ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«Դրսի լցրած կեղտը դառնում է պարարտանյութ, ու դրանից այնպիսի՜ ծիլեր են բարձրանում»

«Դրսի լցրած կեղտը դառնում է պարարտանյութ,  ու դրանից այնպիսի՜ ծիլեր են բարձրանում»
07.12.2012 | 12:44

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է երգիչ, երգահան ԱՐԹՈՒՐ ԻՍՊԻՐՅԱՆԸ:


-Արթուր, հին հայկական` 1930-40-ականների երգերի նոր ձայնասկավառակ եք թողարկել` «Once upon a time in Yerevan» («Ժամանակին Երևանում»): Ինչո՞ւ որոշեցիք այդքան հետ նայել:
-Երբ սկսեցի անդրադառնալ մեր 80-90-ականների էստրադային երգերին, մտածեցի, որ պետք է մի քիչ էլ հետ գնալ: Վահագն Հայրապետյանի հետ ստեղծեցինք 70-ականների երգերի ջազային մեկնաբանություններից կազմված «JAZZAVANS» ձայնասկավառակը: Ինչքան հետ ես գնում, այնքան ավելի ես զգում մեր երաժիշտ-կատարողների, կոմպոզիտորների, բանաստեղծների կիրթ ու զգացմունքային լինելը: Ավելի են սիրել իրենց երկիրը, իրենց քաղաքը, քան մենք այսօր: ՈՒ ես որոշեցի հաջորդ ալբոմը ձայնագրել Մարտին Վարդազարյանի հետ: Թողարկեցինք «Ռադիո Երևան» ալբոմը` 50-60-ականների երգերով: Աշխատել էի գտնել այնպիսի երգեր, որոնց թեմաները շատ ծեծված չէին, շատ երգված չէին: ՈՒ դա նորություն էր երևանասերների համար: Ապա «Once upon a time in Yerevan» ալբոմով ավելի հետ գնացինք` հասնելով մինչև 1937 թիվ, 40-ականների երգեր: Շատ բարի ալբոմ է ստացվել: Երգերից շատերը գրել է Արտեմի Այվազյանը: Գտանք Արտեմի Այվազյանի աղջկան ու թոռնուհուն` Զարուհուն: Նրանց հիշողությունների վրա վերակենդանացրինք Արտեմի Այվազյանի մասին պատմությունները, նրա տան նկարագիրը, և «Հիշում ես դու» տեսաֆիլմը նկարեցինք` մշակույթի նախարարության ֆինանսավորմամբ: Հիմա աշխատում եմ երիտասարդ տաղանդավոր երգիչ-երգչուհիների հետ, պատրաստում եմ նոր` հինգերորդ ալբոմը, ձայնագրել ենք արդեն մի քանի երգ: Այդ երեխաներն արժանի են երևալու, լսվելու, և ես հետամուտ եմ այդ նպատակին:
-Ձեր երգացանկում ուղղակի հորդում է սերը առ Երևան ու «իսկական երևանցիները»: Ձեր կատարմամբ Քրիստ Մանարյանի «Արտիստի երգը»` նվիրված Խորեն Աբրահամյանին, ասվածի լավագույն վկայություններից է: Հետաքրքիր է, որ իրեն անդրադարձող, իր անունը հիշատակող մեկ այլ երգի պարագայում նա հրաժարվել էր տեսահոլովակի նկարահանումներին մասնակցելուց, իսկ Ձեզ հետ ոչ միայն նկարահանվեց, այլև երգեց: Հե՞շտ էր շփվել այդ մոհիկանի հետ:
-Երևի իմ կյանքի ամենաերջանիկ պահերն եմ ապրել նրա հետ շփվելիս: Մի մարդ, որի հետ խոսելու, շփվելու մասին միշտ երազել եմ: Մենք նրա ֆիլմերով ենք մեծացել, դաստիարակվել: Ես տանը ձայնագրման ստուդիա ունեի: Մի օր Խորեն Աբրահամյանն ու Քրիստ Մանարյանը եկան մեր տուն, և մենք հենց այդ փոքրիկ ստուդիայում էլ ձայնագրվեցինք` ընդամենը երկու-երեք ժամում: Ես վախեցած եմ երգել, ուսանողի նման, որովհետև այդպիսի մարդու առաջ երգելը, իրոք, վախենալու էր: Ինչպես միշտ, իր սիրելի կարմիր սվիտերով էր (շատ էր սիրում վառ գույներ` կարմիր, դեղին), ու այդ կարճ ժամանակահատվածում հասցրեց երկու տուփ սիգարետ ծխել: Սիրտս կտոր-կտոր էր լինում, որովհետև միայն իր առողջությունը չէր վտանգում, այլև մեր կինոյի, մեր արվեստի առողջությունը: Բայց հո չէի՞ կարող նրան ինչ-որ բան ասել: Ինքը ձայնագրվեց միանգամից. դե՜, վարպետների վարպետ էր: Շատ երաժշտական էր: Նույնիսկ խոսքի, կիսաերգելով ասածի մեջ երաժշտություն, մեղեդի կար: Ինձ համար մեծ պատիվ էր այդ մարդու կողքին լինելը: Կյանքի` ինձ մատուցած լավագույն նվերներից մեկն էր դա:
-Դուք կարծես կապող օղակ եք տարբեր սերունդների միջև` Արտեմի Այվազյան, Մարտին Վարդազարյան, Երվանդ Երզնկյան, Քրիստ Մանարյան, Վահագն Հայրապետյան, հիմա էլ ձայնագրություններ եք անում շատ երիտասարդների հետ: Կապող օղակի ֆունկցիան հե՞շտ է տրվում Ձեզ:
-Շատ լավ հարց եք տալիս: Այն, ինչ անում եմ երիտասարդների հետ, ինձ շատ հոգեհարազատ է: Ես դրանով եմ սկսել իմ ճանապարհը երաժշտության մեջ: Դա իմ սերն է: Իմը դա է: Բայց նաև ինչ-որ պարտավորվածություն եմ զգում երիտասարդ սերնդի հանդեպ, գիտակցում եմ, որ պետք է անդրադառնալ մեր հին երգերին, մեր անցյալին, որովհետև, ինչպես տեսնում եք, դրան քիչ են անդրադառնում, և երիտասարդությունը ոչինչ չգիտի անցյալի լավագույն երգերի, լավագույն կոմպոզիտորների մասին: Եթե անգամ լսում են այն ժամանակների երգերը, դրանք օրիգինալ տարբերակները չեն, այսօրվա կատարողների նոր մեկնաբանություններն են: Ես, Մարտին Վարդազարյանը և Երվանդ Երզնկյանը վերջին ալբոմում փորձել ենք չշեղվել օրիգինալ տարբերակներից, հավատարիմ մնալ այն հարմոնիաներին: Ես միշտ ասում եմ, որ բոլոր երկրներն ունեն մի հեռուստաալիք, որն անդրադառնում է հին ֆիլմերին, հին երաժշտությանը: Իսկ մենք այնքա՜ն բան ունենք ցույց տալու, սովորեցնելու: Այսօր անցյալի դասերը բերող ոչ մի կրթական ծրագիր չկա մեզանում:

-Մի հարցազրույցում ասել եք, թե Ձեզ համար պատիվ է հեռուստաեթերում չերևալը: Ինչպիսի՞ հեռուստաեթերում երևալը պատիվ կհամարեիք:
-Ես միշտ բարի նախանձով եմ նայում դրսի այն հեռուստաընկերություններին, որոնք բարձրորակ հաղորդումներ են հեռարձակում: Երկար տարիներ ապրել եմ Ամերիկայում: Այնտեղի հայկական հեռուստատեսությունն ահավոր վիճակում է, մանավանդ երաժշտական առումով: Մերոնք գիտեն, թե որն է լավ, որը` վատ: Բայց ես ուղղակի ամաչում եմ, երբ օտարազգի մեկը, հարգելով մեր ազգը, իմանալով մեր պատմությունն ու անցյալը, միացնում է հայկական ալիք ու տեսնում ցմփոր մի երգչի` կողքին պարող աղջիկներով: Նա պարզապես չի հավատում իր աչքերին, չի կարողանում հասկանալ` դա լո՞ւրջ բան է, իրոք այսպե՞ս պիտի լիներ, թե՞ իր տեսածը կոմեդիա է: ՈՒ հիմա քիչ-քիչ այդ երևույթը տարածվում է նաև Հայաստանում: Դրանում մեղավոր են բոլորը` վերից վար: Մի մարդ կարող է փոխել ամեն ինչ: Մեզ մոտ կադրերի ընտրություն ասվածը գոյություն չունի: Թե ով որտեղ պիտի աշխատի, ով ինչ գործով պիտի զբաղվի, ոչ ոքի չի հետաքրքրում: Ոչ ոք չի մտածում, թե արդյոք տվյալ մարդն արժանի՞ է հեռուստաընկերություն ղեկավարելու, երաժշտական ծրագիր վարելու: Չէ՞ որ այդ մարդն է որոշում` ինչ ցույց տալ եթերում: Այդ բոլոր «Թոփ 10»-երի ձայները հենց իրենք են որոշում, ժողովուրդը չի զանգահարում ու քվեարկում: Չկան հեռուստատեսության նախկին ֆիլտրերը: ՈՒ անորակն էլ որակյալի հետ մտնում է եթեր:
-Ցավոք, ոչ միայն եթեր: Վերջին օրերին սոցիալական ցանցերը, լրատվամիջոցները հեղեղված են պատմության բուհական դասագրքերում Մարտի 1-ի դեպքերը խեղաթյուրող շարադրանքին առնչվող անհանգստություններով: Մենք, որ տասնամյակներ շարունակ բողոքում էինք խորհրդային ցենզուրայից, այսօր ինքնե՞րս ենք խմբագրում մեր աչքի տեսածը:
-Ստացվում է, որ այդպես է: Դա խայտառակություն է:
-Շատ ակտիվ ներգրավված եք քաղաքացիական նախաձեռնություններում: Արտիստի, հայտնի դեմքի նման կեցվածքն ինչպե՞ս է անդրադառնում ժողովրդի ընդհանուր տրամադրության վրա, ըստ Ձեզ:
-Երբ ես գնում եմ Մաշտոցի պուրակ կամ «Հարսնաքար», դա անում եմ ոչ թե որպես երաժիշտ, այլ քաղաքացի: Այդպիսի դեպքերում մարդը չպիտի հիշի, թե ինքն ով է իր մասնագիտական ոլորտում: Ինքը պարզապես քաղաքացի է, ազնիվ մարդ, բարկացած մարդ: Ինքը երգիչ է, թե կոմպոզիտորների միության նախագահ, այդ մասին հիշողությունները պիտի թողնի այնտեղ, որտեղ զբաղվում է այդ գործերով: Այլ բան է, որ երբ ժողովուրդը տեսնում է նրան, զգում է, որ իր բողոքին միացել է նաև իր ազգի արվեստագետը, մտավորականը, դրանից որոշակի հետևություն է անում: Բայց ես ինքս ինձ համարում եմ պարզապես քաղաքացի, մեկը այդտեղ հավաքվածներից: Մաշտոցի պուրակում ես բնապահպան էի, «Հարսնաքարի» դեպքերի ժամանակ` ջղային մարդ: Ինձ ուղղակի չի բավարարում մեր հասարակության ակտիվությունը: Երբ Ռուսաստանում ինչ-որ անթույլատրելի բան է կատարվում, ամբողջ ժողովուրդը ոտքի է կանգնում: Այնտեղ երբեք թույլ չեն տա, որ իրենց բակում մի ծառ կտրեն, մի անճաշակ շենք կառուցեն ոչ ճիշտ տեղում: Մարդիկ ոտքի են կանգնում, խոսում են, և սխալ անողները հաջորդ անգամ վախենում են սխալը կրկնելուց: Իսկ այստեղ մի տեսակ անտարբերություն է: Մի քանի հոգի է մտահոգ: Դա կարծես կորիզն է, որի շուրջը պիտի «միսը» հավաքվի: Բայց չի հավաքվում: Ինձ դուր է գալիս, երբ մարդիկ ակտիվ են, պայքարում են: Ես ամեն օր պայքարի մեջ եմ: Սիգարետի ծխուկն ու տուփը փողոց նետելուց սկսած մինչև ամենաբարձր անկարգությունների դեմ պայքարում եմ: Ճիշտն ասած` վերջին շրջանում երազում եմ քաղաքապետ դառնալ: ՈՒզում եմ հասկանալ, թե էդ ինչպե՞ս է պատահում, որ թույլ են տալիս ինչ-որ տգեղ բան սարքել քաղաքում, ինչ-որ ծառ կտրել: Եղբայրս էլ գա, թույլ չեմ տա նման բան, թեկուզ ինձ մեկ օր հետո հանեն գործից:
-Խոսեցիք Ռուսաստանից, քաղաքացիական ակտիվությունից: Ռուսական «Pussi Riot» խումբն իր մի քանի րոպե տևողությամբ հակապուտինյան ելույթով միանգամից դարձավ հանրահայտ, ի պաշտպանություն այդ աղջիկների` իրենց ձայնը բարձրացրին անգամ արևմտյան շատ հայտնի երաժիշտներ, որոնք շատերիս նման, կարծում եմ, մինչ այդ չէին էլ լսել նման խմբի գոյության մասին: Ստացվում է, որ քաղաքացիական ակտիվությունը, վերջին հաշվով, նպաստում է նաև պրոֆեսիոնա՞լ դաշտում:
-Նպաստում է, չի նպաստում, ես այդ բաները չեմ հասկանում: Ես այն արտիստը չեմ, որը լայն մասսայականություն է վայելում, ստադիոններ ու համալիրներ է լցնում: Ես իմ ունկնդիրն ունեմ, իմ հստակ խոսքն ունեմ, իմ ճիշտն ունեմ: Մնացածն ինձ չի հետաքրքրում: Գիտեմ, որ ես այս քաղաքում եմ ծնվել-մեծացել, և սիրտս ցավում է այս քաղաքի համար: Ցավում եմ Փակ շուկայի համար, որի հետևի տարածքում է անցել իմ մանկությունը: Այդ շուկայի ճակատի զարդանախշերն իմ մանկության լուսավոր հիշողություններն են: Եվ այսօր ինչ-որ մեկը պիտի գա ու իր անձնական շահի համար քանդի՞ դա: Քիչ է ասել` թույլ չենք տա: Այդ գործին պիտի խառնվեն պրոֆեսիոնալները: Այսօր ճարտարապետների միությունը ոչինչ չի անում այդ բաները կանխելու համար: Բացի երիտասարդներից, ոչ ոք չի պայքարում: Անձամբ ես էլի պայքարելու եմ: Եթե այսքանը չեն հասկանում, ուրեմն անճաշակ, չտես (չեմ ուզում վիրավորել գյուղացիներին), գեղացի, աշխարհ չտեսած, աշխարհը չճանաչող, ճարտարապետությունից անտեղյակ մարդիկ են: Սոված ու անկուշտ մարդիկ են: Ինչքա՜ն սխալներ են թույլ տվել անկախությունից հետո: Սխալներ, որոնք այլևս չեն շտկվելու: Ես չեմ պատկերացնում, որ Հյուսիսային պողոտան երբևէ կդառնա նորմալ տարածք: Սխալն արդեն արված է: ՈՒ շատ տգեղ է Հյուսիսային պողոտան:
-Ո՞րն է Ձեր երազած Երևանը:
-Կան տարածքներ, ինչպես, օրինակ, Կասկադը, որոնց նման կուզեի լիներ ամբողջ Երևանը: Ես երազում եմ` Երևանն այնպիսին լինի, որ զարմացնի զբոսաշրջիկներին: Այսօր նրանք չեն զարմանում Հյուսիսային պողոտայով, զարմանում են Կասկադով, մեր բնությամբ, հնություններով: Կուզեի, որ ճիշտ ճարտարապետ ընտրվեր, որ քաղաքի կենտրոնն այսքան տգեղ ու ծանրաբեռնված չլիներ: Մենք քանդակագործ ազգ ենք, մեր ազգի երիտասարդ քանդակագործին` Վիգենին (ազգանունը մոռացել եմ) Իտալիայում վստահել են ավարտել Միքելանջելոյի անավարտ գործը: Արամի փողոցի վրա մի հրաշալի խաչքարագործ է աշխատում` չափազանց անհարմար պայմաններում: ՈՒ այդպիսի լիքը մարդիկ կան դրսում և այստեղ: Ինչո՞ւ չեն խոսում այդ մարդկանց մասին, ինչո՞ւ մեր հասարակությունը նրանց չի ճանաչում: Գոնե այդպիսի մարդկանց թող պատվիրեն Հյուսիսային պողոտայում ձևավորել, զարդանախշել շենքերը: Գոնե թող այդպես հայկական շունչ հաղորդեն այդ տարածքին: Սոցիալական ցանցերից իմանում ենք, որ տարբեր միջազգային հեղինակավոր մրցույթներում հայազգի ներկայացուցիչները գրավել են առաջին տեղեր: Մենք առաջին տեղի ազգ ենք, ինչո՞ւ ենք մեր երկրում հայտնվել վերջին տեղում: Ի՜նչ ռեժիսորներ ունենք Ամերիկայում, ինչ արվեստի գործիչներ ունենք աշխարհում: Ոչ մեկին չի ներկայացնում հեռուստատեսությունը: Միայն սերիալներ են: ՈՒ դրանք էլ փչացնում են մեր երիտասարդներին, մեր ապագան: Այս տաղանդավոր ազգը արժանի չէ սրան: Այսպիսի տաղանդավոր ազգ չկա աշխարհում: ՈՒ հիմա էլ ինչ-որ դրսի ուժեր ուզում են մեզ ստիպել դառնալու հետամնաց ազգ, հետամնաց երկիր: Չի՛ ստացվի: Դրսի լցրած կեղտը դառնում է պարարտանյութ, ու դրանից այնպիսի՜ ծիլեր են բարձրանում:

Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2203

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ