«Մի օր, 1971 թվականին, գիշերվա ժամը չորսին, Մինասը թակեց Մ. Սարյանի թանգարանի պատուհանը. «Սիրտս,- ասաց,- անհանգիստ է, արի մի րոպեով մտնենք Վարպետի մոտ. գուցե նրան այլևս չտեսնեմ...»։
Լռության մեջ մենք, ոտնաթաթերի վրա քայլելով, ծածուկ մոտեցանք նրա անկողնուն։ Նույն վարկյանին նա բացեց աչքերը և քմծիծաղով նայելով Մինասին` ասաց. «Ես, ինչ է, այդքան երկա՞ր եմ քնել»։ Իսկ հետո մատը պարզեց ինձ ու ասաց. «Թանգարանի զինվոր»։ Սարյանի խոսքերն էլ դարձան այս գրքի խորագիրը»։
Շահեն ԽԱՉԱՏՐՅԱՆ
«Նկարահավաքի պատմութուններ»
ՇՐՋԱՊՏՈՒՅՏՆԵՐ «ՍԻՐՈ ԵՎ ՀԱՄԵՐԱՇԽՈՒԹՅԱՆ» ՋՐԱՓՈՍԵՐՈՒՄ
Ստորև կներկայացնեմ տիար Շահենի փառապանծ, երբեմն, իհարկե, արկածախնդրական, սակայն վերջնարդյունքում նվիրական նկարահավաքչության դրվագները։ Այժմ հիշեցում Երևանի քաղաքապետ Հայկ Մարությանին, ՀՀ ԱԺ մշակույթի հանձնաժողովի նախագահ Մխիթար Հայրապետյանին և ՀՀ ԿԳՄՍ մշակույթի գծով փոխնախարար տիկին Նարինե Խաչատուրյանին. ՀԽՍՀ-ի 70 տարիների ընթացքում հայ ազգային գիտությունը, արվեստը, գրականությունն ու կերպարվեստը (նաև թատրոնն ու կինոն, երաժշտարվեստը և այլն) համաշխարհային եզերքներ էին նվաճում, զի խորհրդային առաջնորդները քաջ գիտակցում էին, որ հայկական քաղաքակրթությունը մուրճ ու մանգաղի ստվերների տակ ապահով գոյատևում էր, բայց անհրաժեշտ էր զարկ տալ հայ ազգային մշակույթի զարգացմանը, քանզի հինավուրց լուսնի տակ ոչինչ հավերժ չէ, մնայուն է մշակույթն իր բազմանիստ գունեղությամբ։ Բարի, ընդունում եմ, որ ԼՏՊ-ական և «ռոբասերժական» իշխանակալությունների օրոք երկրի մշակույթը դեգերումների մեջ էր, «բռնադատումների» էին ենթարկված ստեղծագործական միությունները։ ՀՀ ԳԱԱ-ն ֆինանսապես թեպետ ընկեցիկ վիճակում էր, այսուհանդերձ գործում էր, ապրում էր ստեղծագործական կյանքով։ Ստեղծագործական միությունները փառատոներ և ցուցահանդեսներ էին կազմակերպում, գրական կյանքը շնչում-արտաշնչում էր, թատրոնների դռները բաց էին հանդիսատեսի առաջ և այլն։
Անկասկած խայտառակ վիճակ էր արձանների տեղադրման հարցում, սկսվել էր թոքմաջյանական մղձավանջը։ 20-րդ դարի 70-ականներին ասպարեզ իջած Լևոն Թոքմաջյանը, որի գոնե մի քանի տաղանդավոր գործեր հիանալի լիացնում էին խորհրդահայ կերպարվեստային իրականությունը (օրինակ` Լև Տոլստոյի կիսանդրին համանուն դպրոցի առաջ), անվերապահորեն իշխանական պատվերներին ի տուրք, արձանագործական հակամշակույթը դարձրեց ժամանակի ոգին։ Հիշենք թեկուզ Գևորգ Չավուշի (ժողովրդական բանահյուսության բնութագրմամբ` «Քինգ Քոնգ»), Սողոմոն Թեհլերյանի («Պլանքյաշը») և մյուս արձանների ահասարսուռ հակագեղագիտությունը (Կարաբալան և Վահրամ Փափազյանը Մոնթե Մելքոնյանը և Քըրք Քրքորյանը...)։
Հիշեցի՞ք, հուսամ, որ այո։ Այժմ հուշում եմ, որ մինչև 2018-ը հանրապետությունում նաև տեղադրվել են բարձրարվեստ քանդակներ և արձաններ (Դավիթ Երևանցու «Սիրո լռությունը» Սիրահարների այգում, Գարեգին Դավթյանի «Նանսենը» Աբովյան փողոցում, Տիգրան Արզումանյանի «Չիլոն»` «Առագաստ» սրճարանի այգում, Էմին Պետրոսյանի «Օֆելյա Համբարձումյանի» հուշակոթողը` Կոմիտասի պանթեոնում, Գետիկ Բաղդասարյանի «Ներսես Աշտարակեցին» Աշտարակում և այլն, և այլն)։
Նաև հուշում-հիշեցնում եմ, որ Թոքմաջյանը, այո՛, ընդգծված բիրտ հակագեղարվեստականությամբ, այսուհանդերձ քանդակել է հայոց պատմության և մշակույթի երևելիներին։ Այստեղ շրջանը գոցվում է։
ՀՌՉԱԿԱԳԻՐ
«Սիրո և համերաշխության» հեղափոխության տիարք և տիկնայք շահառուներ, Դուք որոշել եք Հայկական աշխարհի մայրաքաղաք Երևանում տեղադրել 20-րդ դարի թիվ 1 (ծագմամբ ոչ թուրք) հակահայ, Մեծ եղեռնի երդվյալ քարոզիչ Մահաթմա Գանդիի հուշարձանը։ Տեղադրեք, ողջունում եմ ի խորոց սրտի, սակայն սիրահոժար իրազեկում եմ, որ սույն հուշարձանը, տեղադրումից 1 վայրկյան անց, կդառնա «Սիրո և համերաշխության» հեղափոխության գաղափարական դամբարանը։ Ի դեպ, վերոնշյալ հուշարձանի բացմանը հուշում եմ, հրավիրեք, նախ, Մեհրիբան խանումին, «Լիդիանի» ծագումով թուրք բաժնետերերին և Աբդուլ Համիդի ծոռանը։ Ողջ լերուք։
ՅԱՆԻԿՅԱՆԻ ՆԱՄԱԿԸ ՍԱՐՅԱՆԻՆ
Մի գարնանային ծաղկուն օր (Սարյանի սիրած տարվա եղանակը) Գուրգեն Յանիկյան անունով անծանոթը նամակ է գրում Սարյանին և առաջարկում գնել «Արևելյան սենյակի ինտերիեր» գործը, թվագրված 1917-ով։ Յանիկյանն իր արարքը պատճառաբանում է կնոջ հիվանդությամբ և նրա բուժման համար կատարվելիք անհրաժեշտ ծախսերով։ (Ի դեպ, Սարյանի վերոնշյալ նկարը Յանիկյանի տիկնոջ օժիտի մաս էր)։ Նա ավելացնում է իր նամակում, որ որպես հայրենասեր մեկը չի կամենում Սարյանի կտավը վաճառել օտարներին։ Տիար Շահենը դիմում է Սփյուռքի հետ մշակութային կապերի կոմիտեի նախագահ Վարդգես Համազասպյանին և Վեհափառ հայրապետ Վազգեն Առաջինին։ Խնդրանքը նույնն էր. սփյուռքում գտնել հայ մեծահարուստ մեկին, որը չի վարանի և Սարյանի թանգարանի համար ձեռք կբերի նշյալ ինքնատիպ ստեղծագործությունը։ Ե՛վ Վեհափառը, և՛ Կոմիտեի նախագահը համաձայնում են։ Ի դեպ, տիար Յանիկյանը Սարյանի գործի համար բավականին մեծ գումար էր պահանջում` 10 հազար դոլար։ Շահեն Խաչատրյանը, նկարահավաքի այս աննկուն ասպետը հուզումնալից սպասման բովում էր։ Բայց շաբաթը բարեբախտորեն շրջանցում է ուրբաթին, նկարը ձեռքին Սարյանի տուն-թանգարան է այցելում Գուրգեն Յանիկյանը, «Արևելյան սենյակի ինտերիերը» նվիրում է տուն-թանգարանին և պատճառաբանում է արարքը. «Ամբողջ կյանքում չեմ հանդուրժել հարուստներին։ Ինչպե՞ս կարող էի թույլ տալ, որ ինձ պատկանող նկարը մեկ ուրիշը նվիրեր հայրենիքիս»։ Այս դեպքից ամիսներ անց աշխարհը ճանաչեց Յանիկյանին։ Կալիֆոռնիայի Սանտա Բարբարա քաղաքում 78-ամյա այրը գնդակահարեց Թուրքիայի հյուպատոսին։ Գուրգեն Յանիկյանը Մեծ եղեռնի ժամանակ կորցրել էր ընտանիքը և 25 ազգակիցներին։
Եվ ահա առաջարկս տիկին Ն. Խաչատուրյանին, տիարք Հ. Մարությանին և Մ. Հայրապետյանին` ցանկացած գնով (զորօրինակ հացադուլի նստելով կամ էլ «Հաղթանակ» կամրջից վար նետվելու սպառնալիքով) չեղարկեք Մ. Գանդիի հուշարձանի տեղադրումը, միաժամանակ հայտարարեք համազգային դրամահավաք և մրցույթ ու Հայկական աշխարհի մայրաքաղաք Երևանում (այնտեղ, ուր շփոթահար մտադրվել եք տեղադրել սույն հուշարձանը) տեղադրեք Գուրգեն Յանկյանի հիշատակը հավերժացնող հուշակոթողը։
Եվ կշահեք, չկասկածեք։
ՁԵՌՔ ՁԵՌՔԻ ՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ՀԵՏ
Այս պատմությունը մի անգամ հիշել եմ, արժե վերհիշել, զի կապը ներկա հրապարակման հետ անմիջական է։ Շահեն Խաչատրյանը մի անգամ (նման դիպվածները անհամար էին նրա կյանքում) հանդիպում է Կիևի ռուսական արվեստի թանգարանի փոխտնօրեն Էմմա Բաբաևային։ Բաբաևան շշնջում է Շահենի ականջին, որ իր վերևի հարկի հարևանուհի, ակադեմիկոսի այրի Զոյա Սկրիպնիկն ունի Այվազովսկու մի աննման կտավ։ Բարձրանում են վեր, դիտում են ծովանկարչության արքայի «Փոթորիկ» գործը` թվագրված 1872-ով։ Բուն հայկական հեռատեսությամբ Շ. Խաչատրյանը տիկին Սկրիպնիկին և նրա դստերը հրավիրում է Հայաստան, ծանոթացնում է Այվազովսկու նախնյաց հայրենիքի տեսարժան վայրերին (հասկանալի է, որ հիշարժան պատմությունները համալրում է կոնյակով և իշխանով), և, ի վերջո, որոշում են նկարի գինը։ Գնահատման պետական հանձնաժողովը 10 հազար ռուբլուց ավելի գումար չի պատրաստվում տալու։ Տիար Շահենը գնահատելով պատմական պահի լրջությունը, զանգահարում է ՀԿԿ կենտկոմի առաջին քարտուղար Կարեն Դեմիրճյանին և ներկայացնում է խնդիրը, ասելով. «Եթե ուզում եք ֆանտաստիկ գեղեցկություն տեսնել, եկեք»։ Տասը րոպե անց Կարեն Դեմիրճյանը հյուրընկալվում է Սարյանի տուն-թանգարանի տնօրեն Շահեն Խաչատրյանին, հիանում է Այվազովսկու հերթական գլուխգործոցով և ժպտալով ասում. «Հինգ հազարը գրանցեք իմ հաշվին»։ «Փոթորիկը» հայտնվում է Հայաստանի պետական պատկերասրահում։ Կարեն Սերոբիչի «իմ հաշվինը» ՀԽՍՀ գանձարանն էր։
ԲԵՌՆԱՏԱՐԸ` ԱՌՀԱՎԱՏՉՅԱ
Ահա մի պատմական ակնարկ, որը կարող է զարմացնել, գուցե անգամ խիստ զայրացնել մշակույթի և կերպարվեստի ճակատագիրը տնօրինող ներկա կառավարիչներին։ Ակնարկի հեղինակը, կռահեցիք անշուշտ, տիար Շահենն է։ «Հետզհետե իմ մեջ հասունացավ Այվազովսկու թեմաներով պատկերների ցուցահանդես կազմակերպելու պահանջը, թեկուզ և որպես երախտագիտության դրսևորում, քանի որ հենց նա էր կանխորոշել իմ ուղին արվեստում։ Նամակներ գրեցի այն թանգարանների տնօրեններին, ուր կային համապատասխան նյութեր, ստացա նրանց համաձայնությունն ու գնացի... անտառային ու փայտամշակման արդյունաբերության նախարար Ալբերտ Ստեփանյանի մոտ։ Նրա սենյակում խորհրդակցություն էր։ Դուռը կիսաբաց էր. տեսնելով ինձ, ինչպես հետո իմացա, ասել էր. «Հիմա ներս կգա մի մարդ, կխնդրի ինչ-որ բան, բայց ո՛չ իր համար»։ Ներս կանչեց. «Ինձ մի մեքենա է պետք, որպեսզի Երևան բերեմ Այվազովսկու հայկական նկարները»։ «Մեկ ժամից դիմեք այսինչ գործարանի տնօրենին»։ Առավոտյան Սարյանի թանգարանի առջև կանգնած էր փակ բեռնատարը, և ես ու վարորդը ճանապարհ ընկանք։ Մախաչկալա, Գրոզնի, Ստավրոպոլ, Ռոստով, Թեոդոսիա. ամեն տեղ վերցնում էինք նկարները ու շարունակում ճանապարհը»։
Արդյոք ՀՀ ԿԳՄՍ-ն գիտե՞, թե ինչ բան է, առհասարակ, նկարահավաքը։ Իսկ, կներեք, դուք տեղյա՞կ եք խորհրդային շրջանում Հայաստանում լայն տարածում գտած «Շրջիկ» ցուցահանդեսից, որը նախադեպ չուներ, և որի կնքահայրն էր նշանավոր գեղանկարիչ Գաբրիել Գյուրջյանը։
Արդյոք կա՞ նման մի բեռնատար ՀՀ ԿԳՄՍ-ի ավտոտնտեսությունում։ Կասկածում եմ։
Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ