակտիվորեն գաղտնի բանակցություններ վարող Թուրքիայի հանդեպ ակնհայտորեն նպաստեց թուրք-ռուսական մերձեցմանը (ի դեպ, ներկայումս ակնառու է դառնում նաև այն, թե այդ իրողության մեջ մոսկովյան սցենարով ինչպիսի ողորմելի թատերական ներկայացում էր «ֆուտբոլային դիվանագիտությունը»): Թուրքերը վստահ էին, որ պուտինյան Ռուսաստանը նոր տարաբնույթ հաղորդուղիներ ստեղծելու հարցում չի հրաժարվի իր նախկին խորհրդային հարևաններին շրջանցելու քաղաքականությունից, որ իրենց ձեռքում ունեն առանց իրենց համաձայնության անհաղթահարելի խաղաքարտ` ի դեմս իրենց տարածքային ջրերի, և գիտակցում էին, թե Պուտինը իր քաղաքական-ծավալապաշտական նկրտումների մեջ ինչպիսի մեծ ռազմավարական դեր է հատկացրել «Հարավային հոսքին»: Ըստ այդմ, նրանք հիմքեր ունեին ենթադրելու, որ Ռուսաստանն ավելի ընկալունակ է լինելու զիջումների հարցում: Ելնելով ներկայիս փաստերից` տրամաբանորեն ենթադրվում է, որ Թուրքիան առանց մեծ ջանքերի կարողացավ «համոզել» Ռուսաստանին, որ վերջինիս «Հարավային հոսք» ծրագրի իրականացումն անհնար կլինի առանց դրա նախնական ուղիների վերանայման, այսինքն` առանց այդ ծրագրի հարավեվրոպական ուղղությունն առանձնացնելու և քաղաքական փոխհամաձայնություններով խողովակաշարային այդ երկու ուղղություններն իրար շաղկապելու մի ընդհանուր ռուս-թուրք-ադրբեջանական ծրագրի մեջ: Այս պահից սկսած, ենթադրում եմ` 2011-ի վերջերից, Ադրբեջանը միանում է բանակցություններին: Այս գործում մեծ շահագրգռությամբ ներքաշվեց նաև բեռլուսկոնիական Իտալիան, որը նախնական ծրագրով լինելով ուղեգծի վերջնահատվածը, մեծ առավելություն էր ստանում իրարից անկախ երկու ուղղություններով գազ ներկրելու հնարավորությունների պարագայում:
«Հարավային հոսք» և Ադրբեջան-Հարավային Իտալիա երկճյուղ գազամուղները իրար կապակցված և միասնական մեկ` ռուս-թուրք-ադրբեջանական ծրագիր է, որի վերաբերյալ գազ սպառող համապատասխան երկրների հետ համաձայնեցումներն արդեն առկա են: Ըստ այդ համաձայնեցումների` նորացված «Հարավային հոսքը» սկսվում է Տուապսեի մոտակայքից, Սև ծովի հատակով հասնում է բուլղարական Բուրգաս նավահանգստային քաղաքը և անցնելով Բուլղարիայով` ճյուղավորվում է Արևելյան Եվրոպայի մի շարք երկրների ուղղություններով, վերջնակետ ունենալով Հյուսիսային Իտալիան: Իսկ ադրբեջանական կասպիականի Շահ Դենիզ հանքավայրի գազը, Բաքու-Էրզրում մեծ գազատարին զուգահեռ գազամուղի նոր խողովակաշարով անցնելով Վրաստանով և Թուրքիայով, մտնելու է Հունաստան, այնուհետև շարունակվելու է դեպի Ալբանիա և այդտեղից Ադրիատիկի հատակով անցում է կատարելու վերջնակետ համարվող Հարավային Իտալիա: Այս ծրագրի մեջ Թուրքիայի դերը վճռական էր և միայն «ամեն ինչ» համաձայնեցնելուց հետո էր, որ այդ երկիրը վերջերս հայտարարեց, թե թույլատրել է իր սևծովյան տարածքային ջրերով ռուսական «Հարավային հոսք» գազատարի խողովակաշարի անցկացումը: Դրան հետևեց ադրբեջանական «Սոկար» նավթագազային ընկերության հայտարարությունը նոր ծրագրի` գազի խողովակաշարի եվրոպական մասի ուղեգիծը հաստատելու վերաբերյալ: Ռուսաստանն առայժմ որևէ հոդաբաշխ հայտարարություն չի արել այս երկուղեգիծ ծրագրի վերաբերյալ, բայց դա արդեն երկրորդական է, արդեն ամեն ինչ հիմնականում պարզ է: Ռուսները և ադրբեջանցիները կստանան նոր գազամուղներ և կունենան հսկայական ֆինանսական իրական ակնկալիքներ, ազդեցության լծակներ, իսկ թուրքերն ավելի ամրապնդեցին իրենց երկրի բազմաբնույթ տրանզիտային խոշորագույն հանգույցի դերը, ստացան ազդեցության հավելյալ լծակներ և ֆինանսական նորանոր աղբյուրներ: Միջազգային առումով ԽՍՀՄ-ի կործանումից հետո սա ռուսների արևմտյան երկրների հանդեպ առաջին խոշոր քաղաքական և դիվանագիտական հաղթանակն է, որով նրանք ձախողեցին Արևմուտքի խոշոր «Նաբուկո» ծրագիրը: Սա ընդհանուր առմամբ հաջող առևտուր էր նրա մասնակիցների համար և, բնականաբար, հիմնովին փոխեց ռուս-թուրքական և ռուս-ադրբեջանական փոխհարաբերությունները: Այդ առևտրով Ռուսաստանը բացահայտորեն միացավ Հայաստանը շրջափակողներին` Թուրքիային և Ադրբեջանին: Արդեն նույնիսկ «մեր» քաղաքական տգետ ռուսամոլների համար պետք է որ անհնար դառնա դրա քողարկումը:
-Եթե ռուսները համագործակցում են թուրքերի հետ նման խոշոր ծրագրի համատեքստում, նշանակում է մենք մտածելու բան ունենք: Չէ ՞ որ մենք Ղարաբաղի խնդիր ունենք:
-Ակնհայտ է, որ ռուս-թուրքական բանակցությունների ժամանակ նոր «Հարավային հոսքի» խողովակաշարի թուրքական ջրերով անցնելու խնդրի լուծումը թուրքերը դարձրել են ռուսներից զիջումներ կորզելու հիմնական միջոց: Ակնհայտ է նաև, որ ռուսները, հանուն իրենց կայսերապաշտական նկրտումների, համաձայնել են թուրքերի` ոչ միայն տրանզիտային, էկոլոգիական և այլ հնարավոր պահանջները բավարարելու հարցերում, այլև Ադրբեջանին օգնելու Ղարաբաղը վերադարձնելու հարցում: Դա պարզորոշ երևում է վերջերս ռուսների պաշտոնական և ոչ պաշտոնական քաղաքական շրջանակների հակահայկական գործունեությունից և քարոզչությունից, որը նրանք ձգտում են քողարկել Եվրասիական մաքսային միությանը ՀՀ-ի անդամակցելու կամ չանդամակցելու անհեթեթ հարցով, մոռանալով, որ մենք անկախ երկիր ենք և ինքներս ենք որոշում անդամակցելու կամ չանդամակցելու խնդիրը: Մի քանի փաստեր Ռուսաստանի զիջումների վերաբերյալ:
ա) Ռուսաստանը մեկ միլիարդ դոլարի նորագույն հարձակողական զինատեսակներ է վաճառել Ադրբեջանին: Սա հայ-ռուսական դարավոր խայտառակ «բարեկամության» ևս մի սև դրսևորում է: Սա ոչ այլ ինչ է, եթե ոչ Հայաստանին ուղղված մի շռնդալից ապտակ: ՈՒղղակի ռուսամոլ հայերը, հավատարիմ ռուսական արջի կարճ ու անհարմար պոչը ամեն կերպ պինդ բռնելու ավանդույթներին, ռուսների հակահայկական բացահայտ ոտնձգությունները հայերի արմատական շահերի հանդեպ հենց իրենք են արդարացնում:
բ) Հայտնի դարձավ նաև, որ Ալիև Կրտսերին քինախնդիր ատելությամբ մերժող և նրա հետ 5-6 տարի անձնական շփում չունեցող Պուտինը զանգել և «ջերմ» զրույց է ունեցել նրա հետ և հրավիրել Մոսկվա:
գ) Ռուս-վրացական սահմանի վրա կեղծ հիմնավորումներով դժվարացնում են հայկական ավտոմեքենաների ելումուտը Վրաստան, և հատկապես «անհասկանալի է», որ դա, ըստ էության լինելով շրջափակման մի դրսևորում, արվում է այն ժամանակ, երբ սկսվել է հայկական մրգի և բանջարեղենի արտահանության սեզոնը: Այս առումով հիշենք, որ ռուսները տարիներ շարունակ չեն կամեցել հայաստանյան բեռների համար լաստանավային լուրջ, կայուն և միջազգայնորեն մատչելի փոխադրումներ ապահովել դեպի Բաթում ու Փոթի և հակառակը:
դ) Ռուսաստանը Թուրքիայի և Ադրբեջանի հետ հայտարարություն ստորագրեց Կարս-Ախալքալաք երկաթուղու կառուցումն արագացնելու և ավարտին հասցնելու անհրաժեշտության վերաբերյալ, ինչից երևում է, որ Ռուսաստանը չի շտապում բացել աբխազական երկաթուղին: Սա նշանակում է, որ ռուսները դեմ են աբխազական երկաթուղու բացմանը, դեմ են վրաց-աբխազական մերձեցման որևէ դրսևորմանը և հատկապես Հայաստանին շնչելու որևէ շանս տալուն: Այն դեպքում, երբ Վրաստանը և Աբխազիան կողմ են այդ երկաթուղու բացմանը և պարզից էլ պարզ է, որ դա բխում է Վրաստանի և Աբխազիայի ազգային ու պետական շահերից, և որ նրանց ողջամիտ ղեկավարները, հանուն դրա, կարողացել են իրենց քաղաքական լուրջ տարաձայնությունները տարանջատել տնտեսական փոխադարձ ակնհայտ շահերից: Չմոռանանք, որ Ռուսաստանը նաև Ադրբեջանի հետ պայմանավորվել է Հայաստանը շրջանցող ևս մի երկաթուղու բացման վերաբերյալ: Խոսքը Դերբենդ-Աստարա-Էնզելի երկաթուղու մասին է:
ե) Հենվելով ռուս-ադրբեջանական նոր փոխհարաբերությունների վրա` Ադրբեջանի պաշտոնական շրջանակների պատերազմական հռետորաբանությունն էլ ավելի արմատական է դարձել:
-Եվ ի՞նչ, գործը գնում է պատերազմի՞:
-Ցավալի է և աղետաբեր, բայց ռուսների ձևավորած այս իրականությունը դժվար թե այլ կերպ հաղթահարվի: Պետք է հաշվի առնել, որ գոյություն ունի նաև «պատվիրված պատերազմ» հասկացությունը: Ինձ հայտնի է այդպիսի պատերազմի երկու նախադեպ. առաջինը եգիպտաիսրայելական 1973-ի պատերազմն էր, որի իրականացումը, Եգիպտոսի այդ ժամանակվա նախագահ Անվար Սադաթի վկայությամբ, կատարվեց ԱՄՆ-ի պետքարտուղար Հենրի Քիսինջերի հորդորով: Ընդհանուր հայտարարում կնքվեցին Քեմփդևիդյան համաձայնագրերը: Երկրորդը 1974 թվականին Թուրքիայի կողմից Կիպրոսի հյուսիսային մասի անեքսիան էր, ինչն իրականացվեց Կիպրոսում Հունաստանի «սև գնդապետների» կազմակերպած հեղաշրջման առիթով: Բոլոր խոշոր պետությունները լռելյայն հավանություն տվեցին Թուրքիայի այդ քայլին և, ինչպես ժամանակի մամուլն էր գրում, նույնիսկ ԽՍՀՄ-ի արտգործնախարարը, ընդունելով թուրքական բանագնացին և 4 ժամ նրա հետ զրուցելուց հետո, իր համաձայնությունն էր տվել այդ քայլն իրականացնելու համար:
Եվ, այնուամենայնիվ, հայերը պարտավոր են արագ և բազմաբնույթ նախաձեռնություններով փորձել պատերազմի վերսկսման սպառնալիքի անիվը հետ պտտել: Դեռ ինչ-որ ժամանակ կարծես կա:


Զրույցը` Կարինե ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1681

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ