Իրանի նորընտիր նախագահ Մասուդ Փեզեշքիանը ուղերձ է հղել աշխարհին, նշելով, որ իր վարչակազմի օրոք առաջնահերթ ուշադրություն կհատկացվի հարևան երկրների հետ հարաբերություններին. «Մենք կողմ կլինենք ուժեղ տարածաշրջանի ստեղծմանը, ոչ թե այնպիսին, որտեղ մի կողմը ձգտում է հեգեմոնիայի և գերիշխանության մյուսների հանդեպ։ Ես համոզված եմ, որ հարևան և եղբայրական երկրները չպետք է իրեց արժեքավոր ռեսուրսները վատնեն կործանարար մրցակցության, սպառազինությունների մրցավազքի ու միմյանց անհիմն զսպելու վրա»։               
 

«Մենք փորձում ենք հիմքն ուղղել, ոչ թե ծուռ շարված պատի տանիքն ենք նորոգում»

«Մենք փորձում ենք հիմքն ուղղել, ոչ թե ծուռ շարված պատի տանիքն ենք նորոգում»
16.11.2012 | 12:50

«Իրատես de facto» ակումբում տված ասուլիսից հետո «Ժառանգություն» կուսակցության փոխնախագահ ԱՐՄԵՆ ՄԱՐՏԻՐՈՍՅԱՆԸ պատասխանեց մեր հարցերին։

-Ի՞նչ է կատարվում քաղաքական դաշտում հիմա:
-Քաղաքական դաշտը նախապատրաստվում է նախագահական ընտրությունների, քաղաքական ուժերը ճշտում են իրենց տեղը քաղաքական դաշտում, իրենց հավանական գործընկերներին, համախոհներին, նվազագույնը` չհարվածողներին, փորձում են օրակարգ ձևավորել, որով առաջիկա տարիներին պետք է զբաղվեն: Խնդիրն այն է, թե այս զարգացումների արդյունքում մենք կունենա՞նք այն օրակարգը, որը պետք է մեր քաղաքացիներին, թե՞ այն օրակարգը որը ևս մեկ անգամ կհիասթափեցնի նրանց և կստիպի հայացքն ուղղել Հայաստանի սահմաններից դուրս:
-«Ժառանգությունը» ի՞նչ օրակարգ է նախընտրում:
-«Ժառանգությունն» իր օրակարգը վաղուց է հայտարարել, դա նոր ձևավորված օրակարգ չէ, այլ արդյունքն է անցած տարիների գործունեության, խորհրդարանական աշխատանքի փորձի: Առաջին հերթին մենք մեր օրակարգն ամփոփել ենք Րաֆֆի Հովհաննիսյանի` սեպտեմբերի 21-ի հայտարարությամբ: Փաստ է, որ Հայաստանում ժամանակն է խորհրդարանական կառավարման համակարգին անցնելու: Քաղաքական դաշտի շատ ներկայացուցիչներ այդ մասին հիմա խոսում են, բայց «Ժառանգության» պարագայում դա ավելի վաղ պատմություն ունի: Պաշտոնապես դեռևս անցած տարվա մարտի 3-ին կուսակցության խորհուրդը որոշում է կայացրել, որ դա «Ժառանգության» ներկայացրած օրակարգային հարցերից է լինելու: Երկրորդ խնդիրը 100 տոկոս մեծամասնական ընտրակարգի անցնելն է:
-Սկսենք առաջինից` խորհրդարանական կառավարումը ի՞նչ առավելություններ կամ թերություններ ունի նախագահականի համեմատությամբ:
-Տեսականորեն ոչ մի առավելություն կամ թերություն չունի, ամբողջ խնդիրն այն է, թե երկու մոդելների ներսում ի՞նչ մեխանիզմներ ես դնում և ի՞նչ հարց ես ցանկանում լուծել:
-Հայաստանի պարագայում ի՞նչ հարց է լուծվելու:
-Հայաստանի պարագայում երբեք չեղավ, որ իշխանությունը տարանջատված լինի, և հակակշիռների մեխանիզմն աշխատի, մեզ նման երկրներում, որտեղ ուժային կառույցների դերը շատ կարևոր է, նախագահն ավելի մեծ իշխանություն ունի, քան կառավարությունը` ուժային կառույցները, հարկային, մաքսային մարմինները անմիջականորեն ղեկավարում է նախագահը: Դա նրան գործնականում բավականին ընդլայնված լծակներ է տալիս, և այդ պարագայում լիազորությունների կրճատման առումով (նկատի ունեմ 2005-ի սահմանադրական փոփոխությունները) ուզում եք սահմանադրական փոփոխություն արեք, ուզում եք ոչ, նախագահի ինստիտուտը գերակա է, և իշխանության կենտրոնացվածությունը մեծանում է, հետևանքը դառնում է կենտրոնացված խորհրդարանի ձևավորումը` միակուսակցական ճնշող մեծամասնությամբ, տնտեսության մոնոպոլ կարգավիճակը: Ստացվում է մոնոպոլիաների շղթա: Խորհրդարանական կամ վարչապետական կառավարմանն անցումը մեծացնում է քաղաքական ուժերի դերը` որպես հակակշիռ քաղաքական դաշտում, առավել ևս կառավարման համակարգում հնարավորություն է ստեղծվելու որոշակի մրցակցային մեխանիզմներ ներմուծելու, և որոշումների կայացումը պարտադիր մեկի կողմից չի լինում, այլ կոլեկտիվ:
-ՈՒ Դուք կարծում եք, որ Հայաստանի կուսակցություններն այնքան կայացա՞ծ են, որ կարող են հակակշիռներ ստեղծել:
-Ճիշտ եք, բայց եթե կառավարման համակարգը մնա այնպիսին, ինչպիսին հիմա է, կուսակցությունները չեն կայանա երբեք, որովհետև նրանք անմիջականորեն կախված են նախագահական ինստիտուտից: Ի՞նչ անել, որ կուսակցությունները կայանան: Առաջին հերթին` 100-տոկոսանոց համամասնական ընտրակարգի անցնել, բայց դա, առանց այլ փոփոխությունների, կուսակցությունների կայացումը շատ դանդաղ կապահովի: Պետք է գտնել բուն պատճառը` ինչո՞ւ կուսակցությունները չեն կայանում: Առաջին և հիմնական պատճառը ֆինանսական բաղադրիչն է, որովհետև բոլոր կուսակցություններն ունեն ֆինանսական խնդիրներ: Գուցե տարօրինակ թվա, բայց իշխող կուսակցություններն էլ այդ խնդիրն ունեն: Առանձնապես կախված լինելով օլիգարխիկ կապիտալից` քաղաքական խնդիրներն իրենց տեղը սկսում են զիջել օլիգարխիկ կամքին: Կենսապահովման խնդիրը իշխող կուսակցություններին դարձնում է գործիք խոշոր կապիտալի ձեռքին: Քաղաքական տարրը նվազում է: Այդ ուղղահայաց ճնշումը հանգեցնում է նրան, որ տվյալ կուսակցություններում ներքին կուսակցական ժողովրդավարությունը էականորեն սահմանափակվում է, եթե չի վերանում: Ընդդիմադիր կուսակցություններն այս պարագայում բոլորովին այլ խնդրի առաջ են կանգնած, քանի որ որևէ կապիտալ (թեկուզ փոքր ու միջին) վախենում է ֆինանսավորել ընդդիմադիր կուսակցություններին, նրանք բախվում են այլ ծայրահեղության, որը նվազեցնում է իրենց պայքարի արդյունավետությունը: Ֆինանսական միջոցների սղության պատճառով նրանց գործունեությունը սկսում է սահմանափակվել, որքան էլ վայելեն հասարակության համակրանքը: Հավելեք նաև ներգործությունը ներքին ժողովրդավարության վրա, որովհետև փորձում են չզրկվել իրենց սուղ միջոցներից: Եթե կուսակցությունները` իշխող, թե ընդդիմադիր, նորմալ ֆինանսավորվում են պետությունից, անկախ ֆինանսական աղբյուրներ ունենալով` սկսում են համապատասխան ձևով աշխատել: Պետությունից ֆինանսավորում ստանալով` ընդդիմադիր կուսակցությունները հզորանում են, հետևաբար, սկսում են մրցակցային դաշտ ստեղծել իշխող կուսակցությունների համար: Մրցակցության արդյունքում, որի պատվիրատուն պետությունն է, և պետությունն է արդյունքները ստանալու, կառավարման համակարգում դրական տեղաշարժեր կլինեն: Երրորդ` ընդդիմադիր կուսակցություններին վերահսկողական լծակներ տալը. երբ ընդդիմությունն անկյուն քշված չէ, ունի որոշակի առավելություններ, քաղաքական դաշտում իշխանությունից դեպի ընդդիմություն գնալու վախը վերանում է, որովհետև ընդդիմությունն էլ տալիս է ինքնադրսևորման, որոշակի ծրագրեր կյանքի կոչելու հնարավորություններ, այս մրցակցության արդյունքում շահում են կառավարման համակարգը, պետությունը և ժողովուրդը:
-Իսկ կոռուպցիա՞ն:
-Կոռուպցիան բոլոր տեղերում էլ կա, բայց այս մրցակցության արդյունքում էականորեն կնվազի:
-Ի՞նչ մեխանիզմով:
-Եթե ընդդիմությունն ունի վերահսկող լծակներ, նա կատարում է նաև կանխարգելող դեր:
-Ընդդիմադիրը չի՞ կարող կոռուպցիոներ լինել:
-Կարող է, այդ դեպքում առավելություն է ստանում իշխանությունը և իր տրամադրության տակ գտնվող իրավապահ համակարգով հարցը լուծում է: Երբ կուսակցությունը կայացած է, նաև հետկանչի իրավունք է ունենում, որևէ կուսակցական երբևէ շահագրգռված չի լինի, որ իր նշանակած մարդը կոռուպցիոներ լինի: Գործող կառավարման համակարգի պարագայում եթե ես էլ ինչ-որ ձևով դառնամ նախագահ, հնարավոր է, որ ես էլ սկսեմ իմ ցանկություններն ու կամքը պարտադրել մյուսներին: Խորհրդարանական կառավարման պարագայում այդպես չի կարող լինել. վարչապետն ազատ չէ, նա կախված և՛ իր կուսակցության, և՛ ընդդիմադիր կուսակցությունների պատգամավորներից: Անգամ մի ձայնի տարբերությամբ կարող է կառավարություն ձևավորվել կամ չձևավորվել: Չի կարող այնպես լինել, որ բնակչությունն աղքատ լինի, բայց իշխանությանը 80 տոկոս ձայն տա: Դա քաղաքական աբսուրդի ամենավերին աստիճանն է, որ ձևավորվում է կեղծիքներով: Իշխանությունը, որքան էլ փորձի կեղծիքներ անել, 100 տոկոս համամասնականի պարագայում չի կարող այդքան ձայն ունենալ, որովհետև մեծամասնականներն են ապահովում հիմնական քվոտաները: Իհարկե, կոռուպցիան 100 տոկոսով երբեք չի վերանա, բայց բոլոր ոլորտների համակարգային կոռուպցիան, որ հիմա կա և տարբեր թելերով կապված է իշխանությանը` դառնալով բիզնեսի ու իշխանության միաձուլում, միանշանակ կվերանա:
-Երբ առաջարկում եք խորհրդարանական կառավարում, արտաքին մարտահրավերները հաշվի առնո՞ւմ եք:
-Արտաքին մարտահրավերները որևէ խնդիր չեն հարուցում: Վարչապետական կառավարում ունեցող շատ երկրներ այդ հարցերը հանգիստ լուծում են` կա վարչապետ, կա արտաքին գործերի նախարար: ԱՄՆ-ը, օրինակ, ոչ թե կիսանախագահական, այլ նախագահական երկիր է, բայց արտաքին քաղաքականության կարգավորման հարցում ԱՄՆ-ի նախագահն էլ բավականին սահմանափակված է, օրինակ (բացառությամբ, երբ Կոնգրեսն արձակուրդում է և նշանակում է մեկ տարով), չի կարող դեսպաններ նշանակել առանց արտաքին հարաբերությունների հանձնաժողովի հավանության: Որոշակի կախվածության մեջ լինելով խորհրդարանից` վարչապետն արտաքին հարաբերությունները հավասարակշռված դաշտում պետք է վարի, և մենք չենք ունենա քաղաքական դաշտը ալեկոծող էքստրաքայլեր, ինչպիսիք եղան հայ-թուրքական արձանագրությունները, որոնց մասին քաղաքական ուժերը տեղեկացան նախաստորագրումից հետո միայն:
-Լավ, եթե այդքան դրական գործոններ կան, ՀՀԿ-ն այս երկրի թշամի՞ն է, ինչո՞ւ չի ուզում 100 տոկոս համամասնականի ու խորհրդարանական կառավարման անցնել:
-Թշնամին չէ, ուղղակի չի ուզում իր շատը քչացնել, իր հնարավորությունները նվազեցնել: Դա ոչ մի ուժ էլ չէր ցանկանա: Բայց պետական մտածելակերպը թելադրում է, որ պետք է զիջումների գնալ:
-Ձեզ չի՞ թվում, որ առաջարկված փոփոխությունները, այնուամենայնիվ, քաղաքական դաշտի համար այս պահին գլխավորը չեն, ընդամենը միմյանց հետ հարաբերվելու և ընդհանուր եզրեր գտնելու պատրվակ են:
-Գուցե տարբեր քաղաքական ուժերի համար այդպես է, բայց ոչ «Ժառանգության»: Մեզ համար դա ծրագրային դրույթ է, և չեմ կարծում, որ որևէ մեկը կարող է մեզ նման մեղադրանք ներկայացնել: Մենք ունենք մեր թեկնածուն, որ այդ քայլերի մասին խոսել է, մենք ունենք խորհուրդ, որ դեռ մեկ տարի առաջ է այդ հարցը բարձրացրել, մենք ունեցել ենք խորհրդարանական խմբակցություն, որ երկու անգամ «Ժառանգության» անունից, մեկ անգամ ՀՅԴ-ի հետ համատեղ ընտրական օրենսգրքի փոփոխության առաջարկներ է արել: Չեմ ընդունում նաև այն պնդումը, թե նախընտրական ժամանակահատվածում նման հարցեր բարձրացնելու ժամանակը չէ: Հակառակը` ուրիշ էլ ե՞րբ: Երբ համապետական ընտրությունների ժամանակ քաղաքական օրակարգ ես ձևավորում, ժամանակը չէ՞: Չէ որ մեզանում տնտեսական բոլոր խնդիրներն առնչվում են կառավարման համակարգին: Մենք փորձում ենք հիմքն ուղղել, ոչ թե ծուռ շարված պատի տանիքն ենք նորոգում:
-Երկրորդ նախագահի վերջին հարցազրույցը չի՞ հաստատում, որ նա վերադարձել է մեծ քաղաքականություն:
-Որևէ նախագահ, ինչով էլ զբաղվի, երբեք քաղաքականությունից հեռացած չի լինում: Ռոբերտ Քոչարյանի հարցազրույցն ինքնախոստովանական ցուցմունք է, որ իր իշխանությունը ևս վերարտադրվել է «ֆորայի» արդյունքում: Նա խոսում է այս իշխանության մասին, բայց նույն մեխանիզմը եղել է նաև իր ժամանակ, և ինքը չի պայքարել դրա դեմ` չի վերացրել մեծամասնական ընտրակարգը:
-Քաղաքական և տնտեսական կապիտալի կուտակման իր հնարավորությունների համար նա հիմա զղջո՞ւմ է:
-Կարծես թե ոչ: Նրա իշխանությունը որևէ ձևով չի տարբերվում իրենից առաջ եղած և ներկա իշխանություններից, որովհետև 1995-ից սկսած Հայաստանում լուծվել է միայն վերարտադրության խնդիր: Գուցե հարցազրույցում նա փորձում է հարվածել գործող իշխանությանը և պաշտպանել ԲՀԿ-ին:
-Քաղաքական քննարկումներից, որ կազմակերպել է ԲՀԿ-ն, և «Ժառանգության» հետ կայացել է առաջին հանդիպումը, ի՞նչ եք ակնկալում:
-«Ժառանգությունը» պատրաստ է և՛ ընդդիմադիր, և՛ իշխանական դաշտի բոլոր ուժերի հետ էլ քննարկումներ ունենալու: ԲՀԿ-ի հետ հանդիպմանն իրենք ներկայացրին իրենց օրակարգը, իրենց պատկերացումները նախագահական ընտրությունների վերաբերյալ, մենք ներկայացրինք մեր օրակարգը և մեր պատկերացումները:
-Միասնական թեկնածուի հարց քննարկվե՞լ է:
-Ոչ, այդ թեմայով դեռ վաղ է խոսակցությունը, մենք միմյանց ենք ներկայացրել մեր պատկերացումները:
-Հետո՞:
-Հետո մենք այդ հանդիպման արդյունքները կներկայացնենք մեր վարչություններին, որից հետո պարզ կդառնան հետագա քայլերը:
-Որևէ պարագայում հնարավո՞ր է, որ Րաֆֆի Հովհաննիսյանն իր թեկնածությունը չառաջադրի նախագահական ընտրություններում:
-Ես չեմ կարող ավելին ասել, քան ինքն է ասել: Եթե առանձնահատուկ վիճակ, ֆորս մաժոր չլինի, դեկտեմբերի 15-ին նշանակված է մեր համագումարը, մենք ունենք մեր կուսակցականների աջակցությունը Րաֆֆի Հովհաննիսյանին, և այս պահին որևէ պատճառ չունենք որոշում փոխելու:
-Իր ապագան «Ժառանգությունը» որտե՞ղ է տեսնում:
-Իր ապագան «Ժառանգությունը» տեսնում է այն երկրում, որի քաղաքացին դառնում է կառավարման համակարգի և դրա գործունեության արդյունքի կրողը, երբ պետությունն արդեն կայացել է և ունի հարատևելու բոլոր մեխանիզմները:


Զրույցը` Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 2683

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ