Ո՞վ կարող է պատասխանել հարցին՝ ինչու՞ է իշխանությունը գործում ինքն իր դեմ: Ո՞ր տրամաբանությամբ: Ապավինելով սուպերլեգիտիմությա՞նը: Թե՞ վստահությանը, որ, միևնույն է, չկա մրցակից ուժ: Այլընտրանք չկա: ՈՒ՝ վերջ: Կան՝ իրենք են, չկան՝ իրենք են: Որքան էլ զարմանալի է, այս հարցում ամենամեծ աջակցությունը իշխանությանը մատուցում է «նախորդ հանցավոր ռեժիմը»:
2018-ի դեկտեմբերի 9-ի ընտրություններից առաջ էր քննարկվում՝ ՀՀԿ-ն պիտի մասնակցի՞, թե՞ դադար վերցնի: Հաղթեցին ընտրության կողմնակիցները, ու՝ սխալվեցին՝ ՀՀԿ-ն ԱԺ չմտավ: Նրանք հիմա էլ սուպերակտիվ են, եթերն ու մամուլը հեղեղելով իրենց տեսակետներով ու չգիտակցելով, որ իրենց բարձրաձայնածը, թեկուզ 100 տոկոսով ճշմարտություն լինի, համարժեք չի ընկալվում: Հիշողության մեջ չեն ջնջվել իրենց ու իրենց կոալիցիաների կառավարման տարիները, երբ «խիարը թարս էր աճում»: Բացի Նիկոլ Փաշինյանի իշխանությունը ամրապնդելուց՝ ՀՀԿ-ի, ՀՅԴ-ի, ԲՀԿ-ի ակտիվիստները արգելակում են ընդդիմության ի հայտ գալը: Որովհետև իրենք ընկալվում են իբրև նախկին, որ ապագա չի դառնա նվազագույնը 5-10 տարի: Դա անծայրածիր ժամանակ է ՔՊ-ի համար՝ երկրի վերջը տալու: Նույնիսկ եթե հերթական ընտրություններում ՔՊ-ն ստանա 35-45 տոկոս: Պետության բնականոն զարգացման համար ընդդիմություն է պետք: Ընդդիմության տեղում այսօր տեղավորվել են նախկին նախագահները՝ իրենց կուսակցություններով ու հին կուսակցությունների ռեբրենդինգված նոր կուսակցություններով, անունով ու անանուն ՀԿ-ներով ու անձանցով, որ նոր ոչինչ չունեն ասելու՝ ոչ ներքին, ոչ արտաքին քաղաքականության մեջ, և ասպարեզը լցնում են աղմուկով ու ակնհայտ դարձնում խոսքի սովը: Այս պայմաններում փրկիչ Նիկոլ Փաշինյանն ու իր 12 առաքյալները, որ համատեղում են նախարարի պորտֆելը, ինչ ուզեն՝ անում ու անելու են: Չհանդիպելով իրական ու անհրաժեշտ դիմադրության: Հասարակությունը չունի ինքնակազմակերպվելու ու Նիկոլ Փաշինյանին դեմ գնալու ցանկություն՝ անընդհատ աչքի առաջ ունենալով նախկինների վերադարձը, ավելի է կառչում ներկաներից: Սա աննորմալ վիճակ է, որտեղ ոչ ոք մտադիր չէ վերջակետ դնելու: ՈՒ հենց այս վիճակում են հնարավոր դառնում ոչ միայն տարատեսակ «Հուզանքները», այլև անհեթեթություններին տրամադրվող միլիոնները՝ նախ մաքուր գորգեր լվանալու ու անարձագանք մնալու տեսքով, հիմա՝ «Հանրապետության հրապարակ» մետրոյի մոտ՝ կառավարությունից մի քանի մետրի վրա, հաչալն ու 20-րդ դարասկզբի հայ բանաստեղծներ ներկայանալը: Դա պաշտոնապես՝ թղթի վրա, իրականում 2 միլիոն 700000-ը քամուն տալը: Անպատիժ: Պատրա՞ստ է սուպերնախարարը իր աշխատավարձով փոխհատուցելու պետբյուջեին հասցված վնասը: Ոչ ոք այս հարցը չի բարձրացնի, որովհետև ոչ ոք չի ընդունի, որ այդ «Հուզանքը» որևէ կապ չունի ոչ 20-րդ, ոչ 21-րդ դարի հայ իրականության, առավել ևս արվեստի հետ: Ընդհանրապես՝ արվեստի հետ: Ավանգարդն էլ է իմաստ ունենում: Ապարդյուն է նաև Արայիկ Հարությունյանի հրաժարականը պահանջելը, ոչ այն պատճառով, որ հրաժարական չի տա ու չի պաշտոնանկվի, այլ այն պատճառով, որ գալու է Անուն Ազգանունյանը ու վարելու է նույն քաղաքականությունը: Խնդիրը քաղաքականությունն է, որ դարձել է անվերահսկելի՝ չունենալով ընդդիմություն ու չհանդիպելով դիմադրության: Փաստարկված ու անշրջանցելի դիմադրության: Այս պայմաններն են Նիկոլ Փաշինյանին հնարավորություն տալիս իրեն համարել բոլոր ասպարեզների գիտակ ու իրավասու բոլոր ասպարեզներում դարակազմիկ որոշումներ կայացնել՝ չունենալով ոչ մասնագիտական տարրական գիտելիքներ, ոչ էլ մասնագետների հետ խորհրդակցելու ցանկություն՝ որոշումներ կայացնելուց առաջ: Չէ՞ որ նա գերլեգիտիմ ու սուպերվարչապետ է: ՈՒ ստացվում է, որ միայն «Նոր Հայաստանի» ուսանողներն են ի վիճակի նրանից պաշտպանել հայ գրականության, հայերենի ու հայոց պատմության իրավունքներ: Միայն՝ պետհամալսարանի ու միայն բանասիրության ու պատմության ֆակուլտետների: ՈՒ սա սպառիչ պատասխանն է թե վարչապետի, թե նախարարի «ազգափրկիչ» մտադրությունների: Մի քանի օր առաջ Նիկոլ Փաշինյանն ուղիղ եթերով ընդարձակ դասախոսություն կարդաց «Հայ եկեղեցու պատմություն» առարկայի, հայ ժողովրդի պատմության մասին: Պահանջեց դուրս գալ իներցիաներից, ստեղծել մեկ, միասնական ճշմարիտ պատմություն։
Զարմանալիորեն՝ իր ելույթի ժամանակ նա անընդհատ հակադրում էր այդ առարկաները, թեև խոսում էր համադրության մասին: Բնավ զարմանալի չէր, որ դասավանդման փորձ չունեցող վարչապետը չի կարողանում ու չի ցանկանում ըմբռնել միացման անիմաստ լինելը, փոխարենը ամեն ինչ հանգեցնում է մի քանի տասնյակ ուսուցիչների կրճատմանը, որ նրա համար մեծ ողբերգություն չէ: Սա արդեն միայն եկեղեցի-պետություն կոնֆլիկտ չէ, սա իշխանություն-հասարակություն կոնֆլիկտ է, որտեղ իշխանությունը գործում է միայն իրեն հասու նպատակներով, հասարակությունը անտարբեր է: Եթե անտարբեր չլիներ, պիտի խոսեին հայ գրողները, որ լռում են, պիտի խոսեին հայ լեզվաբանները, որ լռում են, պիտի խոսեին հայ պատմաբանները, որ լռում են: Լռում են, որովհետև չեն ուզում հակադրվել իշխանությանն ու անձամբ վարչապետին, որովհետև նրանց խոսքի փոխարեն ասպարեզը լիքն է դիլետանտական-քաղաքական աղմուկով:
Ընկալումների պրիմիտիվիզմը այնքան խոր է նստած վարչապետի մեջ, որ առանձին առարկաներ լինելու նրբություններն ու կարևորությունը իմաստ չունի նրան բացատրել: Ինչպես իմաստ չունի նախարարին բացատրել, որ եթե բուհերում հայոց լեզուն, հայ գրականությունն ու հայ ժողովրդի պատմությունը չեն լինելու ուսումնական առարկաներ, դպրոցներում էլ չեն սովորելու: ՈՒ չի փրկելու այն փաստը, որ կա քննություն: Իրականում հայոց պատմության ու հայ եկեղեցու պատմության տարանջատումը բնավ չի խանգարում ընկալել հայ ժողովրդի պատմությունն ամբողջության մեջ։ Կամ՝ խանգարում է նրանց, որ ուզում են հակադրել պատմություններն իրար: Անհեթեթ են պրիմիտիվ փաստարկները, թե «Հիմա ի՞նչ, այս երկրում մի հատ էլ առանձին առարկա՞ մտցնենք՝ Առաջին հանրապետության պատմություն, մի հատ էլ ազգային-ազատագրական պայքարի դասավանդու՞մ իրականացնենք»։ Ոչ ոք չի առարկում «Մեկ, միասնական, կուռ, ճշմարիտ պատմություն» ունենալու դեմ, «որը մեր ժողովրդի ժամանակակից պետականության և ապագայի ողնաշարը կդառնա»։ Բայց այդ պատմությունը դեռ պետք է ունենալ, այս սկզբունքներով՝ հազիվ թե կլինի ողնաշար, ավելի շուտ՝ որոշ ողեր, որ իրար կկապվեն շղթաներով: Իր դասախոսության մեջ վարչապետը հռետորական հարց էր տալիս՝ Հարվարդի համալսարանում անգլերենը և ԱՄՆ պատմությունը պարտադիր առարկա՞ են, Քեմբրիջի համալսարանում Մեծ Բրիտանիայի պատմությունը պարտադի՞ր է, Սորբոնի համալսարանում՝ ֆրանսերենը և Ֆրանսիայի պատմությունը պարտադի՞ր են: Ինչ-որ մեկը նրան հավատացրել է, որ մենք համաշխարհային ազգ ենք ու նույնքան հզոր պետություն, ինչպես ԱՄՆ-ը, Մեծ Բրիտանիան ու Ֆրանսիան: Դա հարցի մի կողմն է, մյուս կողմում՝ այլ հարց է: Երբ աշխարհի կեսը անգլերեն է խոսում, մյուս կեսը ֆրանսերեն ու իսպաներեն, երբ աշխարհի բոլոր բեմերում Շեքսպիր, Մոլիեր ու Սերվանտես են բեմադրում, անգլիացիները, ֆրանսիացիներն ու ամերիկացիները կարող են իրենց թույլ տալ իրենց լեզուն, գրականությունն ու պատմությունը բուհերում պարտադիր առարկա չունենալ: Այսօրվա պոպուլիզմի ու ազգայնականության ալիքի բարձրացումը այդ չուսուցման պատասխանն է: Մեզ համար չի կարող չափանիշ լինել՝ ինչ է ուսուցանվում այդ համալսարաններում, մենք ունենք մեր խնդիրները, իրենք՝ իրենց: Նրանց պետական ու ազգային շահը չի կարող լինել մեր պետական ու ազգային շահը: Սա տարրական տրամաբանություն է, նույնիսկ ամոթ է բարձրաձայնելը: Առավել ևս՝ անընդհատ շեշտելը՝ «Լուսանցք մղված մարդիկ, որոնք հավաքվում, մտնում են մարզեր, չեն կարողանում մի քաղաքացու ստորագրություն ստանալ աջակցության համար, հիմա հայ ժողովրդից պաշտպանում են հայոց լեզուն, որովհետև այսօր կառավարությունը հայ ժողովրդի կառավարությունն է, ՀՀ քաղաքացիների քվեն ստացած կառավարություն է, այդ ումի՞ց եք հայոց լեզուն պաշտպանում, մեզնի՞ց: Կան մարդիկ, որ ուզում են մեզ պահել կոռուպցիայի և այդ կարգի հետնախորշերում, սակավագիտությունը դարձնել ապրելակերպ, իսկ մենք ուզում ենք կրթությունը դարձնել ազգային ապրելակերպ: Հիմա էլ նոր թրենդ է ի հայտ եկել, որտեղ ինչ-որ մեկը ստանդարտից, քառակուսուց դուրս ստեղծագործական աշխատանք է անում, կպցնում են` սատանիստներ, իսկ մեկը կարա՞ բացատրի, թե ինչ է դա»: Իհարկե՝ չի կարող, բացատրում են նրան, ով ուզում է հասկանալ:
…Նոյեմբերի 6-ին դասադուլ էին արել ԵՊՀ բանասիրության ու պատմության ֆակուլտետի ուսանողները: Ի պաշտպանություն բուհական ծրագրերում «Հայոց լեզու», «Հայոց պատմություն» և «Հայ գրականություն» առարկաների: Փաստը, որ հենց այս երկու ֆակուլտետների ուսանողները, ոչ դասախոսներն են դասադուլ անում, վկայում է, որ ոչ պարտադիր դարձնելու օրինագծի ընդունման դեպքում ոչ ուսանողները, ոչ դասախոսները չեն ցանկանալու բուհերում «Հայոց լեզու», «Հայ գրականություն» և «Հայոց պատմություն» սովորել ու սովորեցնել, որքան էլ նախարարությունը մեծահոգաբար թույլ է տալիս բուհերին «որոշելու ուսումնական և գիտական ծրագրերի բովանդակությունը» և «բուհի գիտական խորհուրդը կարող է որոշում կայացնել, որ այս առարկաները պարտադիր պետք է դասավանդվեն բոլոր ֆակուլտետներում»։ Պարտադիր ուսուցման ցանկում են նաև բնապահպանությունը, քաղպաշտպանությունը, ֆիզկուլտուրան: Ոչ մեկին չե՞ն խանգարում: Ինչու՞ հայեցողական չեն դառնում: Կամ՝ նու՞յնն է, ինչ սովորում ես 6, 16 ու 26 տարեկանում: Ընկալման ու աշխարհընկալման տեսակետից: Մակարդակի տարբերություն չկա՞: Իսկ կա՞ ընկալում, որ բուհում ոչ թե լեզու են սովորում, այլ՝ լեզվով են սովորում, որովհետև լեզուն ձևավորում է մտածողություն: ՈՒ ո՞վ է ասում, որ բուհում նորից գոյական, ածական, դերանուն, բայ ու դերբայ սովորեն, որ 12 տարի սովորել են դպրոցում: Կան գրագրություն, ոճաբանություն, հռետորական արվեստ, բանավոր ու գրավոր խոսքի զարգացում: Պոեզիա ու գրականություն, որ պետք է ոչ միայն սովորել, այլև սովորել սիրել ու հասկանալ: Եթե չես սիրում քո լեզուն ու գրականությունը, չգիտես քո պատմությունը, չես սիրելու ոչ մի ուրիշ լեզու, չես հասկանալու ուրիշի գրականությունը ու չես ընկալելու ուրիշի պատմությունը: Կղզիանալու ես քո ծովից ծով Հայաստանից մնացած մի կտոր հողի վրա, տգիտության չինական պարիսպը ոչ մի բարձր տեխնոլոգիա չի քանդելու:
Տեսնելով՝ ինչպես քանդվեց Բեռլինի պատն ու փլուզվեց ԽՍՀՄ-ը, Ստենֆորդի համալսարանի պրոֆեսոր Ֆրենսիս Ֆուկույաման 1992-ին հրապարակեց «Պատմության ավարտն ու վերջին մարդը» էսսեն: 4 տարի անց հայտնվեց Սեմյուել Հանտինգտոնի «Քաղաքակրթությունների բախումը» գիրքը, որ դարձավ իր նախկին աշակերտ Ֆուկույամայի պատասխանը: Գիրքը մարգարեական էր՝ լավագույն աշխարհի հույսը ջնջվեց պատմության թռիչքներով ու անկումներով՝ արաբական գարունով, ահաբեկչություններով, Սիրիայի պատերազմով, Մերձավոր Արևելքի քաոսով: Պատերազմի վերադարձը հերքեց Ֆրենսիս Ֆուկույամայի թեզերը: Նորից ուժի մեջ մտան անհետացումից հեռու մշակույթների ու ազգերի բախումները: Սեմյուել Հանտինգտոնը գուշակել էր, որ կոմունիզմի ու սառը պատերազմի ավարտը կանխորոշում է նույնականության կոնֆլիկտը: Մենք այսօր նույնականության կոնֆլիկտի մեջ ենք: ՈՒ գնում ենք մեր նույնականությունից հրաժարվելու ճանապարհով: Ինչու՞: Փակուղու՞ սիրահար ենք, թե՞ լաբիրինթոսի գերի, որ կոչվում է ՔՊ հաղթանակ:
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հ. Գ. Նիկոլ Փաշինյանը նույն օրը Ֆեյսբուքում գրել էր. «Այս տարվա 10 ամիսների տվյալներով նախորդ տարվա համեմատ ավել է տպագրվել 97 միլիոն 858 593 ՀԴՄ կտրոն. աճը 38,3 տոկոս»: Տնտեսությունը ՀԴՄ-ի մակարդակով ընկալող ու սատանիզմը քյալլա ուտելու հետ համադրող վարչապետից ի՞նչ ակնկալել հումանիտար առարկաների մեջ: «Քառակուսուց» դուրս գալ ու մտնել փակ շրջա՞ն:
Եվ, այնուամենայնիվ, ինչու՞ է այս կառավարությունը ինքն իր դեմ պայքարում՝ ոչնչացնելով վարկանիշը քայլերով, որ դուրս են տրամաբանությունից: Հարցին ճիշտ պատասխանողը կստանա Նոբելյան մրցանակ՝ բժշկության ասպարեզում: