«Իրատեսը» շարունակում է զրույցը Երևանի միջազգային «Ոսկե ծիրան» կինոփառատոնի հիմնադիր տնօրեն, Հայաստանի կինեմատոգրաֆիստների միության նախագահ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԻ հետ:
Զրույցի նախորդ մասում հիմնականում անդրադարձել ենք «Ոսկե ծիրանի» շուրջ ստեղծված արտասովոր իրավիճակին՝ պայմանավորված կորոնավիրուսի համավարակով: Սակայն չմոռանանք, որ մեր զրուցակիցը նախ և առաջ ստեղծագործող անհատականություն է, որի կինոն հռչակված է ողջ աշխարհում:
Հարություն Խաչատրյանի «Անվերջ փախուստ, հավերժ վերադարձ» ֆիլմաշարը հայտնի է կինոսիրողներին ոչ միայն Հայաստանում, այլև աշխարհի բազմաթիվ երկրներում:
Ռեժիսորը վերջին տարիներին աշխատում է շարքի հերթական ֆիլմի վրա՝ «Նկարչի երեք գերեզմանները» վերնագրով: Հետաքրքրությունն այս ֆիլմի շուրջ առավել մեծանում է համավարակի օրերին դրսում ապրող մեր հայրենակիցների ցուցաբերած վարքագծի ֆոնին:
Այս հարցերի շուրջ է հիմնականում կառուցված Հարություն Խաչատրյանի հետ մեր զրույցի երկրորդ հատվածը:
-Պարոն Խաչատրյան, «Ոսկե ծիրանը» ու՞մ հոգածությանն է թողնված դժվարին այս իրավիճակում: Վստահու՞մ եք երիտասարդներին:
-Փառատոնի գեղարվեստական տնօրենը Կարեն Ավետիսյանն է, գլխավոր պրոդյուսերը, ֆինանսական-կազմակերպչական հարցերի պատասխանատուն՝ Արայիկ Մանուկյանը, «GAIFF PRO»-ի ղեկավարը՝ Մելիք Կարապետյանը: Փառատոնի աշխատանքներում ընդգրկված են Միքայել Ստամբոլցյանը, Սուսաննա Հարությունյանը: Ես կապվում եմ նրանց հետ առցանց, մասնակցում ժողովների, բայց չեմ ուզում շատ խառնվել փառատոնի գործերին: Իհարկե, եթե ինչ-որ բան չի հաջողվում, ամենամեծ ցավը ես եմ ապրում, եթե հաջողվում է, ամենամեծ ուրախությունը ես եմ ապրում: Բայց մտածում եմ, որ մեկ-մեկ պիտի կարողանաս քո զավակներին թողնել հանգիստ, պիտի բաց թողնես, որ ինքնուրույն գործեն, կյանք տեսնեն, սովորեն: Իսկ «Ոսկե ծիրանին» ես վերաբերվում եմ որպես իմ զավակի, իմ և իմ ընկերների՝ Միքայել Ստամբոլցյանի, Սուսաննա Հարությունյանի զավակի: Եվ հիմա ինձ համար շատ ցավալի է, որ այս տարի չի լինի այն «Ոսկե ծիրանը», որը քաղաքի համար տոն էր, առիթ էր, որ մարդիկ հանդիպեին, շփվեին: Պետք է համբերել. հիմա ամեն ինչ է փոխվում, պետք է համապատասխան ճանապարհներ գտնել: Պետք է մտածել և եղածը չկորցնել այս վախի, խուճապի, մեկուսացումի մեջ: Պետք է ճկուն լինենք, լավ գաղափարներ հղանանք և կարողանանք հաղթահարել այս վիճակը:
-«Անվերջ փախուստ, հավերժ վերադարձ» ֆիլմաշարի հերթական ֆիլմը նվիրված է նկարիչ Վահան Անանյանին: Ի՞նչ հանգրվանի եք հասել այս առումով:
-Այդ ֆիլմաշարը հայկական տեսակի ուսումնասիրությունն է, հայերի, որոնք փախել են Հայաստանից: Նրանք կամ չեն վերադառնում, կամ ուզում են վերադառնալ ու չեն կարողանում, կամ մահանում են դրսում ինչ-որ տեղ, կամ երազում են Հայաստանի մասին, կամ մինչև վերջ ատում են Հայաստանն ու հայերին: Այս ուսումնասիրությունը շատ կարևոր եմ համարում: Սա լուրջ գիտական աշխատանք է: Ամեն ինչ սկսվեց «Քամին ունայնության» ֆիլմից՝ նկարահանված 1989 թվականին: Հետո շարունակեցի նկարահանել ֆիլմաշարը՝ անդրադառնալով այդ ֆիլմի հերոսներին առանձին-առանձին: Առաջինն այս շարքում Հայկ Խաչատրյանի մասին էր՝ «Հայկ. փախուստ» վերնագրով: Ֆիլմի նկարահանումներից կարճ ժամանակ անց Հայկին Մոսկվայի փողոցներից մեկում մահացած գտան: Երկրորդ ֆիլմը՝ «Փակուղին», Հայաստանից Ամերիկա գնացած Լևոն Ավետիսյանի մասին էր և ամերիկահայության: Երրորդը, որ Վահան Անանյանի մասին է, կոչվում է «Նկարչի երեք գերեզմանները»: Արդեն երկու-երեք տարի է՝ չեմ կարողանում ինքս ինձ հավաքել, ինքս ինձ ներշնչել և մոնտաժել այդ ֆիլմը: Բայց հիմա հասկացել եմ, որ պետք է անպայման զբաղվեմ դրանով: Փառատոնն առանց ինձ էլ կանեն, մարդիկ բավական փորձ ունեն, ի զորու են գլուխ բերելու գործը: Իսկ ես պիտի ֆիլմն ավարտեմ: Հակառակ դեպքում իմ պատմությունը կիսատ կմնա: Դա և՛ արվեստ է, և՛ գիտական ուսումնասիրություն, և՛ փիլիսոփայություն, և՛ իմաստություն: Մարդիկ կարող են հավանել կամ չհավանել այդ ֆիլմերը, բայց աշխարհում և Հայաստանում մեծ հետաքրքրությամբ նայեցին դրանք: Այս ֆիլմաշարը մտածելու առիթ է տալիս մարդկանց:
-Կորոնավիրուսի համավարակի օրերին մի փաստ արձանագրվեց. մարդիկ, որ տարիներով, տասնամյակներով դրսում էին, շտապեցին վերադառնալ Հայաստան՝ վտանգի պահին ավելի ապահով համարելով ոչ վտանգավոր ժամանակներում իրենց մերժած հայրենիքը: Ինչո՞վ է սա բացատրվում:
-Որովհետև դրսում իրենք օտար են: Մարդիկ սկսեցին մտածել՝ ովքեր են իրենք, որտեղից են գալիս, ինչ արմատներ ունեն, ինչին են կապված: Եթե Ամերիկայում չես ապրում ամերիկյան կյանքով, ամերիկյան փիլիսոփայության, կրթության կրողը չես, անգլերեն չես խոսում, դու ոչ ոք ես: Իսկ Ամերիկայում հայերի մոտ ընդունված ձև է ոչ ամերիկյան ապրելակերպը: Նրանք ապրում են իրենց փոքրիկ համայնքներով՝ ընդհանուր ամերիկյան կյանքից դուրս: Շատերն այդպես էլ հարազատ չեն դարձել այդ երկրի միջավայրին, չեն մտել տեղի կենսակերպի մեջ: Թերևս, մի հինգ տոկոսին է ընդամենը դա հաջողվել: Նույնն է և ցանկացած այլ օտար երկրում: Դրա համար էլ վտանգի պահին մարդիկ տուն են վերադառնում. դա հենց իմ ֆիլմերի նյութն է: Այսօրվա իրադարձությունների ֆոնին կարելի է նորից վերադառնալ ու վերանայել իմ բոլոր ուսումնասիրությունները: Ժամանակն է, որ այդ ֆիլմերը նորից ցուցադրվեն:
-«Հայկ. փախուստ»-ը վերջերս ցուցադրվեց Հանրային հեռուստաընկերության «Չտեսնված կինո» հաղորդաշարի շրջանակներում:
-Այո՛: Մեկ ուրիշ հեռուստաընկերություն էլ ցուցադրեց «Փակուղին»: Հետաքրքիր կլինի մարդկանց համար նաև «Նկարչի երեք գերեզմանները» ֆիլմը, որի վրա աշխատանքի վերջնական փուլը կսկսեմ, թերևս, կորոնավիրուսի համավարակն ավարտվելուց հետո: Փակվածության, վախի, կծկվածության, զգուշավորության մեջ դժվար է ֆիլմ ստեղծելը:
-Այս արտառոց մթնոլորտը հետաքրքիր նյութ է տալիս արվեստագետներին, ստեղծագործող մարդկանց, չե՞ք կարծում:
-Կարծում եմ, որ այսօր երիտասարդները պետք է ուսումնասիրեն և նկարահանեն ֆիլմեր, արվեստի, դոկումենտի վերածեն այս իրականությունը: Այս ուղղությամբ մի նախաձեռնություն էլ իրականացնում է Հայաստանի կինեմատոգրաֆիստների միությունը: Մենք հայտարարել ենք դոկումենտալ ֆիլմերի մրցույթ՝ «Մեր ժամանակը» խորագրով: Մրցույթի մասնակիցները պիտի ներկայացնեն մեր ժամանակի մասին պատմող ֆիլմեր: Նրանք կստանան մրցանակներ, նաև՝ ֆինանսական մրցանակներ: Կարող են լինել նյութեր, որոնք ֆիլմի վերածելու հնարավորություն չեն ունեցել մարդիկ: Մենք լավագույններին կտանք մրցանակ և կստեղծենք հնարավորություն՝ մոնտաժելու իրենց նյութերը: Այնպես որ, բոլոր ժամանակներն են կինոյի համար: Որովհետև կինոն շատ հետաքրքիր աչք է, շատ հետաքրքիր հայացք է: Կինոյով կարելի է տեսնել, հասկանալ, վերարտադրել այնպիսի բաներ, որ սովորական աչքով չես տեսնի, չես նկատի: Կինոյի միջոցով բացահայտվում են այնպիսի իրողություններ, այնպիսի ճշմարտություններ, որոնք հնարավոր է բացահայտել կինոխցիկի միջոցով միայն: Այս մրցույթը մեկնարկել է և կամփոփվի նոյեմբերին: Կարծում եմ՝ կստեղծվի հետաքրքիր ֆիլմերի հավաքածու, որը մենք կցուցադրենք Կինոյի տանը:
Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ