«Իրատեսի» զրուցակիցն է քաղաքական գիտությունների դոկտոր, ԵՊՀ կիրառական սոցիոլոգիայի ամբիոնի վարիչ ԱՐԹՈՒՐ ԱԹԱՆԵՍՅԱՆԸ:
-Նոյեմբերի 9-ի տխրահռչակ հայտարարությունից հետո բոլորս նույն անհասկանալի վիճակում ենք: Ժամանակն ասես կանգ է առել, կյանքն առաջ չի գնում: Սա գուցե պարտությանը հաջորդող ընկճախտ է, գուցե՝ անելանելիության զգացում: Ի՞նչ է սա:
-Օրերս «Եռաբլուր» զինվորական պանթեոնում էի. այնտեղ յուրաքանչյուրս պետք է գնա՝ անկախ նրանից, որքան մեծ են մեր անձնական կորուստն ու վիշտը։ Անձրևային եղանակ էր, ցեխաջուր, հին և նոր գերեզմաններ, ծաղիկներ, մարդիկ: Ոմանք բարձրաձայն, ոմանք՝ լուռ խոսում, մտորում էին նահատակված որդիների հետ։ Շիրմաքարերին երիտասարդների մեծադիր լուսանկարներին նայելով՝ բոլորի դիմագծերը ծանոթ ու հարազատ էին թվում: Մտածեցի՝ ցանկացած ժողովուրդ չէ, որ ունի այդքան հերոսներ, ուստի հպարտանալ է պետք։ Առանց պաթոսի, ավելորդ խոսքերի. մտերմիկ ձևով։ Մտածելու և փոխելու շատ բան ունենք։ Զբաղվել և շարունակում ենք զբաղվել ինքնախաբեությամբ, անհատապաշտությամբ, ապա՝ նույն անձի հանդեպ ատելությամբ, չենք փորձում անձից իշխանությունն ու պատասխանատվությունը փոխանցել համակարգին՝ պետությանը։ Ձախողված պետություն ենք կառուցել, այսինքն՝ չենք էլ կառուցել, մտածել ենք, թե ինքն իրենով կկառուցվի: Չգիտես ինչու՝ մտածել ենք, թե առանց արդյունաբերության, զարգացող գյուղատնտեսության, մշտապես փոքրացող բնակչությամբ, զուտ հայտարարված և ոչինչ չարտադրած «ռազմարդյունաբերությամբ» կարելի է պետություն կառուցել և տարածքներ պաշտպանել։ Հորինել ենք «բարոյական հաղթանակ» բառակապակցությունն ու Մամիկոնյանի պարտությունից ի վեր դրանով ենք ծածկել մեր սեփական սխալներն ու մեղքերը։ Այժմ այս ամենը ջրի երես բարձրացավ։ Ի դեպ, փաստորեն, Արցախյան առաջին պատերազմից ի վեր, բազում քաղաքական գործիչներ, ղեկավարներ են բարձրացել Եռաբլուր, սակայն մինչ այժմ էլ մեր հին և նոր հերոսներին նվիրված պատմության թանգարանն ավարտին հասցված չէ։ Դատարկ բետոնե շինություն է՝ սառը պատերով, մեր ազգային մեծամտության պես։
-Հասարակությունը ներսից կրծում է ինքն իրեն: Մարդիկ ամենուր թշնամիներ են փնտրում, ատելության սահմանը հատել է հնարավոր բոլոր կարմիր գծերը: Նախ՝ ինչու՞ այսպես եղավ, ինչի՞ց սկսվեց, և հետո՝ ինչի՞ է հանգեցնելու անհանդուրժողականության այս մթնոլորտը:
-Նորից՝ խոնարհվենք մեր ողջ և նահատակված հերոսների առջև, սակայն խոստովանենք՝ բոլոր հայերը չէ, որ հերոս են և անգամ՝ մարդ։ Նորմալ մարդկային որակների պակասությունն ու խեղաթյուրվածությունն է, որ եղել է ու ակնհայտորեն մնում է մեր հասարակության դեֆիցիտը՝ բարության, կենցաղային զիջողականության, պարկեշտության և փոխադարձ հարգանքի, ամենակարևորը՝ վստահության։ Առանց այս որակների պետություն չի կառուցվում։ Այն, ինչ եղավ, հիմա չէ, որ եղավ կամ պարզ դարձավ։ Զգուշացնում էինք՝ պետության հենասյունը ոչ թե նախագահն է կամ վարչապետը, այլ քաղաքացին՝ աշխատող ու ծառայող մեր հայրենակիցները, հարկատուները, գյուղացիները, զինվորներն ու սպաները, բժիշկները, քաղաքացիական ծառայողները, մանկավարժները, բանվորները։ Ինչպես ցանկացած երկրում, այնպես էլ Հայաստանում իրենք են, որ ապահովում են պետական համակարգի գոյությունն ու կայունությունը, իրենք են, որ հարկատու են։ Իրենք են, որ անկախության երեսուն տարիներին առավոտյան մեծ դժվարությամբ աշխատանքի են հասել, իսկ երեկոյան, ինչպես ցուրտ ու մութ իննսունականներին, ստիպված են եղել երկար սպասել կանգառներում ու զոռով խցկվել գերծանրաբեռնված ու ժամկետն անցած երթուղայինների մեջ: Սրանից հետո, բնական է, որ մարդն իր նմանին կատի, իր նմանից կզզվի։ Մեր հարկերով մեզ համար արժանապատիվ կենսապայմաններ այդպես էլ չստեղծվեցին. ինքներս ենք մեղավոր, չենք աջակցել կրթված և կիրթ, խելացի, աշխատասեր ու համեստ մեր քաղաքացիներին։ Անգամ չենք էլ նկատել։ Բազմիցս զգուշացրել ենք՝ տալուց առաջ ձե՛զ նայեք, դու՛րս եկեք ֆեյսբուքներից, ձեզ քաղաքական գործիչներ կամ մեծն իմաստուններ մի՛ համարեք, յուրաքանչյուրդ զբաղվեք ձեր գործով, իսկ եթե գործ ու զբաղմունք չունեք, ապա, առավել ևս, պետք է կարծիք չհայտնեք։ Անգամ համազգային վիշտը չփակեց այն ապուշների բերանը, ովքեր մինչև հիմա միմյանց մեջ «ղարաբաղցի», «երևանցի», «լեննականցի» են փնտրում։ Մոտենում ենք մեր պետականության հերթական պատմական զրոյացմանը, այն էլ՝ սեփական ջանքերով։ Իշխանությունը, ընդդիմությունը կամ ընդհանուր թշնամին չէ, որ մեզ պիտի միավորի. մենք մեկ ազգ ենք, դեռ ունենք պետություն։ Սկսենք միմյանց հարգել, միասին աշխատել ու միմյանց պաշտպանել։
-Պատերազմից հետո, պարզ է, թե՛ վիրավորների, թե՛ պատերազմը տեսածների, թե՛, առավել ևս, գերիների հետ հոգեբանական աշխատանք է պետք է տանել: Ի՞նչ է փոխվել կամ փոխվելու մեր կյանքում, պատերազմի դրոշմն ի՞նչ հետևանք է թողնելու:
-Յուրաքանչյուր պատերազմի հետևանքները ծանր են, անգամ հաղթողների համար։ Հիշենք. առաջին Արցախյան պատերազմում հաղթելով՝ երկար ժամանակ էինք վերականգնվում։ Ադրբեջանն էլ ունի սպանվածներ, հաշմանդամ դարձածներ։ Իրենց համար մեզ հաղթելը հեշտ չեղավ, ուժեղ հակառակորդ ենք։ Փաստն այն է, որ հայկական զինված ուժերն Արցախում դիմակայել են մեծաքանակ և ժամանակակից ռազմատեխնիկական բոլոր միջոցներով համալրված երեք հակառակորդի՝ Ադրբեջանին, Թուրքիային և միջազգային ահաբեկչական խմբավորումների միասնական ուժերին։ Մեր լրատվամիջոցները, արտերկրի գործընկերների հետ համագործակցող մեր մասնագետները պետք է այդ փաստի շուրջ կառուցեն ազգային կերպարն այս պատերազմից հետո։ Իսկ այն, որ պատերազմի նախաշեմին դարձյալ «թղթե շերեփով էինք», միայն ու միայն մեր մեղքն է։
-Որպես սոցիոլոգ ի՞նչ եք տեսնում, հասարակությունն ինչ-որ մեկին, կամ ինչ-որ աղբյուրի վստահու՞մ է: Իմ մեջ այնպիսի տպավորություն է, որ մարդիկ ո՛չ իշխանության, ո՛չ ընդդիմության, ո՛չ մեր՝ լրագրողներիս ասածներին չեն հավատում: Տոտալ անվստահություն է, ու եթե այդպես է, դա ինչո՞վ է վտանգավոր:
-Առաջարկում եմ հասարակությանը հանգիստ թողնել իր վշտի, իր մտքերի, իր եզրահանգումների հետ. տեղեկատվական աղմուկն ու հակասական հաղորդագրությունները, ադրբեջանախառն տեղեկատվությունը, ամեն օր առավոտյան «Ադրբեջան», «Թուրքիա», «կորոնավիրուսային վարակ», «ավտովթարներ», «հիվանդներ», «Նիկոլ» և այլն վերջնականապես թունավորեցին հասարակության միտքն ու ոգին։ Ոչ միմյանց մեղադրելն է օգնում, ոչ էլ ինքնագովասանքը։ Մարդիկ զանգվածաբար դուրս են գալիս Ֆեյսբուքից, չեն դիտում հեռուստացույց, չեն լսում ռադիո, հոգնել են։ Հանգիստ թողնենք իրենց։ Յուրաքանչյուրս իր գործն ունի անելու։ Կուզեի, որ հոգեբանների և սոցիալական աշխատողների հետ նաև մեր հոգևորականները մշտապես դաշտում լինեն. պարզ և համեստ հայ հոգևորականների խիստ կարիք կա, լրագրողներիդ ամենօրյա գործն է անհրաժեշտ։ Անգամ Հյուսիսային պողոտայով կես ժամ զբոսնելով՝ կտեսնեք մի քանի մուրացկան անչափահասների։ Այդ երեխաները նախկինում ծաղիկ են վաճառել, իսկ այժմ ոմանց վերահսկողությամբ, Հայաստանի և Արցախի դրոշներ են վաճառում և բոլորին ասում, թե դա իբր «հայ զինվորների համար է»։ Ոստիկաններ, հոգևորականներ, այլ մասնագետներ. խնդրում եմ, աշխատե՛ք, դրա համար եք։
Զրույցը՝ Սևակ ՎԱՐԴՈՒՄՅԱՆԻ