«Իրատեսը» շարունակում է զրույցը գրող, սցենարիստ, դերասանուհի, պրոդյուսեր ԱՐՄԻՆԵ ԱՆԴԱՅԻ հետ:
(Նախորդ մասը)
-Արմինե, կինոպրոդյուսերի, ապագայում նաև՝ հրատարակչի գործունեությունը, որը մտադիր եք սկսել, հաստատ կխանգարի ստեղծագործող Արմինե Անդային: Սա զոհաբերություն չէ՞ ինչ-որ առումով:
-Եթե Հայաստանում ուզում ես մի բան անել, արդարացի պայմաններ ես ակնկալում, ուրեմն հույսդ քեզ վրա պիտի դնես, քո ձեռքերով պիտի անես: Դա շատ ժամանակ է խլում: Բայց երբ պրոդյուսերություն չեմ անում, ես՝ որպես ստեղծագործող, և իմ կողքին եղող շատ ուրիշ ստեղծագործողներ զրկվում ենք ինչ-որ բան ստեղծելու հնարավորությունից, աշխարհի հետ նույն համատեքստում գտնվելու հնարավորությունից: Որպես պրոդյուսեր՝ ես հասել եմ նրան, որ կարողանում եմ իմ ֆիլմերն անել այլ երկրների հետ համատեղ: Խաղարկային կարճամետրաժ ֆիլմս Նիդերլանդների հետ համատեղ արտադրություն է, անիմացիաներն էլ, ինչպես նախորդիվ ասացի, Ֆրանսիայի և Իրանի: Իրանի հետ համատեղ անիմացիայի սցենարի համահեղինակը Ռոման Բալայանն է: Դա ի սկզբանե իր սցենարն էր, որը նա տվեց ինձ, և որի հիմքով ես գրեցի կարճամետրաժ անիմացիոն ֆիլմի սցենար: Ոչ մի կերպ չի ստացվում ֆիլմն սկսել, չնայած որ այն հաստատված է թե՛ Հայաստանում, թե՛ Իրանում: Այո՛, ես շատ եմ ափսոսում, որ մեծ ժամանակ եմ ծախսում ոչ ստեղծագործական աշխատանքի վրա, որպեսզի ստեղծագործականն իրականացնեմ այնպես, ինչպես ուզում եմ, որպեսզի իմ ստեղծագործությունը հասցնեմ աշխարհի հետ շփման տիրույթ, որ այն չմնա Հայաստանի սահմաններում: «Անկիմյուրի բնակիչները» գրքի և «Ժաննան և ձայները» ֆիլմի օրինակներն ինձ ցույց տվեցին, որ Հայաստանի ներսում ստեղծագործությունները մի տեսակ փակվում են նեղ շրջանակի մեջ: «Ժաննան և ձայները» ֆիլմի պրեմիերան կայացավ Հարավային Կորեայում՝ Պուսանի միջազգային կինոփառատոնի համաշխարհային մրցույթում: Այն ցուցադրվել է տասնհինգ միջազգային կինոփառատոներում, բայց Հայաստանում առանձնապես կյանք չունեցավ:
-Դուք վերջերս դարձել եք «Եվրոպայի կանանց աուդիովիզուալ ցանց» /EuropeanWomen'sAudiovisualNetwork/ կազմակերպության անդամ: Ի՞նչ կազմակերպություն է դա, ի՞նչ հնարավորություններ է բացում Ձեր առջև՝ որպես ստեղծագործողի:
-Այդ կազմակերպության հետ կապված հետաքրքիր բան ստացվեց: Ես իմ գործընկերոջ՝ Վիկտորյա Ալեքսանյանի հետ այս տարի նկարել եմ իմ կարճամետրաժ խաղարկային ֆիլմը՝ «Թռիչքը»: Վիկտորյան և ես ֆիլմի սցենարիստներն ենք, նա՝ նաև ռեժիսորը, ես` նաև գլխավոր դերակատարը: Ֆիլմը շուտով կյանքի կկոչվի: Այս ֆիլմը ցույց տվեց, որ ես և Վիկտորյան՝ որպես պրոդյուսերներ, շատ լավ ենք համագործակցում: Ես վաղուց ուզում էի աշխատել ռեժիսոր Մերի Աղախանյանի հետ: Նա Ռոման Բալայանի ուսանողներից է, ունի մի լիամետրաժ ֆիլմի նախագիծ՝ «Իռենի աշխարհը» վերնագրով: Այդ նախագիծը Իտալիայի Տրիեստի փառատոնում՝ «Երբ Արևմուտքը հանդիպում է Արևելքին» հարթակում, ստացավ «Եվրոպայի կանանց աուդիովիզուալ ցանց» կազմակերպության մրցանակը: Ի դեպ, դրա շնորհիվ մենք ընտրվեցինք մասնակցելու Կաննի կինոշուկայի համատեղ արտադրության հանդիպումներին: 2009 թվականին ես մասնակցել եմ «Եվրոպական աուդիովիզուալ նախաձեռնողներ» /EAVE/ դասընթացին: Այն համատեղ արտադրության պրոդյուսերների համաեվրոպական դասընթաց է: Եվ քանի որ ես արդեն 2009-ից EAVE-ի անդամ էի, ձգտում էի դառնալ նաև EWA-ի՝«Եվրոպայի կանանց աուդիովիզուալ ցանցի» անդամ: «Իռենի աշխարհը» ֆիլմի մրցանակը դարձավ այն առիթը, որի շնորհիվ ես, Վիկտորյա Ալեքսանյանը և Մերի Աղախանյանը անդամագրվեցինք այդ ցանցին:
-Փաստորեն, երեքով եք աշխատել նախագծի վրա, այո՞:
-Այո՛, Մերի Աղախանյանը ֆիլմի ռեժիսորն է և սցենարիստը, ես և Վիկտորյա Ալեքսանյանը՝ պրոդյուսերները: Սա երկու հայկական կինոընկերության նախագիծ է՝ իմ «Հոշկի ֆիլմ»-ի և Մերիի՝ «Ռենեսանս ֆիլմ»-ի: Ես և Վիկտորյան վերջին երկու տարում խորապես ներգրավվել ենք կինոյի ոլորտի բարեփոխումների աշխատանքներում: Իսկ EWA-ն մի կազմակերպություն է, որ ուղղված է աջակցելու կինոյի բարեփոխումներին՝ միջազգային մասշտաբով: Այդ բարեփոխումները կին կինոգործիչներին են առնչվում: Այսինքն՝ մի բան, որի պակասը Հայաստանում ահավոր զգալի է: Սակայն Հայաստանում բարեփոխումները դեռ հիմնարար իրավական խնդիրների շուրջ են: Արվեստի մյուս բնագավառներում նույնպիսի վիճակ է այս առումով: Կինոյի բնագավառում որոշ խմբեր փորձում են ինչ-որ բան անել: Ի վերջո, մենք, անկեղծ ասած՝ իմ նախաձեռնությամբ, ԻՖԿԱ - Անկախ կինոգործիչների կողմից կինոյի օրինագիծ ենք ներկայացրել խորհրդարան, որն այսօր արդեն շրջանառության մեջ է դրվել, Ազգային կինոկենտրոնի գործունեության հիմքում ընկած կանոնակարգն ենք մշակել: Այժմ ես, Վիկտորյա Ալեքսանյանը և Հասմիկ Հովհաննիսյանը փորձում ենք ստեղծել մի պայմանագիր, որը կնպաստի կինոյի աշխատանքներին: Առաջարկելու ենք այն մեր պետությանը, և արդեն ունենք ԿԳՄՍ փոխնախարարի համաձայնությունը: Մեր երկրում մշակութային ոլորտի հիմքում ընկած են հիմնարար իրավական խնդիրներ: Ես սա հատկապես հասկացա, երբ սովորում էի EAVE-ում: Ես տեսա, որ բոլոր այն երկրները, որոնցում զարգացած է մշակույթը, կինոն, ունեն իրավական համակարգ` մեկ ընդհանուր սկզբունքով: Հետևաբար, մինչև այդ սկզբունքը չփոխվի, մինչև իրավական մոտեցումը չփոխվի, որևէ զարգացում չի կարելի սպասել: Ավելին, այդ սկզբունքին հակառակ գնալը արդեն իսկ մի շարք օրենքներ է խախտում: Հայաստանը մշակույթի ֆինանսավորման հիմքը այլ կերպ է կառուցել, քան մեզ նման և նույնիսկ մեզանից անհամեմատ ավելի զարգացած տնտեսություն ունեցող երկրները՝ Ֆրանսիան, Գերմանիան, Հունգարիան, Վրաստանը, այլք: Նրանց համակարգը, որը նպաստում է ոլորտի զարգացմանը, իրավականորեն կարգավորված պետական աջակցության համակարգ է, որը լավ մտածված է, ունի ճիշտ ռազմավարություն և այլն, և այլն: Մեզ մոտ պետական աջակցության համակարգը միայն կոչվում է պետական աջակցություն, բայց իրավականորեն դա բոլորովին էլ աջակցություն չէ: Եվ սա է, որ առաջին հերթին լուծում է կինոյի օրենքը:
-Իսկ ի՞նչ է ենթադրում պետական աջակցությունը մեզանում:
-Սեփականություն: Պետության սեփականություն:
-ՈՒզում եք ասել, որ երբ պետությունը աջակցում է որևէ նախագծի, տվյալ դեպքում՝ կինոնախագծի, այդպիսով դառնում է դրա սեփականատե՞րը, իր պայմաննե՞րն է թելադրում ստեղծագործողին:
-Իհարկե: Ըստ պետության հետ ստորագրած պայմանագրի՝ պետությունն ունի մասնաբաժին նախագծի մեջ, որը նշանակում է սեփականություն: Ոչ մի այլ երկրում պետությունը մասնաբաժին չունի: Մաքսիմում՝ ունի վերադարձ:
-Ո՞րն է այդ երկուսի՝ մասնաբաժնի և վերադարձի տարբերությունը:
-Տարբերությունը հետևյալն է։ Արտասահմանում պետությունն առանձնացնում է որոշակի գումար՝ որպես աջակցություն կինոյին: Այդ գումարը տալիս է և չունի դրա նկատմամբ գույքային իրավունք: Որովհետև գույքային իրավունքը պետք է պատկանի արտադրողին: Սա է խթանում արտադրության զարգացումը: Հակառակը հատուկ է եղել Սովետական Միությանը և շարունակվում է Հայաստանում: Երբ արտադրությունը զարգանում է, դրա հետևանքով զարգանում է պետությունը: Չէ՞ որ, ի վերջո, արտադրությունը պատկանում է պետությանը: Իսկ ի՞նչ է կատարվում Հայաստանի Հանրապետությունում, օրինակ, կինոն ֆինանսավորելիս: Կինոն ֆինանսավորելիս պետությունն ասում է. «Եթե ես քեզ 100 տոկոսով ֆինանսավորել եմ, ուրեմն ֆիլմը 100 տոկոսով էլ իմն է»: Մնացած երկրներում պետությունն ասում է. «Ես 100 տոկոսով ֆինանսավորում եմ ֆիլմը, այդ ֆիլմը 100 տոկոսով քոնն է, պրոդյուսե՛ր, գնա՛ ու զարգացի՛ր»: Որոշ երկրներում, որոնք արդեն զարգացրել են իրենց կինոն, պետությունն ասում է. «Եթե շահույթ ունենաս, իմ տրամադրած գումարը` միայն տրամադրածը, մաս-մաս, փոքր տոկոսով վերադարձրու»: Իսկ Հայաստանում գործող համակարգով ֆիլմը պրոդյուսերին չի պատկանում: Պրոդյուսերը որևէ գույք, ռեկվիզիտ, տեխնիկա չի տնօրինում: Ֆիլմի ընթացքում դրանք ձեռք է բերում ու վերջում ամբողջովին վերադարձնում պետությանը: Եվ ստացվում է, որ պրոդյուսերը տեխնիկապես չի զարգանում: Չի ունենում իր սեփականությունը, որով վաղը պիտի կիսվի մյուս գործընկերների հետ: Այսինքն՝ հայ պրոդյուսերը գնում է միջազգային կինոշուկա՝ ունենալով լավագույն դեպքում ֆիլմի սեփականության 50 տոկոսը, իսկ, օրինակ, վրացին՝ 100 տոկոսը: Արդյունքում ի՞նչ է տեղի ունենալու:
-Միջազգային պարտնյորները նախընտրելու են աշխատել վրացի պրոդյուսերի հետ:
-Այո՛: Հենց այդպես էլ կա: Եվ այս ամենի հիմքում ընկած է մի միֆ, որ եթե պետությունը ներդրել է գումար, ինչո՞ւ պիտի դրա դիմաց չունենա համապատասխան սեփականություն: Բայց այդ միֆը վերջին 15 տարում մեզ ոչ մի տեղ չի տարել կինոարտադրության բնագավառում, որովհետև եթե պրոդյուսերը ոչինչ չի ունենում, պետությունն էլ ոչինչ չի ստանում: Ավելին, պրոդյուսերները շատ ժամանակ ջանք չեն թափում, որպեսզի ֆիլմը վաճառեն, որովհետև իրենք հասույթից ունենալու են չնչին տոկոսներ: Եվ սա սարսափելի է ազդում համատեղ արտադրության վրա, այն պարզապես չի զարգանում: Համատեղ արտադրության համար ես և դրսի պրոդյուսերը պիտի հավասար պայմաններում լինենք, այնինչ դա Հայաստանի դեպքում անհնար է: Ես այս մասին խոսում եմ, որովհետև երբ խոսում ես, գործը տեղից շարժվում է, ինչ-որ առաջընթաց է լինում: Արվեստի մյուս բնագավառներում էլ տարբեր չէ: Պետությունը տրամադրում է ոչ թե աջակցություն, այլ դառնում է սեփականատեր, և դա է, որ թույլ չի տալիս մշակույթի զարգացում Հայաստանում: Դա է հիմնարար հարցը, որը լուծում է շրջանառության մեջ դրված կինոյի օրինագիծը` շատ այլ ռազմավարական հարցերի հետ, որոնց մասին կխոսեմ, երբ առիթ լինի:
Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ