ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Աշխարհում երկու բան կա, որ չի հոգնում. հայը` կառուցելով, ժամանակը` քանդելով ու ավերելով»

«Աշխարհում երկու բան կա, որ չի հոգնում. հայը` կառուցելով, ժամանակը` քանդելով ու ավերելով»
27.07.2012 | 02:15

ՄԱՐԻ ԲԱՐՍԵՂՅԱՆ-ԽԱՆՋՅԱՆԻ հետ մեր զրույցը նրա առաջին` «Խորհուրդն արքայի» գրքի շուրջ է:

-Իսկապե՞ս երազում հանդիպել և զրուցել եք Տիգրան Մեծի հետ, թե՞ սա գեղարվեստական հնարք է` նախնյաց իմաստուն խոսքն ու խորհուրդը երիտասարդ սերնդին հաղորդելու:
-Իսկապես հանդիպել եմ, և այդ հանդիպման մեջ միստիկ բան կա. ինձ շարունակ մտատանջել է իմ երկրի ու ժողովրդի անցած ծանր ու դաժան պատմական ուղին: Ես հաճախ փորձել եմ մտքի լարումով մեր հզոր արքաների հաղթանակների խորհուրդը հասկանալ, մտովի նրանց հետ նույնիսկ զրուցել եմ: Բայց նրանք ասես չեն ուզել բացվել իմ առաջ։ Եվ հանկարծ մի օր երազում ես հայտնվում եմ Արքայից արքա Տիգրանի պալատում. հավանաբար այդ հանդիպման համար ես երկար տարիներ պատրաստ չեմ եղել: Գեղարվեստական խոսքն ինքը հաճախ է դիմում հնարքների, այն հեղինակին հնարավորություն է տալիս ոչ միայն անկեղծանալու, այլև խոսքին առավել սուր և հարաճուն բնույթ տալու: Ես ևս փորձեցի իրական, բայց միստիկ երազին համադրել գեղարվեստական հնարքը: Սերունդները կրթվում և դաստիարակվում են նախնիների հերոսական գործերով և իմաստուն մտքերով: Եթե կտրվում է սերունդների կապը ինչ-ինչ պատմական վայրիվերումների պատճառով, կտրվում է նաև հոգևոր ժառանգության շարունակականությունը: Սերնդափոխությունը սոսկ նոր սերնդի ծնվելը չէ: Մենք եթե չենք կորցրել լիովին, ապա դարերի ընթացքում փոքր առ փոքր թուլացրել ենք այդ հոգևոր և ոգեղեն կապը մեր նախնիների հետ: Հենց այդ թույլ կապն է պատճառը, որ մենք հեշտությամբ հեռանում ենք հայրենիքից` թողնելով այն պատմության դաժան հարվածների տակ: Իսկ մեր պատմությունը լի է օտար զավթիչների բռնություններով, թալանով և կոտորածներով: Մեր հեռանալը հայրենիքից հավասարազոր է տկարացած ծնողին մենակ ու բախտի քմահաճույքին թողնելուն: Այո՛, «Խորհուրդն արքայի»-ն ուղերձ է երիտասարդներին, ի դեպ, խորհուրդ է ոչ միայն որպես խրատ, այլև խորհուրդ խորին, իմաստ, էություն: Երկրի ապագան երիտասարդների ձեռքում է, և նրանք իրենց առույգ ու կայտառ մտքով, պայծառ հոգով պատրաստ են սխրանքի, եթե մենք` մեծերս, սերնդափոխության անխախտ օրենքով նրանց փոխանցենք մեր փորձն ու իմաստությունը:
-Համամի՞տ եք Մեծն Տիգրանի պատգամին` «Հայն օտար երկրում չունի անելիք». չէ՞ որ մենք օտար երկրներում ապրող մեծեր ենք ունեցել` Սարոյան, Ազնավուր, Այվազովսկի, Ռուբեն Մելիք և այլք, բազմաթիվ մեծահարուստներ:
-Այդ մարդիկ, որտեղ էլ ապրեին, միևնույն է, մեծ էին լինելու: Հայոց բեղուն հողի ծնունդ են Մաշտոցը, Խորենացին, Նարեկացին, Քուչակը, Թումանյանը, Չարենցը. կարող եմ թվարկել էլի շատերին: Հայի հանճարն ու տաղանդը անգամ ամենաանբարենպաստ պայմաններում են ծաղկում, էլ ուր մնաց խաղաղ ու բարեկեցիկ պայմաններում չդրսևորվեն, այն էլ` հաճախ օտար երկրում: Մենք` հայերս, նման ենք ճրագի, և ինչպես ժողովրդական ասացվածքն է փաստում` «Ճրագն իր տակը լույս չի տալիս»: Մենք ճրագի նման չորս կողմը լուսավորում ենք, ինքներս մնում ենք մթության մեջ:
-«Մեր մտքի կանթեղ,
մեր ոգու ճաճանչ
անփույթ կորցրել ենք
մեր երթի ճամփին
և փոխարենը օտարության մեջ
ոչինչ չենք գտել»:
Այստեղից էլ հաջորդ հարցը. կարող ես չհեռանալ հայրենիքից, սակայն այդպես էլ չգտնել քո տեղը և ինքդ քեզ: Այդ դեպքո՞ւմ էլ չպետք է գնալ օտար երկիր:
-Այն, որ օտարության մեջ ոչինչ չենք գտել, փաստ է: Այն հայորդիները, ովքեր փառքի են արժանացել օտար երկրներում, նրանց փառքն ու անունը տվյալ երկրին են պատիվ և նյութական շահ բերել, իսկ մենք հեռվից նայել և միամտորեն ուրախացել ենք, որ նրանք էլ են հայ: Ռափայել Պատկանյանը մի բանաստեղծություն ունի, որտեղ ցավով ու զայրույթով ասում է, որ եթե հայի տաղանդից ու հարստությունից Հայաստանն օգուտ չունի, ուրեմն նա արժանի չէ հարգանքի: Սա ասել է նա դեռևս 19-րդ դարում: Այսօր էլ շարունակում ենք «մեր երթի ճամփին» վատնել աստվածապարգև մեր տաղանդն ու հանճարը: Աստված մեր հանդեպ եղել է շռայլ ու բարեհաճ` պարգևելով տաղանդ ու հանճար, բայց և պատժել է, ասես մենք չենք կարողանում գնահատել մեր կողքին ապրող տաղանդավոր և հանճարեղ մարդկանց: Մի առիթով Վ. Սարոյանն ասել է, որ Հայաստանում և աշխարհում տաղանդավոր հայերը շատ են, և Հայաստանում բոլորի համար տեղ չկա: Ամենայն հավանականությամբ, նա այդ խոսքերով արդարացնում էր իր` հայրենիք չվերադառնալը: Ես էլ հակընդդեմ հարց ունեմ. իսկ ո՞վ էր մեզ ասում, որ մեր երկիրն այնքան փոքրացնեինք, որ տասը հանճարեղ և քսան տաղանդավոր հայ կողք կողքի չկարողանան ապրել: Մի օրինակ բերեմ. Օհան Դուրյանի նման հանճարեղ դիրիժորին նսեմացնելով` հեռացրին: Նրան փոխարինեց երիտասարդ, գուցե և տաղանդավոր դիրիժոր (չեմ լսել նրա համերգները, չեմ կարող կարծիք հայտնել): Եթե նույնիսկ շատ տաղանդավոր է, թող հանճարն ու տաղանդը մեր երկրում կողք կողքի ապրեն, և լինի առողջ ու բարի սերնդափոխություն:
-Կարելի՞ է ասել, որ հայի տեսակը վտանգված է նաև հայրենիքում: Ինչպես գրել եք` «Մենք կորցրել ենք կորուստն զգալու զգոնությունը մեր, որի կորստով կկորցնենք մեզ էլ»:
-Այո՛, ասեմ` ինչու: Ճիշտ է, մենք մեր երկրում ենք, մեր լեզվական, բարոյահոգեբանական և ավանդութային միջավայրում: Թվում է, թե վտանգ չկա: Բայց դա երևութական է: Դարի օտարամիտ գաղափարներն այնքան խոր շերտեր են թափանցում, որ նոր սերունդը, որն ամենաանպաշտպանն է, հայտնվում է ինքնահրաժարումի և, որ ավելի վտանգավոր է, ինքնաժխտման ջրապտույտի մեջ, որը կտանի ինքնաոչնչացման: Ահա այդ աղճատված հոգեբանությամբ և մտածողությամբ մարդիկ են հայտնվել քաղաքում, և ես շատ հաճախ ինձ օտար քաղաքում եմ զգում: Երևանը, իմ սիրելի Երևանը, իմ երիտասարդության Երևանն ասես խեղճացել է, գորշացել: Մենք մեր տան դուռը պիտի փակ պահենք, պատերն ամուր կառուցենք, որ ով ասես չմտնի, չաղարտի մեր տունը: Մենք մեր երեխաների հոգու և մտքի սափորը պիտի լցնենք մեր հոգու և ոգու լույսով, իսկ եթե մի փոքր դատարկ տեղ թողնենք, ապա դատարկը ինչով ասես կարող է լցվել: Եվ լցնում են:
-«Գիտե՞նք, թե ով է մեր բարեկամը և ով` թշնամին»: Սա արքայի հռետորական հարցն է, քանի որ պատասխանը, ըստ էության, ակնկալելի է` չգիտենք: Եվ արդյոք ներսի՞, թե՞ դրսի թշնամուց պիտի զգուշանանք:
-Այս էլ քանի դար մենք` հայերս, այդպես էլ չենք ճանաչել մեր թշնամիներին, ոչ բարեկամներին, երբեմն էլ`բարեկամներին: Ով մեզ բարի և քաղցր խոսք է ասել, հաճախ կեղծ` մեր զգոնությունը բթացնելու նպատակով, ով խարդավանքից առաջ ժպտացել է մեզ, ով գովել է մեզ, որպեսզի մեր տաղանդը, ռազմական ու շինարարական շնորհները ծառայեցնի իր երկրին, մենք նրան անվերապահորեն հավատացել ենք և բարեկամ անվանել: Ես հայ ժողովրդին նմանեցնում եմ իր աստվածատուր մրգին` ծիրանին: Ծիրանենին մեր շրջապատի թերևս միակ ծառն է, որ նախ ծաղկում է` շքեղ հարսնաքողով ծածկելով իր մերկ ճյուղերը, հետո է միայն տերևակալում: Տերևներն ինչ-որ չափով պաշտպանում են ծաղիկները տարաժամ ցրտահարությունից, կարկտից և ծաղկավիժում առաջացնող անձրևներից: Ծիրանենին խաբվում է վաղ գարնան մի քանի տաք ու արևոտ օրերի ջերմությունից և մի քանի օրում ծաղկում է, մինչդեռ առջևում փորձություններով լի լեռնային երկրի անկանխատեսելի գարունն է: Ներքին թշնամո՞ւ մասին եք հարցնում: Իհարկե, եղել է և կա այդ թշնամին: Ներքին թշնամի բոլոր ժողովուրդներն էլ ունեն, բայց մեր ներքին թշնամին քաղաքական չի եղել ի սկզբանե, այն բարոյական դաշտում է ավերածություններ արել, որ նախկինում էլ, այսօր էլ քաղաքական հետևանքների է վերածվել: 2000 և ավելի տարի առաջ, ոգեղենության տիրույթում է ապրել մեր ազգը, միտումնավոր և նպատակասլաց դավադրորեն օտար արժեհամակարգ «պատվաստվեց», դա նյութապաշտությունն էր, որ մինչև հիմա չենք կարողանում մաքրել մեր միտքն ու հոգին այդ ախտից։ Վկան քաղաքական կարևորություն ունեցող անհատների` թագավորների, իշխանների, հոգևոր առաջնորդների դարերով մեզ «դավանած» նյութապաշտությունն է եղել, որը մեր հայրենիքն ու ժողովրդին դրեց կորուստներ տալու և չզգաստանալու թմբիրի մեջ։ Այսօր չկան ո՛չ թագավորների, ո՛չ նախարարների ճոխ ու շքեղ պալատները, չկան այն մեծահարուստ հայերի ապարանքներն ու անգամ դիզած ոսկիները, իրենք էլ դարձան յաթաղանի զոհ սովորական մահկանացուների պես: Մեզ Արքայից արքան սթափության կոչ ու հորդոր է անում: Դեռ կարող ենք ազգովին վերադառնալ մեզ հոգեհարազատ բարոյական արժեքների դաշտ:
-Գրքում ասվում է, որ «Կինը նախ մայր է` զինվոր ծնանող»: Եվ Ձեր իսկ տողերով ուզում եմ հարցնել` կինը հայոց երկրում հարգվա՞ծ է եղել և հարգվա՞ծ է այսօր: Ո՞վ է հայ կինը և արդյոք կարիք ունի՞ դրսից ներմուծվող «գենդերային հավասարության» քարոզների:
-Մեր աստվածների դիցարանում մենք ունենք Անահիտ մայր աստվածուհի: ՈՒրիշ ոչ մի ազգի դիցարանում կին աստվածուհին այր աստծո կողքին հավասար արժանիքներ չունի: «Կին» բառը, որ ի սկզբանե ունեցել է «ծին», «գեն», «կյանք տվող» իմաստը, եղել է աստվածային, ստեղծող, արարող սկիզբ ունեցող էակ: Անգլերենում, ի դեպ, պահպանվել է թագուհի իմաստով` queen: Մեր ժողովուրդը կնոջը մեծարելու և գնահատելու կրողն է եղել երկար դարեր: Հայ գերդաստաններում էլ մինչև 20-րդ դարի սկիզբը կինը հարգված ու գնահատված է եղել: Ես երևի մի առանձին հոդվածով կանդրադառնամ հայ գերդաստանին և նրա մեջ կնոջ դերին: Կինը հավասար է տղամարդուն որպես Աստծո ստեղծած մարդ, կամ ինչպես մեր ժողովուրդն է ասում` կինարմատ, այսինքն` ծնող արմատ: Կինն իր մտավոր ունակություններով և հոգևոր աշխարհով բնավ չի զիջում այր մարդուն, գուցե որոշ հարցերում նույնիսկ ավելի ուժեղ է նրանից. թող տղամարդիկ չվիրավորվեն. բնությունը կնոջ փխրուն ուսերին է դրել մարդ տեսակի` մարդկության պահպանման ողջ բեռն ու պատասխանատվությունը: Կարո՞ղ ենք պատկերացնել, որ կինը (անգամ կենդանական աշխարհում էգը) ծնված երեխային պարզապես թողնի-հեռանա և իր անձնական երջանկությունը կառուցի: Բացառությունները բարոյական անկման դրսևորումներ են:
Աշխարհը հիվանդացել է «գենդերային» տկարամտությամբ: «Առաջավոր և ժողովրդավարական» Արևմուտքը, Ամերիկան էլ հետը, մինչև հիմա էլ կնոջ անհավասարությունը և ճնշվածությունը հաղթահարելու խնդիր ունեն: Օրենքն ընդունվում է այնտեղ և այն ժամանակ, երբ որոշակի հանցագործությունը հաճախանում է: Պարզապես, մեր ժողովրդի բախտը չի բերել. միջնադարում և ավելի ուշ շրջանում մեզ իշխել են կամ մշակույթի այլ դաշտում եղող ազգեր, կամ մեզնից շատ ցածր ազգեր. երկու դեպքում էլ մեզ պարտադրվել է օտարի բարոյական վարքականոնը: Հիմա էլ «լուսավորյալ» Եվրոպան է միջամտում մեր տան գործերին: Հայ տղամարդու կերպարի մասի՞ն եք հարցնում: Այո՛, կորուստներ է տվել, և պատճառը օբյեկտիվ է, իր ներսից չի գալիս: Վերջին քսան տարիներին հայ տղամարդն իր պետության կողմից այնպես է նսեմացվել սոցիալապես, հետևաբար նաև բարոյապես, որ նա խեղճացել է ու կորցրել ինքնավստահությունը, մանավանդ երբ տեսնում է իրենից առանձնապես բարձր արժանիքներ չունեցող և սոցիալական ու հասարակական սանդղակի բարձր աստիճանին հասած մարդկանց: Որոշ տղամարդիկ ընկճվում են, ոմանք, ցանկացած միջոցներով, փորձում են իրենք էլ այդ սանդուղքի վրա տեղ գրավել: Արքայի խորհուրդը դրան էլ է վերաբերում:
-Արքայից արքան ռազմավարի իր փորձից դաս է տալիս մեզ, «որ սահմանները ցանկացած երկրի զինվորն է գծում»: Գիտե՞ն կամ գիտակցո՞ւմ են մեր հասարակությունը և առավել ևս պետական այրերը այդ պարզ ճշմարտությունը:
-Սա երևի աշխարհի սկզբից միակ անփոփոխ օրենքն է եղել: Այսօր գերտերություններն են որոշում և՛ աշխարհի ճակատագիրը, և՛ պետությունների սահմանները: Սա ազնիվ «կռիվ» չէ` մեծն Տիգրանի բնորոշմամբ: Այո՛, զինվորն է որոշում և «գծում» իր հայրենիք-պետության սահմանները: Մենք` հայերս, զինվորի պաշտամունք ենք ունեցել, չէ՞ որ նա էր պաշտպանում երկրի սահմանները: Բայց երբ կորցրինք մեր պետականությունը, և մեր հայրենիքի տարածքում օտար զավթիչներն իրենց բռնակալ պետությունը հիմնեցին, այդ ժամանակից օտար, բարբարոս զինվորի կերպարը մթագնեց հայի` հող-հայրենին պաշտպանող ռազմիկի հուշը: Առաջին հանրապետության գոյությամբ, բարեբախտաբար, վերականգնվեց հայ քաջ զինվոր-մարտիկի կերպարը: Խորհրդային տարիներին ակնածանքը զինվորի հանդեպ կրկնապատկվեց: Մինչդեռ անկախության տարիներին հաղթած հայ զինվորն անտեսվեց: Ինչո՞ւ, որովհետև պետության ղեկի մոտ հայտնված մարդիկ պետականության գաղափարի կրողներ չէին, այլ իշխանության գալու մտայնություն ունեցողներ: Ահա թե ինչու Արքայից արքայի հորդորն է ու հրամանը` «Սիրի՛ր քո ժողովրդին, և նա քո բանակն անպարտ կդարձնի»: Բայց, ցավոք, կարծես պակասել են սերը մեր միջև և իշխանավորի սերը ժողովրդի հանդեպ: Մենք ասես պարտադրված ենք լավ զինվոր լինելու, քանի որ մեր շուրջն այլոց հողը զավթելով «կուշտ ու ծույլ» ապրողները շատ են: Գիտնականներն աշխարհի հակասությունների հիմքում դնում են մի հետաքրքիր տեսություն. կան ստեղծող, արարող ազգեր, կան և ավերող, կործանող ազգեր: Չեմ ուզում ազգերի անուններ հիշատակել: Ահա այդ երկու ուժերի հարատև բախումներն են աշխարհը պահում պատերազմների ու ավերածությունների հորձանուտի մեջ։ Մեծն Նժդեհն ասել է. «Աշխարհում երկու բան կա, որ չի հոգնում. հայը` կառուցելով, ժամանակը` քանդելով ու ավերելով»: Ժամանակի մեջ նա տեղավորել է բարբարոս, նենգ ու խարդախ պատմություն գրած բոլոր ազգերին:
-Մեծն Տիգրանի վերջին հորդորը իրականանալի՞ եք համարում այսօր:
-Այո՛։ Մենք ենք մեր երկրի տերը, մենք ենք ընտրում պաշտոնյաներին, և մե՛նք էլ կարող ենք թույլ չտալ, որ նրանք իշխանավոր դառնան:
Մենք պիտի մեր ազգի բոլոր մեծերի բարոյական ուժը, հաղթանակների խորհուրդն ու կամքը փոխանցենք սերունդներին, որպեսզի սերունդների միջև հոգևոր կապի խզում չլինի:


Զրուցեց
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Հ. Գ.- «Խորհուրդն Արքայի» գիրքը հեղինակն անվճար տրամադրելու է Հայաստանի և Արցախի զորամասերին, բուհերին և ավագ դպրոցներին` Արքայից արքայի իմաստուն խոսքը երիտասարդներին հասցնելու համար:

Դիտվել է՝ 5630

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ