Իրանի նորընտիր նախագահ Մասուդ Փեզեշքիանը ուղերձ է հղել աշխարհին, նշելով, որ իր վարչակազմի օրոք առաջնահերթ ուշադրություն կհատկացվի հարևան երկրների հետ հարաբերություններին. «Մենք կողմ կլինենք ուժեղ տարածաշրջանի ստեղծմանը, ոչ թե այնպիսին, որտեղ մի կողմը ձգտում է հեգեմոնիայի և գերիշխանության մյուսների հանդեպ։ Ես համոզված եմ, որ հարևան և եղբայրական երկրները չպետք է իրեց արժեքավոր ռեսուրսները վատնեն կործանարար մրցակցության, սպառազինությունների մրցավազքի ու միմյանց անհիմն զսպելու վրա»։               
 

«Մարդիկ ուզում են պահպանել հոգու աշխարհը, որ մտածեն վերադարձի մասին»

«Մարդիկ ուզում են պահպանել հոգու աշխարհը, որ մտածեն վերադարձի մասին»
18.01.2013 | 00:50

«Իրատես de facto» ակումբում կայացած ասուլիսից հետո «Ղարաբաղ» կոմիտեի անդամ ԱՇՈՏ ՄԱՆՈՒՉԱՐՅԱՆԸ պատասխանեց մեզ հետաքրքրող մի շարք հարցերի։


-25 տարի առաջ, երբ Ազատության դարձող հրապարակում շեփորը հնչում էր, բոլորը միակամվում էին։ Ձեր կարծիքով` շեփորը նորից լսելու ցանկություն կա՞:
-Ամեն ժողովրդի պատմության մեջ գոնե մեկ անգամ իր շեփորը հնչում է, երբեմն նաև մեկ անգամից ավելի: Բայց շատ հազվադեպ է, երբ հնչում է այդ մաքրությամբ ու հնչում է բոլորի համար: Մեր պատմության մեջ 88-ի պես իրողություններ շատ չեն, երբ երկիրն ու ժողովուրդն անցնում են իրենց գուցե բնորոշ, բայց թաքնված խորքայինին, կարևորին, երազին, որ մեկ էլ դառնում է կյանք: Շեփորը ի՞նչ էր ազդարարում: Կյանքում բարձրագույնը որոնող մարդկանց համար շեփորն ազդարարում էր այդ բարձրագույնի ձայնը: Ավանդապաշտին, որ ավանդույթի մեջ էր իր համար նվիրականը գտնում, ազդարարում էր այդ ամենանվիրականը: Հավատացյալին, որ սպասում էր Քրիստոսի երկրորդ գալուստին, վկայում էր, որ ժամանակներն արդեն մոտենում են: Եվ` այդպես տասնյակ տարբերակներ: Իսկ եթե այսօր հնչի՞: Ընդունեք, որ այս օրը այն օրերից կտրված է ոչ թե 25 տարով, այլ 25000 տարով, մի ամբողջ հավերժությամբ:
-Ինչո՞ւ հավերժություն գոյացավ մեր ու մեր միջև:
-Մարդու մեջ եղած արտամարդկայինը նրան փորձում է տանել հետ, որ չկայանա դեպի մարդ անցումը. սա պայմանավորված է մարդու էությամբ, նորին պիտի անցնես հաղթահարումի միջով: Սա վատ չէ, օբյեկտիվ իրականություն է:
-Ինչո՞ւ ազգայինը նահանջեց, և առաջին պլան եկան այլ իրողություններ:
-Չբաժանենք ազգային-ոչ ազգայինի. այն օրերի իրողությունները որքան ազգային, նույնքան համամարդկային էին:
-Սովորաբար կենցաղն է գամում գետնին, ինչո՞ւ առտնին հոգսերը համամարդկայինը մոռացրին:
-Կենցաղը միշտ կա և այդ պահին էլ կար, բայց չէր իշխում մարդուն: Մարդն էր իշխում կենցաղին, ոտքի էր կանգնել մարդը, ում մեջ մեծագույն ջերմություն կար, ով ներդաշնակություն էր փնտրում, գտնում ու հաստատում կյանքի բոլոր ոլորտներում, ստեղծագործող մարդն էր, համագործակցող, զգացող: Այն մարդը, որ այսօր համարյա բացակա է: Թերևս նաև օբյեկտիվ պատճառով` աշխարհն է այսպիսին, հսկայական է դիմադրությունը նոր մարդուն անցնելու ճանապարհին: Ինչո՞ւ 25-ը 25000 դարձավ: Նաև` աշխարհի ազդեցությամբ: Այն արժեքները, որ ներմուծվեցին, ընդհանուր ոչինչ չունեն 88-ի արժեքների հետ: Մոլորության մեջ հայտնվելուց հետո պարբերաբար դա անվանում ենք քաղաքակիրթ աշխարհի արժեհամակարգ: Մեկ օրում մեր ժողովուրդը զարմանալի թռիչք ապրեց` դրսևորելով անցյալից իր մեջ կուտակված լավագույնը: Այդպիսի հարթակ որևէ մեկն աշխարհում այդ պահին չուներ: Այդ պատճառով էլ հիացմունքի ալիքներ էին գալիս աշխարհի բոլոր ծայրերից ու համագործակցության առաջարկներ: Ինչո՞ւ մենք կորցրինք, որովհետև որոշեցինք, որ կա քաղաքակիրթ մոդել, որը չէինք տեսել, որի մասին միայն լսել էինք և այդ մոդելով պիտի կառուցենք մեր կյանքը:
-Ի՞նչ է պետք առաջ գնալուն:
-Պիտի վերհիշենք մեր հարթակը` ո՞ւր էինք հասել, որտե՞ղ սխալվեցինք ու շեղվեցինք և նոր միայն շարժվենք առաջ:
-Մարդկությունը շատ դժվար է իր սխալներն ընդունում, առավել ևս դժվար է սխալները շտկում: Ինչպե՞ս գտնենք սխալի մեկնակետը:
-Մեր հասարակությունն այսօր բաղկացած է մարդկանցից, ովքեր առաջին հերթին ձգտում են նյութական բարիքների և պատրաստ են կործանելու ամեն ինչ և ամենքին` իրենց ձգտումներին խանգարելիս: Եթե նրանք պետական պաշտոնյա կամ քաղաքական գործիչ են, մղումը շատ վտանգավոր է դառնում. ավելանում են նաև ցանկությունները կատարելու հնարավորությունները: Այդ իմաստով մենք չունենք պետություն, որովհետև պետությունը ենթադրում է ընդհանրական գործերի ղեկավարում, այն, ինչ մենք ունենք, վարում է այս կամ այն անհատների գործերը, լծակներ, որ թույլ է տալիս ամեն ինչ յուրացնել կամ ցանկացածի պես բաշխել: Պատրանք է ձևավորվել, որ պատճառը այս ու այն անձերն են, այս մեկից ազատվենք, մյուսը նորմալ կլինի: Այդ վարակը շատ է տարածվել, իսկ 88-ին ճիշտ հակառակն էր, բայց ժողովուրդը 60-70 տոկոսով պահպանվել է, 25 տարում կյանքից հեռացել է նրանց գուցե մեկ երրորդը:
-Խնդիրը հեռացածները չեն, այլ ապրողների վերասերումը:
-Նույն մարդը 88-ին տնից բերում էր դեպի երկիր, հիմա երկիրը փորձում է տանել-խցկել իր տուն: Ինչո՞ւ:
-Որովհետև կատարվեց արժեքային համակարգի փոփոխություն ոչ անհրաժեշտ ուղղությամբ: 88-ին ոչ միայն հարթակում, այլև հրապարակում որևէ մեկը այս պետության մասին չէր երազում:
-Մարդը փոփոխական է: Մենք տեսանք` մի ակնթարթում ինչ փոփոխություններ կատարվեցին այն ժամանակ, մի քանի օրում մարդը գտավ իր մեջ կուտակված ուժի, հզորության, արդարության, հավատի, սիրո` լավագույնի ճանապարհը, որից հետո վերադարձավ իր մեջ եղած կենդանականին և հիմա վարում է գիշատչի կյանք` ավելի ու ավելի զարգացնելով կենդանական որակները: Ի՞նչն է փոխում մարդուն: Մարդը կայուն չէ, նա դեռ չի հասել զարգացման այն աստիճանին, որ իր միջի առանցքն ամուր լինի, պատկերացումները` հստակ ու անխաթար: Բոլոր հասարակությունների մեջ կա շողուլի պայմանական համակարգ, կամերտոն, որը պահպանում է հիմնական ձայնը: Խորհրդային ժամանակներում կամերտոնը մտավորականությունն էր, որ որոշում էր` ինչն է լավ, ինչը` վատ, ինչը` լույս, ինչը` խավար: Ըստ էության` Արցախյան շարժման տերն էլ մտավորականությունն էր: Սկզբնական փուլում էլ հարթակում մտավորականությունն էր, երբ քաղաքական պահն ավելի խորացավ, մտավորականության մի մասը քաղաքականացավ և սկսեց շարժումը վարել, մյուս մասը թուլացրեց դերակատարումը: Այդ մտավորականությունը կատարեց մի կոպիտ սխալ` գնահատեց արևմտյան քաղաքակրթության մոդելը որպես լավագույնը մեր ժողովրդի համար: Երբ Հնդկաստանն անկախություն ստացավ Մեծ Բրիտանիայից, վերջինս կայսերական ավանդույթով որոշեց նախկին գաղութի հետ պահպանել լավ հարաբերություններ և իր հովանավորչությունը տարածել Հնդկաստանի վրա: Մահաթմա Գանդիին հրավիրեցին Լոնդոն` արքունիք: Իր ազգային ավանդական սավանով փաթաթված, հողաթափիկներով Գանդին մտավ համաշխարհային հարստության կենտրոններից մեկը, նրան ընդունեց արքան և ասաց, որ իր ժողովուրդը ցանկանում է բարեկամական հարաբերությունները պահպանել Հնդկաստանի հետ: Արքան շեշտեց, որ Մեծ Բրիտանիան, լինելով ավելի քաղաքակիրթ երկիր, սպառման ավելի մեծ հնարավորություններ ունի, Հնդկաստանը լինելով ավելի աղքատ` սպառումը քիչ է, բայց իրենք կօգնեն, որ դառնա ավելի քաղաքակիրթ և ավելի շատ սպառելու հնարավորություն ունենա: Մահաթմա Գանդին պատասխանեց. «Բայց չէ որ ինչքան ժողովուրդն ավելի քաղաքակիրթ է, այնքան սպառումը քիչ է»: Շատերին թվում է` ինչքան ավելի քաղաքակիրթ ես, այնքան ավելի շատ տեղ ես զբաղեցնում ֆիզիկական աշխարհում արևի տակ: Մինչդեռ ինչքան ավելի քաղաքակիրթ ես, այնքան հոգու աշխարհում ես ավելի շատ տեղ զբաղեցնում, ավելի շատ ստեղծագործող ես, ավելի սիրով ես, ներդաշնակություն փնտրող, իսկ ֆիզիկական աշխարհում զբաղեցրած տեղդ` բնակարան, գույք ու կայք` նվազագույն են: Մարդկության պատմությունը դա է վկայում. ոչ մի խոշոր ուսուցչի, փիլիսոփայի մասին չես ասի, որ մեծահարուստ էր: Կրոնը ևս, որ ուսմունքը վերցնենք` քրիստոնեություն, իսլամ, բուդդայականություն, հաստատում է, որ իրերի բազմազանությունը խանգարում է մարդուն, ստրկացնում նրան: Քրիստոնյա Հայաստանը մոռացել է Քրիստոսի պատվիրանը` ավելի շուտ ուղտը կանցնի ասեղի անցքով, քան հարուստը Աստծո արքայություն կմտնի:
-Մարդը իդեալ է որոնում, որպեսզի իր գործողությունները բովանդակավորի, ո՞րն է մեր իդեալը:
-Իհարկե, լավ կլիներ, որ պայմանական ասած` արքա ունենայինք, և նա սահմաներ արժեքներ: Ո՞վ պիտի հաստատի: Կառավարի՞չը: Տարբերակ է: Մտավորականությո՞ւնը: Ավելի լավ տարբերակ է:
-Գործո՞ղ տարբերակ է:
-Մտավորականությունը կորցրել է կառավարման և՛ իրավունքը, և՛ կարողությունը, բոլորը կարծում են, թե արժեքները հաստատում են արքաները, օլիգարխները:
-Նկատեցի՞ք, որ գործածում եք «մտավորականություն» բառը, ոչ մտավորականներ, այսինքն` ինքներդ էլ արձանագրում եք, որ կա անդեմ զանգված, չկան կերպարներ, չկա մարդ, որ կստանձներ Ձեր պայմանական արքայի դերը և արժեքներ կսահմաներ: Այդպե՞ս է:
-Ոչ, այսօրվա աշխարհը ստեղծել է լծակներ, որոնք դժվարացրել են մտավորականության գործը: Եթե Ձեր ասելիքը դուրս է իշխող համակարգից, Դուք տեսանելի և լսելի լինելու հնարավորություն չունեք, որևէ լրատվամիջոց Ձեզ չի հրավիրի, ընդդիմադիր խոսք կլսեք, բայց հազարից մեկը կասի, որ գործող արժեքները սխալ են, որովհետև այդ արժեքները խիստ են պահպանվում:
-Բոլորն էլ գիտեն, որ ինչ-որ տեղ, ինչ-որ բան սխալ է, ու հոգնել են, մարդիկ ուզում են ոչ թե լսել, որ սխալ է, այլ ուզում են լսել` ինչն է ճիշտ:
-Մենք վերհիշելու կարիք ունենք, 88-ին մենք ունեցել ենք մեր ճիշտը, որ վերափոխվող աշխարհը մեզնից օրինակում էր: Այսօր մենք չենք հասկանում` ինչ է նշանակում 0 հանցագործություն մի քանի տարի, երբ քրեական աշխարհն ինքն էր հանցագործության առաջ արգելք դնում: Ի՞նչ պիտի լինի, որ այսօր կյանքը նորմալ մարդկանց մղի հանցագործության, երբ հայտնվում են որևէ պաշտոնում: Մենք այն ժամանակ փոխեցինք մարդուն, փոխեցինք հասարակությունը, մենք ստեղծեցինք ընդհանրական գործերի կառավարման նոր տիպի պետություն, որ ծառայում էր ժողովրդին և ժողովրդի գործիքն էր: Մենք ունեինք ժողովուրդ, որն ինքը դարձել էր պետություն, կառավարման ֆունկցիան ժողովրդինն էր: Այսօր պարտավոր ենք վերականգնել այդ արժեհամակարգը, պարտավոր ենք համակարգերի մասին խոսակցություն սկսել:
-Որ արժեհամակարգը սխալ է և համակարգային փոփոխություններ են պետք, խոսում են բոլորը և անընդհատ, բայց ոչինչ չի փոխվում, նրանց խոսքը հնչում է, ինչպես բարձր սարերում սառնամանիքին հնչած խոսք, երբ ձայնդ կամ քամին է տանում, կամ թթվածին չկա, որ լսվի:
-Այսօրվա աշխարհը տարբերվում է տեղեկատվության հսկայական հոսքով: Եթե այսօր Քրիստոսը գար ու Լեռան քարոզը հնչեցներ, ֆուտբոլի խաղի և ԱՄՆ-ում հերթական փոթորկի արանքում կկորչեր: Շատ պետք է խոսել, ես «մտավորականություն» բառն օգտագործում եմ այդ իմաստով` մարդիկ, ովքեր համարում են, որ արժեհամակարգը շեղված է, հեղափոխությունն արժեհամակարգում է, ոչ թե այս կամ այն իշխանավորին տեղափոխելու մեջ, որովհետև բոլոր իշխանավորները կրում են աղճատված արժեհամակարգը: Երբ մեկն ապստամբում է ու խելագարված ասում` ինչու ես այսքան հարստություն կուտակում, խելագար ինքն է ճանաչվում, երբ ասում են 10, 100, և` ճանաչված մտավորականներ, մարդիկ, ում խոսքը հասարակության համար արժեք ունի, բոլորովին այլ իմաստ է ստանում:
-Հազիվ թե, Ձեր ասածն անելու համար չկա մթնոլորտ և չկա պահանջարկ, որ այդ մթնոլորտը ստեղծվի, սպասե՞նք մի 100 տարի:
-88-ի փետրվարի 10-ին էլ չկար մթնոլորտ, չկար պահանջարկ, շատախոսության ժամանակներ էին, նորանոր սկանդալներ էին բացահայտվում, բայց մեկ օրում ամեն ինչ փոխվեց, և հարթակում հավաքված բոլոր մտավորականների խոսքը հնչում էր, շողուլի բերող համակարգը ինտենսիվ աշխատում էր:
-Ինչո՞ւ կոտրվեց մեր կամերտոնը:
-Կամերտոնը կոտրված չէ, դեն է շպրտված, որովհետև նոր աշխարհում բոլորս ուզում ենք հաջողակ լինել: Այդ կեցվածքը բերում է խայտառակ վիճակ: Շատերը լքում են հայրենիքը, իրականում նրանք փորձում են հայրենիքը պահպանել, որովհետև հայրենիքը մարդու հոգում է, մարդիկ հեռանում են, որ իրենց մեջ կենդանի պահեն ճշմարտությունը, որը բախվում է իրականությանը և մեռնում: Մարդիկ ուզում են պահպանել հոգու աշխարհը, որ մի օր մտածեն վերադարձի մասին: Աշխարհն առաջիկայում լինելու է մեծագույն ցնցումների մեջ` կործանումի ու ձևավորումի, և լավ կլինի, որ մենք ուրիշ վիճակում լինենք:
-Ասողին լսող է պետք, լսողին ասող է պետք, մենք ասո՞ղը չունենք, թե՞ լսողը:
-Չունենք ասողը:
-Թե՞ լսողը, մենք տարբեր խրամատներում չե՞նք:
-Ասողի խնդիրն է այնպես խոսել, որ լսող ունենա, ինքն ավելին գիտի մյուսներից և ավելին իմանալով` պիտի հոգ տանի, որ դիմացինը, որ ծանր ճանապարհ է անցել, հոգնած ու բզկտված է, իրեն հասկանա: Չեն լսում, որովհետև վախենում են: Կործանվող աշխարհի դիմադրությունն էլ կա, բայց մենք հաղթելու ենք հաստատ, խնդիրը միայն ժամանակն է: Ժամանակի կորուստը բերելու է այլ կորուստներ:
-Ինչպե՞ս այդ կորուստները կասեցնել:
-Կարո՞ղ եք գտնել Հայաստանում մի ղեկավար, որ խոսի մի ամբողջականության անունից, որն ունակ է ամեն ինչ անելու, իսկ այն ժամանակ ամեն մի անհատը և բոլորը միասին գիտեին, որ չկա խնդիր աշխարհում, որ իրենք ունակ չեն լուծելու: Այսօր դա չկա:
-Չկա, որովհետև 88-ի ժողովուրդը տասնամյակների մեջ` հինգ տարին մեկ` սկսած Ստեփան Դեմիրճյանից մինչև Լևոն Տեր-Պետրոսյան, պարբերաբար կորցրեց հավատը: Մարդը զինվորի պես հրապարակում է գիշեր-ցերեկ, իր առաջնորդն իրեն տուն է ուղարկում կամ ինքն է տուն գնում: Այսօր հրապարակը թափուր է, հավատը վերականգնեք: Մարդիկ իրենց տանը ինչ են մտածում, վճռորոշ չէ, ճշմարտությունը ճշմարտություն դառնում է բարձրաձայնվելուց հետո, բարձրաձայնվելու տեղը դեռ հրապարակն է մնում: Հրապարակում հավաքված մարդկանց տուն ուղարկելուց հետո բարոյական իրավունք ունե՞նք այսօր նրանց մեղադրելու:
-88-ին եթե առաջնորդներից որևէ մեկը տուն գնար, կտխրեին, բայց հարթակը չէր դատարկվի:
-Այո, բայց այսօր ունենք Հայաստանի երրորդ Հանրապետություն` բոլորովին այլ իրավիճակ, որից պիտի բխեն մեր գործողությունները:
-Նոր իրավիճակում ֆունդամենտալ փոփոխություններ չեն եղել. եթե այն ժամանակ էլ ասվեր` ձեր աթոռներից վեր կացեք, մենք գալու ենք ավելի լավ կառավարելու, պատմությունն ավելի կարճ կլիներ, բայց այն ժամանակ դա չէր խոսակցությունը: Երբ խնդիրը կյանքն ավելի կատարյալ դարձնելն է, ոչ թե պաշտոնը, նորից հանգում ենք արժեհամակարգին: 88-ին դիմադրող իշխանավորը սկզբունքորեն դեմ չէր ասվածին:
-Իսկ այսօր դեմ է:
-Դեմ է, որովհետև համոզված է և հիմնականում ճիշտ է, որ ասողն ուզում է իր տեղը նստել ու նույնն անել: Արցախյան շարժման 25-ամյակին պետք է հիշել, որ կա ուրիշ կյանք, կյանքի ուրիշ ընկալում, արժեքային ուրիշ համակարգ, և դա հնարավոր է կյանքի կոչել արդեն իսկ մեր կյանքում:


Զրույցը`
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3340

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ