ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

«ՄԵԾ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ՄԵՋ ՊԱՏԱՀԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ ՉԵՆ ԼԻՆՈՒՄ»

«ՄԵԾ ՔԱՂԱՔԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ՄԵՋ ՊԱՏԱՀԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ ՉԵՆ ԼԻՆՈՒՄ»
06.11.2009 | 00:00

Նոյեմբերի 5-ին «Իրավունք de facto» ակումբի հյուրն էր Հայաստանի դեմոկրատական կուսակցության նախագահ ԱՐԱՄ ԳԱՍՊԱՐԻ ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ: Լրագրողների հետ երկխոսության թեման հայ-թուրքական հարաբերություններն էին: Մեր ընթերցողներին ենք ներկայացնում ասուլիսի, այսպես կոչված, գրավոր տարբերակը։
-Դուք պիտի ներկայացնեիք Ձեր առաջարկը ԱԺ-ին։ Ներկայացրե՞լ եք, թե՞ ոչ, եթե այո, ի՞նչ արձագանքներ կան:
-Այս շաբաթվա սկզբին ես հայտարարությունը պաշտոնապես հանձնել եմ ԱԺ, փաստաթղթի հետ կծանոթանան համապատասխան հանձնաժողովները, քննարկման ժամանակ կներկայացնեն իրենց առաջարկները։ Սպասում եմ իրենց պատասխանին: Հուշագիր ձևավորելու առաջարկությունը հիմա ավելի է իմաստավորվում, որովհետև Թուրքիան որոշակիորեն սառեցրել է գործընթացը և պատրաստվում է վերապահումներով հանդես գալ, որովհետև շատ լուրջ խոստումներ է տվել Ադրբեջանին` սահմանները չբացել մինչև չլուծվի Ղարաբաղի հարցը, ուստի Հայաստանն ինքնին պարտավորված է վերապահումներ անելու:
-Թուրքիան հայտարարե՞լ է, որ արձանագրությունները վերապահումով են վավերացվելու:
-Թուրքիան չի հայտարարել, Թուրքիայի ձեռնարկած գործողություններից եմ այդպիսի եզրակացության հանգում. կան հրապարակումներ, որ շատ հնարավոր է` համաձայնագիրը վերապահումներով վավերացվի: Իսկ որ վերապահումներով վավերացումն անհրաժեշտ է Հայաստանին, կասկած չկա: Վերջերս փաստաթղթից դուրս եկավ «երկկողմանի» բառը, մեզ թվաց` խոսքը վերաբերում է «երկկողմ պարտավորություններին», պարզվեց` ոչ, «երկկողմանի հարաբերություններին»: Իսկ մենք պնդում ենք, որ փաստաթղթից պետք է դուրս բերվի «երկկողմանի պարտավորություններ» ձևակերպումը: Նաև` այն բառակապակցությունը, որ վերաբերում է երրորդ երկրների գործերին չխառնվելու սկզբունքին: Բոլորդ հասկանում եք` ինչ է դա նշանակում: Այսինքն` եթե Հայաստանն առայսօր չի ճանաչել ԼՂՀ-ն, վավերացումից հետո եթե փորձի որևէ աջակցություն ցուցաբերել ԼՂՀ-ին, դա կլինի միջամտություն երրորդ երկրի ներքին գործերին: Ես հարգում եմ մեր դիվանագետների պրոֆեսիոնալ մակարդակը, բայց ցավում եմ, որ այդ մակարդակը չի արտահայտվել այս փաստաթղթերը պատրաստելու ժամանակ:
-Հնարավո՞ր է` ցեղասպանության հարցը շահարկելով ԱՄՆ-ն ազդի Թուրքիայի վրա` արագացնելու վավերացման գործընթացը, և այդ ամենի արդյունքում, ի վերջո, ԱՄՆ-ի Սենատն ընդունի ցեղասպանությունը:
-Շատ տարօրինակ իրավիճակ է ստեղծվել ԱՄՆ-Հայաստան հարաբերություններում։ Ինձ համար շատ զարմանալի և առայսօր անհասկանալի է այն լռությունը, որով Հայաստանում ԱՄՆ-ի դեսպանատունն «արձագանքում է» «թՏսՏր ԸՐՎպվՌՌ» թերթում ԱՄՆ-ի գործող դեսպանի վերաբերյալ տպագրված խայտառակ հոդվածին, որտեղ Մարի Յովանովիչին տասնյակ մեղադրանքներ են ներկայացվում, թվարկվում են որոշակի քայլեր, որ նա ձեռնարկել է Ղրղզստանում և ՈՒկրաինայում աշխատելու տարիներին` այդ երկրներն իսլամականացնելու նպատակով: Եթե հոդվածը համապատասխանում է իրականությանը, իսկ դեսպանն առայսօր չի հերքում, գուցե իսլամականացման վտանգը սպառնում է նաև Հայաստանի՞ն: Ինչո՞ւ է ԱՄՆ-ը նման քայլերի դիմում: Իմ կարծիքով` երկու մեծ պետություններ` ԱՄՆ-ը և Ռուսաստանը, փորձում են միմյանց այստեղից դուրս մղել ցանկացած գնով: ԱՄՆ-ը կարող է այդ պայքարում օգտագործել բոլոր միջոցները: Իսլամականացման գաղափարը թող ոչ մեկին ֆանտաստիկ չթվա, որովհետև այս փոքր տարածքում դժվար չէ ազգերի այնպիսի խառնաշփոթ ստեղծել, որ հետո պարզ չլինի` ո՞վ է տարածքի տերը: Բավական բարդ խնդիրներ են, որոնց լուծումներին Հայաստանը լավ նախապատրաստված չէ, օրենսդրական դաշտը չի համապատասխանում, հասարակությունը հոգեբանորեն պատրաստ չէ, մի շարք հարցերում չենք ձևավորել միասնություն սփյուռքի հետ` դիմակայելու մարտահրավերներին: Կարծում եմ` մեզ համար շատ ավելի կարևոր կլիներ երկաթգծի աշխատանքը, որը երկկողմանի հարաբերություններում և տարածաշրջանում փոփոխություններ կարող էր բերել: Վրաստանն ուղղակի ուշանում է այդ գործընթացներից և եթե վերանայի իր քաղաքականությունը, Վրաստանն ու Հայաստանը կարող են տնտեսական զարգացում ապահովող տանդեմ ձևավորել: Աբխազիայով անցնող երկաթգծի հարցում Վրաստանն առաջինը պիտի շահագրգռված լինի, որովհետև եթե Կարս-Գյումրի երկաթգիծը բացվի, Վրաստանը կորցնում է ունեցած առավելությունը: Մեզ համար շահեկան է և՛ Աբխազիայի, և՛ Կարս-Գյումրի երկաթգծի շահագործումը. մեկն ապահովում է հուսալի կապ Ռուսաստանի հետ, մյուսը` Եվրոպայի: Առավել ևս, որ ապագայում էլ կարող է դառնալ տարանցիկ ճանապարհ մինչև Պարսից ծոց: Ես ծայրահեղությունները չեմ ընդունում և սխալ եմ համարում «Ոչ մի հարաբերություն» կարգախոսը, որն այսօրվա քաղաքականության հետ ոչ մի առնչություն չունի, չեմ կարող ընդունել նաև միանգամից գրկախառնվելու միտումը, որովհետև բավականին լուրջ վտանգներ կան: Իսկ «կընդունի՞ ԱՄՆ-ի Սենատը ցեղասպանությունը, թե՞ ոչ» հարցին պատասխանելուց առաջ, կարծում եմ, որ մենք պիտի ընդհանրապես հրաժարվենք միամտությունից: Քաղաքականության մեջ միամտությունն ամենավտանգավոր և խոցելի վարքն է: Եթե ԱՄՆ-ը նման քայլ կատարի, նշանակում է` վաղուց ուներ մշակված հեռագնա քաղաքականություն, որի հաջողության համար օգտագործվում են բոլոր տարրերը, և հենց այդ քաղաքականությունից, այլ ոչ թե մեծ ու անվերապահ սիրուց դրդված է որոշել հենց այս պահին Թուրքիայի հետ հարաբերությունները փչացնել: Այդպես չի լինում: Դա ընդամենը նշանակում է, որ Հայաստանը մասն է ԱՄՆ-ի մեծ ծրագրի, և այդ տարրը կարևորագույն նշանակություն ունի, ուստի պարտադրելու են Թուրքիային արագացնել վավերացումը:
-Վերջին շրջանում Թուրքիայի բարձր պաշտոնատարների հայտարարություններից տպավորություն է ստեղծվում, որ Հայաստանն այսուհետ ոչ թե Ադրբեջանի, այլ Թուրքիայի հետ պետք է բանակցի Ղարաբաղի հարցով, քանզի Թուրքիան մտել է մեծ եղբոր դերի մեջ: Կա տեսակետ, որ հայ-թուրքական հարաբերությունները չեն բարելավվելու, սա ընդամենը Ղարաբաղի հարցի լուծման գործընթացն ադրբեջանաթուրքական շահերի կողմը տեղաշարժելու քայլ էր: Ձեր կարծիքով` դա որքանո՞վ հաջողվեց Թուրքիային:
-Թուրքիան ինքն է մտել շատ մեծ խաղի մեջ, և խաղի կանոնները թույլ չեն տա սկսելուց հետո հետ քաշվել ու գործընթացն ավարտված համարել: Թուրքիան լայնածավալ քաղաքականություն է վարում տարածաշրջանում: Հարց տվե՞լ եք ձեզ` ինչո՞ւ Իսրայելի հետ հարաբերությունները վատացան, իսկ Սիրիայի, Իրանի հետ լավացան` աննախադեպ այցերի ու աննախադեպ համաձայնությունների մակարդակով: Ինչո՞ւ Թուրքիան սկսեց Հայաստանի հետ հարաբերությունները զարգացնել հենց այս պահին: Դա կարող էր անել 15 տարի առաջ, 10, 5... ՈՒրեմն, Թուրքիան փոխել է իր քաղաքական վեկտորը, Միջին Արևելքից Կովկաս է տեղափոխել իր շահերը և վերանայում է իր հարաբերությունները մեծ երկրների հետ, դրանք ավելի է սերտացնում: Մեծ քաղաքականության մեջ պատահականություններ չեն լինում: Իհարկե, Թուրքիան չէր կարող Ադրբեջանի հետ սերտաճումից հետո միանգամից ասել` ես այլևս քո շահերը չեմ պաշտպանում, դու ինքդ որոշիր` ինչ ես անում: Թուրքիան ինքն իրեն որոշակիորեն փակուղու մեջ է դրել հիմա, հատկապես քաղաքական վերնախավը, և մնում է միայն ալլահի անունով երդվել, որ Հայաստանի հետ սահմանը չեն բացի, քանի դեռ Ղարաբաղի հարցում առաջընթաց չկա:
-Հայաստանի Ազգային ժողովն ի՞նչ պիտի անի այս վիճակում:
-ՀՀ ԱԺ-ն պարտավոր է շարժվել թուրքական հորդորներով: Թուրքերն անընդհատ մեզ հորդորում են, որ ավելի հստակ ներկայացնենք մեր դիրքորոշումը Ղարաբաղի հիմնահարցի շուրջ: Ե՛վ ցեղասպանության հարցի շուրջ, և՛ հայ-թուրքական հարաբերությունների ողջ սպեկտրի: ԱԺ-ն ուղղակի պարտավոր է այդպիսի հայտարարությամբ հանդես գալ: Թուրքիայի նպատակն է գործընթացը ձգել մինչև ապրիլ` տեսնելու, թե ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի շրջանակներում ի՞նչ փոփոխություններ են լինելու: Եթե այդ փոփոխությունները լինեն, ինչ-որ այլ պատրվակով հանդես կգան վերապահումների վերաբերյալ հայտարարությամբ։ Հավելենք` պարտադիր չէ, որ արձանագրությունների վավերացումից հետո բոլոր պարտավորությունները կատարվեն, օրինակ, կարող են ձգձգել դրանք` տեխնիկական ինչ-ինչ խնդիրներ հարուցելով:
Բազմիցս ասվել է, որ ՀՀ նախագահի ուղերձը պարունակում է արդեն այն վերապահումները, որոնք անհրաժեշտ են: Իրոք, նախագահի ուղերձը շատ կարևոր փաստաթուղթ է և արտահայտում է պաշտոնական դիրքորոշում, և արդյունքն էր բոլոր այն հանդիպումների, որոնք եղան Հայաստանում ու սփյուռքում: Բայց ԱԺ-ի վավերացումից հետո համաձայնագիրն իրավական ուժ է ստանում, իսկ ՀՀ նախագահի ուղերձը մնում է ընդամենը որպես ուղերձ: Այդ պատճառով էլ մենք պնդում ենք, որ ԱԺ-ն վավերացնի արձանագրությունները ՀՀ նախագահի ուղերձում նշված վերապահումներով:
-Հնարավո՞ր է` Թուրքիան այնքան ձգձգի գործընթացը, որ գերտերությունները բավարարեն նրա պահանջը` լուծեն Ղարաբաղի հարցը, որպեսզի սահմանը բացվի:
-Ինչպե՞ս պիտի գերտերություններն ապահովեն Ղարաբաղի հարցի լուծումը: Ես իսկապես չեմ կարողանում հասկանալ, թե ինչպես Հայաստանին կպարտադրեն Լեռնային Ղարաբաղը զիջել... ԼՂՀ հիմնահարցում կա ՀՀ հստակ դիրքորոշումը, առայսօր մենք պատճառ չունենք հակահայկական քաղաքականություն իրականացնելու մեղադրանք ներկայացնելու: Երբ ՀՀ նախագահը գնում է զորավարժություններ անցկացնելու այն տարածքում, որը համարվում է «օկուպացված», վկայությունն է լուրջ մտադրությունների առկայության: Ես բացառում եմ ԼՂ հարցի հետ կապված շուտափույթ որոշում, որ կարող է հանգեցնել տարածքային զիջումների: Թուրքական կողմը պիտի կողմնորոշվի` ընդունելո՞ւ է արձանագրություններն առանց ԼՂ հարցի կարգավորման գործընթացը հաշվի առնելու, թե՞ ոչ: ԼՂ հարցում որևէ զիջում չի լինելու:
-Դուք բացառո՞ւմ եք փուլային ծրագրի գոյությունը` և՛ հայ-թուրքական հարաբերություններն են կարգավորվում, և՛ Լեռնային Ղարաբաղի հարցն է լուծվում, և՛ ԱՄՆ-ն ու Թուրքիան ճանաչում են ցեղասպանությունը, գայլերը կուշտ են, ոչխարները` ողջ, կամ` դասական ամերիկյան «happy end»:
-Եթե կարծում եք, որ կարող է այդպես լինել, հիանալի է: Եթե ԱՄՆ-ը ճանաչի ցեղասպանությունը, պետք է ընթացք տրվի դրա հետևանքների բավարարմանը: Ղարաբաղի հարցը պետք է լուծվի տարածքները վերադարձնելու հաշվի՞ն: Ո՞վ է մեզ մի թիզ հող վերադարձրել, ինչո՞ւ մենք պետք է ինչ-որ մեկին վերադարձնենք: Եթե որևէ մեկը կասի` վերադարձնում ենք Կարսը, Արդահանը, Սարիղամիշը, մենք էլ կմտածենք` Աղդամը զիջե՞լ, թեպետ այնտեղ մեր պատմական Տիգրանակերտն է եղել:
-Դուք ծանո՞թ եք տիկին Քայդենաուի հայտարարությանը, որը, ճիշտ է, հերքվեց, բայց, այնուամենայնիվ, հնչել է, որ եթե Ադրբեջանն ագրեսիայի ենթարկի Լեռնային Ղարաբաղը, ԱՄՆ-ը կարող է ճանաչել ԼՂՀ անկախությունը:
-Եթե ԱՄՆ-ի ռազմավարական շահերից բխում է ճանաչել ԼՂՀ-ն, ԱՄՆ-ը դա կանի: Բայց բխո՞ւմ է, արդյոք: Ադրբեջանն անընդհատ հարցը ռազմական ճանապարհով լուծելու սպառնալիքներ է հնչեցնում, դա առանձնապես նորություն չէ: Բայց տեղեկություն տարածելն ու այն հերքելն ընդունված միջոց է` ասելիքը լսելի դարձնելու համար: ԱՄՆ-ը պատերազմական դառը փորձ ունի Իրաքում, Աֆղանստանում, և ոչ մի շահագրգռություն չկա տարածաշրջանում նոր պատերազմ սկսելու համար, որը չի կարող լոկալ պատերազմ լինել այլևս:
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1453

Մեկնաբանություններ