«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

Ալմաթիի հռչակագրի և դրա ի հայտ գալու պատճառների կապակցությամբ

Ալմաթիի հռչակագրի և դրա ի հայտ գալու պատճառների կապակցությամբ
19.11.2023 | 09:41

Ինչո՞ւ ժողվարչապետ փաշինյանը հանկարծ հիշեց Ալմաթիի հռչակագրի մասին և սկսեց համոզել, որ հենց դա է պետք առաջ տանել, իբր, ՀՀ շահերից բխող փաստաթուղթ է, այն դեպքում, երբ այդ հռչակագիրը երբեք չի հիշատակվել հայ-ադրբեջանական բանակցային պրոցեսում 1992-ից ի վեր: Պարզ է, որ դա Հայաստանին ձեռնտու քայլ չէր, հակառակ դեպքում փաշինյան նիկոլը չէր գնա դրան: Բայց ինչու՞ հենց Ալմաթին վերակենդանացրեց ժողվարչապետը Հայաստանի կործանման շարունակության համար:

ՈՒրեմն, Ալմաթիի հռչակագիրը ստորագրվեց Ալմաթիում 1991թ. դեկտեմբերի 21-ին խորհրդային հանրապետությունների ղեկավարների կողմից, բացի Վրաստանի և բալթայն երկրների: Ավելի վաղ, դեկտեմբերի 8-ին, Բելառուսում ստորագրվեց Բելովեժյան համաձայնագիրը, որը վերջ տվեց ԽՍՀՄ-ին:

1992-ի փետրվարի 18-ին ՀՀ Գերագույն խորհուրդը վավերացրեց այն, այսինքն, վավերացրեց մի պայմանագիր, որի մասնակիցը չէր: Հնարավո՞ր է պատկերացնել, որ Հայաստանը վավերացնի Պակիստանի, ՈՒրուգվայի և Պարագվայի միջև ստորագրված պայմանագիր: Իհարկե, ոչ: Բայց ինչո՞ւ և ինչի՞ հիման վրա վավերացրեց Ռուսաստանի, ՈՒկրաինայի և Բելառուսի եռակողմ պայմանագիրը: Հենց այդպես էլ գրված է վավերացման մեջ.

«ԳԵՐԱԳՈՒՅՆ ԽՈՐՀՐԴԻ ՈՐՈՇՈՒՄ

1991թ. դեկտեմբերի 8-ին Մինսկում Բելառուսի Հանրապետության, Ռուսաստանի Ֆեդերացիայի և ՈՒկրաինայի կողմից ստորագրված Անկախ Պետությունների Համագործակցության ստեղծման մասին համաձայնագրի վավերացման մասին հետևյալ վերապահումներով»:

Բացատրությունը պարզ է՝ 1991-ի դեկտեմբերի 21-ին Հայաստանն Ալմաթիում միացավ ՌԴ, Բելառուսի և ՈՒկրաինայի համաձայնագրին՝ ստորագրելով Ալմաթիի հռչակագիրը, ինչից հետո արդեն պարտավոր էր վավերացնել այն: Այսինքն, Ալմաթին հնարավորություն տվեց Հայաստանին ձևավորել ԱՊՀ մյուս հանրապետությունների հետ միասին, առանց Ալմաթիի հռչակագրի Հայաստանը պարզապես չէր մտնի այդ կառույց և, հետևաբար, չէր վավերացնի 1991-ի դեկտեմբերի 8-ի եռակողմ համաձայնագիրը:

Հիմա, կարո՞ղ ենք համարել 1991-ի դեկտեմբերի 8-ի եռակողմ համաձայնագրի վավերացումը Հայաստանի կողմից Ալմաթիի հռչակագրի վավերացում: Անշուշտ, քանզի առանց այդ հռչակագրի ոչ մի բան տեղի չէր ունենա:

Այժմ վավերացման վերապահումների մասին: Նրանք թվով տասն են.

«1. Համաձայնագրի նախաբանի չորրորդ պարբերությունում «ինքնորոշման անկապտելի իրավունքի» բառերը փոխարինել «Ժողովուրդների ինքնորոշման անկապտելի իրավունքի» բառերով:

2. Համաձայնագիրը 4 հոդվածից հետո լրացնել հետևյալ բովանդակությամբ նոր հոդվածով.

«Բարձր Պայմանավորվող Կողմերից յուրաքանչյուրը իրեն իրավունք է վերապահում շրջանառության մեջ մտցնել սեփական դրամանիշներ, նախօրոք տեղեկացնելով Անկախ Պետությունների Համագործակցության մյուս պետություններին»:

3. Համաձայնագրի 5 հոդվածի առաջին պարբերությունը շարադրել հետևյալ խմբագրությամբ.

«Բարձր Պայմանավորվող Կողմերը ճանաչում և հարգում են ազգերի ազատ ինքնորոշման իրավունքը, միմյանց տարածքային ամբողջականությունը և սահմանների անձեռնմխելիությունը»:

4. Համաձայնագրի 6 հոդվածը չորրորդ պարբերությունից հետո լրացնել հետևյալ բովանդակությամբ նոր պարբերությամբ.

«Անկախ Պետությունների Համագործակցության անդամ պետությունը սեփական ռազմական ուժ ստեղծելու և նախկին ԽՍՀՄ-ի զինված ուժերից զենք, զինամթերք և ռազմական տեխնիկա ստանալու իրավունք ունի: Զենքի, զինամթերքի և ռազմական տեխնիկայի ծավալը և անվանացանկը որոշվում է ելնելով տվյալ երկրի անվտանգությունը ապահովելու անհրաժեշտությունից»:

5. Համաձայնագրի 7 հոդվածը շարադրել հետևյալ խմբագրությամբ.

«Բարձր Պայմանավորվող Կողմերն ընդունում են, որ իրավահավասար սկզբունքներով իրականացվող համագործակցության ոլորտներն ընդգրկում են.

- խորհրդատվություններ արտաքին քաղաքականության բնագավառում,

- ընդհանուր տնտեսական տարածության զարգացում, մասնակցություն համաեվրոպական և եվրասիական շուկաներում, մաքսային քաղաքականություն,

- համագործակցություն տրանսպորտի, էներգետիկայի և կապի նորմալ գործունեության և զարգացման ապահովման բնագավառում,

- շրջակա միջավայրի պահպանություն, մասնակցություն էկոլոգիական անվտանգության համընդհանուր, միջազգային համակարգի ստեղծմանը,

- միգրացիոն քաղաքականություն,

- բռնագաղթվածների հիմնահարցը,

- պայքար կազմակերպված հանցագործության դեմ:

6. Համաձայնագիրը 7 հոդվածից հետո լրացնել հետևյալ խմբագրությամբ նոր հոդվածով.

«Անկախ Պետությունների Համագործակցության անդամները համաձայնվում են, որ նախկին ԽՍՀ Միության արժեքները և ունեցվածքը, որոնք եղել են ընդհանուր օգտագործման մեջ (ոսկու պաշարը, պետական գանձարանը, դրամահատարանը, արտասահմանում նախկին ԽՍՀՄ-ի դիվանագիտական ներկայացուցչությունների ունեցվածքը, պետական բանկը, ռազմական, առևտրական, ձկնորսական նավատորմը և այլն), ենթակա են նախկին ԽՍՀՄ-ի բոլոր հանրապետությունների միջև համամասնական բաժանման»:

7. Համաձայնագրի 8 հոդվածի առաջին պարբերությունը «Չեռնոբիլյան աղետի մոլորակային բնույթը» բառերից հետո լրացնել «Հայաստանի 1988 թվականի դեկտեմբերի 7-ի երկրաշարժի լայնամաշտաբ հետևանքները» բառերով:

8. Համաձայնագիրը 8 հոդվածից հետո լրացնել հետևյալ խմբագրությամբ նոր հոդվածով.

«Բարձր Պայմանավորվող Կողմերը պարտավորվում են համատեղ գործողություններ կիրառել համագործակցության անդամ պետության նկատմամբ, եթե նա`

ա) խախտում է սույն համաձայնագրի 2, 3 և 7 հոդվածներով նախատեսված պարտավորությունները.

բ) իրականացնում է տնտեսական շրջափակում կամ Համագործակցության անդամ պետության (պետությունների) տնտեսությունը քայքայող այլ գործողություններ:

Այն դեպքում, երբ սույն հոդվածի «ա» և «բ» կետերում նշված համաձայնագրի նորմերի խախտումները Բարձր Պայմանավորվող Կողմերից մեկ սեփական տարածքում իրավիճակը վերահսկելու անկարողության արդյունք է, և այդ փաստը արձանագրվում է նրա հայտարարությամբ, ապա Անկախ Պետությունների Համագործակցության անդամ պետություններն իրենց վրա են վերցնում համաձայնագրի պարտավորությունների կատարման ապահովումը, որի վերաբերյալ կայացվում է անդամ պետությունների համատեղ որոշում»:

9. Համաձայնագրի 9 հոդվածը շարադրել հետևյալ խմբագրությամբ.

«Սույն համաձայնագրի նորմերի մեկնաբանման և կիրառման շուրջ ծագող վեճերը ենթակա են լուծման բանակցությունների ճանապարհով` միջազգային իրավունքի նորմերին համապատասխան»:

10. Համաձայնագրի 13 հոդվածի երկրորդ պարբերությունը «բաց է ԽՍՀ Միության անդամ բոլոր պետությունների առջև» բառերից հետո լրացնել «այդ թվում ԽՍՀՄ-ի նախկին ինքնավար կազմավորումների համար, որոնք ԽՍՀՄ Գերագույն խորհրդի «ԽՍՀՄ-ի գոյության դադարեցման մասին» հռչակագրի ընդունումից առաջ անցկացրել են անկախություն հռչակելու վերաբերյալ համաժողովրդական հանրաքվե, և դրա հիման վրա ինքնավար կազմավորման իշխանության բարձրագույն գործադիր մարմինը դիմել է Անկախ Պետությունների Համագործակցություն` նրա կազմի մեջ ընդունվելու խնդրանքով» բառերով»:

Ինչպես տեսնում ենք, վավերացման վերապահումների մեջ տեղ գտան և ազգերի ինքնորոշումը, և նախկին խորհրդային ավտոնոմիաների հարցը, որոնք մինչև ԽՍՀՄ լուծարումը հռչակել էին իրենց անկախությունը, և ժողովուրդների ինքնորոշումը, և շատ այլ բաներ, որոնցից շատ աֆերիստաբար փախավ ժողվարչապետ փաշինյան նիկոլը, քանզի հանձնարարական ուներ շուտափույթ փակել Արցախի հարցը: Այստեղից պարզ է դառնում նաև, թե ինչու ժողվարչապետը չօգտագործեց Բելովեժյան համաձայնագիրն իր նպատակի համար, այլ Ալմաթիի հռչակագիրը, որի տեքստում այս վերապահումները, բնականաբար, չկան, տեքստը վերջանում է հետևյալ բառերով. «Հռչակագիրը Հայաստանի Հանրապետության համար ուժի մեջ է մտել 1991 թվականի դեկտեմբերի 21-ից», այսինքն, ստորագրման պահից: Սակայն, նորից եմ կրկնում, Բելովեժյան համաձայնագրի վավերացումը Հայաստանի կողմից հնարավոր չէր լինի առանց Ալմաթիի հռչակագրի, քանզի հենց այդ փաստաթղթով Հայաստանը մուտք գործեց ԱՊՀ, այսինքն, ՀՀ Գերագույն խորհուրդը վավերացրել է 1992-ի փետրվարի 18-ին հենց Ալմաթիի հռչակագիրը, կամ՝ նաև Ալմաթիի հռչակագիրը:

Կարծում եմ, կարողացա մեկնաբանել ժողվարչապետի սերն առ Ալմաթի, նրա խուսափելու պատճառը Բելովեժյեում ստորագրված եռակողմ համաձայնագրից: Դե, ինչ ասեմ… մանիպուլյատոր շանորդի է փաշինյան նիկոլը, ինչպես և բոլոր ամերիկյան գրանտակերներն ու գործակալները:

Աստված դրանց օբյեկտիվ կգնահատի:

Ամե՜ ն:

Արտյոմ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2282

Մեկնաբանություններ