Երբ գնացքը շարժվում է, նայում եմ պատուհանից դուրս ու կրկին մտաբերում 1915-ի ապրիլը: Նրանց գնացքը ուրիշ էր: Վագոնի դռները փակ էին, պատուհանները՝ անթափանց, և հսկում էին սվինավորները:
Ահա դեմ դիմաց ու կողք կողքի նստած են Կոմիտաս ու Գրիգորիս վարդապետները, «Սաբահ» թերթի խմբագրապետ Տիրան Քելեկյանն ու բժիշկ Վահրամ Թորգոմյանը: Դոկտորն անասելի տխուր է, գլուխը կախ, արցունքոտ աչքերով տրտնջում է, որ այլևս չի տեսնի ընտանիքի անդամներին: Կոմիտասն անընդհատ քաջալերում է ընկճյալին, և դա նրա՝ հոգևորականի պարտականությունն է, որ կատարում է:
Ես գիտեմ աքսորականներից գրեթե յուրաքանչյուրի գործն ու ճակատագիրը, բայց գիտելիքը բավարար չէ, ես անկարող եմ վերապրել բնազդարձակ թուրքի պատճառած սարսափներն ու այն հուսալքությունը, որ նրանք զգացին իրենց մաշկի վրա:
…Գնացքն անցնում է չքնաղ Իզմիտն ու Պարտիզակը և կանգ առնում Ադաբազարում: Այս նույն երկաթուղագծով կարելի է հասնել Էսկիշեհիր, ապա՝ Թուրքիայի մայրաքաղաք Անկարա, այդտեղից անհայտ ճանապարհները կտանեն Չանկրի և Այաշ, որտեղ անբուժելի հոգեկան խանգարմունք ունեցավ Կոմիտաս վարդապետն ու սրախողխող եղան բազմաթիվ բանաստեղծներ, արձակագիրներ, բժիշկներ, հասարակական գործիչներ, պետական պաշտոնյաներ և պատահական մարդիկ: (Այդպիսին էր մեկը, որի անուն-ազգանունը համընկել էր հեղափոխական գործչի, ու սխալմամբ ձերբակալվել էր: Արդեն Այաշի բանտում պարզվեց, որ հիվանդոտ աչքերով ու հնամաշ շորերով այդ մարդը շնասպան է: Պոլսի փողոցներում ազատորեն թրև եկող շներին բռնում-սատկացնում էր, պոչերը կտրում, որպես ապացույց ներկայացնում թաղապետարան և ամեն պոչի համար ստանում 60 փարա: Օրական՝ 5-10 շուն, և դա էր մարդու արհեստը: Բանաստեղծ Սիամանթո, «Ազատամարտի» խմբագրապետ, գրող Ռուբեն Զարդարյան, բժիշկ Նազարեթ Տաղավարյան, հասարակական գորժիչներ, երեսփոխաններ և… շնասպան: Դա այնքան վիրավորական էր, որ բժիշկ Նագգաշյանը նրա անունից հեռագիր ուղարկեց Թալեաթին, և մի քանի օր անց շնահավաքն ազատ արձակվեց): Բոլորի դժբախտության պատճառը մեկն էր՝ նրանք հայ էին:
Իջնում եմ կառամատույց ու նայում շուրջս: Ապա հանում եմ պլանշետս ու թերթում կայարանի հին լուսանկարները:
Առաջին շոգեկառքը Պոլսից 4-5 ժամում այստեղ հասավ 1897-ին, իսկ կայարանը գտնվում էր քաղաքից մոտ 5 կմ հեռավորության վրա:
Երկաթուղու գործարկումը հեղափոխական նշանակություն ունեցավ Ադաբազարի համար, նոր առաջընթացի հիմք հանդիսացավ: Հայությունը հնարավորություն ստացավ իր բերքն ու բարիքը, զանազան ապրանքները վաճառքի տանելու ոչ միայն Պոլիս, այլև հասցնելու Նիկոմիդիայի ծովեզերք. քաղաքը հարստացավ:
Բայց այս կայարանն ինձ համար վերջի սկզբի խորհրդանիշն է: Երբ 1915 թ. հուլիսի18-ին սկսվեց հայության տեղահանությունը, նրանց՝ ավելի քան 20 հազար հոգու, բերեցին այստեղ, երեք օրվա ընթացքում՝ ունեզրկելուց, թալանելուց հետո, անասունների պես լցրին ապրանքատար վագոններ, ու գնացքները տարան երկրի խորքերը: Երեք տարվա ընթացքում 3/4-ը կոտորվեց, իսկ 1918-ին Տեր-Զորից այս նույն կայարան վերադարձավ շուրջ 4000 հոգի:
Կայարանից դուրս գալիս անմիջապես տեսնում եմ Աթաթուրքի՝ դրոշներով զարդարուն եռահարկ թանգարանը: Այդպիսի թանգարաններ կան Թուրքիայի գրեթե բոլոր քիչ թե շատ կարևոր քաղաքներում, ասես հիշեցում, թե ում երկրում ես գտնվում: Ինձ այդ հիշեցումը պետք չէ, ես գիտեմ, որ գտնվում եմ իմ ժողովրդի ևս մեկ դահճի երկրում: Որովհետև այն, ինչ չարվեց Թալեաթի օրոք, այո՛, խոսքը բուն քաղաքում կոտորածի մասին է, արեց Քեմալը:
1921 թ. անգլիացիները լքեցին Ադաբազարը և քաղաքում տեղակայված հունական զորքին խորհուրդ տվեցին հեռանալ Իզմիտ: Զորքի հետ քաղաքը թողեցին նաև ցեղասպանդ վերապրած հայերը, բայց ոչ բոլորը, 600 հոգի որոշեցին մնալ ու յոլա գնալ թուրքական նոր իշխանության հետ: Ինչպիսի՜ պարզամտություն… Նրանք հավաքվեցին ազգապատկան բաղնիքի մոտ՝ պատրաստվելով ողջունելու քեմալականներին: Փրփրաբերան ասկյարները տեղնուտեղը իսկական սպանդ իրականացրին՝ գնդակահարեցին, սրախողխող արեցին 468 տղամարդու, կնոջ, տարեցի ու երեխայի: Ողջ մնաց 132 հոգի:
Ահա այդ ջարդի կազմակերպչի թանգարանն է աչքիս առաջ:
Ի՞նչ գիտեմ ես արդի Ադաբազարի մասին: Սաքարիա մարզի կենտրոնն է, ունի շուրջ 400 հազար բնակիչ, մեքենաշինական-բանվորական քաղաք է, թողարկում է կոմբայն ու տրակտոր, ճապոնական «Տոյոտա» ավտոհսկան այստեղ արտադրություն ունի: Զարգացած են փայտամշակումն ու քիմիական արդյունաբերությունը, շրջակայքի հանքերից ստացվում են երկաթ, ցինկ ու պղինձ, ամեն տարի հավաքվում է պտուղ-բանջարեղենի առատ բերք: Կան նաև շաքարի գործարան, մետաքսի ու տեքստիլի ֆաբրիկաներ։ Եթե շարժվես Իզմիտի ուղղությամբ, կհանդիպես Սապանջա լճին, որի ափերին գտնվում են շքեղ հյուրանոցներ, ռեստորաններ, մեծահարուստ ստամբուլցիների առանձնատներ: Բայց այդ ամենն ինձ չի հետաքրքրում:
Ադաբազարի ծնունդ են երկու հոգի, որոնցով թուրքերը հպարտանում են: Մեկը «Բոսֆորի ցուլ» մականվամբ ֆուտբոլիստ Հաքան Շուքյուրն է, որի հարսանիքը 1995 թ. ուղիղ եթերով հեռարձակվում էր թուրքական պետական հեռուստատեսությամբ: Նա 2002-ին հավաքականի կազմում նվաճեց աշխարհի առաջնության բրոնզե մեդալ, իսկ 2011-ին «Ազատություն և զարգացում» կուսակցությունից դարձավ մեջլիսի անդամ: Մյուսը Թուրքիայի պատմության մեջ ուժեղագույն շախմատիստուհի Բեթուլ Ջեմրե Յըլդըզն է` երկրի առաջին կին գրոսմայստերը և բազմակի չեմպիոնը:
Բայց նրանք էլ ինձ չեն հետաքրքրում, որովհետև ես կարող եմ հպարտանալ այլ ադաբազարցիներով, զորօրինակ՝ «Պոլիս եւ իր դերը» քառահատոր աշխատության հեղինակ, պատմաբան ու գրող Հակոբ Սիրունիով, արձակագիրներ Շավարշ Նարդունիով ու Վարդան Եղիշեյանով, ֆրանսիական Դիմադրության շարժման անդամ, Օսվենցիմի և Բուխենվալդի համակենտրոնացման ճամբարներից վերապրած Միհրան Մավիյանով, Փարիզի հանրահայտ «Ֆեբյուս» լուսանկարչատան հիմնադիր Հակոբ Սեմերջյանով, Ադիս-Աբեբայից Ջիբուտի երկաթուղի կառուցած Սուրեն Չաքրյանով: Եվ ուրիշներով, կարող եմ այս շարքը շարունակել, բայց հիմա դա նշանակություն չունի:
Թերթում եմ պլանշետը ու նայում քարտեզին: Դա այնքան էլ քարտեզ չէ, ավելի ճիշտ՝ ամենևին քարտեզ չէ, դա ցեղասպանդը վերապրած ոմն ադաբազարցու հիշողությամբ վերարտադրված, ձեռքով գծված հատակագիծ է, որով էլ առաջնորդվելու եմ:
Քանի որ երկաթգիծը ժամանակին անցնում էր քաղաքի կողքով, բնականաբար, ըստ տրամաբանության, ես պիտի քայլեմ դեպ կենտրոն, այնտեղ, ուր ապրում էին հայերը:
Թուրքերը զարմանքով ինձ են նայում, որովհետև զբոսաշրջիկի համար քաղաքը ոչ մի տեսարժան վայր չունի, բացառությամբ 553 թ. Հուստինիանոսի կառուցած 429 մ երկարությամբ ու հնգակամար կամրջի, որը թուրքերն անվանում են Բեշքյոփրու:
Ես քայլում եմ փողոցներով ու նայում շենքերին. դրանք ճարտարապետական ոչ մի յուրահատկություն չունեն, հիմնականում մեկմեկու նման եռահարկ ու քառահարկ քառակուսի շինություններ են: Եվ դա էլ ունի իր բացատրությունը. ի սկզբանե ջոջ Տոնիկն ու նրա գաղթականներն էին ճահիճները չորացրել, հետևաբար հողային հիմքը այնքան փափուկ է, որ անհնար է բարձրահարկ շենքեր կառուցել:
Հայերի տներն էլ էին առավելագույնը եռահարկ ու փայտաշեն, բայց ունեին մի առանձնահատկություն:
Ցեղասպանություն վերապրած Նուարդ Փեսքինը այսպիսի քառատող ունի.
Այդպէ՜ս… կ՛ապրի մեր սէրը յաւերժական յուշերով,
Գիւղին զմրուխտ ծոցին մէջ, ուր տարինե՜ր քովէ քով,
Հիւղակները մեր խարխուլ, բաղեղածածկ հրուանդան,
Զոյգ մը անբիծ, անպսակ սէրերու պէս կը մխա՜ն…
«Հիւղակ» ու «բաղեղածածկ» բառերը պատահական չեն: Հայոց տները չափազանց ճաշակով զարդարված էին ծաղկահյուսերով։ Ադաբազարի հայկական թաղամասերը իսկական ծաղկանոցների էին նման։ Ամենահետին տնակի տիրոջից մինչև բարեկեցիկ քաղաքացին ծաղկի սիրահարներ էին։ Պատուհանների առջև շարված թաղարներից բացի, պատերն ի վեր խիտ առ խիտ մագլցում էին այծտերևուկների (հանըմ-էլի) և հասմիկի լայն «գորգեր», որոնք իրենց բուրմունքով ու երփներանգությամբ տոնական օրվա հմայիչ տպավորություն էին գործում: Հատկապես աչքի էին զարնում մանարանատերեր Պետրոս Մուրադյանի և Հովհաննես Ճրկայանի տները, որոնք Պոլսի առանձնատների նման բարձրադիր ու գեղեցիկ էին։ Հավելեմ նաև, որ քաղաքի բոլոր պետական ու մասնավոր դիտարժան շենքերը կառուցել, իսկ փողոցներն ու խճուղիները սալահատակել էր ճարտարապետ Վարդերես էֆենդին։
Ահա և քաղաքի կենտրոնական մասը: Թափառականի պես թրև եմ գալիս և ինձ թվում է, թե քայլում եմ հայոց գլխավոր փողոցով կամ Չարխի փողոցով:
Ադաբազարի թագավորը Աստված էր, զուր չէ, որ հայերն իրենց քաղաքն անվանում էին «Աստուածարեալ», իմա՝ Աստուծո ստեղծած:
Այն աստիճանի Քրիստոսապաշտ էին, որ ունեին չորս եկեղեցի և դրանց շուրջ էլ ապրում էին. Ս. Հրեշտակապետը՝ Մալաջըլար թաղում, Ս. Կարապետը՝ Նեմչելեր (կամ Նեմցելեր՝ «նեմեց» բառից, ինչը վկայում էր, որ այդտեղի բնակիչների նախնիները ներգաղթել էին Ավստրո-Հունգարիայից), Ս. Լուսավորիչը՝ Քուրթուլուշ և Ս. Ստեփանոսը՝ Գազելլեր թաղերում: Յուրաքանչյուր եկեղեցի ուներ առանձին-առանձին արական և իգական վարժարաններ. այսպես, Ս. Հրեշտակապետը՝ Արամյան ու Գայանյան, Ս. Կարապետը՝ Ներսեսյան ու Սանդխտյան, Ս. Լուսավորիչը՝ Ռուբինյան ու Հռիփսիմյան, Ս. Ստեփանոսը՝ Մեսրոպյան ու Նունյան: Եկեղեցի և վարժարան ունենալը պարզ բացատրություն ուներ՝ առաջինը ինքնությունը, տեսակը, քրիստոնեական արժեքները պահպանելու, երկրորդը մրցակցային առավելություններ ձեռք բերելու լավագույն կռվաններն էին: Այս վարժարանների աշակերտների ընդհանուր թիվը 3000 էր:
1909 թ. բացվեց տղաների Կենտրոնական երկրորդական վարժարանը, 1912-ին՝ աղջիկների դասրնթացը։ Գործում էին «Մանուշակ» մանկապարտեզ-նախակրթարանը, բողոքականների հայուհյաց իգական գիշերօթիկ վարժարանը, հայուհյաց ավետարանական «Աղավնատուն» վարժարանը, Կրթասիրաց ընկերությունը, Ընթերցասիրաց միությունը՝ հարուստ գրադարան-ընթերցարանով:
Համեմատության համար ասեմ, որ թուրքերն ունեին մեկ մեդրեսե՝ 30-40 աշակերտով:
Պլանշետիս մեջ փնտրում եմ եկեղեցիների լուսանկարներ և գտնում ընդամենը Ս. Հրեշտակապետի հազիվ նշմարելի զանգակատունը և բողոքականների եկեղեցու կիսատ պատկերը:
Քաղաքի շրջակայքում կային հայաբնակ գյուղեր, որոնք նույնպես ունեին եկեղեցիներ ու վարժարաններ: Դիցուք, Սափանջայում, ուր բնակվում էին մետաքսագործությամբ, գորգագործությամբ և այլ արհեստներով զբաղվող շուրջ հազար հայեր, Ս. Աստվածածին եկեղեցին, կից ուներ Արամյան վարժարանը, Հայոց գյուղում ՝ Էրմենիքյոյում, և Հովիվ գյուղում, գտնվում էին Ս. Գրիգոր Լուսավորիչ և Ս. Կարապետ եկեղեցիները, դրանց կից՝ Վահանյան վարժարանը: Չուքուրքյոյում էր Ս. Աստվածածին եկեղեցին, Գեղամ գյուղում` Ս. Հովհաննես եկեղեցին և Հովհաննես վարժարանը: Արամը-Քըզըլջըք գյուղն ուներ Ս. Ստեփանոս եկեղեցին և Արամյան դպրոցը, Ֆընդըքլըյը` Ս. Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցին և Մեսրոպյան վարժարանը, Ֆերիզլին` Ս. Աստվածածին եկեղեցին և Ռուբինյան վարժարանը, Դամլըքը` Ս. Ստեփանոս եկեղեցին և Ստեփանոսյան վարժարանը, Էլմալը գյուղը՝ Ս. Գրիգոր Լուսավորիչ եկեղեցին ու Լուսավորչյան վարժարանը, Քողուքփելիթը ՝ Ս. Գեղամյան եկեղեցին և Գեղամյան վարժարանը, Բըչքըքյոյը` Ս. Զաքարյան եկեղեցին և Զաքարյան վարժարանը: Ընդհանուր առմամբ 1902-1912 թթ. Ադաբազարում ու շրջակա գյուղերում կային 18 եկեղեցի և 21վարժարան:
(շարունակելի)
Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ