Ի՞նչ մարտահրավերների առաջ է կանգնում բիզնես ոլորտը պատերազմական իրավիճակում, և ինչու՞ է անհրաժեշտ գովազդային արշավների վերսկսումը։ Այս և այլ թեմաներով զրուցում ենք «Call to Action» թվային մարքեթինգային ընկերության հիմնադիր ՏԻԳՐԱՆ ՄԱՏԻՆՅԱՆԻ հետ։
-Համավարակի սկզբնական փուլում, երբ կենդանի շփումը հասցվեց նվազագույնի, թվային մարքեթինգի դերը էլ ավելի կարևորվեց։ Ի՞նչ մարտահրավերներ իր հետ բերեց պատերազմը։
-Դուք իհարկե իրավացի եք, որ համավարակն ավելի կարևորեց թվային մարքեթինգի դերը։ Եվ ոչ միայն թվային մարքեթինգի, ընդհանրապես թվային գործիքների դերն էականորեն մեծացավ։ Ինչպես ցանկացած ճգնաժամ, համավարակը նույնպես իր հետ բերեց թե՛ մարտահրավերներ, թե՛ նոր հնարավորություններ։ Ինչքան էլ տարօրինակ հնչի, այս առումով պատերազմը նույնպես բացառություն չէ. այն իր հետ բերում է թե՛ մարտահրավերներ, թե՛ նոր հնարավորություններ։
-Պատերազմի սկզբնական փուլում գովազդային արշավները դադարեցվել էին։ Ինքնաբուխ այս որոշումը ավելի շատ զգացակա՞ն, թե՞ գործնական նշանակություն ու դեր ունեցավ։
-Պատերազմի առաջին օրերին սոցիալական ցանցերում գովազդային արշավների դադարեցումն ուներ թե՛ զգացական, թե՛ գործնական նշանակություն։ Կարծում եմ, այս դեպքում առաջին հերթին զգացական գործոնն աշխատեց. լսարանը շատ սուր էր արձագանքում ցանկացած տիպի գովազդային նյութի։
Տեղեկատվական քաղցը ճգնաժամային իրավիճակներին բնորոշ երևույթ է։ Առաջին օրերին սոցիալական ցանցերի գրեթե բոլոր օգտատերերն անդադար թերթում էին լրահոսը՝ հույս ունենալով ստանալու տեղեկություն առաջնագծից, հանդիպելու հաղթանակների մասին նորությունների։ Այս իրավիճակում, ինչպես նշեցի, բիզնես հրապարակումներին լսարանն արձագանքում էր էմոցիոնալ և սուր։
Դա բերեց նրան, որ միանգամից գործարարների մեծ մասը դադարեցրեց գովազդերը։ Շատերը ոչ միայն գովազդը դադարեցրին, այլև առաջին շաբաթվա ընթացքում հրապարակումներ էլ չէին անում։
Ինչպես նշեցի, կար նաև այլ գործոն. սովորաբար, երբ լրահոսում կա խիստ գերակա թեմա, գովազդերի արդյունավետությունն ընկնում է։ Նմանատիպ իրավիճակներում բիզնեսները նախընտրում են կա՛մ լռել, կա՛մ մտնել տեղեկատվական հոսքի մեջ և կատարել հրապարակումներ միայն «թեմայի մեջ»։
-Օրեր առաջ Հայաստանի թվային մարքեթինգային մասնագիտական համայնքը հայտարարություն էր տարածել առ այն, որ պետք է վերսկսել գովազդային արշավը։ Ինչպե՞ս են Ձեր գործընկերները արձագանքել հայտարարությանը, և ինչպիսի՞ն է հանրության արձագանքը։
-Գովազդերը վերսկսելու թեման արդեն տարբեր նեղ խմբերում քննարկվում էր։ Շատ մասնագետներ և գործարարներ հանդես էին եկել առանձին հայտարարություններով առ այն, որ բիզնեսը պետք է շարունակի գործել, որպեսզի ապահովի տնտեսության կայունությունը։ Իսկ գովազդային արշավները ցանկացած բիզնեսի բնականոն գործունեության ամենակարևոր գործոններից են։ Դրանց երկարաժամկետ դադարեցումը կարող է էական վնաս հասցնել բիզնեսին։ Այս, առանց այն էլ դժվար, ճգնաժամային տարում բիզնես միջավայրի ապակայունացումը կարող է խիստ բացասական հետևանքներ ունենալ տնտեսության համար, իսկ դա վաղ թե ուշ կանդրադառնա նաև բանակի վրա։ Սա հասկանում են գրեթե բոլորը։ Մեր ընկերության գործընկերները կողմ էին գովազդային արշավները վերսկսելուն, սակայն կար մտավախություն՝ կապված հասարակական արձագանքի հետ։ Դրա վրա հիմնվելով՝ մշակեցինք թվային մարքեթինգային մասնագիտական համայնքի Ձեզ արդեն հայտնի հայտարարության տեքստը, քննարկեցինք մեր գործընկեր մյուս ընկերությունների ղեկավարների հետ, կատարեցինք որոշակի շտկումներ և հրապարակեցինք հայտարարությունը։
Այսպիսով, մասնագիտական համայնքի արձագանքը, կարելի է ասել, միանշանակ էր, քանի որ, ինչպես նշեցի, թեման արդեն հասունացել էր, միայն թե կարիք կար ավելի հանրայնացնելու։ Ընդ որում, եթե հետ նայենք և փորձենք ամփոփել գովազդային արշավների արդյունքները, կարող ենք փաստել, որ գերակշիռ դեպքերում լսարանն արձագանքեց գերադեկվատ։ Անձամբ ես մեր որևէ գործընկեր բիզնեսի մոտ բացասական մեկնաբանության չեմ հանդիպել՝ կապված գովազդ տեղադրելու էթիկական կողմի հետ։
Իհարկե կան որոշ բիզնես ուղղություններ, որոնք դեռևս նախընտրում են չսկսել գովազդային արշավները։ Դրանք մասնավորապես ժամանցային ոլորտի բիզնեսներն են, վիճակախաղերը և այլն։
-Հայտարարության մեջ նշված էր, որ սոցիալական ցանցերի հայկական տիրույթում գովազդերի բացակայությունը նաև հնարավորություն է տալիս թշնամուն ավելի հեշտությամբ իր քարոզչական բովանդակությամբ գովազդերը հասցնելու հայկական լսարանին։ Կմանրամասնե՞ք։
-Գովազդերի համատարած դադարեցումն իր հետ բերում էր նաև որոշակի ռիսկեր՝ կապված հենց տեղեկատվական պայքարի հետ։ Բանն այն է, որ սոցիալական ցանցերը, որպես բիզնեսներ, շահագրգռված են հնարավորինս շատ գովազդային տարածք ու դիտումներ «վաճառելով»։ Գովազդի գինը ձևավորվում է աճուրդի սկզբունքով. ինչքան շատ մրցակցություն տվյալ լսարանին հասնելու համար, այնքան ավելի բարձր գին։
Այսպիսով՝ տեղական գովազդերի կտրուկ կասեցումը բերեց մի իրավիճակի, որ հայաստանյան լսարանին գովազդով հասնելու գինն էականորեն ընկավ։ Դրան գումարվեց նաև այն, որ լսարանի ակտիվությունը նույնպես կտրուկ մեծացել էր։ Արդյունքում՝ հակառակորդի քարոզչությունը հնարավորություն էր ստանում չնչին բյուջեով հեշտությամբ հասնելու հայաստանյան լսարանի շատ մեծ տոկոսի։ Վստահ եմ՝ հանդիպած կլինեք նմանատիպ գովազդերի։
Տեղական գովազդերի առկայությունը, իհարկե, չի բացառում նմանատիպ քարոզչական գովազդերը, այնուամենայնիվ, դրանց դիտելիությունն էականորեն սահմանափակվում է։ Առնվազն նույն արդյունքին հասնելու համար անհրաժեշտ կլինի ծախսել շատ ավելի մեծ գովազդային բյուջե։
Արդարության համար նշեմ, որ թեև շատերն արդեն վերսկսել են գովազդերը, միավոր արդյունքին հասնելու գինն այժմ մի քանի անգամ ավելի ցածր է, քան մինչև պատերազմի մեկնարկն էր (սա կարող ենք դիտարկել նաև հնարավորություն, ինչպես նշեցի վերևում):
-Համավարակի ժամանակ բիզնես փորձագետները խորհուրդ էին տալիս կրեատիվ լինել, թարմ ու նոր գաղափարներ առաջ քաշել, ի՞նչ պետք է անեն գործարարները ռազմական այս իրավիճակում։
-Կրեատիվ, թարմ ու նոր գաղափարները ողջունելի են միշտ՝ անկախ ճգնաժամային իրավիճակից։ Հակառակ պարագայում լսարանը շատ արագ կսկսի չնկատել ձեր հրապարակումներն ու գովազդերը։ Ճիշտ թիրախավորումն ու գովազդային պրոֆեսիոնալ գործիքների կիրառությունը նույնպես կարևոր են թե՛ ճգնաժամային, թե՛ հանգիստ ժամանակներում։
Պատերազմական օրերին կարող եմ հիշեցնել որոշ խորհուրդներ, թե ինչ չարժե անել։ Պետք չէ մոռանալ, որ լսարանը գերլարված է, խիստ զգայուն է, ուստի չարժե շեշտը դնել հիմնականում գովազդերի զգացական ազդեցության վրա։ Դա կարող է որոշ դեպքերում դուրս գալ վերահսկողությունից և վերածվել բացասական ալիքի։ Դրանից խուսափելու համար խորհուրդ կտամ ավելի մեծ ուշադրություն դարձնել ռացիոնալ ազդեցություն ունեցող բովանդակությանը՝ հիմնականում կրթական և վաճառող։ Դրանց դեպքում բացասական արձագանքի հավանականությունն ավելի փոքր է։
Շատ զգույշ է պետք լինել բիզնեսի բարեգործություններն ու նվիրատվությունները լուսաբանելիս. այս դեպքում անկեղծ լուսաբանման և էմոցիաների հաշվին գովազդվելու սահմանագիծը շատ նուրբ է։ Սա կարող է ինչպես խիստ դրական, այպես էլ խիստ բացասական արձագանք ունենալ։
Երբեմն նկատվում են նաև դեպքեր, երբ որևէ բիզնես հայտարարում է, թե իր վաճառքից ինչ-որ տոկոս ուղղելու է բարեգործությանը։ Սովորական պայմաններում դա հավանաբար դրական արձագանք կունենար, սակայն այս օրերին նմանատիպ հրապարակումները կարող են անառողջ մրցակցության տպավորություն ստեղծել և բացասական արձագանքի արժանանալ։
-Կան նաև այս իրավիճակից օգտվողներ, օրինակ, այս օրերին աճում է ծաղիկների գինը, համավարակի սկզբնական շրջանում էլ կոճապղպեղն էր աննախադեպ թանկացել... Սա անբարեխղճությու՞ն է, թե՞ վերահսկողության պակաս։
-Որոշ դեպքերում գների աճը կարող է լինել արդարացված. պարտադիր չէ, որ դա լինի բիզնեսի անբարեխղճության արդյունք։ Սակայն, իհարկե, կան նաև այդպիսի դեպքեր։ Դրանք անխուսափելի են, եթե չկա խիստ վերահսկողություն։
-Ի՞նչ կասեք վերջում։
-Կասեմ՝ ՇՆՈՐՀԱԿԱԼՈՒԹՅՈՒՆ։ Շնորհակալություն իրենց կյանքի գնով մեր հայրենիքը պաշտպանողներին, շնորհակալություն թիկունքն ամուր պահողներին, շնորհակալություն այն բազմաթիվ բիզնեսներին, որոնք հսկայական օգնություն են հասցնում այս օրերին, շնորհակալություն տարբեր ոլորտների այն բոլոր մասնագետներին, ովքեր այս օրերին անդադար աշխատում են՝ յուրաքանչյուրն ամուր պահելով իր «խրամատը» նաև թիկունքում։ Նաև Ձեզ շնորհակալություն հարցազրույցի հրավերի ու հետաքրքիր հարցերի համար։
Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ