Խորհրդարանական կառավարման մոդելով երկրները անկայուն քաղաքական կյանք ունեն՝ անկախ բարեկեցության մակարդակից: Քանի՞ արտահերթ ընտրություն է եղել 21-րդ դարում խորհրդարանական կառավարման մոդելով Իտալիայում, Մեծ Բրիտանիայում, Իսրայելում, քանի՞սը նախագահական կառավարման մոդելով Ֆրանսիայում:
Իտալիա՝ 2001, 2006, 2008, 2013, 2018՝ 5, Մեծ Բրիտանիա՝ 2001, 2005, 2010, 2015, 2017, 2019՝ 6: Իսրայել՝ 2003, 2006, 2009, 2013, 2015, 2019-ին՝ 4՝ 9: Ֆրանսիա՝ 2002, 2007, 2012, 2017՝ 4: Ընտրությունների հաճախականությունը վկայում է քաղաքական կայունության վիճակը: Մենք գործ ունենք աշխարհի ամենազարգացած երկրների հետ, որ կարող են իրենց թույլ տալ հանրաքվեներ ու քաղաքական ցնցումներ՝ ինչպես 2016-ի բրեկզիտն էր Մեծ Բրիտանիայի համար՝ առանց պետություն քանդելու: Երկրներ, որոնց դեպքում ընտրության արդյունքներ ճանաչելու-չճանաչելու հարցը ապրիորի է, կեղծիքները՝ անոմալ: Որոնց ընտրական համակարգերը փորձարկված ու արդարության կասկածներ չհարուցող են, այնքան բարձր է կենսամակարդակը, որ ընտրակաշառքը՝ լինելով քրեորեն պատժելի, գործնականում անիմաստ է: 2015-ին Սահմանադրություն փոխելիս հաշվի առե՞լ ենք այս հանգամանքները: ՝Փաստացի՝ ոչ: Խորհրդարանական մոդելը Հայաստանում միայն ճգնաժամեր է հարուցում, որոնց ելքը արտահերթ ընտրություններն են: Հերթական արտահերթը: Եվ դա՝ կորոնովիրուսի պանդեմիայի հարուցած տնտեսական ճգնաժամի պարագայում:
Ալիևն ու Էրդողանը ապրում են իրենց անձնական ու անանձնական հրճվանքի մեկամսյակը, որի գագաթնակետը երեկվա շքերթն էր, որին մասնակցելու համար Էրդողանը գործերը թողած՝ Բաքու էր թռել: Ալիևից շատ իրավունքներ ունի: Շնորհակալություն, որ այնտեղ չէր Վլադիմիր Պուտինը:
Մինչ միջազգային լրատվամիջոցները գրում են, որ Բաքուն կորցրել է ինքնիշխանությունը՝ կեսը զիջելով Անկարային, կեսը՝ Մոսկվային, նույնիսկ պետական հեղաշրջման կամ Ալիևի այլ տարբերակներով հեռացման կանխատեսումներ են անում, Իլհամ Հեյդարովիչն ու Ռեջեփ Թայիփովիչը իրենց հավերժական են զգում՝ բոլոր ճակատներում դարակազմիկ հաղթանակներից հետո: Նաև մեր հաշվին: Թվում էր՝ հրադադարից հետո մղձավանջը կավարտվի, իրականում հրադադարի պայմաններն են մղձավանջ: Եթե տարածքների կորուստը հնարավոր է ժամանակի մեջ վերականգնել, մարդկային կորուստները անդառնալի են: Բաքուն, Անկարան ու Մոսկվան, որ համահեղինակներն են հրադադարի հայտարարության, հնարավորն արել են, որ Արցախի ու Հայաստանի խնդիրները լինեն շարունակական: Գերիների փոխանակումը, դիերի տունդարձը, վիրավորների ապաքինումը տեսանելի ու անհապաղ լուծում պահանջող խնդիրներն են, բայց կա չորրորդ կենսականը՝ սահմանների հարցը, որ ի հայտ է բերում փաստը՝ Հայաստանը չունի իշխանություն, որը ի վիճակի է զբաղվել այդ հարցով:
Մեր սահմանները թելադրում են ադրբեջանցիները՝ փորձելով պոկել՝ որտեղ ինչ կարող են: Նիկոլ Փաշինյանը, կարծես, հարցից տեղյակ չէ, Սուրեն Պապիկյանը՝ նույնպես, նախագահ Արմեն Սարգսյանը դիմում է Պուտինին: Մենք վերադարձել ենք այն ժամանակներին, երբ չունեինք բանակ՝ պատերազմն Արցախում ու Հայաստանի սահմանների պաշտպանությունը ֆիդայական ջոկատների հույսին էր: Հիմիկվա ֆիդայիները գյուղապետերն են՝ իրենց ջոկատներով: Կա՞ ուժեղ գյուղապետ՝ գյուղը կպահի արոտավայրերը, տարածքներ չի զիջի, չկա՞՝ կնահանջի՝ ինչքան պահանջեն ադրբեջանցիները: Մինչդեռ երկրների սահմանների դելիմիտացիան տարիներով քննարկվող խնդիր է, որտեղ ոչ թե խորհրդավոր GPS-ներն են թելադրողը, այլ պատմական փաստաթղթերը, քարտեզներն ու բանակցությունները: Բայց մենք չունենք բանակցող…
Ավելին՝ բացի նախագահից, մենք չունենք լեգիտիմ իշխանություն: Նոյեմբերի 10-ին մի ստորագրությամբ Նիկոլ Փաշինյանը ջնջեց լեգիտիմության պատմությունը, քաղաքական դաշտից դուրս դնելով ԱԺ գերմեծամասնությանը՝ 88 պատգամավոր: Իրավիճակի առանձնահատկությունն է, որ նույնիսկ եթե հիմա ձևավորվի ժամանակավոր կառավարություն՝ անգամ ազգային համաձայնության, նույնպես չի կարող լեգիտիմ լինել՝ խորհրդարանական մոդելով իշխանությունը ձևավորում են ընտրությունները:
Մենք հայտնվել ենք ժամանակից դուրս՝ ժամանակի մեջ, երբ որևէ քաղաքական ուժ, որևէ պաշտոնյա, բացի նախագահից, չի կարող համարվել լեգիտիմ, հետևաբար՝ նրա հետ բանակցելը իմաստ չունի:
Հարկավ, դեկտեմբերի 8-ին, ժամը 12-ին Նիկոլ Փաշինյանը չարտաբերեց իրենից ակնկալվող հրաժարականի երկար կամ կարճ տեքստը: Բարեբախտաբար՝ դեկտեմբերի 8-ին ու մինչև օրս քաղաքացիական անհնազանդության ակցիաները չվերաճեցին ցուցարարներ-ոստիկանություն լուրջ բախումների: Բայց այդ հեռանկարը ոչինչ չի երաշխավորում: Իշխանությունը թույլ է, փողոց դուրս եկած ընդդիմադիրները ուժեղ չեն՝ իրավիճակ փոխելու համար: Կշեռքի նժարը այս կամ այն կողմը թեքելու համար փողոց դուրս չի գալիս ժողովուրդը: Ոչ այն պատճառով, որ վախենում է կորոնավիրուսից, ծեծ ուտելուց կամ նորից սխալվելուց: Իմաստ չի տեսնում, փողոցով իշխանության եկած իշխանությանը փողոցով հեռացնելը պետությունը կազմաքանդելու ու ապագա որևէ իշխանության լեգիտիմությունը փողոցով հերքելու այս ճանապարհը ամենամեծ սպառնալիքն է Հայաստանի ինքնիշխանությանը ու գոյությանը ընդհանրապես: Օրեցօր ակնհայտ է դառնում, որ թեև ՀՀ 4 նախագահները, 2 կաթողիկոսները, 17+5 քաղաքական ուժերը, համայնքապետեր ու քաղաքապետեր պահանջում են Նիկոլ Փաշինյանի հրաժարականը, հարվածը առաջացնում է հակահարված՝ ֆիզիկայի օրենքով: Նիկոլ Փաշինյանի հետագա պաշտոնավարմանը դեմ լինելով՝ հասարակությունը կիսվել է երկու մասի. մի մասը ասում է՝ այստեղ ու հիմա, մի մասը՝ այստեղ ու հետո: Ինչու՞: Ամբողջ խնդիրը հանգում է արտահերթ ընտրությունների կազմակերպմանը: Ընտրությունների կազմակերպման պատասխանատուն իշխանությունն է: Ո՞ր իշխանությունը: Հասարակության մի ստվար հատված հակված է ընտրությունների կազմակերպումը վստահել գործող, ոչ թե որևէ ժամանակավոր իշխանության: Պատճառներն ակնհայտ են: Հասարակության նույն այդ հատվածը համարում է, որ ժամանակավոր կառավարության պաշտոնավարումը լինելու է ժամանակի կորուստ: Ոչ ոք չի կարող գուշակել, թե ընտրություններով ի՞նչ ուժեր ու ի՞նչ համամասնությամբ կգան իշխանության, եթե գործի «օդից՝ փող» համակարգը, ի՞նչ արտաքին ու ներքին քաղաքականություն կվարեն: Պատերազմում պարտությունից հետո առանձնապես մեծ հնարավորություններ չեն մնացել, բայց հարցերի հարցը մնում է բաց` նոր իշխանությունը Հայաստանի Հանրապետության ինքնիշխանության պահպանման մտադրություն կունենա՞ ու կդիվերսիֆիկացնի՞ երկրի անվտանգության համակարգը, 21-րդ դարի տեխնոլոգիաները կմտնե՞ն ազգային բանակ, կգտնի՞ տնտեսության զարգացման ճիշտ ուղենիշներ, կկարողանա՞ մթնոլորտ փոխել: Սրանք հարցեր են, որոնց ժամանակավոր կառավարությունը չի կարող պատասխանել՝ ժամանակավորության պատճառով, եթե պատասխանի էլ՝ ոչ մի պատասխան ապագայի հիմք չի դառնալու: Եվ Նիկոլ Փաշինյանը ստանում է պաշտոնավարումը շարունակելու անվտանգության բարձիկ, որը վատագույն ելքն է, որ կարող էր լինել Հայաստանի համար՝ նրա վարչապետ ընտրվելը չհաշված:
Մեկ ամսում Նիկոլ Փաշինյանը չկարողացավ կամ չցանկացավ իր ստորագրության շոկը հաղթահարել և վերջապես քայլեր ձեռնարկել՝ պետության գահավիժումը կանխելու համար: Մի քանի նախարարների փոփոխությունը ոչինչ է՝ համեմատած խնդիրների շարքի հետ: Եթե նա կարողանար հաղթահարել սեփական ընկճախտը, նոյեմբերի 10-ից հետո պիտի հայտարարեր, որ պատրաստ է հրաժարական տալ ու կես տարի հետո նշանակեր արտահերթ ընտրություններ, ոչ թե ինչ-որ ճանապարհային քարտեզ հրամցներ, որ ֆիկցիա է: Նույնիսկ հիմա, երբ հազարավոր մարդիկ փողոց են դուրս գալիս հրաժարականի պահանջով, նա տարբերակ ունի՝ արտահերթ ընտրությունների օր հայտարարել, բայց արդեն ոչ թե 6, այլ՝ ամենաուշը 2 ամսից: Ճիշտ ինչպես պատերազմի ժամանակ՝ հրադադարի յուրաքանչյուր հաջորդ տարբերակ նախորդից վատն է լինելու՝ մինչև կապիտուլյացիա: Մեկ ամսում Նիկոլ Փաշինյանը չկարողացավ ոչ միայն ինքը ընկճախտից դուրս գալ, այլև ընկճախտից հանել կառավարությանը ու ԱԺ մեծամասնությանը, որ հալվում է, բայց շատ փոքր արագությամբ իրավիճակ փոխելու համար: Փաստացի՝ պետական կառավարման համակարգը ավտոպիլոտի վրա է, որի ապացույցը 2021-ի պետբյուջեի նախագծի ընդունումն էր երեկ: Այն նախագծի, որ կազմվել էր նախքան պատերազմը և ներկայացվեց ու ընդունվեց՝ առանց իրավիճակին համարժեք ու անհրաժեշտ փոփոխությունների, որի առաջին ապացույցը պետբյուջեում նախատեսված չարաբաստիկ պարգևատրումներն են: Չկա խորհրդարան-կառավարություն համագործակցություն: Ավելին՝ ՔՊ-ի պատգամավորներն անում են քայլեր, որ բացարձակապես դեմ են ոչ միայն կառավարության անդամների հայտարարություններին, այլև ՀՀ պետական շահին:
Օրինակ՝ երբ ԱԳ նախարար Արա Այվազյանը դեկտեմբերի 7-ին Մոսկվայում ՌԴ ԱԳ նախարարի հետ հանդիպումից հետո պատասխանում է հարցերին ու հայտարարում, որ Հայաստանի ու Ադրբեջանի միջև դիվանագիտական հարաբերությունների հաստատման մասին վաղ է խոսել, նախ պետք է վստահության մթնոլորտը վերականգնել, արտառոց է, որ դեկտեմբերի 8-ին Երևանում, Աժ-ում գտնվում է ՔՊ պատգամավոր, որ հայտարարի՝ Ադրբեջանի հետ դիվանագիտական հարաբերությունների հաստատումը կարող է փոխել սպասվող հեռանկարները. «Դիվանագիտությունը պետք է հիմնված լինի տնտեսական, ռազմական և բարոյահոգեբանական բոլոր հնարավոր ռիսկերի գնահատման վրա»: Առաջ ինչի՞ վրա էր հիմնված, կամ այդ բառակույտը ի՞նչ է նշանակում: Գուցե խորհրդարանն արդեն ինքն իրեն ու հասարակությանը նախապատրաստում է հայ-թուրքական արձանագրությունների վավերացմա՞նը: Մոռանալով, որ տարածաշրջանում իրավիճակ է փոխվել ու փոխվել է ի վնաս մեզ, և հիմա նույն այդ «տնտեսական, ռազմական և բարոյահոգեբանական», հավելած քաղաքական ռիսկերի վերագնահատում է պետք: Երբ նույն ԱԳ նախարարը Մոսկվայում հայտարարում էր, որ Թուրքիան պետք է հեռանա Արցախի օկուպացված հողերից՝ հակառակ Լավրովի հայ-թուրք-ադրբեջանական բարեկամության հորդորի: Ընդհանրապես երկիրը պետք է դրվի կառավարման այլ ռեժիմի մեջ՝ կտրականապես հրաժարվելով ավելորդ ծախսերից՝ կառավարության ու պատգամավորների գլամուրային ու կրեատիվ կայֆերի, պարգևավճարների ու զբոսաշրջային գործուղումների ժամանակը սպառվել է, հիմա ամեն լուման պիտի հաշվարկված ծախսվի՝ բանակին ու տնտեսությանը, կրթությանն ու արտադրությանը: Վերջ: Դրախտն ավարտվել է, սկսվել է կյանքի դժոխքը: Ավելի ճիշտ՝ Նիկոլ Փաշինյանի խոստացած դրախտն է ավարտվել, ու հայտնվել ենք նրա ստեղծած դժոխքում, որից դուրս գալու համար նախ պետք է անցնել քավարանով: Ոմանք դրա հույսն էլ չունեն:
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հ.Գ. Կարող է թվալ, որ ապրում ենք անդունդի եզրին: Իրականում վաղուց քայլում ենք անդունդի վրայով, բայց եթե առաջ՝ փակ, հիմա՝ բաց աչքերով: Ոմանք չեն ուզում աչքերը բացել իրականության վրա, գերադասում են կամ ոչինչ չանել, կամ բուռն ու հայրենափրկիչ գործունեության պատրանք ստեղծել՝ խնդիրները բազմապատկելով: Մենք ապրում ենք ժամանակից դուրս ժամանակում, բայց դեռ իրական գետնի վրա, որի սահմանները սեղմվում են: Քանի որ շատ երկար բարեհաճել ենք անտարբեր ապրել, այսօր ստիպված ենք ընդունել ֆորսմաժորային լուծումներ: Ընդհանրական, որ վերաբերելու են յուրաքանչյուրիս: Ճգնաժամի հանգուցալուծումը մակերեսին է՝ սեփական քաղաքացիներին փողոցներից տուն տանելու համար Նիկոլ Փաշինյանը կարող է հրաժարական տալ, 2 անգամ, իսկ խորհրդարանը՝ չընդունել նրա հրաժարականը, եթե իհարկե ՔՊ դեֆակտո նախագահը վստահում է իր պատգամավորներին՝ ստեղծելով ինքնալուծարման հիմք: Գուցե հենց այդ տարբերակն էլ կգործի ԻՔՍ պահին, որի ժամանակը ոչ ոք չգիտի: Իսկ մինչ այդ շարունակվելու է ԱՂՄՈՒԿԸ, առանց ԽՈՍՔԻ: Ողջ լերուք: