ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Վիրավորանքների և վիրավորանքների հակադարձումների ժամանակը

Վիրավորանքների և վիրավորանքների հակադարձումների ժամանակը
15.07.2014 | 00:25

Պատկերացնո՞ւմ եք` ինչ կլիներ, եթե մատերիան ու հակամատերիան ունենային միևնույն ծավալը: Եթե ունենային միևնույն ծավալը, դուք ոչինչ չէիք պատկերացնի, որովհետև պարզապես չէիք լինի, ոչինչ չէր լինի, միլիարդավոր տարիներ առաջ մատերիայի ու հակամատերիայի բախումից երկուսն էլ կոչնչանային, եթե հավասար ծավալ ունենային: Մեկ ատոմով գերակշռող մատերիան սկիզբ դրեց տիեզերքին, միլիարդավոր տարիներ հետո պիտի հայտնվեր մարդը. մենք, որ արդեն բոլորովին չենք մտածում, թե ինչ կլիներ, եթե մատերիան ու հակամատերիան հավասարարժեք լինեին: Եթե միլիարդավոր տարիներ առաջ որոշվում էր գոյության ու չգոյության հարցը տիեզերական մասշտաբով, մեր ժամանակներում հարցը նույնքան արդիական է, որոշվում է ինչպես գոյության և չգոյության հարցը: Ընդամենը մեկ ատոմով ավելի մատերիան կյանք տվեց տիեզերքին, բայց չոչնչացրեց հակամատերիան: Եթե ֆիզիկոսները ներեն համեմատության պարզունակության համար` բարին գերակշռեց, բայց բարին չարը չվերացրեց, մեր մեջ մնացին մատերիայի ու հակամատերիայի հետնորդները` լույսի ու խավարի, չարի ու բարու, կյանքի ու մահվան խորհրդանիշներով: Մնացին ու սկսեցին խորհրդանշել մնացած ամեն ինչ:
«Foreign Affairs»-ի լրագրող Մայքլ Մազարը համաշխարհային իրադարձությունները քննարկել է հոգեբանական տեսանկյունից: RAND Corporation հետազոտական կենտրոնը պարզել է, որ 2010-ից ջիհադական խմբավորումները 58 տոկոսով ավելացել են, կրկնապատկվել է զինյալների թիվը, «Ալ Քաիդայի» մասնաճյուղերը եռապատկվել են: Իրաքում «Իրաքի և Լևանտի իսլամական պետություն» խմբավորումը համարյա մայրաքաղաք էր հասնում: Նման խմբավորումների աճը միայն դաժանության հետևանք չէ: Տասնամյա հետազոտությունները վկայում են, որ նրանք օգտագործում են մանրակրկիտ մշակված և ակտիվ ներդրվող զոհի հայեցակարգը` խաղալով բնակչության դժգոհության վրա, հատկապես ճգնաժամերի ժամանակ: Օրինակը «Ալ Քաիդան» է: Ամենասկզբից ՈՒսամա բեն Լադենն ընդգծում էր մահմեդականների տանջանքներն ու ստորացումները արևմտյան շահագործողների պատճառով և կոչ էր անում իր հետևորդներին վերականգնել արժանապատվությունն ու աստվածընտրյալ ժողովրդի վեհությունը: Ահաբեկչությունն ի պաշտպանություն իսլամի` գայթակղում է մարդկանց, ովքեր ձգտում են ինքնահաստատվել իրենց պատկանելության և ինքնահարգանքի մեջ: Ահաբեկչական ակտիվության նոր ալիքը մեկուսի միտում չէ և նախանշում է միջազգային անվտանգության նոր դարաշրջանը, որ դառնալու է վիրավորանքների և վիրավորանքների հակադարձումների ժամանակ: Համաշխարհային քաղաքականության շարժիչ ուժերը ոչ միայն աշխարհաքաղաքական, այլև հոգեբանական են: Նոր միտումը երկու հիմնական պատճառ ունի: Առաջին. փոխվել է աշխարհաքաղաքական մրցակցության միջավայրը:

Որոշ միտումներ, ներառյալ միջուկային զենքի զսպիչ ուժը, տնտեսական գլոբալ փոխկապվածությունը, տարածքային նվաճումներից և սահմանների ամրացումից ստացած օգուտի նվազումը, գցել են պրագմատիզմի քաղաքականության արժեքը: Աշխարհաքաղաքական պայքարի բացակայությունը և կոսմոպոլիտիզմի գաղափարները, որ քարոզում են լրատվամիջոցները, խարխլում են ազգային մշակութային արժեքները: Անվտանգության և խաղաղության հիմնական սպառնալիքները ծագում են հասարակությունների ու խմբերի զայրույթից ու դժգոհությունից, նրանք իրենց օտարված ու լքված են զգում քաղաքակիրթ աշխարհից: Ապագայում անվտանգության հիմնական մարտահրավերները կձևավորվեն նվաստացված մարդկանց միջավայրում, ովքեր լի են վճռականությամբ` վերականգնելու իրենց նկատմամբ հարգանքը: Վիրավորանքների ու դժգոհության հիմքով կառուցվող քաղաքականությունը նորություն չէ: Ազգային շահերի հաշվարկները ուժի վրա հենվելով` նույնպես նորություն չեն: Սակայն վիրավորանքների քաղաքականությունը նոր գերակա ուժ է դառնում, որը գործելու է ըստ այն իրողության, թե ազգային առաջնորդները ինչպես են պատկերացնում իրենց շահերը: Որտեղ էլ դրսևորվեն վիրավորանքների քաղաքականության հատկանիշները, կրկնվում է միևնույն պատմությունը: Պատումը ունի մի քանի կենտրոնական թեմաներ: Պատմությունը ներկայացվում է բարի ու չար ուժերի պայքար: Պնդվում է, որ արդար ու ազնիվ ժողովուրդը, ազգը կամ խումբը ինչ-որ ժամանակ մեծ է եղել, բայց նրան ստորացրել են որոգայթներ ու դավադրություններ լարող չարի ուժերը: Նախազգուշացվում է, որ կոսմոպոլիտիզմը խարխլում է այդ ազնիվ ու արդար ժողովրդի արժեքները և խոստացվում է, որ խարիզմատիկ առաջնորդը դուրս է բերելու դժբախտ իրականությունից ու վերադարձնելու է ժողովրդին իր մեծ անցյալը: Այսօրինակ գաղափարներով ժողովրդական շարժումները սովորաբար ծագում են այն հասարակություններում, որտեղ առանձնահատուկ նախադրյալներ կան: Օրինակ, երբ մոդեռնացման գործընթացը սխալ ճանապարհով է գնում և խանգարում է հասարակական առաջընթացին, երբ տեխնոկրատ առաջնորդները սկսում են արևմտյան մոդելով բարեփոխումներ և ձախողվում են, երբ մոդեռնացման կոնկրետ փուլում սրվում են դասակարգային, սոցիալական և կրոնական հակասությունները, երբ երկիրը կամ խումբը պարտվում են կամ իրենց պարտված են համարում: Դժգոհության և վիրավորանքների թեմատիկ պատկերի հիմքում պարադոքս է. վիրավորված և ստորացված խումբը ձգտում է դառնալ այն նույն ակումբի անդամ, որից բողոքում է: Այդ հակասությունը սոսկ հետաքրքիր չէ, հարուցում է ծանր դիլեմաներ երկու կողմի համար էլ: Վիրավորանքների հայեցակարգն այնքան ժամանակ է բախվելու համաշխարհային աշխարհակարգի հետ, քանի դեռ վիրավորանքները ուժեղ են և չեն այրվել` հարուցելով միջազգային ու ներքին անբարենպաստ հակադարձումներ: Նույնիսկ եթե այսօր երկրները իրենց այնպես չեն պահում, ինչպես իրենց նախորդները, աշխարհաքաղաքական մրցակցությունը պահպանվում է և պահպանվելու է երկար: Զրկվելով դժգոհության ու վիրավորանքների դուրսնետման այնպիսի ավանդական մեխանիզմներից, ինչպես պատերազմները, պետությունն ու խմբերը առավել հաճախ են դիմելու թաքնված ագրեսիայի ձևերին` գաղտնի քայլերի, տնտեսական պատերազմների, ահաբեկչության, կիբերհարձակումների և ռեսուրսային պատերազմների տեսքով: Բախումների սրացման դեպքում լրջագույն սխալ է ստորացման քաղաքականությունն ընդունել իբրև սառնասիրտ ու սթափ ռեալիզմ: Առճակատումը միայն հիմնավորում ու հաստատում է դժգոհ արմատականների հավակնությունները:

Շրջանցելով արտաքին դրսևորումները, փորձենք տեսակետը քննարկել մեր իրավիճակում: Մենք վիրավորված ենք պատմությունից, հարևաններից ու դաշնակիցներից, ինքներս մեզնից: Մեր ժամանակի հիմնարար հարցն է` մենք այսպիսին ենք, որովհետև այսպիսի պատմությո՞ւն ենք ունեցել, թե՞ այսպիսի պատմություն ենք ունեցել, որովհետև այսպիսին ենք: Առաջին տարբերակը հարմար է, պատասխան է տալիս բազում հարցերի, բայց անպատասխան է թողնում գլխավոր հարցը` ի՞նչ կարող ենք անել: Երկրորդ տարբերակն ընդունելը տհաճ է, վիրավորում ու բազում հարցեր է հարուցում մեր ազգային նույնականության վերաբերյալ, բայց հստակ պատասխանում է գլխավոր հարցին` փոխվել է պետք: Ես չեմ հավատում այն առասպելին, որ մեր հատվածականությունը, հակահամակարգայնությունը, տարտղնվածությունը, ոչնչին ու ոչ մեկին չդիմադրելու ու չդիմակայելու ունակությունն են դարերի միջով բերել-հասցրել այսօրվան: Եթե նույնիսկ այդպես է, ուրեմն այսօր բերել-հասցրել է այսպիսին, երբ մենք խնդիրներ ունենք բոլորի հետ` մենք վիրավորված ենք պատմությունից, հարևաններից ու դաշնակիցներից, ինքներս մեզնից: Պատմությունը կարո՞ղ էր ուրիշ լինել: Կարող էր: Բայց պատմությունը պայմանական ժամանակ չունի, տարբերակների տեսությունը անմիտ զբաղմունք է, որ ավելի է խորացնելու ընդհանրական ու համարյա անձնական վիրավորվածությունը աշխարհից ու մարդկանցից: Հարևանները կարո՞ղ էին ուրիշ լինել: Ոչ, որովհետև նրանք էլ իրենց պատմությունն ունեն: Դաշնակիցները կարո՞ղ էին այլ վերաբերմունք ունենալ: Ոչ, որովհետև նրանք առաջնորդվում են սեփական շահերով: Մնում ենք մենք: Մենք ու մեր վերաբերմունքը մեր նկատմամբ: Ինչի՞ ենք ծառայեցնում մենք մեր օրինական վիրավորվածությունը: Օգտագործում ենք իբրև մատերիա՞, թե՞ հակամատերիա: Պատմության դեպքում: Հարևանների: Դաշնակիցների: Ինքներս մեր: Պատմության դեպքում ակնհայտ գերիշխում է հակամատերիան. մենք պատմությունը ինքնապաշտպանական զենք ենք դարձրել, որ արդարացնենք մեր ոչ ադեկվատ վարքը: Հարևանների դեպքում մատերիան ու հակամատերիան դեռ մրցակցում են` որոշ դեպքերում մենք արել ենք առավելագույնը ինչ կարող էինք, որոշ դեպքերում չենք անում նվազագույնը, որ կարող ենք: Դաշնակիցների դեպքում կրկնում ենք պատմական սխալները` տրվում ենք լրիվ ու անմնացորդ և պահանջում ենք լրիվ ու անմնացորդ նվիրվածություն դաշնակցային շահին, որը որպես երևույթ հաստատուն գոյություն չէ, ընդամենը հանգրվան է ժամանակի որոշակի հատվածում, երբ երկու կողմերի շահերը համընկնում են: Հակադրության պահից դաշնակցային շահ հասկացությունը դադարում է գոյություն ունենալուց: Մենք դա չենք ընդունում, որովհետև ինքներս փառավոր ոտնահարում ենք մեր ազգային շահը հանուն դաշնակցի շահի: Ինքներս մեր դեպքում մատերիայի ու հակամատերիայի պայքարը միայն ապրիորի է ավարտվում մատերիայի հաղթանակով, ռեալության մեջ հակամատերիան գերիշխում է: Այս պարագայում նույնանում են պետական ու անձնային դրսևորումները: Համարյա նույնանում են: Օլիգարխիկ պետության և օլիգարխիկ պետական համակարգում քաղաքացիների կարգավիճակը գրեթե նույնն է` օլիգարխիկ պետությունը միջազգային ասպարեզում նույն դերն ու կշիռն ունի, ինչ այդ պետության ներսում քաղաքացին` իր շահերի ու իրավունքների պաշտպանվածության տեսակետից: Մենք այս իրողությունը չենք ուզում ընդունել` ապավինելով մեր առանձնահատուկ տեսակին, պատմությանը, պատմական վիրավորանքների տեսությանը և պարզապես ցանկալին իրականի տեղ ընդունելու պատրանքին: Այդպես հարմար է, չի պարտադրում անձնապես փոխվել և համակարգային փոփոխություններ անել պետության մեջ: Այդպես հարմար է նաև ամեն ինչ ինքնահոսի թողնելու և, մեզնից բացի, բոլորին ու ամեն ինչ մեղադրելու տեսակետից:
Փորձեք իրավիճակը գնահատել հարևան Վրաստանի, Ադրբեջանի, Իրանի, դաշնակից Ռուսաստանի տեսակետից: Կստանաք բոլորովին այլ պատկեր, բայց նույն եզրակացություններով: Նրանք ևս վիրավորված են պատմությունից, հարևաններից ու դաշնակիցներից, իրենք իրենցից: Նրանք ևս ունեն ազգային նույնականության պարզաբանման խնդիր, որ փորձում են լուծել ուրիշների հաշվին` այդպես հարմար է, փոփոխությունների խնդիր չի պարտադրում և վերստին հաստատում է, որ արդար ու ազնիվ ժողովուրդը, ազգը կամ խումբը, որ ինչ-որ ժամանակ մեծ է եղել, բայց նրան ստորացրել են որոգայթներ ու դավադրություններ լարող չարի ուժերը, պետք է դուրս գա դժբախտ իրականությունից ու վերադարձնի իր մեծ անցյալը: Կոսմոպոլիտիզմը խարխլում է այդ ազնիվ ու արդար ժողովրդի արժեքները, բայց խարիզմատիկ առաջնորդը ժողովրդին փրկելու է: Վերջ: Կայսրությունների վերականգնման ու ժողովրդավարության փոխհարաբերությունը լիովին այս գծակարգում է` բոլոր հետևանքներով, որոնք ձևավորում են մեր կյանքը:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ.- Բուենոս Այրեսի «Clarin» թերթին տված հարցազրույցում ՀՀ նախագահ Սերժ Սարգսյանն ասել է, որ Հարավային Ամերիկա իր այցի նպատակը տարածաշրջանային համերաշխության ամրապնդումն է` հայ ժողովրդի ցեղասպանության հարյուրամյակի նախօրեին, որը նշվելու է 2015-ի ապրիլին: «Արգենտինայից բացի, Սերժ Սարգսյանը լինելու է ՈՒրուգվայում ու Չիլիում: Հայաստանի ղեկավարը Լատինական Ամերիկայի երկրներում իր այցերով ցանկանում է համաշխարհային հանրության ուշադրությունը հրավիրել պայթյունավտանգ մթնոլորտի վրա, որ ստեղծվել է Կովկասում` Լեռնային Ղարաբաղի իրավիճակի պատճառով»,- գրել է «Clarin»-ը: Հարցազրույցը ֆանտաստիկ լակոնիկ է` ընդգրկելով հանդերձ Հայաստանի արտաքին քաղաքականության ամբողջ գունապնակը` եղած ու չեղած վեկտորներով, Թուրքիա, Ադրբեջան, Ռուսաստան, Եվրամիություն: Եվ անգամ` ներքին խնդիրներով` ակնհայտ է, որ ուժեղ ընդդիմության առկայությամբ ՀՀ նախագահն այսքան անպաշտպան չէր լինի արտաքին մարտահրավերների առաջ. վիրավորանքի ու վիրավորանքին հակադարձման ենթատեքստով, մատերիայի ու հակամատերիայի հավերժական պայքարով: Եվ` մատերիայի ենթադրական հաղթանակով: Հուսանք:

Դիտվել է՝ 2116

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ