«Անմա՞հ է այն գործը, որի համար ես մեռա»
31.03.2020 | 01:38
ԲԱԽՏՈՐՈՇ ՀԱՆԴԻՊՈՒՄ
1896-ին տեղի ունեցավ մի ճակատագրական իրադարձություն, որն ահռելի նշանակություն ունեցավ ոչ միայն Կոմիտասի, այլև բովանդակ հայ ժողովրդի կյանքում: Վերին կամոք հանդիպեցին հայի հանճարը և հայի կապիտալը, ինչի արդյունքում հայությունն ունեցավ Կոմիտաս…
Վարդապետն ինքնակենսագրությունում ընդամենը մեկ նախադասություն է գրել . «1896 թուին հայ յայտնի բարեգործ Աղեքսանդր Մանթաշեանի օժանդակութեամբ գնացի Բերլին երաժշտական ուսումս կատարելագործելու»:
Ընդամենը մեկ նախադասություն, որի ներքնիմաստը հարկ է պարզաբանել:
Ամենայն հայոց կաթողիկոս Մկրտիչ Խրիմյանին Կոմիտասը մի քանի անգամ ուղեկցել էր Թիֆլիս և, անշուշտ, գիտեր, թե ով է Մանթաշյանցը: Գիտեր, որ նա աշխարհի ամենահարուստ հայն էր, որ տիրում էր Թիֆլիսի առևտրային բանկին և Բաքվի նավթի մեկ երրորդին, ուներ բազմաթիվ կալվածքներ ու նավեր: Բայց գիտեր նաև, որ Մանթաշյանցը լոկ փողի քսակ չէր, նա հայոց ամենախոշոր բարերարն էր, ում սկզբունքն էր` ծառայել ազգին ու եկեղեցուն, իսկ ուսանողին համարում էր ազգի ապագա: Պատահական չէ, որ հարյուրավոր հայ երիտասարդների իր ծախքով ուսումնառության էր ուղարկում Ռուսաստանի ու Եվրոպայի առաջնակարգ բարձրագույն ուսումնական հաստատություններ:
Մանթաշյանցը ուսանողներին բուհեր էր ուղարկում բացառապես պետական, քաղաքական գործիչների, հոգևոր պետերի, արվեստի ու գրականության անվանի մարդկանց միջնորդություններով: Բայց երիտասարդ վարդապետը 1896 թ., կաթողիկոս Խրիմյան Հայրիկի օրհնությամբ, համարձակորեն թակեց 54-ամյա Մանթաշյանցի դուռը ու խնդրեց նրա աջակցությունը, որպեսզի գնա Գերմանիա ուսումնառության: Ալ. Մանթաշյանցի համար կաթողիկոսի միջնորդությունը բավարար էր:
Կոմիտասը հետաքրքիր մանրամասներ է պատմել. «Երբ Էջմիածին վերադարձայ և խնդրագիրս մատուցի Հայրիկին, գոհ եղաւ և հրամայեց, որ երթամ պ. Մանթաշօֆի ստորագրութիւնը բերեմ: Անմիջապէս Թիֆլիս մեկնեցայ կրկին և Կաթողիկոսին հրամանը հաղորդեցի: Պ. Մանթաշօֆ պահ մը խորհելէ ետք, ըսաւ. «Վարդապե՛տ, այդ ամենը լաւ, բայց կը վախնամ, որ երբ Պերլին երթաս, գերման գեղուհիները սքեմդ խլեն վրայէդ»: Այս կասկածը ծանր եկաւ ինծի: Խնդրելով, որ չվշտանայ խօսքերէս, պատասխանեցի իրեն. «Իր ուխտին ու կոչումին անհաստատ կրօնաւորի մը սքեմը խլելու համար հարկ չկայ անպայման գերման գեղուհիներու, անոնցմէ ամէն տեղ կը գտնուին: Համոզուեցէք, որ միակ իտէալս է կատարելագործել երաժշտական ուսումս և հաւատարմօրէն ծառայել Ազգիս ու եկեղեցիիս»:
Ասոր վրայ յայտարարեց. «Գնա՛ վարդապետ, այսօրւնէ իմս ես, ա՛ռ սա ստորագրութիւնը, տու՛ր Հայրիկին, և ես կ՛սպասեմ համերգներուդ»: Ողջագուրուելով կու գամ Էջմիածին, նոր աղերսագիր կը պատրաստեմ ու կը յանձնեմ դիւանապետին, պ. Մանթաշօֆի հաւանութեան գրին հետ: Ես ալ հետևեցայ անոր, ձեռքս մելանը թաթխուած գրիչ մը, դէպի Վեհարան, ուր բազմած էր Հայրիկը: Անմիջապէս վեղարս դէպի աջ ծռելով ծնրադրեցի անոր առջև, մինչ կը կարդար խնդրագիրս: Երբ ընթերցումը աւարտեց, առանց վայրկեան մը սպասելու, վերարկուիս տակ պահած գրիչս վեր բարձրացուցի: Վեհափառը երբ իմ այդ փութկոտ ընթացքս տեսաւ, ջղայնոտ շեշտով մը. «Կորի՛ր խայտառակ, ու՞րկէ առիր այդ համարձակութիւնը» պոռաց: Վեղարս ձեռքս, շանթահար ու գլխիկոր, սկսայ ետ ետ նահանջել: Վեհարանին դուռը հազիւ հասած «կա՛ց այդտեղ» ըսաւ և հրամայեց, որ իրեն մօտենամ: Դարձեալ ծնրադրեցի իր առջև. առաւ գրիչս և անով մակագրելէ վերջ աղերսագիրս, ըսաւ գորովոտ ձայնով մը. «Ա՛ռ և գնա. այդ համարձակութիւնն ու կամքը երաժշտական ասպարէզիդ մե՛ջ ունեցիր»:
Մանթաշյանցը բացառիկ հատկություն ուներ՝ բավական է որևէ մեկի հետ մի-երկու բառ փոխանակեր և անվրեպ հասկանում էր՝ առջևը ծանծաղամի՞տ է, թե՞ տաղանդավոր, տաղանդ, որին հարկ էր օժանդակել:
Այդպես եղավ և Կոմիտասի պարագայում: Նա վարդապետին նշանակեց ամսական 500 ռուբլի կրթաթոշակ, այսինքն՝ 3 տարվա համար 18000 ռուբլի, ինչը չլսված և աննախադեպ բան էր: Մանթաշյանցն իր որդեգիր ուսանողներին խիստ անհատական վերաբերմունք էր ցուցաբերում և, դիցուք, Պետերբուրգի և Մոսկվայի իր ուսանողներին սահմանել էր ամսական 100 ռուբլի: Բայց Կոմիտասն ուրիշ էր, և Գերմանիան էլ թանկ երկիր էր …
Այս ճակատագրական հանդիպումը հիմք դրեց երկուսի երկարամյա բարեկամության:
Կոմիտասը որքան մեծ էր երաժշտարվեստում, նույնչափ բարձր էին նրա մարդկային հատկանիշները: Մանթաշյանցի շնորհիվ շուրջ հազար ուսանող բարձրակարգ կրթություն ստացավ, և նրանց մի մասը հետագայում տեղ գրավեց հայոց մտավորականության փաղանգում: Բայց ոմանք լուռ մնացին, իսկ ոմանք պարզապես երախտամոռ եղան և նույնիսկ հրապարակավ բողոքեցին: Այդպիսին չէր Կոմիտասը:
1906 թ. վարդապետն իր «Հայ գեղջուկ երաժշտութիւն» ուսումնասիրությունը ֆրանսերեն թարգմանելու խնդրանքով ուղարկեց Ա. Չոպանյանին՝ Փարիզ, և աշխատությունը նվիրեց Ալեքսանդր Մանթաշյանցին, նամակում գրելով. «Աշխատութիւնս էլ նուիրեցի պ. Ա. Մանթաշեանին, որովհետև նորան եմ պարտական արդի ուսման պաշարովս՝ եւրոպական մտքով»:
Մեկ տարի անց՝ 1907-ին, իմանալով, որ Կոմիտասը դաշնամուր չունի և աշխատում է նահապետական ֆիսհարմոնով, Մանթաշյանցը «Շրեդեր» ֆիրմայի մի շքեղ համերգային դաշնամուր նվեր ուղարկեց Էջմիածին: Կոմիտասի ուրախությանը չափ ու սահման չկար…
Երբ 1909 թ. վախճանվեց Մանթաշյանցի կինը՝ ութ երեխա լույս աշխարհ բերած Դարյա Թամամշյանը, Կոմիտասն Էջմիածնից շտապեց Թիֆլիս, մասնակցեց հուղարկավորությանը ու մի քանի երգ կատարեց՝ վշտակիցներից արցունք կորզելով:
Կոմիտասն սկզբունք ուներ՝ երբեք չէր պատասխանում մամուլում երբեմն-երբեմն երևացող նախանձորդների ճամարտակություններին, դա անում էին նրա բազմաթիվ ընկերներն ու բարեկամները: Բայց 1910 թ. բացառություն արեց և Պոլսի «Ժամանակ» թերթում, ի միջի այլոց, գրեց. «Ո՛չ ասել եմ և ո՛չ էլ գրել, թէ Պոլսոյ հայ երաժիշտները աւելի կամ նուազ զօրաւոր երաժիշտներ և երաժշտագէտներ չէին լինի կամ կը լինէին, եթէ համբաւաւոր մեծ բարերարիս Պ. Աղէքսանդր Մանթաշեանի պէս մարդոց հուանավորութիւնը վայելելով Եւրոպա գնացած լինէին: Երաժշտութեան երկնապարգև շնորհը միայն Կոմիտաս վարդապետի վրայ չէ՛ իջել. նոյնպէս , գիտակցելով հանդերձ, թէ մի դրական բան գիտեմ, ինձ «ՄԻԱԿ ԵՐԱԺՇՏԱԳԷՏ» կամ «ՀԱՅ ԵՐԱԺՇՏՈՒԹԵԱՆ ԱՍՏՈՒԱԾ» համարելու և հռչակելու ո՛չ յաւակնութիւնն եմ ունեցել և ո՛չ էլ երևակայել: Ընդհակառակը, շատ տեղ, քանիցս առիթ եմ ունեցել մեծ բազմութեան առաջ խոստովանելու, որ եթէ բաղդն ինձ չը ժպտար և ես Ս. Էջմիածին և ապա իմ անգին բարերար Պ. Աղէքսանդր Մանթաշեանի միջոցաւ Գերմանիա չգնայի, կը լինէի իմ հայրենիքում՝ Կուտինայում, շատ շատ մի կօշկակար, որովհետև որբիս խնամող Յարութիւն հօրեղբայրս էլ կօշկակար էր և ակնյայտնի բան է որ ես էլ, ամենայն հաւանականութեամբ, նրան պիտի աշակերտէի»:
Երբ 1911 թ. Մանթաշյանցը վախճանվեց, Կոմիտասը Եգիպտոսում էր և այնտեղից ցավակցական հեռագիր ուղարկեց:
Հիրավի, մեծերը մեծ են ամեն բանում, այդ թվում և՝ մարդկային փոխհարաբերություններում:
ՍԿԻԶԲ
Էջմիածին ոտք դնելիս, կարծես, ինչ-որ տեղ՝ երկնում, տեղի ունեցավ Բարու ու Չարի հերթական ճակատամարտը, և մյուս կռիվների նման այդ ճակատամարտում էլ հաղթող ու պարտվող չեղավ: Չարը մարդկության զոհասեղանին պիտի մատուցեր մի ամբողջ ժողովուրդ, և որպեսզի այդ Աստվածընտիր ազգը իսպառ չանհետանար, Բարին նախօրոք ծնեց Կոմիտաս:
Հանճարներն էլ չեն գիտակցում, որ ծնված օրվանից Բարձրյալը բռնում է իրենց ձեռքից ու տանում իր ուզած ճանապարհով: Աստված Կոմիտասին ձայն ու երգ տվեց:
Ինչու՞՝ ձայն: Սողոմոնն օժտված էր բացառիկ երաժշտական ընդունակություններով, եզակի երաժշտական լսողությամբ և անզուգական ձայնային տվյալներով: Եվ հիմա, ամեն անգամ Կոմիտասին լսելիս, ինձ թվում է, թե այդ ձայնը ինչ-որ խորին, խավարչտին անդունդից գալիս-գալիս, ծավալվում ու գնում է տիեզերք: Դա իրական, տեսանելի ու շոշափելի է, որովհետև իմ ժողովրդի ձայնն է:
Իսկ ինչու՞՝ երգ: Որովհետև ժողովուրդը պիտի փրկվեր ու վերապրեր իր երգի շնորհիվ: Որովհետև Չարը երգ չուներ, իսկ հայը ուներ:
1915-ին, երբ վերադարձել էր սպանդի ճանապարհից և ակներև էին հիվանդության առաջին նշանները, մի անգամ բարկ արևի տակ շրջում է գլխաբաց, և բարեկամը խորհուրդ է տալիս թասակը դնել, որպեսզի չարևահարվի: Պատասխանում է. «Ոչ, ոչ, այսպէս լաւ է: Ի՜նչ տաքուկ է արևը, անոյշ է, արդար է արեգակը: Ան գոնէ չար չէ»:
Արեգակն արդա՞ր էր…
Երկրորդ դասարանի աշակերտ էր, երբ քյորփալվեցի (ներկայիս Արմավիրի մարզի Արշալույս գյուղ) մի համադասարանցի նրան հյուր տարավ: Այդտեղ՝ ախոռում, առաջին անգամ լսեց գեղջուկի երգ, ու հանճարի աստվածատուր կայծը բռնկվեց: Այլևս դատապարտված էր:
Տարեցտարի շրջեց Արարատյան դաշտավայրի, Շիրակի, Լոռվա գյուղերում, լսեց երգեր ու նոտագրեց: Մի անգամ, Քանաքեռի գյուղացիներին լսելուց առաջ, դաշտային ծաղիկներ քաղեց ու խոնարհեց Խաչատուր Աբովյանի տնակի առջև…
Գևորգյան ճեմարանի՝ հայոց աշխարհի տարբեր ծայրեր արձակուրդ մեկնող աշակերտներին խնդրում-հանձնարարում էր իրենց ծննդավայրի երգերը բերել, որոնք կրկին լսում ու նոտագրում էր:
Եվ արդյունքում՝ ժողովրդական երգի մասին առաջին հրապարակային դասախոսությամբ հանդես եկավ 1890 թ. սեպտեմբերին՝ Էջմիածնում, Գևորգյան ճեմարանի հիմնադրման 25-ամյակի կապակցությամբ:
ԲԵՌԼԻՆ
Իսկական Կոմիտասն սկիզբ առավ Գերմանիայից:
Բեռլինի համալսարանը Գերմանիայի հնագույն կրթօջախներից է: Այն հիմնվել է 1809 թ. դիվանագետ ու լեզվաբան Վիլհելմ ֆոն Հումբոլդտի նախաձեռնությամբ: 1828-ից, ի պատիվ Պրուսիայի թագավորի, կրել է Ֆրիդրիխ Վիլհելմի անունը և միայն 1949-ին վերանվանվել և առայսօր կոչվում է Հումբոլդտի անունով:
Ահա այստեղ էր դասավանդում ժամանակի անվանի ջութակահար և կոմպոզիտոր Յոզեֆ Յոախիմը: Եվ 1896 թ. հունիսին հենց նրան դիմեց 27-ամյա Կոմիտասը: Յ. Յոախիմը նրան խորհուրդ տվեց ուսում ստանալ պրոֆեսոր Ռիխարդ Շմիդտի մասնավոր կոնսերվատորիայում: Շաբաթական երեք օր Կոմիտասն սկսեց ուսանել Շմիդտի մոտ, իսկ երեք օր՝ համալսարանի փիլիսոփայության ֆակուլտետում: Բեռլինի համալսարանում Հայնրիխ Բելերմանը նրան դասավանդում էր կոնտրապունկտ և հին երաժշտություն, Օսկար Ֆլեյշերը՝ երաժշտություն ու ձայնագրում, Մաքս Ֆրիդլանդերը՝ ընդհանուր պատմություն և հին հեղինակների մեկնություն:
Սկսեց ժրաջանորեն յուրացնել դասական երաժշտությունը: Հատկապես հրապուրվեց Վագներով և անգամ մի որոշ ժամանակ արտաքնապես նմանվեց նրան, մորուք թողնելով միայն ծնոտի տակ:
Հընթացս կուզենայի մի դիտարկում անել. բացառիկ երաժշտական լսողության շնորհիվ Կոմիտասը, բացի հայերենից ու թուրքերենից, հեշտությամբ տիրապետեց գերմաներենի, ֆրանսերենի, հաղորդակցվում էր նաև ռուսերենով, իտալերենով և այլն:
Ռիխարդ Շմիդտի մոտ ուսանում էր դաշնավորում, կոմպոզիցիա, գործիքավորում և այլն, և այլն: Ռ. Շմիդտի հետ պարապմունքներն արագորեն վերածվեցին ստեղծագործական ու մարդկային ջերմ հարաբերությունների: Ստեղծագործական վեճերն անխուսափելի ու գրեթե ամենօրյա էին: Հարգելով արևելցի Կոմիտասի ինքնուրույն, անկախ խառնվածքը, ինքնատիպությունը, պրոֆեսոր Շմիդտը հաճախ ստիպված էր լինում մոռանալ դասագրքային ճշմարտությունները, մի կողմ դնել ձեռնարկը և ասել. «Եթե համոզված եք այդ ներդաշնակության գեղեցկության հարցում, թող ձեր ուզածը լինի»:
Սակայն մի անգամ չդիմացավ: Կոմիտասը, որպես կանոն, օգտագործում էր քվարտ-սեքստ ակորդը, դա համարելով ամենահարմարը արևելյան մեղեդիները ներդաշնակելու համար, այնինչ դա անընդունելի էր Շմիդտի համար: Եվ նա զայրացած նստեց-ելավ դաշնամուրի ստեղնաշարին՝ անընդհատ կրկնելով. «Ահա՛ ձեր ներդաշնակությունները, ահա ձեր ներդաշնակությունները»:
Բայց դրանք զուտ ստեղծագործական, մասնագիտական վեճեր էին: Շատ ավելի արժեքավոր էին մարդկային անգնահատելի փոխհարաբերությունները:
Կոմիտասի համար ուսումնառությունը զուտ ֆինանսական տեսակետից բավականին ծանր, բարդ ու խնդրահարույց էր: Ճիշտ է, իր անգին բարերար Ալեքսանդր Մանթաշյանցի կրթաթոշակը բարձր էր, բայց վարդապետը պետք է վճարեր և պրոֆեսոր Շմիդտին, և Բեռլինի համալսարանին, բնակարանի վարձ տար, սնվեր, գներ հագուստ, նոտաներ, դասագրքեր, գրենական պիտույքներ: Երբեմն դրամն ինչ-ինչ պատճառներով ուշանում էր, և Կոմիտասն ստիպված ծայրագույն խնայողության մեջ էր ապրում կամ պարտքերի տակ ընկնում:
Պրոֆեսոր Շմիդտի ուշադրությունից չվրիպեց, որ սիրելի աշակերտը օրեցօր նիհարում ու սմքում է: Որոշեց պարզել:
(շարունակելի)
Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ
Հեղինակի նյութեր
Մեկնաբանություններ