Հունգարիան պետք է դիտարկի Եվրամիությունից և ՆԱՏՕ-ից դուրս գալու հեռանկարը՝ Ռուսաստանի հետ առանձին միություն ստեղծելու համար՝ հայտարարել է Լեհաստանի արտաքին գործերի փոխնախարար Թեոֆիլ Բարտոշևսկին։ Դիվանագետը շեշտել է, որ Լեհաստանը, ի տարբերություն Հունգարիայի, «գործ չի անում Ռուսաստանի հետ», և Օրբանի քաղաքականության պատճառով նրա երկիրն արդեն «միջազգային հանրության լուսանցքում է»։               
 

«ԽԱՂԸ ԿՅԱՆՔԻ ՄՈԴԵԼ Է, ՈՐԻ ՄԻՋՈՑՈՎ ԵՐԵԽԱՆԵՐԸ ՃԱՆԱՉՈՒՄ ԵՆ ԱՇԽԱՐՀԸ»

«ԽԱՂԸ ԿՅԱՆՔԻ ՄՈԴԵԼ Է, ՈՐԻ ՄԻՋՈՑՈՎ ԵՐԵԽԱՆԵՐԸ ՃԱՆԱՉՈՒՄ ԵՆ ԱՇԽԱՐՀԸ»
18.06.2010 | 00:00

Նորագույն տեխնոլոգիան, անսահմանափակ ինֆորմացիան, վիրտուալ կյանքը բնական, բայց, միևնույն ժամանակ, տագնապահարույց թեմաներ են:
Շատ երեխաներ հեռուստացույցի կամ համակարգչի առաջ են անցկացնում ժամանակի զգալի մասը: Կա կարծիք, որ համակարգիչը զարգացնում է երեխայի հիշողությունը, տրամաբանությունը։ Պարզվել է նաև, որ համակարգչով զբաղվող երեխաներն ավելի կայուն ներաշխարհ և արտահայտված ունակություններ ունեն: Բայց, մյուս կողմից, մեծանում է տեսողական, նյարդային, ողնաշարային մի շարք հիվանդությունների վտանգը: Հարկ է պահպանել չափի զգացումը, սակայն ծնողներին միշտ չէ, որ հաջողվում է վերահսկել իրավիճակը: Բժիշկները տեսախաղերի հակումը ներառել են պաշտոնապես ախտորոշվող մտավոր խանգարումների ցանկում: Ամերիկայի բժշկական ընկերակցության փորձագետների կարծիքով` կախվածությունը սպառնում է յուրաքանչյուրին, ով տեսախաղերի վրա ծախսում է օրական երկու ժամից ավելի: Այսպիսի կախվածություն ունեցողներին բուժում են այնպես, ինչպես հարբեցողներին, թմրամոլներին: Պակաս վտանգավոր չեն մուլտիպլիկացիոն կինոնկարները: Ըստ հետազոտությունների` երկար ժամանակ մուլտֆիլմեր դիտող երեխաների մեջ նկատելի է աորտային ճնշման բարձրացում, նման արդյունքներ չեն գրանցվել նույնիսկ համակարգչային խաղերով տարված երեխաների մոտ:
Բռնություն, պոռնոգրաֆիա, միասեռամոլություն, ագրեսիա, այս և նման երևույթները թաքնված կերպով սերմանվում են երեխաների մեջ շատ հայտնի ու սիրված, անվտանգ թվացող մուլտերի, խաղերի միջոցով: «Խաղը բնական երևույթ է, կարելի է ասել` խաղը կյանքի մոդել է, որի միջոցով երեխաները ճանաչում են աշխարհը,- ասում է հոգեբույժ, հոգեվերլուծող ԱՐԱ ՉԱԼԻԿՅԱՆԸ։- Հարցն այն է` ի՞նչ խաղեր է նախընտրում երեխան և օրական քանի՞ ժամ է անցկացնում մոնիտորի առաջ»:
Թեմայի շուրջ ներկայացնում ենք Արա Չալիկյանի պարզաբանումները:
Խաղի միջոցով մարդը սովորում է հաշվի առնել կյանքում առկա կանոնները, իմանալ նաև, որ լինում են դեպքեր, երբ կանոններից շեղվում ենք: Խաղը հոգեբանական կարևոր նշանակություն ունի, մարդը սովորում է ավելի հեշտությամբ հարմարվել իրականությանը, և պարտության դեպքում չի կորցնում կյանքի նկատմամբ հետաքրքրությունը, նյութական միջոցները կամ առողջությունը: Ինտերնետով արտարժույթի կուրսի տատանմանը հետևելով, մարդը կարող է վիրտուալ առք ու վաճառք կատարել, «շահում» է, թե «տուժում»` ոչինչ չի կորցնում, բայց սովորում է, հետո արդեն կարող է իրականում կիրառել ձեռք բերած վիրտուալ հմտությունը: Խորհրդային հոգեբանները սպորտսմենների շրջանում կատարել են մի այսպիսի փորձ. նրանց օգնում էին օպտիմալ մարտական վիճակի մեջ մտնել: Օրինակ, հրաձիգը մտովի պատկերացնում է, թե որ ձեռքն է վերցրել ատրճանակը կամ հրացանը, պատկերացնում է թիրախները, ձեռքի շարժումը, ատրճանակի ծանրությունը և, նշան բռնելուց հետո, կրակում է: Այս մարզումներից հետո, երբ սկսում է կրակել ռեալ կյանքում, անհամեմատ բարձր ցուցանիշներ է ցույց տալիս: Հետո նորից կրկնում է մտավարժանքն ու մտովի շտկում այն սխալները, որոնք եղել են իրականում: Մեկ ու կես ամիս պարապելուց հետո հրաձիգները դարձել էին սպորտի վարպետներ, հոգեբանն ինքն էլ նույն մեթոդով հասել էր սպորտի վարպետի աստիճանի: Սա չպետք է շփոթել մեդիտացիայի հետ, մեդիտացիան զուտ կենտրոնացում է, այստեղ կենտրոնացումն ուղղված է հատուկ ստեղծված պատկերի վրա, և այդ պատկերը դինամիկ է: Ամերիկացիները փորձ էին կատարել` երեք խմբերի նախապատրաստելով բասկետբոլի մարզումների: Մի խումբը ոչինչ չի անում, մյուս խումբն օրական մեկ ժամ մարզվում է, երրորդ խումբը մարզվում է մտովի: Մեկ շաբաթ պարապելուց հետո երեք խմբերին հրավիրում են դահլիճ: Բնական է, որ ամենացածր արդյունքները նրանցն են, ովքեր ոչինչ չեն անում: Մարզադահլիճում և մտովի մարզվող խմբերը նույն արդյունքներն են ցույց տալիս: Այսինքն, մտովի մարզումները չեն զիջում ֆիզիկական մարզումներին, որոշ առումներով նույնիսկ գերազանցում են, որովհետև ֆիզիկական մարզման ժամանակ մարդը հոգնում է, իսկ մտովի մարզվելով` անում է միայն անհրաժեշտ գործողություններ: Սա բնական երևույթ է, որ երեխաները կիրառում են խաղի ժամանակ: Ասենք, որևէ առարկա դնում են հեռվում ու քարերով խփում. երեխան քարը միանգամից չի նետում, նշան է բռնում, ձեռքը տատանում օդի մեջ, շարժումների ժամանակ զգում քարի մեծությունը, ձեռքի մկանային շարժումների դինամիկան, նույնիսկ ենթագիտակցորեն, եթե քամի կա, զգում է քամու ուժգնությունը, այդ բոլորը հաշվարկում է և անհամեմատ դիպուկ է խփում, քան եթե միանգամից նետեր քարը: Տուն-տունիկ, դպրոց-դպրոց խաղալով` երեխաները սկսում են պատրաստվել սպասվող մի իրադարձության: Մեծերը, ցավոք, այդ մասին մոռանում են. ամուսնանալուց առաջ, եթե մի լավ ամուսնություն խաղային, վատ չէր լինի: Մյուս կողմից` կա նշանդրեքի ավանդույթ, որը, կարծես, փոքր ամուսնություն լինի, մտովի պատկերացնում են համատեղ կյանքը, միանգամից չեն ամուսնանում, որ անակնկալի չգան: Դա էլ ինչ-որ տեղ խաղ է: Այսինքն, խաղերն ամենուր են, և խաղի ժամանակ մարդը շատ անգամ բացահայտում է իր ենթագիտակցության խորքային շերտերը:
Խաղը, իբրև միջոց, կարող է կիրառվել և՛ դրական, և՛ բացասական նպատակներով, նույնը կարելի է ասել հեռուստահաղորդումների, ֆիլմերի մասին: Եթե ծնողը տեղյակ չէ, թե երեխան ինչ է դիտում կամ ինչ խաղ է խաղում, կարելի է ասել` երեխան մատնված է «անտերության»: Երեխան չունի ընտրելու հնարավորություն, չգիտի` ինչ տարրեր են պարունակում հաղորդումը կամ համակարգչային խաղը, մտածում է, որ եթե սա ազատ է, մատչելի, ուրեմն, արգելված չէ: Չէ՞ որ մեծերը վստահում են հեռուստացույցին: Վերջում կամ ընթացքում գուցե երևա` ուր է տանում տվյալ խաղը, բայց երեխան արդեն մտել է դրա մեջ ու եթե մի օր սադիստական վարքագիծ դրսևորի, ծնողը կասի` մեր տանը նման բան չի տեսել: Հեռուստատեսությունը զանգվածային ազդեցության միջոց է, գովազդը, հաղորդումները, ֆիլմերը որոշակի արժեքներ են սերմանում: Որոշ տեղեկությունների համաձայն` ԱՄՆ-ի նախագահի երկու աղջիկներին թույլ է տրվում հեռուստացույց նայել շաբաթական երկու ժամ: Ես համամիտ եմ, ավելին նայելը վնասակար է: Տարբեր հաղորդումներ տարբեր տարիքի, արժեհամակարգի, խավի մարդկանց համար են, երբ հերթով նայում ես, նույնն է, թե անհրաժեշտ ուտեստից բացի, սնվես ինչով պատահի։ Պետք է չափավորել այդ ամենը, որ երեխայի հոգեկան աշխարհը չծանրաբեռնվի, չլցվի տարբեր տեսակի հոգեբանական աղբով:
Կա կարծիք, որ համակարգչային խաղերը, սոցիալական ցանցերը կախվածություն են առաջացնում: Խաղից կախվածություն չի առաջանում, ավելի շուտ` կախվածությունն արտահայտվում է նաև խաղերի միջոցով: Մարդը կարող է կախված լինել թմրանյութից, ալկոհոլից: Երեխաները կախվածություն ունենում են բակում խաղալուց, ծնողները մեծ դժվարությամբ են նրանց դրսից տուն բերում: ՈՒրեմն մեղավորը բա՞կն է: Եթե խաղը չլիներ, թզբեհը կպտտեիր ձեռքերիդ մեջ, ուրիշ շարժումներ կանեիր, այսինքն, դրանք կպչուն վիճակներ են, որ առաջանում են մարդու հոգու խորքում թաքնված ներանձնային կոնֆլիկտներից:
Պետք է տարբերակված մոտեցում ցույց տալ. որոշ ծնողներ ձգտում են, որ երեխան մեծանա հնարավորինս քիչ հոգսեր պատճառելով: Տվյալ դեպքում ավելի հեշտ է ասել, որ համակարգչային խաղերը վատ ազդեցություն ունեն: Ծնողը պետք է իմանա` ինչ է նայում երեխան, ինչ հաճախականությամբ, և ինչպես կանդրադառնա տվյալ հաղորդումը կամ խաղը երեխայի հոգեբանության վրա: Համացանցի միջոցով մարդիկ շփվում են, աշխատում, խաղում, օրինակ, խաղերի միջոցով այգի են ջրում, ինչը սովորեցնում է բույսերի խնամք, տուն են կառուցում և այլն: Այս ամենը չի կտրում մարդուն իրականությունից, ինչպես ընդունված է ասել: Ես կասեի` մոդելավորում է իրականությունը: Ասենք, բիզնես ծրագիր ես կազմում համակարգչով, կարող ես նաև նկարներ տեղադրել, դարձնել դրանք շարժական, որ տեսնես` ինչ պետք է անել այս կամ այն փուլում: Ստացվում է` խաղ ես խաղում, մի՞թե դա վատ է: Շատ խոշոր ֆիրմաներ խաղում են բիզնես-խաղեր, որոնց ընթացքում հմտություններ են մշակում, վաճառքի արվեստ: Երբ լայն առումով նայում ես, թվում է` կտրվում ես իրականությունից, բայց աշխարհն այսօր սա է: Թե որքանով է լավ կամ վատ տեխնիկայի զարգացման ազդեցությունը մարդու կյանքի, մարդկային փոխհարաբերությունների վրա, արդեն այլ թեմա է: Եթե հատուկ ծրագրով տարածվում են վատ ֆիլմեր, խաղեր, մենք էլ կարող ենք զգուշանալ, հրահանգել լավերը: Պայքարը երկրների, մշակույթների միջև երբեք չի վերանում, հիմա էլ տեխնոլոգիաների պատերազմ է, եթե պատրաստ չենք դրան` միջոցներն ի՞նչ մեղավոր են: Մեղքը համակարգչի կամ այլ նորամուծությունների վրա բարդելն ավելի հաճախ բնորոշ է թերզարգացած երկրներին, իսկ առաջատարներն օգտվում են այդ միջոցներից:
Պատրաստեց Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 9267

Մեկնաբանություններ