Հայաստանյան առաջատար հրատարակչությունները հանդես են գալիս «Մի՛ սպանիր վաղվա գիրքը» նախաձեռնությամբ։ Նպատակը հեղինակային իրավունքի մասին իրազեկող արշավով գրքերի անօրինական տարածումների դեմ համատեղ պայքար ծավալելն է։ Իսկ մինչ այդ գրական դաշտի ներկայացուցիչներին, ընթերցասերներին կոչ ենք անում միանալ այս հանրօգուտ շարժմանը, տարածել արշավի մասին տեղեկությունը՝ ապահովելով էլ ավելի լայն իրազեկում։ «Իրատեսը» զրույցի է հրավիրել նախաձեռնության կազմակերպիչներից ԱՇՈՏ ԳԱԲՐԻԵԼՅԱՆԻՆ ԵՎ ՌՈԶԱ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆԻՆ։
«ԳՐՔԵՐՆ ԱՆՕՐԻՆԱԿԱՆ ՃԱՆԱՊԱՐՀՈՎ ՉԻ ԿԱՐԵԼԻ ՏԱՐԱԾԵԼ»
Ռոզա ԳՐԻԳՈՐՅԱՆ («Էդիթ Պրինտ» հրատարակչության հասարակայնության հետ կապերի և «Մի՛ սպանիր վաղվա գիրքը» արշավի պատասխանատու)
-Ինչու՞ և ինչպե՞ս նախաձեռնեցիք արշավը, խնդիրը վաղուց կար, ու կարծես մինչ այս առանձնապես պայքարի միջոցներ չեն կիրառվել։
-Տարեսկզբին ես և մեր հրատարակչության մարքեթինգի տնօրեն Շավարշ Կարապետյանը նկատեցինք, որ Հայաստանում մեծ թափ է ստացել գրքերի անօրինական տարածումը՝ պատճենված, սկանավորված և PDF դարձրած, անգամ լուսանկարած էջերի տեսքով։ Մասնավորապես, նման ձևով տարածումները հատկապես շատ են Ֆեյսբուք, Ինստագրամ, Տելեգրամ և այլ սոցիալական ցանցերում։ Մեր հեղինակներից գրող Դավիթ Սամվելյանը հատկապես բախվեց այդ խնդրին, վերջինս սկսել էր պարբերաբար գրառումներ անել, բացատրել ընթերցողներին (անգամ անհատապես), որ նման ձևով գիրք տարածել չի կարելի։ Այդ շրջանում օրեր էին լինում, որ գիշերվա ժամը 2-ին գործընկերներիս նամակ էի ուղարկում՝ հղումով՝ «Այստեղ ձեր գրքերից կան» մակագրությամբ։ Իրար փոխանցելով հղումները, Ինստագրամին և Ֆեյսբուքին բողոքներ անելով, սկսեցինք արշավի առաջին փուլը, որը, ըստ էության, դեռ արշավ էլ չէր։ Հետո Շավարշն ու ես հասկացանք, որ պետք է ինչ-որ ավելի մասշտաբային բան անել՝ միավորվել։ Միավորվել՝ իրականացնելու կրթական, դաստիարակչական, ուսուցողական արշավ, քանի որ շատերը չգիտեն կամ չեն հասկանում, որ, տարածելով գրքերի պատճենված՝ սկանավորված և PDF դարձրած, անգամ լուսանկարած էջերը, օրենք են խախտում։ Վերջին տարիներին առաջին անգամ հայաստանյան հրատարակչությունները միավորվում են՝ համատեղ ջանքերով իրականացնելու այս արշավը։ ՈՒրախ եմ, որ միասին բարձրաձայնելու ենք խնդիրներ ու փորձելու ենք լուծել դրանք։
Ընդհանուր քննարկման արդյունքում ստեղծվեց #ՄիՍպանիրՎաղվաԳիրքը հաշթեգը, որն ամբողջությամբ արտահայտում է արշավի գաղափարախոսությունը։ Յուրաքանչյուր գրքի ստեղծման հետևում մեծ թվով մարդիկ են կանգնած՝ հեղինակ, խմբագիր, էջադրող, դիզայներ, տպագրիչ և այլն։ Մյուս կողմից՝ յուրաքանչյուր հաջորդ գիրք ստեղծվում է նախորդի վաճառքից ստացված եկամտի շնորհիվ։ Այսինքն՝ եթե այս միտումը շարունակվի, ապա պլանավորված գրքերը կարող են և լույս չտեսնել։ Այդպիսով՝ պետք չէ սպանել վաղվա գիրքը։
-Ո՞ր հրատարակչություններն են միացել արշավին։
-Արշավին միացել են «Էդիթ Պրինտ», «Անտարես», «Զանգակ», «Newmag», «Բուկինիստ», «Գրքամոլ», «Դարակ», «Էջ», «Կարապ», «ԳրաՏուն», «Արմավ» հրատարակչությունները։ Բոլոր հրատարակչությունների մասնակցությամբ իրականացվում է մեծամասշտաբ կրթադաստիարակչական արշավ՝ ընդդեմ գրքերի անօրինական տարածման։ Միևնույն ժամանակ, մյուս հրատարակչություններին, գրախանութներին, գրադարաններին, ՀԿ-ներին, գրական ակումբներին, ժամանակակից գրողներին, նկարազարդողներին, թարգմանիչներին և հատկապես գրքասերներին կոչ ենք անում միանալ այս հանրօգուտ շարժմանը՝ տարածելով մեր կողմից հրապարակվող տեղեկություններն ու պաշտոնական՝ #ՄիՍպանիրՎաղվաԳիրքը հաշթեգը՝ ապահովելով էլ ավելի լայն իրազեկում։
-Պայքարի ի՞նչ հստակ մեխանիզմներ ունեք։
-Նախ, իրականացնում ենք բացատրական աշխատանք անօրինական տարածողների հետ։ Զրուցում ենք, զգուշացնում, և եթե չեն ընդունում հեռացնելու մեր հորդորը՝ Ֆեյսբուքին և Ինստագրամին նամակ ենք գրում՝ կոչ անելով արգելափակել վերջինիս էջը, քանի որ օգտատերը խախտում է մեր հեղինակային իրավունքը։ Արշավի շրջանակում յուրաքանչյուր հրատարակչություն իր էջում հանդես է գալիս ուղիղ եթերով, որում անդրադարձ է կատարում հեղինակային իրավունքների պահպանման կարևորությանը։ Մյուս բոլոր հրատարակիչները ևս կիսվում են այդ եթերներով։ Նախատեսում ենք նաև եթերներ ժամանակակից գրողների, թարգմանիչների մասնակցությամբ։ Իրականացնելու ենք նաև այլ քայլեր, որոնց մասին կիմանաք մի փոքր ուշ։
-Կա՞ն արձագանքներ։
-Այո, կան և շատ հետաքրքիր։ Ինձ հատկապես ուրախացրել են այն արձագանքները, երբ ընթերցողները մեկնաբանություններ են թողնում օրինախախտների էջերի գրառումների տակ կամ էլ մեր էջին ուղարկում են օրինախախտների էջերի հղումները՝ գրելով՝ այստեղ ձեր հրատարակած գրքից են տեղադրել։ Այսինքն՝ հաջողվում է կամաց-կամաց մարդկանց մտածելակերպը փոխել։
-Ավելի շատ խախտում են կանոնները անտեղյակությունի՞ց, թե՞ ինչ-ինչ շահերից ելնելով։
-Մարդկանցից շատերը, ովքեր զբաղվում են գրքերի անօրինական տարածմամբ, ընդհանրապես տեղյակ չեն, որ օրենք են խախտում, և երբ սկսում ես նրանց բացատրել, հասկանում են իրենց սխալը։ Այս պահին գերնպատակը մեկն է՝ կրթել, դաստիարակել, հասկացնել մարդկանց, որ գրքերն անօրինական ճանապարհով չի կարելի տարածել։
-Ի՞նչ տարածված խախտումներ կան, ի՞նչ պետք է իմանան մարդիկ՝ այս կամ այն գիրքը, ստեղծագործությունն այս կամ այն կերպ տարածելիս կամ ձեռք բերելիս։
-Ինչպես նշեցի՝ գրքերն անօրինական կերպով տարածվում են պատճենված, սկանավորված և PDF դարձրած, անգամ լուսանկարած էջերի տեսքով։ Եթե մարդիկ ցանկանում են էլեկտրոնային գիրք կարդալ, կարող են դիմել գիրքը հրատարակած հրատարակչությանը և ձեռք բերել տվյալ գրքի էլեկտրոնային տարբերակը։ Մեխանիզմը շատ պարզ է։
-Ստացվում է՝ խախտվում է նաև ընթերցողի իրավունքը, որովհետև չգիտի՝ ինչ է կարդում, ինչ որակով, ինչ թարգմանությամբ։
-Այո, օրենքից անտեղյակները շատ հաճախ տարածում են նաև խորհրդային շրջանի գրքերի թարգմանություններ, որոնք ամբողջությամբ չեն արտացոլում բնագիր գիրքը, կրճատված են, գրաքննված, ինչպես, օրինակ, Էրիխ Մարիա Ռեմարկի գործերի դեպքում է։ Սկանավորված էջերի որակը շատ վատն է. կամա թե ակամա ընթերցողի առողջությանը ևս կարող է վնաս հասցվել։ Մյուս կողմից, այդ թարգմանություններն անորակ են, մարդիկ կարդացել են ոչ թե բնագիրը, այլ սղագրված տարբերակը։
-Ի՞նչ են կարդում հիմա մարդիկ։
-Հաշվի առնելով մեր ֆեյսբուքյան էջին գրված նամակների վիճակագրությունը և պատվերների թիվը՝ պետք է ասեմ, որ այս օրերին ամենաշատը գնում են Էրիխ Մարիա Ռեմարկի, Ջոն Գրինի, Դավիթ Սամվելյանի գրքերը, Ագաթա Քրիստիի դետեկտիվները, Ֆիլ Նայթի «Կոշկավաճառը», Քըրք Քըրքորյանի մասին պատմող ՈՒիլյամ Ռեմփելի «Խաղացողը», Գալուստ Գյուլբենկյանի մասին Ջոնաթան Քոնլինի «Պարոն հինգ տոկոսը», Անտուան դը Սենտ-Էքզյուպերիի «Փոքրիկ իշխանը», Էրիխ Ֆրոմի «Սիրելու արվեստը», Սթիվեն Քովիի «Ամենաարդյունավետ մարդկանց 7 սովորույթները», Ալան Դիբի «1-էջանոց մարքեթինգային պլանը»։
-Կորոնավիրուսի թեմային առնչվող գրքեր արդեն կա՞ն դրսում ու ներսում, ու պահանջարկ կարո՞ղ են ունենալ։
-Բոլորովին վերջերս Հայաստանում լույս տեսավ այս թեմային առնչվող գիրք։ Աշխարհում տիրող իրավիճակը ոգեշնչեց ժամանակակից գրող, պահանջված հեղինակ Դավիթ Սամվելյանին նոր վիպակ գրելու: Սամվելյանի «Զգուշացեք, դռները չեն փակվում» ստեղծագործությունը, գրողի բնորոշմամբ, պատմություն է սիրո և վարակի ու սիրով վարակված լինելու մասին։ Վիպակը բազում խորհրդանշական տարրեր է պարունակում: Այն բաղկացած է 19 գլխից, ինչը վիրուսի անվանման՝ COVID-19-ի հետ է կապված: Գլուխներից միայն վերջինը չունի վերնագիր, բայց բոլոր հարցերի պատասխաններն ընթերցողը կգտնի հենց այդ գլխում: Ի դեպ, այն առկա է նաև «Ամազոնում»՝ անգլերեն տարբերակով։
«ԼԱՎԱԳՈՒՅՆ ԼՈՒԾՈՒՄԸ ՀՐԱՏԱՐԱԿԻՉՆԵՐԻ ՄԻՋԵՎ ԵՐԿԽՈՍՈՒԹՅՈՒՆՆ Է»
Աշոտ ԳԱԲՐԻԵԼՅԱՆ (բանաստեղծ, «Դարակ» հրատարակչության տնօրեն)
-Օրենքը կարգավորո՞ւմ է գրահրատարակչական դաշտը, թե՞ ինքնահոսի է մատնված։
-Օրենքը կարգավորում է ցանկացած ձեռնարկատիրական գործունեություն, և գրահրատարակչական ոլորտն էլ դրանցից է: Պարզապես գրահրատարակչական ոլորտը ավելի հաճախ է բախվում հեղինակային իրավունքի խախտման դեպքերի, թեպետ հեղինակային իրավունքի խախտման դեպքեր կարող են հանդիպել ցանկացած ոլորտում: Գրահրատարակչական ոլորտը ինչ-որ առումով նաև խոցելի է, քանի որ նրա ստեղծած արդյունքը կարող է տարածվել նաև էլեկտրոնային եղանակով, ինչը ոլորտի զարգացմամբ շահագրգիռ կողմերին մտահոգվելու տեղիք է տալիս: Նշեցի էլեկտրոնային, բայց նույն վայրկյանին էլ մտաբերեցի, որ հեղինակային իրավունքի խախտման դեպքերը ոչ միայն էլեկտրոնային տիրույթում են, այլև երկու հրատարակչի միջև հարաբերություններում:
-Գուցե շատերը կանոնները խախտում են անտեղյակությունի՞ց։
-Իհարկե մեծ է անտեղյակության չափաբաժինը: Գրի, գրականության տարածումը հասարակության մեջ համարվում է շնորհակալ գործ, և այն տարածելը ենթադրաբար խրախուսելի է համարվում: Բացի այն, որ ստեղծագործությունների տարածումը կարող է վնասել հեղինակային իրավունքի իրավատերերին, մենք տեսնում ենք նաև այլ խոտելի միտում. խախտվում են գրքագիտական, մատենագիտական դրույթները: Դժվար է հասկանալ՝ մատուցվող տեքստը որ հրատարակչության, որ թվականի, ում աշխատանքի արդյունքն է: Գիրքը ներկայացվում է 2000 թվականի շապիկով, բայց ներսում 1936 թվականի հրատարակչության տեքստն է և այլն:
-Ի՞նչ տարածված խախտումներ կան, ի՞նչ խնդիրներ, որ խոչընդոտում են դաշտի կարգավորմանը։
-Մենք ավելի հաճախ խոսում ենք էլեկտրոնային տիրույթի խախտումների մասին, սա համարում անգամ քրեորեն հետապնդելի: Իսկ եթե ես տպագիր գիրք եմ գնել և պայմաններ եմ ստեղծում, որ այդ գիրքը իրար փոխանցելով մի քանի տասնյակ մարդ կարդա, արդյո՞ք դատապարտելի է: Չէ՞ որ գրադարանները հենց դա են անում: Հարցն ավելի շատ բարոյական կողմ ունի: Իսկ եթե գրադարանները արդիականացվեն, արդյո՞ք կթույլատրվի հաճախորդներին, ինչպես նախկինում, անվճար օգտվել էլեկտրոնային գրքերից: Բազմաթիվ հարցեր կան: Եթե մենք դատապարտում ենք էլեկտրոնային տիրույթում անվճար գիրք տարածողներին, ինչու՞ չենք դատապարտում գրադարաններին, որոնք, մեկ գիրք գնելով, այն հանրության սեփականությունն են դարձնում: Կա փաստ. գրքի համար շատ ավելի քիչ է վճարվում, քան իրականում պետք է դրա համար վճարեր ընթերցողը, և սա առաջացնում է մեկ խնդիր՝ հրատարակիչը այդ քիչ գումարով չի կարող հոգալ իր ծախսերը և հաջորդ գիրքը ստեղծել:
-Կա՞ն հրատարակիչներ, որ գործում են նկատելի խախտումներներով, ստվերում։ Ասենք, եթե որևէ հրատարակիչ որևէ գործ հրատարակում է՝ չգնելով հեղինակային իրավունքը, նույն գործին անդրադառնում է մեկ այլ հրատարակիչ՝ պահպանելով բոլոր իրավունքները, ո՞վ է շահում, ո՞վ տուժում, և ի՞նչ կարող է անել օրենքով գործող հրատարակիչն իր իրավունքները պաշտպանելու համար։
-Իհարկե հանդիպում ենք նման դեպքերի, սակայն լավագույն լուծումը հրատարակիչների միջև երկխոսությունն է, կարծում եմ:
-Մրցակցություն կա՞ հրատարակիչների միջև, ուզում եմ շեշտել՝ առողջ մրցակցություն։
- Անշուշտ: Հատկապես վերջին տարիներին, երբ պետական աջակցությունը հանվեց: Նախկինում էլ կար մրցակցություն, սակայն համարում եմ անառողջ, քանի որ լինում էին արտոնյալ հրատարակչություններ, որոնք, չգիտես ինչու, օգտվում էին պետական հովանավորչությունից:
-Մեկուսացումը, արտակարգ իրավիճակը ի՞նչ խնդիրներ ստեղծեցին, և ի՞նչ նոր մտքեր, գուցե նաև օգուտ տվեցին։
-Ընդհանրապես բոլոր ձեռներեցներին հուշեցին, որ հաճախ կարող են լինել անկանխատեսելի իրավիճակներ, որոնց պետք է պատրաստ լինել: Նոր հնարավորությունների փնտրտուքը, կարծում եմ, արտակարգ իրավիճակից հետո էլ պետք կգա: Հիմա պետք է պատրաստ լինել, որ մենք ունենալու ենք այլ հոգեբանությամբ ընթերցող:
-Նկատե՞լ եք՝ ինչ են կարդում հիմա մարդիկ, առհասարակ, կարդու՞մ են։
-Նախկինի նման, գուցե ավելի՝ շարունակում են կարդալ, բայց ընթերցողի նոր որակ դեռևս չի նկատվում: Կարդում են այն, ինչ նախկինում էին կարդում:
-Նոր գրքեր, նոր ծրագրեր…
-Շատ-շատ են, բայց քանի որ մենք ամեն շաբաթ անակնկալներ ենք ունենում, ուստի դրանց մասին չեմ խոսում, միայն կասեմ, որ մենք երկար սպասեցնել չենք սիրում:
Զրուցեց Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ