«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

Հենց Վրաստանն է «հարավային սանիտարական գոտու» առավել թույլ օղակը

Հենց Վրաստանն է  «հարավային սանիտարական գոտու»  առավել թույլ օղակը
22.02.2013 | 00:53

Ժամանակակից ամերիկյան վերլուծական ընկերակցությունն ունի մոտեցումներ, հայացքներ ու համապատասխան գաղափարախոսություններ, այսինքն` որոշակի ավանդույթներ: Վերջին մեկուկես տասնամյակում ամերիկյան քաղաքական վերլուծաբանությունը ձգտել է, անկախ քաղնախագծման ոլորտում առաջադրված խնդիրներից, մշակել Արևելյան Եվրոպայի ընդարձակ տարածաշրջանի վերաբերյալ ունեցած հիմնական պատկերացումները: Կանգ առնենք ամերիկյան քաղաքագետ Պոլ Գոբլի հայացքների վրա:
Պոլ Գոբլը մեծ ուշադրություն է նվիրում Հարավային Կովկասի և մասնավորապես ղարաբաղյան հարցին, որի շնորհիվ ճանաչում է գտել տարածաշրջանում: Նրա կարծիքով, ինքը մեծ սխալ է գործել պետական սահմանների փոփոխության իր նախկին առաջարկություններում: Սխալն այն էր, որ ինքը չի հասկացել, թե Հայաստանի համար հոգեբանական (և ոչ միայն) ինչ նշանակություն ունի Իրանի հետ ընդհանուր սահմանի առկայությունը: Բացի այդ, ինքը չի հասկացել, որ հայերը չեն կարող համաձայնել ԼՂՀ Մարտակերտի շրջանը Ադրբեջանին հանձնելուն, քանի որ այդ շրջանում հայ ժողովրդի կրոնական ու պատմական սրբավայրեր կան: Հիմա ինքն այլ հեռանկար է տեսնում` կապված այն բանի հետ, որ հայերը նոր կարևոր փաստարկներ ունեն ադրբեջանցիների հետ քաղաքական սակարկության համար. նկատի է առնվում այն տարածքները, որոնք հայերը ձեռք են բերել պատերազմական գործողությունների արդյունքում: Միաժամանակ Պ. Գոբլը պնդում է, որ Ռուսաստանն ու Իրանն ամենևին շահագրգռված չեն նման ծրագրի իրականացմամբ:
Փորձագետը նշում է, որ ինքը տեղեկություն ունի, որ ներկայումս Ադրբեջանի ու Հայաստանի միջև շատ հետաքրքրական բանակցություններ են ընթանում հենց այդ ուղղությամբ: Նա համոզված է, որ ղարաբաղյան հակամարտությունը հնարավոր կլինի կարգավորել միայն տարածքների փոխանակման և պետական սահմանների փոփոխման սկզբունքով: Նրա կարծիքով, ԱՄՆ-ը պետք է ճիշտ գնահատի այդ պարագայում Ռուսաստանի և Իրանի դիրքորոշումները, հասկանալու համար, թե այդ սկզբունքի կիրառումը ռազմավարական առումով որքան է ձեռնտու: Նկատի ունենալով, որ ԱՊՀ պետությունների միջև սահմաններն ստեղծվել են բոլշևիկյան վարչակարգի աշխարհաքաղաքական շահերին համապատասխան, ԱՊՀ տարածքում ԱՄՆ-ի ծրագրերի համար խիստ շահավետ է պետսահմանների փոփոխման սկզբունքի կիրառումը, քան դրանց անվերապահ պահպանման սկզբունքի պաշտպանությունը: ԱՄՆ-ը պետք է հասկանա, որ երկարատև քաղաքական լարվածության ու բախումների դեպքում սահմանների փոփոխությունը շատ ավելի էժան միջոցառում է, քան դրանց պահպանումը:
Պ. Գոբլը լիովին հաստատում է այլ փորձագետների այն պնդումները, որ ղարաբաղյան հակամարտությունում ամերիկացիները տեսնում են երկու ճանապարհ` քաղաքական և ռազմավարական, որոնք համապատասխանաբար կապված են ԼՂՀ-ի քաղաքական կարգավիճակի ճանաչման և հաղորդուղիների բացման հետ: Քաղաքագետի խոստովանությամբ, ամերիկացիները հասկացել են, որ մտնելով հակամարտության քաղաքական կարգավորման ապարդյուն գործընթացի մեջ, իրենք կորցնում են թանկ ժամանակը և, փաստորեն, ջուր են լցնում տեղի կոռումպացված վերնախավերի և Ռուսաստանի ջրաղացին: Ամերիկացիները որոշում են ընդունել զբաղվել միայն ռազմավարական հարցերով, ինչը նրանց համար առաջին հերթին հաղորդուղիների ապաշրջափակում է նշանակում: ԱՄՆ-ը պատրաստ է այդ նպատակի համար շատ խոշոր ֆինանսական ներարկումներ կատարելու տարածաշրջանում: ՈՒստի, չնայած Ռուսաստանի հետ Հայաստանի ռազմաքաղաքական սերտ համագործակցությանը, ԱՄՆ-ը զգալի օգնություն է ցուցաբերել Հայաստանին, և ԱՄՆ-ի առավել լուրջ վերլուծաբանները երբեք կասկածի տակ չեն առել այդ օգնության նպատակահարմարությունը: Միաժամանակ, դեմոկրատական կուսակցության քաղաքականության հունով ընթացող ամերիկյան վերլուծաբանները համամիտ չեն, թե օգնության տրամադրումը Հայաստանին որևէ քաղաքական արդյունք կտա այն պարագայում, երբ հենց Հայաստանն է «շրջափակում» Թուրքիայի և Ադրբեջանի հետ իր հարաբերությունների կարգավորման շատ նախաձեռնություններ: Նրանք նաև հաճախ քննադատում են ԱՄՆ-ի հայկական հասարակական կազմակերպությունների ու հայկական լոբբիի գործունեությունը: Իհարկե, դրանում զգացվում է ԱՄՆ-ում թուրք-հրեական լոբբիի գործունեության ազդեցությունը:
Հետաքրքրություն է ներկայացնում Պ. Գոբլի կարծիքը, որն աչքի է ընկնում դատողությունների ու դիրքորոշումների ինքնատիպությամբ, հատկապես Հարավային Կովկասի առնչությամբ: Նրա կանխատեսումներն առանձնանում են մեծ անսպասելիությամբ, միշտ առաջ են բերում կտրական առարկություններ, բայց և շատ արժեքավոր նյութ են ամերիկյան քաղաքական քարոզչության կարևոր ուղղությունը վերլուծելու համար:
Պ. Գոբլի կարծիքով, Վրաստանը կանգնած է առաջիկայում քաղաքական անկախության կորստյան վտանգի առջև, որին կհետևի Ռուսաստանի հետ պայմանագրերի կնքումը, ինչը կնշանակի երկրի վերադարձ Ռուսաստանի քաղաքական վերահսկողության ոլորտ: Ընդ որում, հայտարարվում է ոչ թե ինչ-որ քաղաքական վերահսկողության, այլ հենց անկախության կորստյան մասին: Պ. Գոբլը դա բացատրում է ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականության ձախողման հետևանքով Վրաստանի տնտեսական ուղու և արտքաղաքական կողմնորոշման անհեռանկարայնությամբ: Հնարավոր է, որ սա քաղաքական հնարք լինի` կապված ԱՄՆ-ի ներկա դեմոկրատական կառավարությանը խիստ քննադատելու արմատական հանրապետական Պ. Գոբլի ձգտման հետ: Սակայն նա շատ խոշոր քաղաքագետ է և թանկ է գնահատում իր հեղինակությունը, ինչը բացառում է անհիմն արտահայտությունները: Նա կարող է խոստովանել իր սխալները, բայց այդ սխալները միայն մանրուքներին կարող են առնչվել: Պ. Գոբլը իր հայտարարություններն անում է նյութի խորաքնին հետազոտությունից հետո և դրա համար օգտագործում է ամենաարդիական տեխնոլոգիաները: Հարավային Կովկասում իրադարձությունների զարգացման` Պ. Գոբլի առաջարկած սխեմայի համաձայն, Ռուսաստանը Վրաստանում կկազմակերպի մի շարք քաղաքական ելույթներ, ինչը կհանգեցնի վարչակազմի հեռացմանը կամ փոփոխմանը, դրան կհետևեն ԱՄՆ-ի անհեթեթ գործողությունները, որոնք հայտարարություններից այն կողմ չեն անցնի: Վրաստանը Ռուսաստանի հետ կկնքի պայմանագիր, ինչը կենթադրի անկախության կորուստ և արտաքին քաղաքականության լիակատար շրջադարձ: Դա կդառնա այդ տարածաշրջանում ԱՄՆ-ի քաղաքականության լիակատար ձախողման սկիզբը, որը կլինի դեմոկրատների կառավարության արտաքին քաղաքականության տրամաբանական հետևանքը: Պ. Գոբլի պնդմամբ, Վրաստանն ավելի մեծ կախման մեջ կընկնի Ռուսաստանից, քան Հայաստանը կամ Տաջիկստանը: Նա կարծում է, որ հենց Վրաստանն է «հարավային սանիտարական գոտու» առավել թույլ օղակը, որը Արևմուտքն ու Հարավը պաշտպանում է Ռուսաստանից, և Ռուսաստանի կողմից ԱՊՀ-ում կորսված դիրքերի վերադարձը կսկսվի Վրաստանից:
Պ. Գոբլի կարծիքով, Հարավային Կովկասի, առանց բացառության, բոլոր առաջատար հաղորդակցական նախագծերը կարելի է աշխարհաքաղաքական իմաստով սպառված համարել ամերիկյան քաղաքականության լիակատար ձախողման և տարածաշրջանը Ռուսաստանի վերահսկողության տակ վերադառնալու պատճառով: Նրա ասելով, պարզապես հիմարություն է քննության առնել այդ նախագծերի տնտեսական կողմը, եթե կարևորագույն գործոնները անվտանգության պայմաններն ու աշխարհաքաղաքական նպատակահարմարությունն են:
Լինելով քաղաքագետ և աշխարհաքաղաքական գործիչ, Պոլ Գոբլը շատ հետաքրքիր փաստարկներ է բերում ՆԱՏՕ-ին այդ պետությունների անդամակցության խնդրի առնչությամբ: Նա համարում է, որ նախ և առաջ Մ. Սաակաշվիլու, Ի. Ալիևի և Վրաստանի ու Ադրբեջանի քաղգործիչների շատ հայտարարություններ ու արտահայտություններ պետք է ընկալվեն իբրև ներքին ու արտաքին քաղաքական պայքարի հնարքներ: ՆԱՏՕ-ին անդամակցության հեռանկարը գայթակղիչ է տնտեսական կարիքի մեջ գտնվող և զգալի չափով քաղաքականապես ապակողմնորոշված բնակչության լայն խավերի համար: Մ. Սաակաշվիլին ակտիվորեն օգտագործում է ՆԱՏՕ-ին Վրաստանի անդամակցության հույսերը` իր ներքաղաքական խնդիրների լուծման համար: Ինչ վերաբերում է Ի. Ալիևին, ապա նա բառացիորեն ձգտում է շանտաժել և՛ Ռուսաստանին, և՛ Իրանին, և՛ Հայաստանին և՛, անգամ, Արևմուտքին: Եթե ամերիկացի քաղաքագետը ճիշտ է, ապա վաղ թե ուշ դա կավարտվի ԱՄՆ-ի ու ՆԱՏՕ-ի համար լուրջ տհաճություններով, քանի որ այդ ռազմաշունչ փսիխոզի սաստկացումը կհանգեցնի զինված հակամարտության հնարավոր վերսկսման, ինչը Ռուսաստանի կողմից կօգտագործվի քարոզչական և ուղղակի ռազմաքաղաքական նպատակներով: Հարավային Կովկասում սպառազինությունների մրցավազքը չի կարող նպաստել ո՛չ դիմակայության մեղմացմանը, ո՛չ խաղաղ գոյակցության ամրապնդմանը:
Հարկ է նշել, որ Պ. Գոբլը պատկանում է հանրապետական ուղղության ամերիկյան ավանդականության այն գաղափարախոսների թվին, որոնք աջ քաղաքական դիրքորոշում ունեն և արտաքին քաղաքականության մեջ ամերիկյան ազգային շահերի գերակայություններն են քարոզում, որոնք ենթադրում են տնտեսական շահերի գերակայություն և պաշտպանում արտաքին քաղաքականության մեջ մարդու իրավունքների ու ազատությունների առաջնայնության սկզբունքները: Պ. Գոբլը միջպետական և ազգային-քաղաքական հակամարտությունների կարգավորման գործում պաշտպանում է արևմտյան աշխարհի համար ոչ ավանդական մոտեցումներ, ինչը ենթադրում է հրաժարում պետական սահմանների անձեռնմխելիության սկզբունքից: Նրա կարծիքով, ԱՄՆ-ի համար շատ ավելի նախընտրելի է պետական սահմանների փոփոխման արբիտրաժային մեթոդների մշակումն ու կիրառումը, հաշվի առնելով ազգային և տնտեսական գործոնները, քանի որ, ինչպես նա է ասում, ամեն գնով պետական սահմանների պահպանման «մեռյալ» սկզբունքին հետևելու ՆԱՏՕ-ի քաղաքականությունն ու այդ նպատակով ուժային եղանակների կիրառումը միանգամայն փակուղային քաղաքականություն են և անշեղորեն տանում են դեպի տարածաշրջանային և ավելի լայնածավալ հակամարտությունների բորբոքում: Բայց ոչ միայն Պ. Գոբլը, այլև մի ամբողջ շարք ամերիկյան քաղաքագետներ, կուսակցական տարբեր ուղղության քաղգործիչներ համամիտ են, որ դեպի Արևելք ՆԱՏՕ-ի ընդլայնումը, հատկապես կովկասյան ուղղությամբ, կհանգեցնի այն բանին, որ դաշնախմբի պետությունները ստիպված լինեն անընդհատ մասնակցելու տարածաշրջանային հակամարտություններին: Նրանց կարծիքով, այդ լուծումը սկզբունքորեն անհնար կլինի, և պետք է մշակել ԱՄՆ-ի համար կարևոր այդ տարածաշրջաններում կայունության և անվտանգության ապահովման միանգամայն այլ եղանակներ:
Դրա հետ մեկտեղ, Պ. Գոբլն ընդունում է Հարավային Կովկասի, ՈՒկրաինայի ու Կենտրոնական Ասիայի աշխարհառազմավարական բացառիկությունն ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականության համար, և ամերիկացիներն արդեն այժմ նպատակամետ գործունեություն են իրականացնում այդ տարածաշրջանների երկրների հետ «հեռակա ռազմաքաղաքական գործընկերության» ուղղությամբ: Նրա գնահատականների համաձայն, ԱՄՆ-ն այդ պետությունների, նախ և առաջ ՈՒկրաինայի, Վրաստանի ու Ադրբեջանի հետ իրականացնում է ռազմական համագործակցության այլընտրանքային նախագծեր: Պ. Գոբլը կարծում է, որ այնքան էլ կարևոր չէ, թե ինչ ծավալի ռազմատեխնիկական և կազմակերպական օգնություն է ցուցաբերվում այդ երկրներին և ինչ կարգով: Գլխավորն այն է, որ ԱՄՆ-ը ձեռնամուխ է եղել այդ երեք երկրների հետ ռազմական համագործակցության նախագծի, հնարավոր է նաև մի ամբողջ շարք նախագծերի իրականացմանը: Ներկայումս կան ՆԱՏՕ-ի կառույցներից ու ծրագրերից դուրս Վրաստանում և Ադրբեջանում ԱՄՆ-ի ռազմական ներկայության հետևողական մեծացման կարևոր նախագծեր: Այդ խնդիրներն այնքան էլ ծավալուն չեն, բայց կրում են խստիվ նպատակամիտված գործառական բնույթ, ինչը կարող է շատ արդյունավետ դառնալ էներգամատակարարման անվտանգությունն ապահովելու համար:
Խորհրդային համակարգի փլուզումից անմիջապես հետո ամերիկացի փորձառու «սովետագետները» պետական կառույցների արտքաղաքական նախագծման համակարգի բացահայտ առաջատարներ չդարձան, թեև նրանցից ոմանք շարունակում էին կարևոր դիրքեր գրավել վերլուծական աշխատանքներում և հանձնարարականների ու առաջարկությունների մշակման գործում: Ամերիկացի քաղաքագետների ու վերլուծաբանների նոր ալիքը նկատի ուներ, որ նախորդ շրջանի սովետագետներն այնքան էլ հավաստի չէին կանխատեսել խորհրդային համակարգի փլուզումն ու Եվրասիայի հետագա իրադարձությունները: Դրա հետ մեկտեղ, «հին դպրոցի» սովետագետներն ունեն մեծ փորձ և հիանալի ծանոթ են եվրասիական իրողության առանձնահատկություններին ու փաստական նյութին: Սովետագետների շատ գնահատականներ ժամանակի ընթացքում համոզիչ կերպով հաստատվել են, այդ թվում` Պոլ Գոբլի հայացքներն ու գնահատականները:
Նախկին խորհրդային տարածությունում խիստ հակասական իրադարձություններ են ծավալվում, և ԱՄՆ-ի վրա այդ իրադարձություններն ու միտումները նյութական ու քաղաքական բնույթի տարբեր ռեսուրսների շատ ավելի մեծ ծախսեր են նստել: Գլխավորը, ինչում անկասկած ճիշտ է Պ. Գոբլը, այն է, որ նախկին սահմաններն ամեն գնով պահելը շատ ավելի ծախսատար է, քան նոր միջպետական սահմանների ձևավորումը:

Իգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2353

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ