Վրաստանի նախագահ Սալոմե Զուրաբիշվիլին հրաժարվում է ներկայանալ դատախազություն՝ հարցաքննության։ «Դատախազությանը խորհուրդ կտայի զբաղվել իր գործով և խուսափել նախագահի հետ քաղաքական հաշիվներ մաքրելուց»,- ճեպազրույցում հայտարարել է Զուրաբիշվիլին: Ավելի վաղ Վրաստանի դատախազությունը հետաքննություն էր սկսել ընտրակեղծիքների մասին մեղադրանքներից հետո, որի առնչությամբ էլ Զուրաբիշվիլին հրավիրվել է հարցազրույցի։               
 

«Ինչո՞ւ բարեփոխումները մշակույթի նախարարության ոլորտից դուրս չեն գալիս»

«Ինչո՞ւ բարեփոխումները մշակույթի նախարարության ոլորտից դուրս չեն գալիս»
07.11.2008 | 00:00

ԲՆԱԿԱՐԱՆԱՄՈՒՏԻՑ ԱՌԱՋ
ՀՀ գիտությունների ազգային ակադեմիայի երկրաբանական գիտությունների ինստիտուտի Հ. Կարապետյանի անվան երկրաբանական թանգարանը Երևանում գործում էր 1937 թվականից, Աբովյան 10 հասցեում։ Թանգարանի հիմնադիր տնօրենը եղել է երկրաբանական ինստիտուտի տնօրեն, պրոֆեսոր Հովհաննես Կարապետյանը, որի անձնական հավաքածուն էլ հիմք է ծառայել մշակութային այս հաստատության ստեղծման համար: Թանգարանի բացման համար խթան է հանդիսացել 1937-ին Մոսկվայում կայացած երկրաբանական միջազգային գիտաժողովը, որի մասնակից գիտնականները ցանկություն էին հայտնել լինել Հայաստանում, մի հանգամանք, ինչը, փաստորեն, դարձավ Հայաստանի ընդերքի հարստությունն ի ցույց դնող երկրաբանական թանգարանի ստեղծման նախապայման:
Այսօր թանգարանին վիճակված է տեղափոխվել նոր, առավել հարմարավետ «բնակարան», սակայն թանգարանի աշխատակիցների զգացողությունները խիստ հակասական են: «Մենք տեղափոխվում ենք պարտադրված: Ճիշտ է, նոր տեղում պայմաններն անհամեմատ ավելի լավ են բոլոր առումներով: ԳԱԱ երկրաբանական գիտությունների ինստիտուտի մասնաշենքից անջատ լինելը շատ դժվարությունների առաջ էր մեզ կանգնեցնում: Մենք շուտով կլինենք միևնույն շենքում, որը կօգնի լուծելու բազմաթիվ հարցեր: Թանգարան բերող ներկայիս մուտքի անհարմարավետ, վտանգաշատ թեք սանդուղքների փոխարեն կունենանք հենց փողոցից անմիջապես բացվող շքադուռ՝ Բաղրամյան 24ա հասցեում, որն ավելի դյուրին կդարձնի այցելուների մուտքը թանգարան: Բայց, մյուս կողմից էլ, տասնամյակների ընթացքում մշակված սովորույթի ուժով մարդիկ կապվել էին մեր ներկայիս տարածքին, որտեղ իրականացվում էին և՛ մշակութային, և՛ գիտական, և՛ կրթական միջոցառումներ։ Հուսով ենք և պատրաստ՝ անել ամեն ինչ, որ ավելի հարմարավետ պայմաններում մեր գործունեությունը նույն ռիթմով շարունակվի»,- ասում է երկրաբանական թանգարանի տնօրեն, քարաբանական գիտությունների թեկնածու, ՀՀ ԳԱԱ երկրաբանական գիտությունների ինստիտուտի ավագ գիտաշխատող, ԵՊՀ, ՀՊՃՀ դասախոս ԱՐԱՅԻԿ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆԸ:
Թանգարանի այսօրվա շենքում խնդիրները բազմաթիվ են: Իհարկե, ցուցանմուշները գոյատևման ապարներ են, որոնց համար սարսափելի չէ ո՛չ ցուրտը, ո՛չ տապը: Առանձնակի խնդիրներ չեն ծագում՝ կապված դրանց պահպանության հետ. եթե միլիոնավոր դարերի հերթագայությանը դիմակայել են, ուրեմն, կլիմայական կամայականություններն անզոր են սասանել դրանք: Սակայն «թանգարան» երևույթն ունի իր առանձնահատկությունները: Անկախ դիմացկունության աստիճանից՝ թանգարանային նյութը պետք է ունենա պատշաճ ցուցադրություն: Այս առումով երկրաբանական թանգարանն ուներ խնդիրներ. չկային գեղեցիկ, նրբաճաշակ ցուցափեղկեր, սրահների լուսավորությունը բավարար չէր, սուղ պայմանների պատճառով թանգարանի արժեքավոր նմուշները ցուցադրված չէին շահեկանորեն: Իսկ սպասվող նոր շենքի նախագիծը կազմելիս հատուկ ուշադրություն է դարձվել այս հարցերի վրա. լուսավորության, օդափոխության, ջեռուցման խնդիրներն արդեն լուծված են, անլուծելիների թվում չէ և նորաոճ ցուցափեղկերի ձեռքբերումը: Նոր տարածքը 50 քառակուսի մետրով ավելի մեծ է: Այն կազմում է մոտ 500 քառակուսի մետր, որի երկու երրորդը կտրամադրվի հիմնական ցուցադրությանը: Հանդիպումների և դասընթացների կազմակերպման համար կգործի առանձին լսարան, համապատասխան տարածքներ կտրամադրվեն թանգարանի ֆոնդերի պահպանման և աշխատասենյակների համար: Թանգարանը ներկայումս ունի հինգ աշխատակից: Տնօրենն ուրախ կլիներ նոր շենք տեղափոխվելուց հետո ընդլայնել աշխատակազմը, մանավանդ որ տարածքների ավելացումը ենթադրում է նաև աշխատանքի ծավալների ավելացում: Սակայն ակադեմիական համակարգի սուղ ֆինանսները, որոնցից ընդամենն ինչ-որ մասնաբաժին է հատկացվում թանգարանին, թույլ չեն տալիս նման շքեղության մասին երազել: «Մեր երկրի կառավարությունը հրահանգներ է իջեցնում թանգարանային գործունեության բարելավման, աշխատավարձի բարձրացման և այլ հարցերի վերաբերյալ: Եթե դա Հայաստանի բոլոր թանգարաններին է վերաբերում, ինչո՞ւ այդ բարերար ազդեցությունը մենք չենք զգում ակադեմիայի համակարգում գործող թանգարաններում: Ինչո՞ւ այդ բարեփոխումները մշակույթի նախարարության ոլորտից դուրս չեն գալիս»,- տարակուսում է տնօրենը:
Իհարկե, սպասվող բնակարանամուտը ժամանակավորապես խաթարել է թանգարանի կապն այցելուների հետ: Իսկ կապը սոսկ հետաքրքրության մղումով չի պայմանավորված: Երկրաբանական թանգարանում համագործակցության դաշտ է ձևավորված մասնագիտական տարբեր ուղղվածության ուսումնական հաստատությունների և հիմնարկությունների հետ: Այստեղ իրենց մասնագիտական ոլորտներին առնչվող նյութ են գտնում ոչ միայն երկրաբանները, այլև ճարտարագիտություն, թանգարանագիտություն, տուրիզմ, էկոլոգիա ուսումնասիրողները: Պրակտիկանտների, դիպլոմային, կուրսային աշխատանքներ գրողների հետ աշխատանքը պարբերական բնույթ է կրում: ՈՒստի և դպրոցներից, քոլեջներից, բուհերից չեն դադարում զանգահարել և հետաքրքրվել, թե ե՞րբ հնարավոր կլինի կրկին լինել թանգարանում և տեսնել այն բացառիկ ցուցանմուշները, որոնք կան այստեղ: Իսկ բացառիկների մեջ ամենաբացառիկը տրոգոնտերյան փղի կմախքն է, որը կշռում է մի քանի տոննա: «Այս կենդանիները պատկանում են մամոնտների ցեղին,- պարզաբանում է Ա. Գրիգորյանը,- բայց դրանք չպետք է շփոթել ոչ վաղ անցյալում մահացած մամոնտների՝ մամոնտուսների հետ, որոնք հյուսիսային կենդանիներ էին, ունեին մազածածկույթ և ցրտադիմացկուն էին: Հարավային տարածքներում նման փղեր հայտնի չեն: Տրոգոնտերյան փղերն ավելի հին ժամանակների են, հայտնի են եղել մի քանի միլիոն տարի առաջ: Մեր փիղը, օրինակ, 750.000-800.000 տարեկան է»: Այդ փղի մնացորդները հայտնաբերվել են 1929 թվականին, Գյումրու շրջակայքում՝ «Կազաչի պոստ» կոչված տարածքում, ապա, երկրաբանական թանգարանը բացվելուց հետո, տեղափոխվել Երևան: 1949-ին վերականգնվել է փղի ամբողջական կմախքը, այն աշխարհում իր տեսակի մեջ լավագույն և եզակի ցուցանմուշներից մեկն է: Ավազուտներում, որոնցում հայտնաբերվել են փղի մնացորդները, այլ մնացորդներ ևս եղել են: Դրանք պահպանելու համար կիրառվել են բազմաթիվ մասնագիտական հմտություններ: Լաքապատվել են ոսկորները, ամրացվել և ապահովագրվել քայքայումից: Այս ցուցանմուշը տեղափոխելու խնդիրը բարդագույններից մեկն է թանգարանի համար: Այն նախապես պետք է ապամոնտաժվի, ապա հատվածաբար տեղափոխվի թանգարանի նոր տարածք, որտեղ և պետք է վերականգնվի ամբողջական տեսքը։ Իսկ մենք՝ երևանցիներս, սպասենք մեր մշակութային օջախներից մեկը հաշված օրեր հետո նոր ու բարեկարգ հարկի տակ տեսնելու իրողությանը:
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 6953

Մեկնաբանություններ