«Իրատեսի» հյուրը լիբանանահայ արվեստաբան, Բեյրութի «Նոազ արք» արվեստի պատկերասրահի համահիմնադիր-տնօրեն ՄՈՎՍԵՍ ՀԵՐԿԵԼՅԱՆՆ է: Զրուցել ենք Ադրբեջանի սանձազերծած պատերազմի մասին ու դեռևս չնահանջող համավարակի:
-Պարոն Հերկելյան, կարո՞ղ ենք ասել, որ 2020 թվականը անկանխատեսելի էր. նախ` համավարակ, հետո՝ հայ-ադրբեջանական լայնամասշտաբ պատերազմ:
-Համավարակը նորություն չէ ո՛չ մարդկության համար, ո՛չ մեր ժողովրդի: Մոտ անցյալում՝ 1915-ից հետո Երևանում տիֆի համաճարակ էր: Ես՝ որպես մուսալեռցի, ունեմ հետևյալ փորձառությունը. երբ մուսալեռցիները հաստատվել էին Անճար գյուղում, այնտեղ մալարիայի բռնկումներ էին սկսվել: Տուն չունեին, վրանների տակ էին ապրում, հիվանդությունն էլ փոխանցվում էր մլակներից: Ամեն օր տասնյակ մարդիկ էին մահանում: Անճարի բնակիչները Քովիդ 19-ի համավարակի ընթացքում, ելնելով նախկին փորձառությունից, այնպես պաշտպանվեցին, որ մինչ օրս ոչ ոք չի վարակվել: Հինգ ճանապարհ ունի գյուղը, չորսը փակել են՝ հսկա քարերով, հողով, թողել մեկը, այդ մեկ ճանապարհով անցնող մարդկանց ջերմաչափում են, օտարներին ներս չեն թողնում և այլն: Պետությունը դեմ է սրան, որովհետև արաբ գյուղացիները գյուղամիջով տուն հասնելու փոխարեն, ամբողջ գյուղով պտտվում են: Հիմա պետության ճնշման տակ մի ճանապարհ էլ են բացել, որ հարևան գյուղացիները մասնակցեն բերքահավաքի աշխատանքներին: Խիստ հսկողության արդյունքում Անճարում վարակվածության ոչ մի դեպք չի գրանցվել: Սակայն մտահոգություն կա, որովհետև հարևան գյուղերում արդեն կան դեպքեր: Անճարի երկու հյուրանոցները վերածել են հիվանդանոցի, պատրաստել են դեղորայք, գործիքներ, անհրաժեշտ ամեն ինչ:
Պատմությունից գիտենք, որ համաճարակը տարբեր երկրներում տարբեր ձևով են դիմագրավել: Օրինակ, Հին Եգիպտոսում որպեսզի ստրուկների մեջ վարակներ չտարածվեն, յուրաքանչյուր ստրուկի կրծքավանդակից սխտոր էին կախում և ճաշացանկի մեջ մտցնում սխտորի, սոխի ամենօրյա չափաբաժին: Նմանօրինակ մի բան կա ֆրանսիական պատմության մեջ. միջնադարում Ֆրանսիայի թագավորն ու թագուհին, փոխանցիկ հիվանդություններից պաշտպանվելու համար, քնելուց առաջ բացում էին ոսկու տուփը, միջից հանում սխտոր ու կուլ տալիս: Հնդկաստանում մինչև հիմա հավատում են, որ կծուն դեմ է փոխանցիկ հիվանդություններին: Չգիտեմ՝ օգնում է, թե չէ, բայց կա ավանդույթ, փորձառություն: Հայաստանում շատ է ցուցանիշը քովիդով վարակվածների, որովհետև մեր ժողովուրդը անփույթ է: Եթե պահպանվեին հակահամաճարակային կանոնները, առավել արդյունավետ կպայքարեինք հիվանդության տարածման դեմ:
-Ի՞նչ կասեք հայ-ադրբեջանական նոր պատերազմի մասին: Սահմանին հարաբերական անդորր էր, Քառօրյա պատերազմ ունեցանք, բայց նման մեծածավալ հարձակում՝ Թուրքիայի անթաքույց աջակցությամբ, ահաբեկիչների մասնակցությամբ, չէինք կանխատեսում:
-Ես հետևյալ կարծիքն ունեմ, չնայած չեմ հետևում քաղաքականությանը: Խորհրդային շրջանում «Թարգմանչաց տոներ» նախաձեռնության անդամ էի (միակը՝ դրսից), բայց երբ վերադարձա Բեյրութ, աչքիս առաջ կատարվածից հիասթափվեցի ու հրաժարվեցի քաղաքականությունից: Որոշեցի կյանքս նվիրել մշակույթին: Քաղաքականությունը, պատերազմները մշակույթի համար են: Հիմա երբ մենք կռվում ենք Արցախում, պաշտպանում ենք մեր ազգը, իսկ ազգը պաշտպանել նշանակում է պաշտպանել ինքնատիպ բարձրորակ մշակույթը:
Բեյրութի պատերազմի ամենադառը պահերը ապրել եմ: Շենքը, որտեղ ապրում էի, սահմանի վրա էր: Պատուհանները ապակի չունեին, որովհետև և՛ փող չունեինք շարունակ փոխելու, և իմաստ չկար. հաջորդ շաբաթ էլի փշրվելու էին ռմբակոծություններից: Ցավալին երիտասարդների կորուստն է: Անձի կորուստը անփոխարինելի է: Եվ վատ կլինի, եթե պատերազմը երկար տևի:
Հիմա քաղաքականության մասին: Բեյրութում ես տեսա, որ քաղաքականությունը իմ էությանը հարիր ասպարեզ չէ: Մանավանդ այս դարում քաղաքագետը պետք է լինի ճկուն, հարմարվող, խուսանավող և ենթակա արտաքին բարձր ուժերին: Անցյալ տարի, երբ Բեյրութում հեղափոխություն եղավ, վանկարկում էին՝ «Այսինքն՝ բոլորը...»: Այսինքն՝ բոլորը գող են: Ես ամենայն պատասխանատվությամբ հայտարում եմ, որ Բեյրութում քաղաքական գործիչները բոլորը ենթակա են արտաքին ուժերին, բոլորը գող են ու պաշտպանում են անձնական ու հատվածական շահեր: Սակայն հեղափոխականներն արդեն պառակտվել են, նրանց մեջ մտել են խուլիգանական տարրեր, որոնք ջարդում, փշրում և այլասերում են հեղափոխությունը: Իսկ ինչ վերաբերում է ընդհանրապես հեղափոխություններին, երբևէ ոչ մի հեղափոխություն իր իսկական նպատակին չի հասել: Ժողովրդի կողմից սիրված ղեկավարը կամ ինքն է փոխվել, դարձել օլիգարխ, կամ նրան սպանել են կամ մեկուսացրել: Լիբանանում քաղաքացիական պատերազմներից հետո ընտրվեց մի երիտասարդ նախագահ՝ Բաշիր Ժմայելը, ով սիրվեց բոլորի կողմից՝ համայնքների, քաղաքական ուժերի. սիրվեց մի պատճառով. նրա առաջ դրեցին չեկ, ասացին՝ գրիր, թե քանի միլիարդ ես ուզում, նա գրեց 10,414 հազար քկմ, այսինքն՝ Լիբանանի ամբողջականությունը: Չանցավ մեկ ամիս, երբ նա ընկերների հետ կուսակցական կենտրոնատեղիում էր, պայթեցրին ակումբը: Բոլորը սպանվեցին: Կասկածյալների շարքում էր նրա եղբայրը, ով հետո դարձավ նախագահ: Այսօրվա խորհրդավոր բարձրագույն ուժերը փնտրում են միջակ կարողության տեր մարդ, իրենց պետք չեն զորավոր անհատականություններ, ազնիվ մարդիկ, պետք չեն նաև թուլամորթներ, որ չեն կարող կառավարել: Միջակությունները հեշտությամբ վերադասներին ենթարկվում են և որովհետև փորձառություն ունեն, կարողանում են ենթականերին ենթարկել այնպես, ինչպես իրենց վերադասներն են ցանկանում: Միջակությունները կյանքում ամենաաղետաբեր անձնավորութուններն են, քանի որ տաղանդը, հմայքը չեն հերիքում բարձրանալու համար, նրանց ուժ են տալիս դավադրությունները, և երիտասարդ մեծատաղանդներին, հանճարներին փորձում են ոչնչացնել: Բոլորը գիտեն Մոցարտի ու Սալիերիի պատմությունը: Ես ամենից շատ ծանոթ եմ մշակութային ոլորտին. եթե մեր չորս կողմը նայենք, կտեսնենք, թե միջակությունները, որոնք հեղինակություն են ձեռք բերել, ինչքան մեծ վնաս են տալիս մեր մշակույթին: Մյուս բնագավառներում էլ նույնն է, սակայն միջակությունները վտանգավոր են մանավանդ քաղաքականության մեջ: Կարծում եմ՝ պատասխանեցի ձեր հարցին:
-Ո՞րն է մտավորականների դերը պատերազմական իրավիճակում:
-Բեյրութում, երբ հեղափոխական վիճակ էր, քաղաքացիական կռիվներ, ահաբեկչական մթնոլորտ, եղբայրս՝ Պետիկ Հերկելյանը, գրեց մի հոդված հետևյալ վերնագրով՝ «Մուրադները կան, ու՞ր են Վարուժանները»: Այսինքն՝ կռվողներ կան, իսկ Վարուժանի, Սիամանթոյի, Ռուբեն Սևակի նման կռվողներն ու՞ր են: Հիմա էլ ես եմ հարց տալիս՝ կան կռվողներ Արցախում, կյանքի գնով պաշտպանում են երկիրը, ու՞ր է մտավորականությունը: Կա՞ն: Ես չեմ տեսնում: Իհարկե, նրանց մեջ կան առաջնագիծ մեկնողներ: Կան նաև մտավորականներ, որ թռչուն չեն կարող սատկացնել, նրանք ո՞նց պետք է կռվեն: Բայց հանձնառու գրողները կարող են իրենց գրչով կռվի մթնոլորտ ստեղծել, թիկունք լինել: Դա է իմ սպասածը մտավորականներից, արվեստագետներից:
-Այդ դեպքում ի՞նչն է ուժ տալիս մեր տղաներին:
-Դա մեր էության մեջ է: Մենք ունենք ազգային խառնվածքի թերություններ, բայց ունենք նաև առավելություններ: Մենք Սասունցի Դավիթ ենք. Դավիթը համեստ է, ներողամիտ, ինչ-որ տեղ` միամիտ, բայց վայ նրան, ով կվիրավորի ազգային արժանապատվությունը: Մարդը մի արժեք ունի, որ անձեռնմխելի է. դա նրա ինքնասիրությունն է: Դա անհպելի արժեք է, երբ հասնում ես դրան, նա քեզնից ուժեղ է դառնում: Դրա համար ազերիները փախչում են, մենք առաջ ենք գնում:
-Ի՞նչ ելք եք տեսնում մշտատև հակամարտությունից:
-Մենքմիաբան ենք միայն աղետների ու ազգային տագնապների ժամանակ, խաղաղ ժամանակ չենք կարողանում միասնական լինել, դա մեր թերությունն է: Եվ թշնամին օգտագործում է մեր այդ խառնվածքը: Տեսեք, հեղափոխություն եղավ, անմիջապես սև-սպիտակի հարց դրվեց: Ընդդիմությունը թշնամի չի լինում, սև չի լինում, ընդդիմությունը լավ պարագայում լինում է գործակից, վատ պարագայում՝ մրցակից: Մեզ մոտ կարծեցյալ ընդդիմությունն էլ կառավարությանն է ընդունում որպես թշնամի: Քաղաքակիրթ ազգ ենք, բայց այս պարզ բաները չենք կարողանում ընդունել, անհատական, հատվածական շահերից բարձր պահել ազգի շահը: Մեզ փրկողը (ոչ միայն աղետի ժամանակ) լինելու է մեր միասնականությունը:
-Մի փոքր Ձեր ծրագրերից պատմեք: Գործու՞մ է այս օրերին Բեյրութի Ձեր հիմնադրած պատկերասրահը`«Նոազ արքը»: Ի՞նչ ծրագրեր ունեք:
-Համավարակից առաջ համագործակցության պայմանագիր էինք կնքել «Սալվադոր Դալի» հիմնադրամի հետ: Անցյալ տարի, Դալիի մահվան 30-ամյակի առիթով, սկսեցինք ցուցահանդեսներ կազմակերպել: «Դալին և իր աշխարհը» խորագրով ցուցահանդեսներում ներկայացնում էինք Դալիին և հինգ սյուրռեալիստ հեղինակի, որոնցից երեքը` հայազգի՝ Վահրամ Դավթյան, Դավիթ Դավթյան և Սուրեն Ոսկանյան: Պատկերագիրքը տպագրեց մեր պատկերասրահը: Որակը համապատասխանում է միջազգային չափանիշներին: Առաջին ցուցահանդեսը բացվեց Մոնակոյում, հետո` Սինդիում, հետո՝ Մելբուռնում, այնտեղ հետաձգվեց հրդեհների պատճառով, մինչև հրեդհները մարեցին, համավարակը սկսվեց: Նպատակ ունեինք նաև Կալիֆոռնիայում 38-րդ միջազգային ցուցահանդեսը բացելու, սակայն համավարակի պատճառով չհաջողվեց իրականացնել:
Բեյրութի ռմբահարման ժամանակ պատկերասրահը վնասվել է: Այս իրավիճակում, սակայն, նոր պատկերագիրք տպագրեցինք՝ ներկայացնելով Էդիկ Բերդյանի աշխատանքները: Մեր գործունեությունը տեսականորեն հետաձգված է, բայց գործնականում շարունակում ենք կապեր հաստատել, հետագա ծրագրեր մշակել, կայքը նորացնել: Շարունակում ենք հայ մշակույթը տարածել աշխարհում: ՈՒր էլ լինեմ, կարող եմ հետևել պատկերասրահի աշխատանքին: Ես տարվա կեսը Հայաստանում եմ ապրում, որոշ ժամանակ` Կանադայում, բայց ընտանիքիս վերջնական հանգրվանը Հայաստանն է: Դա հորս կտակն է:
Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ