«Անմա՞հ է այն գործը, որի համար ես մեռա…»
14.04.2020 | 00:25
ԿԵՆՍԱԽԻՆԴԸ
Բոլոր նկարիչներն ու քանդակագործները Կոմիտասին պատկերել են ողբալի, տառապյալի տեսքով: Ես դա չեմ հասկանում: Չէ՞ որ նա զավեշտասեր, ուրախ, կենսախինդ մարդ էր: Եթե ես փոքր-ինչ շնորհք ունենայի, նրան կպատկերեի ժպիտը դեմքին, երջանիկ տեսքով, որպեսզի գոնե մի այդպիսի կտավ կամ քանդակ լիներ:
Դատեցեք ինքներդ:
1893 թ. Էջմիածնում տեղի են ունենում կաթողիկոսական ընտրություններ: Թեկնածուները չորսն էին: Հազարավոր մարդիկ խռնվել էին Մայր տաճարի բակում, վեհարանի պատերի տակ: Վեհարանում գտնվող Կոմիտաս սարկավագը, իմանալով թեր և դեմ քվեների քանակը, մի թղթի կտորի գրում է. «Էջմիածնում, յոթանասուն երկու տարեկան հասակում, յոթանասուն երկու քվեով կաթողիկոս ընտրվեց Խրիմյան Հայրիկը, որով կաթողիկոսական հարցը լուծվեց ի նպաստ Հայրիկի»: Եվ գրությունը պատուհանից նետում է ժողովրդի մեջ: Հավաքվածներն իսկույն աղմուկ-աղաղակ, գոռում-գոչյուն են բարձրացնում, իրարանցում է սկսվում: Իսկ վեհարանի պատերի ներսում օրմանյանականները գավազաններով ու բռունցքներով հարձակվում են խրիմյանականների վրա: Նույն օրը, ուշ երեկոյան օրմանյանական մի եպիսկոպոս մտնում է միաբանության խցերը ու մեղադրանքներ հնչեցնում եկեղեցական կարգը խախտելու համար: Դա տեսնելով, Կոմիտաս սարկավագն առաջ է գալիս ու լայն ժպիտը դեմքին՝ ասում. «Սրբազան հայր, ժամ առաջ փորձեցի փրկել խրիմյանականները, որոնք ինձ նման հայ ժողովուրդի ճշմարիտ շահը կպահանջեին այսօր»:
Վանեցի բանահավաք Տիգրան Չիթունու հետ երկու օրում Վասպուրականի 69 երգ է գրի առնում: Ականջով լսում է, ձեռքով՝ նոտագրում: Երբ ավարտում է, իրեն հատուկ հումորով ամփոփում է. «Խդօէ լսելով երգեց Տիգրան Չիթունի, գրի առաւ Կոմիտաս վարդապետ»:
ՈՒր գնում էր համերգ տալու՝ տեղացիներից երգչախումբ էր կազմում, անվերջ փորձեր անում ու կատարման արվեստը հղկում: Անչափ չէր սիրում, երբ փորձերի դադարների ընթացքում իր ներկայությամբ միմյանց հետ օտար լեզվով էին խոսում: Բայց քանի որ զարմանալի անհիշաչար ու բարի մարդ էր, գործածում էր իր բառապաշարի միակ սուր ու փնովիչ բառը՝ «քերթենքելե»: Ոչ ոք չգիտեր այդ բառի իմաստը: Մի անգամ հարցրին, թե «քերթենքելե» ինչ է նշանակում, ասաց՝ մարդ է, և լավ մարդ, և վատ մարդ: Իրականում դա նշանակում էր «մողես», ու երբ իմացավ ինքն էլ շատ զարմացավ:
Իսկ փորձերից ուշացողներին քնքույշ ժպիտով հանդիմանում էր, ասելով՝ «սեղբոս-թորոս»:
Եվ կամ: 1912-ին Թիֆլիսից Պոլիս են գալիս նրա ճեմարանական ընկեր Գարեգին վարդապետ Հովսեփյանը և նկարիչ Եղիշե Թադևոսյանը, որոնք Համազգյաց օրիորդաց վարժարանում կազմակերպում են իրենց մանրանկարների ու կտավների ցուցադրանքը: Աշակերտությունը նրանց է մատուցում բազմաթիվ ծաղկեփնջեր, որոնք հազիվ են տեղավորվում կառքերի մեջ: Կոմիտասը նստում է Եղիշի ու Գարեգինի կողքին և ժպտալով վերջինիս ասում. «Ա՛ռ քեզ հարսանեկան կառք մը, սակայն առանց հարսի»:
Կամ: Կտրականապես թույլ չէր տալիս, որ իր երգչախմբերի պարապմունքներին ներկա լինեն կողմնակի անձինք: Մի անգամ պատմաբան Հակոբ Սիրունին մուտք է գործում Եսայան վարժարանի դահլիճ, որպեսզի տեսնի երգչախմբի փորձը: Կոմիտասը փորձում էր, ըստ Սիրունու, «Հորովելը» (բայց, հավանաբար, դա «Կալի երգն» էր): Նախապես երգչախմբին բացատրում է, որ երգում եղած Ծիրան, Տոկան, Սիրուն բառերը գեղջուկի եզների անուններ են: Ապա սկսում է երգել այն հատվածը, ուր գյուղացին փաղաքշում է եզներին.
-Դե, Ծիրան, ե՛լ, ե՛լ... Դե, Տոկան, ե՛լ, ե՛լ...
Ապա մատը տնկելով Սիրունու կողմը, շարունակում.
-Դե, Սիրուն, ե՛լ, ե՛լ...
Այդպես վռնդում է Սիրունուն:
Եվ կամ: Կոմիտասն ու Փանոս Թերլեմեզյանը վարձակալությամբ ապրում էին մի եռահարկ տանը և միմյանց շարունակ «կսմթում» ծննդավայրերի առնչությամբ: Մի անգամ էլ, երբ Թերլեմեզյանը հերթական անգամ հեգնում է Կուտինան, Կոմիտասն ասում է.
-Չհավնեցի՞ր դու մեր Կուտինային, քեզ էլ, քո Վանն էլ կուտի նա...
Կարդացեք 1906 թ. դեկտեմբերի 8-ին օրիորդ Մարգարիտ Բաբայանին ուղղած թլոշալեզու նամակը, երբ «ռ» և «ր» տառերը փոխել է «լ»-ի, իսկ «շ»-ն՝ «ս»-ի. «Բոլոլին նոլից բալև եմ գլում. սատ ապլիք, ուլախ լինիք, չալը չոլում չոլանա, իսկ սատանան կուլանա»:
Կարդացեք նրա նամակների դիմելաձևերը: Ա. Չոպանյանին անվանում էր՝ «Չոպանս», իսկ Տիրայր վարդապետին՝ «Զըմբըլ Թորոս բիծա»:
Ավելի կենսուրախ մարդ պատկերացնել հնարավո՞ր է: Կյանքն ու երջանկությունը հորդում էին նրա մեջ: Ինքը երջանիկ էր իր ստեղծածով, և երգն էր իրեն երջանկություն պարգևում:
Վերևում ասացի՝ չեմ հասկանում, թե նկարիչներն ու քանդակագործներն ինչու են նրան միայն ողբալի, տառապյալի տեսքով պատկերել: Չէ, հասկանում եմ, լավ եմ հասկանում:
Որովհետև նա գնդակահարված, կացնահարված, կախված, ողջ-ողջ այրված տղամարդկանց, խաչերին գամված, բռնաբարված ու սպանված կանանց, փորաճեղք եղած հղիների, կամրջից գետեր նետված մանուկների, իսլամացված որբերի խորհրդանիշն էր:
Որովհետև նա ինքը զոհ էր, շատ թանկ զոհ, միլիոնուկես նահատակներից մեկը:
Զարմանում էի, թե ինչու իր տասնյակ ու տասնյակ լուսանկարներում միշտ պաղ, քարացած դեմքով է և միայն հատուկենտ պատկերներում բերանի ծայրով թեթևակի ժպտում:
Կանխազգու՞մ էր, թե ինչ է սպասում իրեն:
Ինքն այդ մասին ոչինչ չի ասել, ժամանակակիցներն այդ մասին ոչինչ չեն գրել, և ոչ ոք այլևս չի իմանա:
ԹՈՒՐՔԵՐԸ
Կոմիտասին ըմբռնելու, հետագայում նրա հետ տեղի ունեցածը գիտակցելու համար էական նշանակություն ունի թուրքերի հետ վարդապետի առնչությունները չափուկշռելը: Կան մի խումբ մարդիկ, որոնք թե՛ Կոմիտասի կենդանության օրոք, թե՛ դրանից հետո որոշակի դերակատարություն են ունեցել:
Աբդուլ-Մեջիդ II-ը (1868-1944) Օսմանյան կայսրության վերջին խալիֆն էր, միակը կայսրության պատմության մեջ, որը միաժամանակ չկրեց սուլթանի տիտղոսը: 1922 թ. Մեծ ազգային ժողովը վերացրեց սուլթանությունը և Աբդուլ-Մեջիդին պաշտոնապես ճանաչեց խալիֆ, սակայն 1923 թ. հոկտեմբերի 29-ին Օսմանյան կայսրությունը դադարեց գոյություն ունենալուց, և փոխարինելու եկավ Թուրքիայի Հանրապետությունը: 1924 թ. մարտի 3-ին ընդունվեց օրենք, համաձայն որի Օսմանյան դինաստիայի բոլոր անմիջական անդամները պետք է վռնդվեին երկրից, և նույն օրվա երեկոյան վերջին խալիֆն ընտանիքի ու սպասավորների հետ մեկնեց Շվեյցարիա, ապա՝ Լոնդոն, 1931-ին՝ Փարիզ, որտեղ էլ վախճանվեց: Նրան է պատկանում նշանավոր կարգախոսը. «Մոռացեք նրանց, ովքեր ձեզ վնաս են պատճառել, բայց մի ներեք նրանց, ովքեր վիրավորել են ձեր հայրենիքը»:
Աբդուլ-Մեջիդը զբաղվում էր նկարչությամբ (անգամ Օսմանցի նկարիչների միության նախագահն էր) ու երաժշտությամբ:
Վերևում պատմել եմ 1911 թ. ապրիլի 1-ին «Պտի-Շան» դահլիճում Կոմիտասի առաջին, շռնդալից համերգի մասին: Ահա այդ համերգին ներկա էր նաև Աբդուլ-Մեջիդը, որն այնպես հուզվել, ազդվել էր, որ հաջորդ օրը Կոմիտասին հրավիրել էր իր ապարանք ու խնդրել մի քանի երգ կատարել: Ժամուկես զրուցել էին գերմաներեն, որից հետո Կոմիտասին խոստացել էր ամենայն աջակցություն նրա ձեռնարկներին: Ապա նվիրել էր իր ինքնագրով լուսանկար, որը հետագայում ի պահ հանձնվեց Փարիզի Նուբարյան մատենադարանին:
Դրանից հետո Կոմիտասի և Աբդուլ-Մեջիդի շփումները շարունակվեցին, վարդապետը երաժշտության դասեր տվեց նրա կնոջն ու դուստրերին:
Մի անգամ էլ Աբդուլ-Մեջիդը Կոմիտասին խնդրեց այցի գալ Փանոս Թերլեմեզյանի հետ՝ իր նկարները դիտելու ու գնահատական տալու: Փ. Թերլեմեզյանն արդեն համբավավոր նկարիչ էր, նրա աշխատանքները ցուցադրվում էին «Թոքատլյան» հյուրանոցում ու լավ վաճառվում բավական թանկ գնով: Նա ընդամենը հինգ րոպե նայեց խալիֆի նկարներին, ապա առանց բառ իսկ ասելու՝ հեռացավ, ինչի համար Կոմիտասը կշտամբեց ընկերոջը:
Աբդուլ-Մեջիդին ես առանձնացրի, որովհետև Կոմիտասի ճակատագրում ունեցավ առանցքային դերակատարում, ինչի մասին կպատմեմ իր տեղում:
Բայց թուրքերը Կոմիտասին լրջորեն ուշադրություն դարձրին 1912 թ., երբ հրավիրեցին մասնակցելու մարտի 21-ին կայանալիք համերգին՝ ի նպաստ Տրիպոլիի հիվանդ զինվորների: Կոմիտասն ընդունեց առաջարկը, «Գուսան» երգչախմբին մի քանի թուրքական երգեր սովորեցրեց ու ելույթ ունեցավ զինվորական վարժարանի դահլիճում: Դա նրա առաջին պաշտոնական ելույթն էր զուտ թուրքական շրջապատում:
Այդ համերգից հինգ օր անց՝ մարտի 26-ին, տեղի ունեցավ մի իրադարձություն, որն աչքաթող անել չի կարելի. թուրք մտավորականները ստեղծեցին «Թուրքական օջախ» կազմակերպությունը: Դա տիպական երիտթուրքական միավորում էր, որն ուներ քաղաքական աստառ, և որի նպատակն էր գաղափարախոսական հենք նախապատրաստել երիտթուրքերի քաղաքականության համար: Այդ գաղափարախոսությունը հետևյալն էր՝ վերացնել «օսմանցի» հասկացությունը և սերմանել համաթրքության՝ պանթյուրքիզմի ու Մեծ Թուրանի գաղափարը:
«Թուրքական օջախի» հիմնադիրը գրող ու քաղաքական գործիչ, Ստամբուլի համալսարանի իսլամական արվեստի դասախոս [Համդուլլահ Սուբհին] էր (1885-1966): Նա 1912-1931 թթ. գլխավորեց կազմակերպությունը, բազմիցս ընտրվեց Մեծ ազգային ժողովի անդամ, 1920-1921 թթ. և 1925 թ. նշանակվեց կրթության նախարար, 1931-1944 թթ. եղավ Ռումինիայում Թուրքիայի դեսպանը:
Խիստ հետաքրքրական է մեկ այլ պերսոնաժ՝ ծագումով հրեա Հալիդե Էդիբ Ադիվարը (1882-1964): Այս հանըմը գրող էր, նաև՝ քաղաքական ու հասարակական գործիչ, կանանց իրավունքների պաշտպան: «Գորշ գայլի»՝ Մուստաֆա Քեմալի մտերիմ բարեկամն ու զինակիցն էր, ծառայել է նրա զինված ուժերում որպես տասնապետ, մանրամասն նկարագրել 1922 թ. Զմյուռնիայի առումը: 1916-ին, լինելով թուրքական դպրոցի տնօրեն, եռանդորեն մասնակցել է առևանգված հայ աղջիկներին իսլամացնելու ամոթալի գործին: 1950 թ. ընտրվել է խորհրդարանի անդամ:
Ահա այն թուրք մտավորականները, որոնց հետ Կոմիտասն այս կամ այն կերպ, ուղղակիորեն շփվել է, և այդ առնչություններին հարկ է անդրադառնալ: Բայց պետք է հիշել, որ նրանք սկզբում «օսմանցիներ» էին, հետո՝ երիտթուրքեր, ապա՝ թունդ քեմալականներ. նրանց բոլորին կարող եք տեսնել Գորշ գայլի` Մուստաֆա Քեմալի հետ լուսանկարված…
1913-ին «Թուրքական օջախի» կազմակերպած հերթական միջոցառմանը երջանիկ պատահականությամբ ներկա է լինում բժիշկ Հովհաննես Մանուկյանը: Պատահականությունը, հիրավի, երջանիկ էր, որովհետև այդ օրը կոմիտասյան էր: Նա իր թուրք պաշտոնակցի շնորհիվ ձեռք է գցում երկու տոմսակ և ահա թե ինչ է գրում 1962 թ. հուլիսի 14-ի նամակում:
«Տակավին կես ժամ կա: Օճաղին առջև նախարարական ինքնաշարժեր, իշխանական փառաշուք կառքեր մեկիկ մեկիկ կանգ կառնեն և թուրքերու հատուկ մասնավոր հյուրընկալությամբ ներս կառաջնորդվին: Տոքթ. Նեշաթ պեյ մեզի աչք կընե՝ իրեն կհետևինք անխոս և կամացուկ մը ներս կսպրդինք, ուր երկու աթոռներ ալ մեզի տրամադրվեցան. լայն շունչ մը առինք ու սկսանք վայրկյանները համրել:
Տասը վայրկյան կա և երգահանդեսը պիտի սկսիր. ի՜նչ դժվար բան է եղեր սպասումը:
Սրահը ծայրե ծայր լեցված է ընտիր բազմությամբ: Գահաժառանգ իշխանը, քովը Թալեաթ պեյ, արքայազուն իշխաններ, շեյխուլիսլամության ներկայացուցիչներ, փաթթոցավոր գիտնականներ և գրական դեմքեր:
Հանդիսավոր վայրկյանը հասավ: Սեմին վրա երևցան «Թուրք Օճաղըի» նախագահ Համտուլլահ Սուպհի պեյ և Կոմիտաս վարդապետ:
Ես վարդապետը նախապես կճանչնայի, բայց ան բոլորովին փոխված էր. մեղրամոմի պես տժգույն դեմքին վրա մասնավոր թախիծ մը կար որ իր հայ հոգևորականի սև սքեմին մեջ նոր օրերու առաքյալի մը սրբությունը և վեհությունը ուներ:
Օրվան նախագահ Համտուլլահ Սուպհի պեյ բնիկ ակնցի էր: Հայաստանի հողով, ջուրով սնած այս թուրքը իր գեղեցիկ արտաքինին կմիացներ նաև հռետորական կարողություն ու այն ժամանակ մատի վրա համրվող մտավորականներեն առաջինն էր: Հուզված ձայնով մը Կոմիտաս վարդապետը ներկայացնելով բառ առ բառ հետևյալ կերպով խոսեցավ.
-Այս հայ հոգևորականը տարիներու տքնաջան աշխատասիրությամբ և պրպտուն մտքի շնորհիվ հայ երգին ու հայ երաժշտության նոր թռիչք տված է: Անատոլուի զավակ Կոմիտաս վարդապետ,-հակառակ իր աստվածաբանական և համալսարանական կրթության,- արհամարհելով պերճանք, ճոխություն ու պաշտոն, նետվեցավ դեպի հայ գյուղերը և հայ գեղջուկին հոգեկան ներշնչումներուն և ապրումներուն իրական արտահայտությունն եղող հայ երգը մեկիկ մեկիկ դասավորեց և անոնց այնպիսի կենդանի շունչ ու ներդաշնակություն տվավ որ այսօր հայ երգը հայ մշակույթի նեկայանալի գանձերեն մին կհանդիսանա:
Հայրենակիցներ, մենք՝ թուրքերս ալ ունինք բարձրաստիճան խլեմաներ, որոնցմե շատերը մեդրէսեներու մեղկ ու ծույլ կյանքին վարժված ըլլալով՝ չեն ուզեր իրենց սահմանափակ կյանքեն դուրս նետվիլ: Այս վարդապետի պես անոնք ալ կրնան իրենց ազգին օգտակար ըլլալ. պրպտող միտք մը եթե թուրք գյուղերը շրջագայի, ո՞վ գիտե ժողովրդական երգերու ինչպիսի թանկագին գանձերու պիտի հանդիպի, որոնք թուրք ցեղին զգայուն հոգիին և խորհող մտքին արժեքը ավելի պիտի բարձրացնեին:
Ճշմարտություն է, որքան ալ դառն ըլլա ան, պետք է խոստովանիլ որ հայ ազգը դարերե ի վեր մեր մշակութային կյանքին մեջ իր հառաջապահի մասնավոր տեղը ունեցած է: Թուրքիայի ո՛ր կողմն ալ երթաս, Անատոլուի ո՛ր անկյունն ալ ըլլաք, հայ միտքը, հայ ստեղծագործ ձեռքը «հոս եմ» կըսե: Օրինա՞կ կուզեք. Պոլսո սուլթանական պալատները մեյ մեկ գլուխգործոցներ են, հայ ճարտարապետության գեղեցիկ նմույշներ են: Դեպի երկինք բարձրացող մինարեներ ու ամեն օր մուեզզինը «Ալլահ էպբեր» կպոռա, շատերը հայ ստեղծագործ ձեռքերու մեյ մեկ կոթողներ են: Ձեր սիրելիներու տապանաքարերը որոնք այնքան նրբություն ունեն, նորեն հայ վարպետներու գործերն են: Վանի նշանավոր գեղաճաշակ արծաթյա տուփերը որ օտարականներու անգամ հիացում կազդեն՝ հայ ոսկերչության արտադրություններ են:
Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ
Լուսանկարներ
Հեղինակի նյութեր
Մեկնաբանություններ