«Մի հատիկ զարդաբանված մատյան...
Թերթում ես զգուշությամբ, դիտում, թափանցում ես պատկերների, մանրանկար զարդահյուսվածքների մեջ, և քո դեմ հետզհետե հառնում է, կարծես, մի իրական դժվար աշխարհ։ Թվում է, թե գրքի զարդաբանվածքները վառում ու մարում են պատմության կարմիր բոցեղեն կրակները և լսելի են դարձնում անլռելի զանգերի վրա-վրա զանգահարության տոնական ուրախությունը կամ տագնապալի կոչնակը»։
Վիգեն ԽԵՉՈՒՄՅԱՆ
«Գիրք գրոց»
«ԱՆԿԱԽՈՒԹՅԱՆ ՀՌՉԱԿԱԳԻՐԸ»՝ ԵՐԿՐԻ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ԱՎԵՏԱՐԱՆ
2020-ին հայկական ոսկեհուռ աշունը անհայտ բացակայող էր, հաղթանակի բերկրանքը փոխվեց դավալիցք պարտության սգերգով, և մեր նախշուն հանդերձները ծածկվեցին մոխրի թունդ շերտով։ Ապրել, այնուամենայնիվ, անհրաժեշտ է։ Ապրել և շենացնել երկիրը, հուսալով, որ մի օր ազատագրված Արցախի և հզորացած Հայաստանի միաձուլմամբ և Սփյուռքի լիարյուն ներգրավմամբ կվերածնվի Հայկական աշխարհը։ Այս ամենի հիմնաքարը 30 տարի առաջ կյանքի կոչված «Հայաստանի անկախության հռչակագրի» ընդունումն էր որպես մեր անկախ պետականության թագակիր փաստաթուղթ, օրհներգ և զինանշան։
(Ի լրումն մյուս դաժան ցավերի, կապված Արցախի հիմնահատվածի կորստյան հետ, հանգիստ չի տալիս մի, թվում է, աներևույթ հանգամանք. մենք կորցրինք անզուգական գեղեցկության տեր մի հայրենիք, որը, բարեբախտաբար, պահպանվել է մեր նկարիչների ստեղծագործություններում)։
Եվ ահա մի հանդուգն միտք է ինձ գրավել, որն էլ կիսում եմ թերթի ընթերցողների, կերպարվեստի վարպետների և արվեստասերների հետ։ Սակայն, մինչ այդ, առաջարկում եմ ուշի ուշով կարդալ «Անկախության հռչակագրի» հանգուցային 7-րդ կետը. «Հայաստանի Հանրապետության ազգային հարստությունը՝ հողը, ընդերքը, օդային տարածությունը, ջրային և այլ բնական պաշարները, տնտեսական, մտավոր, մշակութային կարողությունները, նրա ժողովրդի սեփականությունն է։ Դրանց տիրապետման, օգտագործման և տնօրինման կարգը որոշվում է Հայաստանի Հանրապետության օրենքներով»։
Հարգարժան կերպարվեստագետներ, կարդացի՞ք, բարի, այժմ խնդրում եմ մտովի պատկերագրել, այնուհետև թղթին ու կտավին հանձնել հայոց կենսաբեր հողը՝ թանկարժեք հանածոների շտեմարան ընդերքը, օդային տարածությունը՝ աստղազարդ երկնքով և ցայգալույսով պարուրված, ջրերը՝ քաղցրահամ և վճիտ լեռնային աղբյուրները, նաև երկրի և նրա ժողովրդի տնտեսական, մտավոր և մշակութային կարողությունները։ Դժվար ու բա՞րդ խնդիր է, ամենևին։ Կերպարվեստագետի երևակայությունը սահման չունի, և նրան ընդամենը աննշան ոգեշնչում է պետք։ Գրեթե համոզված եմ, որ առաջարկս կընդունվի հավուր պատշաճի, պատկերներ ի հայտ կգան, որոնք կզետեղվեն «Ռոսլին» արվեստի հանդեսի 2021-ի թողարկումներում։
Միջանկյալ տեղեկացնեմ, որ, անկասկած, հայ կերպարվեստագետները աշնանային հոգեմաշ օրերին դժվարությամբ են վրձին և հատիչ ձեռքներն առել, երկրի անդամահատումը յուրովի ծանրությամբ է անդրադարձվում նրանց հոգեաշխարհում, այնուամենայնիվ, նկարչի աշխարհը լույսի և լավատեսության, վառ գույնի ու վեհ գաղափարի, երկնայինի ու երկրայինի զուգորդում է, և անգամ ամենաանսպասելի տեղատվությանը հաջորդում է վարար մակընթացությունը։ Այլ կերպ ասած՝ նրանց հոգեմտակերպում հոռետեսությունն արմատներ չի գցում։
Սույն տարվա դեկտեմբերի սկզբին Հայաստանի նկարիչների միության ցուցահանդեսային համալիրի մեծ ցուցասրահում կայացավ «Առականի» աննախադեպ և ուշագրավ նախագիծը։ Արդի 100 նկարիչներ, ըստ ցանկության, նկարազարդել էին մեկական առակ։ Եվ ցուցասրահում առակին բնորոշ իմաստության և երգիծապատումի մի իսկական հանդիսախաղ էր։ Հարյուր առակ, հարյուր ստեղծագործություն և հարյուր ապտակ կյանքի գորշությանն ու որոշ մարդկանց անհեթեթ վարքին։
Այժմ հուշարար գլուխգործոցի մասին։ 1922-ին հայ, բնավ կասկած կամ վարանում չունեմ, նաև համաշխարհային կերպարվեստի ինքնատիպ, շնորհաշատ վարպետ Հակոբ Կոջոյանը ստեղծեց սքանչելի մի գործ՝ «Սասունցի Դավիթը», որը կոթողային արարում է։ Ափաչափ մակերեսում այս անզուգական վարպետը ստեղծել է հայոց մեծ դյուցազներգության գլխավոր հերոսի պատումը, հայկական աշխարհի դարակազմիկ վերազարթոնքն է կերտել՝ օգտագործելով տուշ, ջրաներկ և բրոնզ, ապավինելով 49x63 սմ գեղարվեստական տարածքին։ Հրատապ անհրաժեշտություն է այս ստեղծագործության մեծադիր վերարտադրումը և հանրահռչակումը գովազդային վահանակների վրա Հայաստանում և Արցախում։ Նաև՝ Սփյուռքում։
Ինչպես արարել «անկախության հռչակագիր» մեր նորօրյա քաղաքական ավետարանը։ Հավանաբար այսպես. եթե հողն ազգային հարստություն է, ապա ոչ մի թիզ հող անմշակ չպետք է մնա, պետք է մշակվի և պատկանի հողամշակ հային ու հայկական պետությանը։ Ես ակամա տեսնում եմ գույնով ու հորինվածքով, վարպետությամբ և ինքնատիպությամբ աչքի զարնող ստեղծագործություններ, որոնցում հողը կպատկերվի որպես այն խաղողի որթի ծնողը, որից առաջինն աշխարհում գինի քամվեց։ Այն հողը, որը որդան կարմիր կիսաառասպելական ներկանյութն է սնում, որը հունիսից մինչև սեպտեմբեր, Սևանա լճի ափամերձ գյուղերից մինչև Մասիսահայաց Արարատյան դաշտ, արշալույսի և արևամուտի կարմրացոլք ու ոսկեցայտ գույներով զուգված աշխարհում եզակի ծիրան է դառնում և անմահական համ ու հոտ ունեցող այլ պտուղներ ու մրգեր։ Հուսամ, որ մեր կերպարվեստագետները չեն շրջանցի մի հանգամանք. հայոց հողը պարզապես հողաշերտ չէ, այն իր խորքերում ամբարում է երկրի խորհրդանշական պատմության զարմանահրաշ գտածոներ, տաճարների և դամբարանների, հնագույն բազում բնակավայրերի, այլ կերպ ասած, քաղաքակրթական բազում հայտնությունների մնացորդներ։ Մի՞թե չարժե այդ ամենը վերստեղծել կերպարվեստում։
ԸՆԴԵՐՔՆ Ի ՊԱՀ ՍԵՐՈՒՆԴՆԵՐԻՆ
Ընդերքը, որ օգտակար անհամար հանածոների շտեմարան է, անգթորեն շահագործվում, օտար և հայ հաստաքսակների կողմից օտարվում է երկրից ու նրա միակ ժառանգորդ և սեփականատեր ժողովրդից։ Եվ, առհասարակ, հայոց (Հայաստանի և Արցախի հանրապետությունների) ընդերքն այսօր պետք է «պահածոյացվի», պիտի դադարի դրա շահագործումը, այն, որպես պարգևավճար, պետք է ի պահ հանձնվի գալիք սերունդներին։ Շա՜տ բովանդակալից կտավներ կարելի է սպասել ընդերքի թեմայով։
ՀԱՅՈՑ ՋՐԵՐԸ՝ ՊԱՐԳԵՎ ԵՎ ՊԱՏԻԺ
Հայաստանը տարածաշրջանի ջրբաշխն է։ (Սա երկնային պարգև է, որն այդպես էլ չգիտակցեցին երկրի «իշխանները»)։ Մեր կենսատու ջրերը լեռնաշխարհից իջնելով ոռոգում են Վրաստանի, Ադրբեջանի և Թուրքիայի հողերը։ Անկախ պետականության շուրջ 30 տարիների ընթացքում անտեսվեց հեղեղվող ջրերի տնտեսական, այնուհետև քաղաքական նշանակությունը։ Այնինչ վաղուց, շա՜տ վաղուց Երկիր մոլորակում ջրերով հարուստ երկրները կառուցում են հսկա ջրամբարներ, որոնք ոչ միայն ահռելի ջրային պաշար են և օգտագործվում են տնտեսական նպատակներով (ձկնարդյունաբերություն, զբոսաշրջություն և այլն), այլև ջրային մտրակ են։ Եթե դրկիցդ ծարավից տոչորվելով, աչքը ջուր դառած սպասում է ջրբաշխ երկրի ողորմածությանը, միաժամանակ ակնհայտ և քողարկված դավեր է նյութում նրա դեմ, ջրբաշխ երկիրը չի հապաղում, և խարդախ դրկիցի երկնքում կայծակի հզորությամբ շառաչում է ջրային մտրակը, շառաչում է, անշուշտ, այլաբանորեն։ Պարզապես ջրբաշխը խիստ սահմանափակում է ջրի հոսքը դեպի դավադիր դրկիցի հողերը և ցամաքում են նրանց առուները, արևի տակ այրվում են բանջարանոցներն ու այգիները։ Եվ խարդախ դրկիցն անվերապահորեն ծնկի է գալիս։ Նման ջրամբարների տարողությունը պիտի լինի գոնե 500 մլն խորանարդ մետր։ Նման ջրամբար դեռ խորհրդային շրջանում կառուցվում էր Եղվարդում, այն անավարտ մնաց, իսկ Երրորդ հանրապետությունը ռազմավարական նշանակության ջրամբարների կառուցումն էլ չեղարկեց, ինչպես չեղարկել էր «Նաիրիտի» և այլ ռազմավարական օբյեկտների կառուցումը, վերակառուցումը և գործարկումը։
Մի՞թե մեր ռազմավարական հզորություն ջրամբարները չարժե պատկերել շղթայված, գերեվարված սեփական երկրում։
Մենք ուղղակի դատապարտված ենք հայտարարելու «Հայաստանի անկախության հռչակագիրը» երկրի քաղաքական ավետարան և կառուցելու հայկական «Ամրոց պետություն»՝ շինարարության ողջ ընթացքում օգտագործելով նրա ստեղծաբանական ներուժն ու գեղարվեստական շաղախը։
Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ