ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

Գաղտնիքի հետքով

Գաղտնիքի հետքով
14.12.2012 | 12:08

Իվան ԻԼՅԻՆ

Ռուսաստանում բոլշևիկյան հեղափոխության ամենածանր և ամենավտանգավոր «ձեռքբերումներից» մեկը իսկական ակադեմիական մակարդակի կորուստն էր: ՈՒսումնական հաստատությունները, մանավանդ համալսարանները, հենց սկզբից զոհաբերվել էին հեղափոխական միջավայրի տռփանքներին ու հավակնություններին: Նրանց ինքնուրույնությունը ծաղրի էր վերածված և ոտնահարված, կադրերի ընտրությունն ու ծրագրերի կազմումը խլվել էին գիտնականների ձեռքից և տրվել տգետ մարդկանց: Տոտալիտար պետության ամրանալուն զուգընթաց, ամբողջ ակադեմիական կյանքը` հետազոտությունը, դասավանդումը, աշխատությունների քննադատումն ու գնահատումը, ճանաչողական ոգին ու ուղղվածությունը, ջախջախված էր, խեղաթյուրված և ցածրացված: Ակադեմիան վերածված էր «հեղափոխության տեխնիկումի», գիտնականները ծնկի էին բերված, և գիտությունը, նրա ճշմարիտ նշանակությամբ, պետք է հեռանար ընդհատակ: Այդ այլասերումն ու ստորացումը մի օր կվերանան, և Ռուսաստանը կվերականգնի սեփական ակադեմիական ոգին ու մակարդակը:

Իսկ ի՞նչ է նշանակում ակադեմիա: Ո՞րն է նրա կոչումը: Ինչի՞ն պետք է ծառայեն գիտնականները, որպեսզի համալսարանական մակարդակը լինի բարձունքի վրա:
Ակադեմիան ամենաբարձր աստիճանն է կրթության և դաստիարակության ոլորտում, և դրանով էլ հենց որոշվում են դրա էությունն ու առանձնահատկությունը, քանզի նրան նախորդող աստիճանները միայն նախապատրաստում են մարդուն վերջին բարձրագույնին:
Տարրական դպրոցը մարդուն սովորեցնում է կարդալ, գրել և հասկանալ կարդացածը, երեխային սովորեցնում է կենտրոնացնել ուշադրությունն ու նպատակամղել այն մատնանշած ուղղությամբ: Լավ դաստիարակն անպայմանորեն հոգ կտանի նաև այն բանի մասին, որպեսզի մանկան մեջ արթնացնի նրա բնազդի հոգևոր կողմը` բարություն, խիղճ, արժանապատվություն, հավատ, ազգային և իրավական գիտակցություն:
Միջին դպրոցն ուսուցանում է յուրացնել մատնանշված ճանաչողական նյութն ու տեխնիկապես տիրապետել նրան. ըմբռնումը պետք է դառնա ակտիվ դատողություն, երեխայի մտահորիզոնը պետք է տարեցտարի ընդլայնվի, հիշողությունը պիտի հզորանա և հարստանա: ՈՒսուցիչը, կարծես, դառնում է միջնորդ աշակերտի և առարկայի միջև ու պատմում է նրան առարկայի մասին այն, ինչն անհրաժեշտ է համարում, ստուգելով աշակերտի ուշադրությունը, հիշողությունն ու յուրացնելու ընդունակությունը: Նա աշակերտներին է փոխանցում մտածելու կանոններն ու հնարքները, վարժեցնում է նրանց օգտագործելու այդ կանոնները, ուղղում է նրանց սխալները և տալիս ցուցումներ: Դրանով նա ասես արթնացնում և ամրացնում է դատողության ուժն իր աշակերտների մեջ, վարժեցնելով նրանց ճիշտ ուղղվածությունը և կարգապահությունը, սակայն թողնելով որոշ ժամանակ ստորադաս վիճակում: Տաղանդավոր դասատուն հավանորեն հոգ կտանի նաև, որ աշակերտների մեջ արթնացնի հետաքրքրություն սեփական առարկայի հանդեպ, նրանց մեջ սեր բորբոքի այդ առարկայի նկատմամբ ու վարակի կյանքը ճանաչելու տենչով: Լավ ուսուցիչը դասավանդման մեջ այնքան անկեղծ կրակ կներդնի, որ աշակերտները, իրենք էլ չնկատելով, կսկսեն ապրել դատողության ակտիվ ուժով` ձևավորելով սեփական ճաշակները, հայացքներն ու համոզմունքները, իսկ գլխավորը` ամրացնելով և օգտագործելով բնազդի ոգեղեն կողմը:
Եվ այդ ամբողջը նախապատրաստություն է բարձրագույն կրթությանը, ակադեմիային, որտեղ ամեն ինչ փոխվում է:
Ակադեմիան «դիմում» է ո՛չ մանուկին, ո՛չ էլ դեռահասին, այլ մտքով հասուն մարդուն, սովորեցնում է նրան ինքնուրույն ապրել և մտածել: Վե՛րջ դպրոցական սխեմաներին, պասիվ ձևով ընկալվող կարծրատիպերին, պարտադիր գործելաձևերին և չընդհատվող հսկողությանը: Սկսվում է ոգու, իմացության և մտքի ինքնագործունեությունը: Եվ դեպի այդ ինքնագործունեությունը պետք է տանի ակադեմիական դասավանդումը: Բնական է, որ ցածր կուրսերում այդ ինքնագործունեությունը հարկավոր է արթնացնել և ամրացնել խորհուրդներով ու բացատրություններով, հայտնի գործելաձևերի մասին տեղեկացնելով, սակայն բարձր կուրսերում ուսանողը պետք է փորձի ինքնուրույն մտածել և հասկանալ:
Դրանով ակադեմիական ուսուցումը, ըստ էության, տարբերվում է գիմնազիական կրթությունից: Այստեղ առաջնայինը ոչ թե հիշողության ամբարումն է, ըմբռնածի յուրացումը և մտքի տեխնիկական վարժեցումը, այլ դատողության ուժի ամրացումն ու խորացումն է, այստեղ փոխանցվում է առարկային ինքնուրույն մոտենալու ունակությունը, այն ընկալելու և հետազոտելու ձեռնահասությունը: Հենց դրա վրա է կենտրոնանում ակադեմիական դասավանդումը:
Սխալ, կուրորեն և ցավալի են վարվում այն դասախոսները, ովքեր համալսարաններում գործադրում են ուսուցման գիմնազիական եղանակը: Նրանց մոտ ակադեմիան պարզապես չի կայանում ու չի իրագործվում, որովհետև դեռ չեն «հեռացել» գիմնազիայից և համալսարանում, ճշմարիտն ասած, անելիք չունեն: Ակադեմիական քննությունները բոլորովին կոչված չեն ուսանողների հիշողությունը տանջելու և վերահսկելու պարտադրված մտածողությունը: Ակադեմիան սովորեցնում է առարկայնորեն մտածել և առարկայնորեն հետազոտել: Ակադեմիական քննությունը պետք է ստուգի ոչ թե հիշողությունը, այլ դատողության ուժը և կողմնորոշվելու հմտությունը չհետազոտված, անհայտ բաներում:
Ակադեմիան դաստիարակում է մարդուն լինել հոգեպես ինքնուրույն, ակտիվ զննող և մտածող, հետազոտող և, ուրեմն, ազատ: Նախապատրաստումն ավարտված է, «հասունության» քննությունը` հանձնված, և երիտասարդը կարող է սկսել դատողության իր ուժի իսկական զարգացումը: Առաջիկայում նրան սպասում է անմիջական հանդիպում առարկայի հետ, ստեղծագործական թռիչք` ինքնուրույն փորձարկման և հետազոտման մեջ: ՈՒ շատ լավ կլինի, եթե նա հաղորդակցվի այդ ինքնուրույնության սկզբնակետերի հետ դեռ գիմնազիայում, եթե մուտք է գործում ակադեմիական լսարան որպես ինքնուրույնություն փնտրող ունկնդիր: Այն, ինչն ակադեմիան պետք է տա նրան, հենց առարկայի հետ անմիջական հանդիպումն է, այդ հանդիպումը կազմակերպելու կարողությունը. պետք է ճիշտ վարվել սեփական «օբյեկտի» հետ` լինի դա նյութական աշխարհը, թե հոգևոր երևույթ, մաթեմատիկական մեծություն, ֆունկցիա, կենդանի բառ լեզվաբանության մեջ, պատմության խորհրդավոր իրադարձություն և այլն:
Ակադեմիական մտածողությունը սկսվում է անմիջական փորձարկումից, ակադեմիական իմացությունն իր նյութը քաղում է աղբյուրից, ակադեմիական հետազոտությունը հետազոտողի ինքնուրույն ապրումն է, պատասխանատու պայքարը` հանուն ճշմարտության, ապացուցելու և ներկայացնելու արվեստը:
Ակադեմիան պետք է սովորեցնի մարդուն «մեկուսի» ու պատասխանատու մտածողության արվեստը` հենց առարկայի «ներսում» մտածելու կարողությունը փոխանցի ամբողջական հայեցման (ինտուիցիայի) և խիստ զննման (ինդուկցիայի) ուժը: Անհող մտածողությունը կիսակրթվածության վտանգավոր գործիքն է, և այն պետք է հաղթահարվի: Ակադեմիան չի սահմանում «դոգմաներ». նա հարցեր է տալիս, փնտրում ու հետազոտում է, արգելքներ չի դնում ու չի տանում դեպի լճացում. նա ապրում է դինամիկ և ստեղծագործաբար, բայց նրա դինամիկան պատասխանատու և զգույշ է, նա փորձարկում է, կասկածում և ստուգում:
Մի խոսքով, ակադեմիան սահմանում է «մեթոդը» և սովորեցնում է կիրառել այն: «Մեթոդը» հունարեն բառ է և նշանակում է ճանապարհ դեպի նպատակ, պայքար հանուն ճշմարտության: Եվ ակադեմիան հենց դպրոցն է ինքնուրույն պայքարի` հանուն ճշմարտության: Ամբողջ կյանքի ընթացքում գիտական հետազոտողը պայքարում է ինքն իր հետ, որպեսզի ձեռք բերի ոգու անհրաժեշտ մաքրություն, սրատեսություն և ճկունություն, պայքարում է նաև առարկայի հետ, որպեսզի քննի այն, տեսնի և նկարագրի, պայքարում է և լեզվի հետ, որպեսզի կարողանա ճիշտ օգտագործել այն: Նա պայքարում է հանուն ճշմարտության, որպեսզի իրոք վերապրի այն, ամրապնդի և վերարտադրի:
Սրանով շատ բան է ասված, թերևս ամբողջը: Այժմ պետք է հասկանալի լինի, թե ինչու ենք մենք պնդում, որ ակադեմիան դաստիարակում է մարդուն լինելու ազատ, քանզի ազատությունը մարդու պատասխանատու, ստեղծագործ ինքնուրույնությունն է: Բայց հենց այդ պատճառով էլ ակադեմիան կարող է գոյություն ունենալ միայն ազատության մթնոլորտում և ստեղծագործել միայն ազատության պայմաններում: Դա կամայականության ազատությունը չէ, և չարաշահել այն չի կարելի: Դա ազատությունն է բոլոր կողմնակի պահանջներից, գիտության համար խորթ զանազան սահմանափակումներից, հետազոտողի խղճի և մտքի, որևէ ճնշումից յուրաքանչյուր քաղաքական և սոցիալական քծնողությունից: Դա արտաքին ազատություն է` ներքին կաշկանդվածության պայմաններում: Բոլոր տեսակի արտաքին միջամտությունները մերժվում են, որպեսզի հնարավոր լինի խստորեն հետևելու առարկայի և հետազոտողի խղճի պահանջներին: Այդ պատճառով էլ դա ազատություն է մարդկային նկրտումներից` հանուն աստվածային գործի վեհ նպատակին ծառայելու: Այդպիսին է ակադեմիական ազատության իմաստը:
Ահա թե ինչու ակադեմիան ամբողջովին հենված է պատասխանատվության զգացումի վրա, նրա համար անհրաժեշտ մթնոլորտը հաստատվում է մեթոդապես դաստիարակված, անկեղծ ու ազնիվ, խղճմտանքով ստուգված ճշմարտության կամքով: Սակայն հնարավոր է ընդունել, որ և՛ պատասխանատվության զգացումը, և՛ ճշմարտության ձգտումը առաջանում են ոչ միայն պարզապես ակադեմիական ոգուց, այլև կենդանի կրոնականության ոգուց: Դաստիարակելով մարդուն ազատության մեջ և վարժեցնելով նրան ներքին կարգապահության, ակադեմիան պահանջում է նրանից հաղթանակ աուտիզմի (հուն. Autos-ինքը), կամայականության և սնափառության նկատմամբ, որպեսզի նա ձեռք բերի ճշմարիտ խոնարհություն, ինչը ներհատուկ է իսկական գիտնականին:
Ամբողջ կյանքում գիտնականը կանգնած է տեսանելի ու անտեսանելի աշխարհների մեծագույն խորհրդի առաջ, Աստծո ստեղծած առարկայի անսահման խորության և բարդության առջև և, զննելով այդ կենդանի գաղտնիքն ու խորքը, ձգտում է ընկալել այն ու հետազոտել: Որքան բարձր ու նշանակալից է մարդկային ոգին, այնքան մեծ են նրա երկյուղածությունն ու խոնարհությունը: Որքան խորաթափանց է նրա հայացքը, այնքան անկեղծ է նրա հիացումը, ինչպես մատնանշել է Արիստոտելը, այնքան խիստ է նրա կարծիքն իր մասին, ինչպես ճգնավորինը: Իսկական ակադեմիկոսը գիտի սեփական սահմանները և սեփական գիտելիքների սահմանները, այդ պատճառով չի գոռոզանում և չի տառապում հպարտությունից: Խելացի ակադեմիկոսը հիանալի գիտե, թե որտեղ է սկսվում իր «հիմարությունը», ու երբեք իրեն չի համարում ամենախելացին: Նա իրեն զգում է հավերժ ուսանող, ով միշտ պիտի իմանա ոչ բավարար չափով, և ում միայն տրված է Աստծո ստեղծած աշխարհը վերծանելու երջանկությունը, լինելով միշտ պայքարի մեջ և հույս չտածելով սպառելու սեփական առարկան:
Ահա թե ինչու լուռ, հայեցող և խոր երկյուղածությունն ակադեմիական հետազոտության ճշմարիտ աղբյուրն է: Եվ այդ ակնածանքով լի խոնարհումը Աստծո արարած տիեզերական գաղտնիքի առաջ, մարդու այդ հիացումը, ով զննում է Աստծո «հետքերը» և «ճառագայթները» աշխարհի երեսին, ազնվագույն աղոթքներից մեկն են, որոնք հասանելի են մարդուն, գոհունակության և ակներևության աղոթքը, որը ոչինչ չի աղաչում և ոչնչից չի դժգոհում: Այդպիսի աղոթքը բերում է գիտնականի սեփական պարգևները` սերը առարկայի նկատմամբ, որն սպասում է, որ իրեն հետազոտեն, կամքը, որն ուղղված է ճշգրիտ ձևով հայտնաբերելու ողջ ճշմարտությունը, պատասխանատվության զգացումը ցանկացած հիմնավորման և հերքման համար: ՈՒստի ակադեմիան ոչ միայն թշնամական դիրք չունի կրոնի նկատմամբ, այլև հակառակը, այն կրոնականության ազնվագույն ձևերից մեկն է, և իսկական գիտնականի ստեղծագործական աշխատանքն էլ ծածուկ ու լուռ մի աստվածապաշտություն է: «Աստված» հասկացությունը «հիպոթեզ» չէ, սակայն Աստծո ոգին բոլոր ակադեմիական աշխատանքների և նվաճումների ճշմարիտ և որոշիչ հիմքն է:
Բոլոր դարերի մեծ գիտնականները գիտեին և բացահայտորեն խոստովանում էին դա` և՛ Կոպեռնիկոսը, և՛ Բեկոնը, և՛ Գալիլեյը, և՛ Նյուտոնը, և՛ Կեպլերը, և՛ Լայբնիցը, և՛ Բոյլը, և՛ Լոմոնոսովը, և՛ Լիբինը, և՛ ֆոն Մայերը, և Դյուբուա-Ռեյմոնը, և՛ Ֆեհները, և՛ Կառլեյլը: Նրանք սեփական ըմբռնման մասին խոսում էին աներկմիտ պարզությամբ և ակնածանքով: Նրանք փնտրում էին ոչ թե երևութականությունը, այլ նվիրական էությունը: Իսկ որպեսզի թափանցես մինչև էությունը, հարկավոր է նայել խորքը, այնտեղ, որտեղ թաքնված է տիեզերքի կենդանի գաղտնիքը, որն Աստված տվել է մեզ ստեղծագործական հետազոտության համար: Իսկական հետազոտողը դիպչում է այդ գաղտնիքին երկյուղածությամբ և, դիպչելով, շատ շուտ համոզվում է, որ տիեզերքի մտավոր ընկալումն աննկատելիորեն բերում է մարդուն դեպի Աստվածության հայեցում:
Ահա թե ինչու ակադեմիան, որը հետ է վարժվել հիանալուց և ակնածելուց, կորցրել է պատասխանատվության և սիրո զգացումը, անխուսափելիորեն այլասերվում է և դադարում է ակադեմիա լինելուց: Նա զրկվում է կենդանությունից, դադարում է ստեղծագործելուց ու սկսում է ծառայել քայքայման և կործանման դիվային ուժին, նրա «գիտնականները» թափառում են երևույթների մակերեսի վրա, կրկնում են սեփական կամ օտարների մեռած սխեմաները, մտածում են կուրորեն, մեքենայական են դարձնում իրենց աշխատանքն ու կորցնում իսկական, կենդանի առարկան:
Այդպիսին է ակադեմիան, այդպիսին է համալսարանի և յուրաքանչյուր բարձրագույն դպրոցի իսկական էությունը, դա փորձարկող և տարակուսող հետազոտության լաբորատորիան է, որը կատարվում է կրոնական հայեցման ոգով: Ակադեմիան առաջանում է ազատությունից, ստեղծագործում է ազատորեն, դաստիարակում է լինել ազատ և միաժամանակ ձգտում է ազատորեն ըմբռնել այն բարձր պարտավորությունները և այն բարձրագույն անհրաժեշտությունները, որոնց մարդը պետք է կամավոր ենթարկվի հանուն առարկայական իմացության: Նա քննում է ոչ թե նրա համար, որ ամեն ինչ տարրալուծի և քայքայի, այլ որ տեսնի ճշմարիտը, ճիշտ նկարագրի այն և ստեղծագործաբար կերտի կենսունակը: Նա, իհարկե, մտքի դպրոց է, սակայն այդ միտքը հագեցած է սիրով ու կամքով. նա քննում է, զննում և խնդությամբ ընկալում Աստծո ստեղծածը: ՈՒստի ակադեմիան պահանջում է մարդուց բարոյական լարում և կրոնական ոգեղենություն, այլապես նա չի դիպչի ամենագլխավորին և նվիրականին` խորհրդավոր աշխարհների գաղտնիքին:
Եվ առաջինը, ինչից յուրաքանչյուր ակադեմիա պետք է սկսի, դրսից պարտադրված և այդ պատճառով մեռած բոլոր մտային սխեմաների և կարծրատիպերի հաղթահարումն է: Դրանք բոլորն ազդում են մարդու մտքի, խղճի, ոգու և կամքի վրա դիաթույնի պես:

Հրապարակման պատրաստեց
Պավել ԱՆԱՆՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 10312

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ