ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Գրականությունը մերկացնում է պատմությունը»

«Գրականությունը մերկացնում է պատմությունը»
25.07.2012 | 17:35

Փողոցի երեխաներից մեկը` աղբահավաք, մուրացկան, հնահավաք Օքթայը, վերափոխվում է գրքերի շնորհիվ, որ գտնում էր աղբամաններում: Հիմա նա բազմաբնույթ գրքերի խանութ ունի:

Այս մասին է թուրք ռեժիսոր ԷՆԻՍ ՌԻԶԱՅԻ` «Վերամշակելով կյանքը` աղբի մեջ Դոստոևսկի գտա» վավերագրական ֆիլմը, որ ներկայացված էր «Ոսկե ծիրան» 9-րդ միջազգային կինոփառատոնի մրցութային ծրագրում: Մեր զրույցը ռեժիսորի հետ գրականության, կինոյի, պաշտոնական և ոչ պաշտոնական պատմագրության, բազմազգ Թուրքիայի, հայ-թուրքական հարաբերությունների շուրջ է:
-Ի՞նչ ֆիլմեր, գրքեր են ստեղծվում մեր օրերում, ի՞նչ մշակույթ է պրոպագանդվում: Կա՞ վերահսկում այս առումով Թուրքիայում:
-Թուրքիայում օրենքով արգելված է գրաքննությունը, բայց երբ ինչ-որ բան է արվում համակարգի դեմ, գիրք լինի, թե ֆիլմ, բնականաբար, քննադատվում է: Ինչ վերաբերում է ֆիլմերի, գրքերի տարածմանը, կապիտալիստական պահանջարկ-առաջարկի մեխանիզմներն են աշխատում այսօր, շուկայում գերիշխում է հոլիվուդյան արտադրանքը: Այդ իսկ պատճառով ստեղծել ենք մեր լսարանը, քաղաք առ քաղաք շրջում ենք, ներկայացնում մեր ֆիլմերը, անհատապես հանդիպում լսարանի հետ: Նաև այլընտրանքային հեռուստաալիքներով ենք ներկայացնում դրանք:
-Հավանաբար, գիտեք, որ Երևանն այս տարի հռչակվել է գրքի համաշխարհային մայրաքաղաք, Ձեր ֆիլմի առանցքում էլ գիրքն է, լավ գրականությունը: Իսկ ճանաչո՞ւմ եք հայ գրողներին:
-Այս պահին չեմ մտաբերում որևէ անուն, բայց, իհարկե, ընթերցել եմ թարգմանությունները: Ինձ շատ է հիացնում Փարաջանովը, ով գրող չէ, բայց հայ արվեստի կարկառուն ներկայացուցիչներից է:
-Թուրքիայի գրախանութներում կա՞ն հայ գրողների գրքեր, հետաքրքրություն առաջացնո՞ւմ են ընթերցողների շրջանում:
-Իհարկե, կան և ընթերցվում են: Թուրքիայում այդ հարցում գրաքննություն չկա, ուրիշ ճնշումներ գուցե կան, կարող ենք ասել` այս կամ այն հարցում Թուրքիայում վատ է, բայց այդ աստիճանի փակ չէ: Անգամ ձեզ մոտ` Ցեղասպանության թանգարանում, Թուրքիայում հրատարակված գրքեր կան ցեղասպանության մասին: Այդ հրատարակության ղեկավարը` Ռագըփ Զարաքոլուն, իմ մոտ ընկերն է: Նվազագույնը` նրա հրատարակած գրքերը հայերի մասին ես ընթերցում եմ: Օրհան Փամուկին գիտեք, Էլիֆ Շաֆակի առաջին վեպը հայոց խնդրի մասին է: ՈՒ կարելի է ասել, որ Թուրքիայում կինոարտադրության, հատկապես վավերագրական կինոյի, և արձակագրության մեջ ինչ-որ պայթյուն կա:
-Կարո՞ղ ենք ասել, որ գրականությունը, կինոն պատմությունն ազատում են կեղծիքից:
-Այո, կարող ենք ասել: Գրականությունը մերկացնում է պատմությունը` իր փոխաբերություններով ցույց է տալիս թաքնված էջերը:
-Վերջերս ծանոթացա թուրք երիտասարդ պատմաբանի հետ, որն ինձ ասաց, որ Ցեղասպանությունը պատմական մեծ կեղծիք է: Շատե՞րն են այդ կարծիքին:
-Իհարկե, եթե այդպես մտածողներ չլինեին, խնդիր չէինք ունենա և չէինք քննարկի` ցեղասպանություն եղե՞լ է, թե՞ չի եղել: Խնդիրը հենց այս ազգայնական, ռասիստական հակընդդեմությունը հաղթահարելն է: Միջազգային մակարդակում նույնպես փորձում ենք ամեն տեսակի ազգայնականությունից ազատվել, որ կարողանանք հանգիստ քննարկել մեր բոլոր խնդիրները: Կա պաշտոնական պատմություն, որը դնում է իր սահմանափակումները, բնականաբար, պատմության ուսուցիչներն էլ հենց պաշտոնական պատմության շրջանակներում են աշխատում: Միայն Թուրքիային չի վերաբերում սա, բոլոր երկրների պաշտոնական պատմություններն էլ այդ ոճով են գրված:
Ցեղասպանության, «Միություն և առաջադիմություն» կուսակցության մասին նախկինում հասարակությանը հրամցվում էր միայն պաշտոնական տեսանկյունը, բայց վերջին 20 տարիներին, ինչ-որ պայթյուն տեղի ունեցավ Թուրքիայում, և արդեն ավելի շատ են քննադատական մոտեցումները պաշտոնական պատմության հարցում, ոչ միայն հայկական, նաև շատ այլ հարցերում: Կա մի ստվար զանգված` մշակութային, հասարակական գործիչների, որ հարցականի տակ է դնում պաշտոնական պատմությունը:
-Ասում են` որտեղ կա հայ, այնտեղ կա թուրք, այս կամ այն կերպ հարաբերվում են մեր ժողովուրդները: Հնարավո՞ր է հայի և թուրքի իրական բարեկամություն: Խոսքը սահմանների բացման մասին չէ:
-Ըստ էության, եթե ժողովուրդների մակարդակով նայենք, խնդիր չկա: Երբ ես երեխա էի, բազմաբնակարան շենքի մեր ներքևի հարևանը հայ էր, վերևինը` հույն, կողքինը` քուրդ: Մի քանի տարի առաջ «Ոսկե ծիրան» կինոփառատոնում ֆիլմ եմ ցուցադրել, որտեղ օրորոցային էր հնչում. այդ օրորոցայինն ինձ համար երգել են թուրքերեն, նույն օրորոցայինը մեր ներքևի հարևանը երգում էր հայերեն, կողքի հարևանը` քրդերեն: Եվ եթե հետևում ենք սիրային պատմություններին, տեսնում ենք, որ Թուրքիայում շատ են սիրային պատմությունները հայերի և թուրքերի, քրդերի և հայերի միջև:
-Բայց այդ իրողությունը միանշանակ չի ընդունվում:
-Գուցե այդպես ասում են, բայց եթե ավելի խորությամբ ուսումնասիրենք, կտեսնենք, որ գրեթե յուրաքանչյուր թուրք ընտանիքի պատմության մեջ եղել է գոնե մի սիրային դրվագ հայի հետ: Վերջերս սկսել են դրա մասին խոսել, նաև վեպեր են գրվում, որովհետև Թուրքիայում մի փոքր ազատ է դարձել մթնոլորտը, ու սկսել են վեր հանել իրենց ընտանիքների պատմությունները, խոսել դրանց մասին: Անատոլիան յուրահատուկ վայր է, աշխարհում չկա նման մի վայր, որտեղ լինեն այդքան տարբեր ազգություններ, մշակույթներ, կրոններ:
-Թուրք տղան հայ աղջկա հետ ամուսնանում է, իսկ թուրք աղջիկները հայի հետ` ոչ: Կարծես հստակ տաբու կա այս հարցում:
-Եթե խոսում ենք կին և տղամարդ հարաբերությունների մասին, ապա նման վիճակագրություն չկա, ամոթ է նույնիսկ խոսել դրա մասին: Դուք նույնպես Հայաստանում ունեք խնդիրներ: Մեր անձնակազմում շատ աղջիկներ կան, երբ Հայաստան են գալիս, նրանց հարցնում են` արդյո՞ք կսիրահարվեն հայի, ու երբ ասում են` այո, ի՞նչ խնդիր կա, ձեզ մոտ շատ են զարմանում:
-Եթե Ցեղասպանությունը պաշտոնապես ճանաչվի, Թուրքիայում ինչ-որ բան կփոխվի՞:
-Ըստ էության խնդիրը «Ցեղասպանություն» բառն է: Ջարդերը, կոտորածը, տեղահանումն ընդունում են մարդիկ, բայց հենց Ցեղասպանություն անունն են տալիս, սկսում են մերժել, քննարկել` եղե՞լ է, թե՞ չի եղել:
-Դոստոևսկու գրականության հիմքում աստվածաշնչյան գաղափարախոսությունն է, սա խնդիր չի՞ առաջացրել ֆիլմը նկարահանելիս` կրոնական հայացքների և այլ առումներով:
-Ոչ, ֆիլմի հերոսն ազդվում է Դոստոևսկուց, ամենամոտ ընկերները սոցիալիստներ են, բայց նամազ է անում: Փաստորեն, ի՞նչ է անում պաշտոնական պատմագրությունը, ոչ միայն հայ-թուրքական, թուրք-հունական հարաբերությունները, այլև ընդհանրապես է ուզում կոտրել մարդկանց, որ ավելի հեշտությամբ իշխի նրանց: Մեր նպատակն է, որպես վավերագիրներ, ռեժիսորներ, ցույց տալ, որ մարդու կյանքը բաղկացած է տարբեր համերից, հոտերից, մոտեցումներից, և շատ նորմալ է սիրել, ընկերանալ մեկի հետ` առանց մտածելու նրա ազգային պատկանելության մասին: Այս ամենը նորմալ է կյանքի բազմազանության մեջ: Այդ հարստության մեջ է մարդն ավելի ազատ, ինչը չի ուզում պետությունը:


Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ
Թարգմանությունը` Արտակ ՇԱՔԱՐՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 4329

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ