Ջութակահարուհի, բազմաթիվ միջազգային մրցույթների դափնեկիր ԴԻԱՆԱ ԱԴԱՄՅԱՆԸ (Հայաստան) Արամ Խաչատրյանի անվան 16-րդ միջազգային մրցույթի առաջին մրցանակակիրն է։ Երկրորդ մրցանակի է արժանացել Մայքլ Գերմերը (Դանիա)‚ Լորենց Կառլսը (Շվեդիա) և Բելլ Թինգը (Թայվան), կիսել են երրորդ մրցանակը։ Դափնեկրի դիպլոմը բաժին է հասել Ֆելիքս Հարությունյանին։ Խաչատրյանի անվան 16-րդ միջազգային մրցույթն այս տարի անցկացվում էր առցանց՝ բարձր տեխնոլոգիաների և արհեստական բանականության շնորհիվ։ Մրցույթի փակման գալահամերգի ընթացքում Դիանա Ադամյանը, Հայաստանի պետական սիմֆոնիկ նվագախմբի հետ, հեռավար կատարեց Խաչատրյանի Ջութակի կոնցերտը։ Խաչատրյանական մրցույթն այս տարի անցկացվեց ջութակ մասնագիտությամբ։ Մրցույթի կազմակերպիչն էր «Արամ Խաչատրյան-մրցույթ» մշակութային հիմնադրամը։
-Դիանա, սա Ձեր առաջի՞ն մասնակցությունն էր խաչատրյանական մրցույթին։
-Արամ Խաչատրյանի անվան մրցույթին մասնակցում էի առաջին անգամ։ Երաժշտական գործունեությանս ընթացքում սա այն հատուկենտ մրցույթներից է, որին շատ եմ ցանկացել մասնակցել։ Այս տարի անցկացվող մրցույթին ի սկզբանե մտադիր էի հայտ ներկայացնելու, բայց այնպես ստացվեց, որ նույն ժամանակահատվածում պետք է համերգ ունենայի Բեռլինում։ Համավարակի հետևանքով հետաձգվեցին բոլոր համերգները, այդ թվում՝ բեռլինյանը։ ՈՒ քանի որ խաչատրյանական մրցույթի կազմակերպիչները այսպիսի հրաշալի հնարավորություն ընձեռեցին երաժիշտներին՝ մասնակցելու առցանց մրցույթի, բնականաբար, ես առիթը բաց չթողեցի։ Կարելի է ասել՝ երազանքս իրականացավ։
-Ինչո՞վ է առանձնանում խաչատրյանական մրցույթը բոլոր այն հեղինակավոր միջազգային մրցույթներից, որոնց մասնակցել եք։
-Առաջին հերթին, ինձ համար մեծ հպարտություն և պատիվ է մասնակցել հարազատ երկրում անցկացվող ստուգատեսին։ Բացի այդ, Խաչատրյանի Ջութակի կոնցերտը յուրահատուկ տեղ է զբաղեցնում իմ համերգացանկում։ Ամեն անգամ այն նորովի եմ կատարում։ Ինձ թվում է՝ այս կոնցերտը լավագույնս արտահայտում է ներաշխարհիս բոլոր կողմերը՝ և՛ տխրությունը, և՛ ուրախությունը։ Այն յուրահատուկ է ինձ համար։ Նույնը կարող եմ ասել մրցույթի պարագայում։
-Իսկ ի՞նչ կասեք Խաչատրյանի Ջութակի կոնցերտի կատարման բարդությունների մասին։
-Կան կոնցերտներ, որ տեխնիկապես է դժվար կատարել, կան, որ դժվար են երաժշտականությունը հասկանալու և հանդիսատեսին ճիշտ ներկայացնելու առումով։ Խաչատրանի Կոնցերտը բարդ է և՛ կատարման, և՛ երաժշտական բովանդակությունը արտահայտելու առումով։ Այս կոնցերտն իր մեջ ամփոփում է հայկական ոգին, հայերի ապրած տառապանքը, ուրախությունը... Այն ինձ համար նաև ազգային կոնցերտ է։ Ի դեպ, ներառված է աշխարհի ամենաշատ կատարվող կոնցերտների ցանկում։ Սա արդեն ինչ-որ բան ասում է։
-Խաչատրյանական մրցույթն այս տարի աննախադեպ ձևաչափ ստացավ։ Անցկացվեց առցանց, նաև փորձ արվեց քայլ անելու արվեստի ու նորարարական տեխնոլոգիաների երկխոսության առումով։ Ինչպե՞ս ընդունեցիք այդ մարտահրավերը։
-Արհեստական բանականության մասին մի փոքր ուշ իմացանք։ Մինչև վերջին պահը չգիտեինք՝ մրցույթը լինելու՞ է, թե՞ ոչ։ Երբ գործերը հանձնելու վերջնաժամկետը հետաձգվեց, ասացին, որ կոնցերտը կհնչի արհեստական բանականության օգնությամբ։ Շատ հետաքրքիր էր, միաժամանակ մտածում էինք՝ ինչպե՞ս է այդ ամենը լինելու, որովհետև այսպիսի ձևաչափով մրցույթ առաջին անգամ էր անցկացվում։ Այն նորություն էր բոլոր մասնակիցների համար։ Երբ հասա երրորդ փուլին, շատ էի հուզվում։ Մտածում էի, որ կարող է ինչ-որ բան այնպես չստացվել, ինչպես կարող էր լինել իրական նվագախմբի նվագակցության դեպքում, երբ ամեն երաժիշտ զգում է երաժշտությունն այնպես, ինչպես դու։ Ինչևէ, ելույթը ձայնագրելու համար ունեինք ընդամենը մեկ օր։ Որոշ անհարմարություններ գուցե կային սկզբնական շրջանում, բայց նվագելուց հետո, երբ լսեցի արդեն պատրաստի տարբերակը, շատ հավանեցի։ Էլի եմ ասում՝ հետաքրքիր էր ընթացքը, թե ինչպես էր այդ ամենն արվում։ Եվս մի փորձառություն էր, որ գուցե հետագայում կկարողանամ կիրառել։ Անչափ շնորհակալ եմ կազմակերպիչներին, որ այս դժվարին պայմաններում կարողացան ինչ-որ ձևով հնարավորություն տալ հանդիսատեսին ու մասնակիցներին խնդիրներից մի փոքր կտրվելու և վայելելու խաչատրյանական այս գեղեցիկ ստուգատեսը։
-Եթե երաժշտական առցանց մրցույթներն ամրագրվեն մեր իրականության մեջ ու անցկացվեն կենդանի ստուգատեսներին զուգահեռ, ո՞ր հարթակը կնախընտրեք։
-Կարծում եմ՝ կենդանի համերգն անհամեմատելի է, երբ դուրս ես գալիս բեմ, նվագում ես իրական երաժիշտների հետ, տեսանելի հանդիսատեսի համար։ Երբ երաժիշտը բեմ է դուրս գալիս, կատարումը ամեն անգամ տարբեր է լինում՝ տեմպի առումով, գույների։ Այսինքն՝ մենակատարն ու նվագախումբը բեմի վրա փորձում են վերստեղծել երաժշտությունը։ Արհեստական բանականության պարագայում չկա այդ փոխհամաձայնեցումը, մենակատարը հարմարվում է «նվագախմբին», պետք է կատարի նույն գույներով, նույն տեմպով։ Բայց մենք ապրում ենք 21-րդ դարում, տեխնոլոգիաներն այնպես արագ են զարգանում, որ ոչ ոք չի կարող ասել՝ ինչ կլինի վաղը։ Հնարավոր է՝ այսպիսի համերգներն էլ պարբերական բնույթ ստանան։
-Մեր նախորդ զրույցի ժամանակ, հայաստանյան և արտասահմանյան բեմերի մասին խոսելիս, ասացիք, որ այստեղ պատասխանատվությունն ավելի բարձր է, բայց նաև հանգիստ եք զգում, քանի որ հարազատ միջավայրում եք։ Առցանց ելույթը ենթադրում է անսահմանափակ թվով հանդիսատես՝ աշխարհի տարբեր կետերից։ Ի՞նչ զգացողություն ունեք այս դեպքում։
-Երբ երաժիշտը նվագում է բեմի վրա, նվագախումբը նվագակցում է, դահլիճում կա հանդիսատես, այնպիսի մթնոլորտ է ստեղծվում, որ անհնար է բառերով բացատրել։ Որոշ ժամանակ առաջ լսում էի Թեոդոր Կուրենտիսի հարցազրույցը, նա ասում էր՝ երբ բեմ ես դուրս գալիս ու զգում հանդիսատեսից եկող դրական էներգիան, այնպիսի տպավորություն է, որ դահլիճում հրեշտակներ են երգում։ Այսինքն՝ երաժիշտը հանդիսատեսին տեղափոխում է մի ուրիշ աշխարհ։ Լուսավոր, անբացատրելի զգացողություն է սա։ Ես համերգի միջոցով փորձում եմ այդ զգացողությունը փոխանցել, իսկ էկրանը խանգարում է, որ զգաս մարդկանց։ Բեմում երաժշտի ու հանդիսատեսի հոգու երկխոսություն է, այսպես մի քիչ մենախոսություն է ստացվում։
-Պարտադիր արձակուրդ, փակ համերգասրահներ, չեղարկված հյուրախաղեր... ինչպե՞ս եք անցկացրել կամ հաղթահարել այս ընթացքը։
-Մեկուսացման սկզբնական շրջանում համերգները վերջնականապես չէին հետաձգվել, դեռ կարողանում էի պարապել։ Հենց բոլոր համերգները հետաձգվեցին, շարժառիթը կորավ։ Ես Գերմանիայում եմ սովորում, արձակուրդներիս Երևան եկա ու մնացի այստեղ։ Ցանկություն կար, առիթից օգտվելով, ընտանիքիս հետ ավելի շատ ժամանակ անցկացնելու։ Պարապում էի, բայց ոչ այդքան շատ։ Երբ զգացի, որ դադարը երկարում է, այս պարապուրդը կարող վնասել երաժշտական պատրաստվածությանս, վերսկսեցի պարապունքներս։ Խաչատրյանական մրցույթն էլ նպաստեց հունի մեջ ընկնելուն։ Մրցույթից հետո կան առցանց համերգների մի շարք ծրագրեր։
-Շա՞տ ծրագրեր են հետաձգվել համավարակի պատճառով։
-Համերգներ ունեի Բոստոնում, Սերբիայում, Բեռլինում, Պրահայում, բոլորն էլ հետաձգվել են։
-Ի՞նչ կասեք մեր ընթերցողին։
-Անհասկանալի, վտանգավոր իրավիճակ է մեր մոլորակում, փակուղի է, ամեն ինչի վրա ազդում է այս համավարակը։ ՈՒզում եմ մաղթել բոլորին՝ լինել առողջ, չկորցնել լավատեսությունն ու ցանկացած իրավիճակում շարժվել առաջ։
Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ