ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

«Եթե հետևենք տասը պատվիրաններին, իսկապես մարդ կդառնանք»

«Եթե հետևենք տասը պատվիրաններին, իսկապես մարդ կդառնանք»
28.11.2008 | 00:00

«ՈՐԵՎԷ ԶՐՊԱՐՏԱՆՔ ՄԻ ՔԱՆԻ ԱՆԳԱՄ ԿՐԿՆՎԵԼՈՒՑ ՃՇՄԱՐՏՈՒԹՅՈՒՆ ՉԻ ԴԱՌՆՈՒՄ»
…և ոչ միայն մշակույթի մասին
Այս տարի տոնվում է հայկական ջազի 70-ամյակը: Ջազի տարեկիցն է երգահան ՄԱՐՏԻՆ ՎԱՐԴԱԶԱՐՅԱՆԸ, ում հետ շփումը պարզապես դրական զգացումների տեղատարափ է առաջացնում մարդկանց հոգիներում: Սակայն այսօր մեր շուրջ ծավալվող իրադարձությունները չեն կարող անտարբեր թողնել ամենառոմանտիկներին ու ամենալավատեսներին անգամ:
«ԱՆՁԻ ԿՈՂՄԻՑ ՎԱՏ, ԱՆԿԱՆԽԱՏԵՍԵԼԻ ԴՐՍԵՎՈՐՈՒՄՆԵՐԸ ԿԱՐՈՂ ԵՆ ԱՆԴՐԱԴԱՌՆԱԼ ԱԶԳԵՐԻ, ՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ՀԱՐԱԲԵՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ՎՐԱ»

-Սիրելի մաեստրո, որևէ մեկը, առավել ևս արվեստագետը, պաշտպանված չէ իր երկրում ու դրանից դուրս կատարվող աշխարհաքաղաքական թոհուբոհերից: Ռուս-վրացական կոնֆլիկտը թշնամանքի սերմեր ցանեց ոչ միայն դիվանագետների, քաղաքագետների, զինվորականների, այլև արվեստագետների շրջանում: Ամենացայտուն օրինակը Իոսիֆ Կոբզոնի և Վախթանգ Կիկաբիձեի սրված հարաբերություններն են, Կիկաբիձեի հրաժարումը «Ժողովուրդների բարեկամության շքանշանից»: Հայ և վրացի երաժիշտների բարեկամությունը կարո՞ղ է դիմակայել այսօրինակ փորձություններին, եթե հաշվի առնենք, որ վրացիները, ի դեմս հայերի, տեսնում են Ռուսաստանի հավատարիմ դաշնակցին:
-Ես չեմ կարծում, որ պատահած դեպքերը կարող են անդրադառնալ մեր հարաբերությունների վրա, մանավանդ որ Հայկական երաժշտական համաժողովը կազմակերպել է համերգներ Երևանում՝ վրաց կոմպոզիտորների, Թբիլիսիում՝ հայ կոմպոզիտորների ստեղծագործությունների կատարումներով: Վերջերս ես այստեղ հանդիպեցի մեր շատ լավ բարեկամներից մեկին՝ ժամանակին մեզ մոտ աշխատած վրացի խմբավար Վադիմ Շուբլաձեին, և մենք ընդհանրապես հակամարտության հարցերի շուրջ չխոսեցինք: Վերջ ի վերջո, քաղաքականության և արվեստի միջև շփման կետեր կան, բայց դրանք զուտ խաչմերուկային կետեր են, որոնք հարկավոր է հաղթահարել և առաջ անցնել: Իսկ որ Վրաստանում երբեմն-երբեմն դրսևորվում են հակահայկական տրամադրություններ, կարծում եմ, դրանք չեն կարող անդրադառնալ արվեստագետների հարաբերությունների վրա: Ընդհակառակը, հենց արվեստագետների հարաբերությունները կարող են հիմք հանդիսանալ՝ պահպանելու մեր պետությունների միջև ճիշտ հարաբերություններ և հեռու պահելու դրանք ճեղքվածքներից:
-Վրաստանում նկատվող հակահայկական իրողություններն այսօր փորձում են բացատրել մասնավոր անձանց, քաղաքական և հոգևոր դասի առանձին ներկայացուցիչների վարքով, ոչ թե վրաց իշխանությունների հետևողական քաղաքականությամբ կամ գոնե անտարբերությամբ ու թողտվությամբ: Կարո՞ղ են նման հարցերում հակասություններ լինել անձերի ու գաղափարների միջև:
-Վրաստանում հայ եկեղեցիները պղծելու դեպքերը վրդովեցնում են: Եվ ոչ միայն դրանք: Հայկական գերեզմանների զգալի մասը Թբիլիսիում ոչնչացվել է՝ այն պատճառաբանությամբ, թե դա կատարվում է քաղաքի անհրաժեշտությունների թելադրանքով: Բայց վրացական և ոչ մի գերեզման չի տուժել՝ «քաղաքի անհրաժեշտությունների թելադրանքով»: Այստեղ, իհարկե, միտումնավոր քայլեր են կատարվում՝ կապված ինչ-որ անձերի հետ: Բայց անձն անցողիկ է, իսկ հարաբերությունները՝ մնայուն: Անձի կողմից վատ, անկանխատեսելի դրսևորումները կարող են անդրադառնալ ազգերի, պետությունների հարաբերությունների վրա, բայց դրանից խուսափելն անհրաժեշտություն է: Կարծում եմ, որ այն հարաբերությունները, որ կան առայսօր հայ և վրաց արվեստագետների միջև, կկարողանան օգնել, որպեսզի մենք ճիշտ կողմնորոշվենք, մանավանդ որ վրացական արվեստի զարգացման գործում փոքր չի եղել հայ արվեստագետների աջակցությունը և մասնակցությունը: Այդպես և հայ արվեստագետներն են Թբիլիսիում ունեցել հնարավորություն՝ դրսևորվելու և գնահատվելու: Կարծում եմ, բանականությունը, ճիշտ մտածելակերպը հաղթող դուրս կգան, չնայած ինչ-որ կորուստներ արդեն ունենք:
«ԱՅՍ ԱՄԵՆԸ, ԻՍԿԱՊԵՍ, ՇԱՏ ՆՄԱՆ Է ՃԱՏՐԱԿԻ. ՀԵՏԱԳԱ ՔԱՅԼԵՐԸ ՊԱՐԶ ԵՆ ՄԻԱՅՆ ՆՐԱՆ, ՈՎ ԽԱՂՈՒՄ Է»
-Մեր հասարակությունն ու քաղաքական դաշտն այսօր տարակարծություններ ունեն Արցախի ճակատագրի տնօրինմանն առնչվող խնդիրներում: Մի մասը դժգոհ է, որ Մայնդորֆյան հռչակագրում չկա Արցախի ստորագրությունը, որ արցախյան կողմն առհասարակ անտեսված է հակամարտության հանգուցալուծման քննարկումներում: Մինսկի խմբի ֆրանսիացի համանախագահ Բեռնար Ֆասիեն պնդում է, որ իրենց հաճախակի այցելություններն Արցախ թթի օղի խմելու ցանկությամբ չեն պայմանավորված, այլ հենց այն բանի ապացույցն են, որ Արցախն ընդգրկված է բանակցային գործընթացներում: Վերջերս Հայաստանում անցկացված անդրկովկասյան նորօրյա քաղաքական իրողությունները քննող համաժողովի պատվիրակ, ԱՊՀ երկրների ինստիտուտի տնօրեն Կոնստանտին Զատուլինն էլ այն կարծիքը հայտնեց, թե Հայաստանի ներկայությունը բանակցային գործընթացներում հենց նշանակում է Արցախի ներկայություն, որովհետև Հայաստանը վաղուց է ստանձնել Արցախի շահերը ներկայացնելու իրավասությունը, և Հայաստանում վերջին տարիներին ղեկավար պաշտոններ են զբաղեցնում հենց արցախցիները: Այս տարակարծություններից ի՞նչ եզրահանգում կարող եք անել:
-Ես չեմ կարծում, որ Արցախն անտեսված է բանակցային գործընթացներում: Վերջ ի վերջո, ամեն ինչ արվում է հանուն Արցախի և Արցախը բանակցային գործընթացում ընդգրկելու համար: Բայց միշտ չէ, որ հաջորդ քայլը երևում է: Կարծում եմ՝ ինչ որ արվում է, ճիշտ է արվում: Շախմատ խաղալու ընթացքում էլ միշտ չէ, որ երեք քայլ հետո կատարվելիքը նախապես իմանում ես: Այս ամենը, իսկապես, շատ նման է ճատրակի. հետագա քայլերը պարզ են միայն նրան, ով խաղում է այդ խաղը: Ես համոզված եմ, որ խաղը ճիշտ է վարվում, և ինչ որ արվում է, արվում է հօգուտ Արցախի:
«ՄԱՄՈՒԼԻ ՊԱՏԱՍԽԱՆԱՏՎՈՒԹՅՈՒՆՆ ԱԶԱՏՈՒԹՅՈՒՆԸ ՃԻՇՏ ՕԳՏԱԳՈՐԾԵԼՈՒ ՄԵՋ Է»
-Լրագրող Էդիկ Բաղդասարյանին ծեծելու փաստը համարում եք ազատ մամուլի դեմ ուղղված տոտալ պայքարի դրսևորո՞ւմ, թե՞ ընդամենը մասնավոր դեպք: Եվ, առհասարակ, ի՞նչ եք կարծում` մենք ունե՞նք ազատ մամուլ:
-Երբ մեր զրույցից հետո կարդամ Ձեր հրապարակումը և տեսնեմ, թե ինչ եք գրել, կկարողանամ Ձեր հարցին ավելի հստակ պատասխանել: Բայց ասեմ, որ թեկուզ որոշ խեղաթյուրումների մեջ, մամուլը, այնուամենայնիվ, ազատ է: Ի վերջո, ազատություն ասելով, չպետք է հասկանալ ամենաթողություն: Որևէ զրպարտանք մի քանի անգամ կրկնվելուց ճշմարտություն չի դառնում: Այնպես որ, հարկավոր է կշռադատված մոտենալ ամեն մի հայտարարության: Ինչ վերաբերում է լրագրողի դեպքին, ես դրանից անտեղյակ եմ: Բայց հենց միայն այն, որ մենք հիմա նստած այս ամենի մասին խոսում ենք, արդեն նշանակում է, որ Հայաստանում կա մամուլի ազատություն: Իսկ մամուլի պատասխանատվությունն ազատությունը ճիշտ օգտագործելու մեջ է:
«ԽՈՐՀՐԴԱՐԱՆԻ ՆԻՍՏԵՐԻ ԺԱՄԱՆԱԿ ԴԱՀԼԻՃՈՒՄ ԴԱՏԱՐԿ ՏԵՂԵՐՆ ԱՎԵԼԻ ՇԱՏ ԵՆ ԼԻՆՈՒՄ, ՔԱՆ ԶԲԱՂՎԱԾՆԵՐԸ»
-Շատ է խոսվում նոր խորհրդարան ձևավորելու անհրաժեշտության մասին: Ի՞նչ կտա մեզ այդ նոր խորհրդարանը:
-Մի առակ հիշեմ: Արաբական երկրների շեյխերից մեկը, Անգլիայում տեսնելով գեղեցիկ կանաչ խոտածածկը, ցանկանում է իր երկրում էլ այդպիսին ունենալ և խնդրում է, որ իրեն տան այդ բույսի սերմերից ու բացատրեն, թե ինչպես այն աճեցնել: Անգլիացիները հավատացնում են, որ դա դժվար բան չէ: Հարկավոր է սերմը ժամանակին ցանել, ժամանակին հողը ջրել, խոտածածկը խուզել, և 300 տարի հետո իրենց երկրում կունենան այն, ինչ այժմ ինքը տեսնում է: Եթե մենք այսօր չսկսենք փոփոխությունները մեր խորհրդարանում, 300 տարի հետո չենք ունենա կարգին խորհրդարան, որովհետև այդ քաղաքական կուլտուրան մենք չենք ունեցել: Այսօր մեր թվացյալ հնարավորություններն անպատրաստ կադրերի միջոցով իրագործելը բերում է նրան, որ խորհրդարանի նիստերի ժամանակ դահլիճում դատարկ տեղերն ավելի շատ են լինում, քան զբաղեցվածները: ՈՒրեմն այս վերջին 10 տարուն 290 տարի էլ պիտի գումարվի, որպեսզի մենք ունենանք որակապես նոր խորհրդարան: Շատ հեշտ է հասարակությունն իսկապես մարդկային դարձնել. հարկավոր է ընդամենը հետևել 10 պատվիրաններին: Եթե դրանց հետևենք, իսկապես մարդ կդառնանք:
-Անդրադառնանք թումանյանական խոհին` «դեռ հեռու է մինչև մարդը մեր ճամփան»:
-Ես իմ անհատական կարծիքն ունեմ այդ հարցի վերաբերյալ. մարդուն մարդ դառնալ խանգարում է հաղթանակի, հաղթողի բարդույթը: Եթե մարդ վերանա սեփական հաղթանակի բարդույթից, այդ դեպքում մարդ կդառնա:
-Մարտյան դեպքերի առնչությամբ փաստահավաք խմբի ձևավորումը որոշակի փոփոխություն կմտցնի՞ պատկան մարմինների աշխատանքում:
-Սա էլ է խոսում այն մասին, որ մեզ մոտ չկա քաղաքական կուլտուրա: Յուրաքանչյուր պարտվող կողմ համարում է, որ ամեն ինչ սխալ է արված, ամեն ինչ հատուկ է սարքված: Եվ այս դեպքում հնարավորություն է ստեղծվում մասսայական հիպնոսի միջոցով (իսկ մասսան հեշտությամբ ենթարկվում է հիպնոտիկ ազդեցությանը) մարդկանց պահել որոշակի ազդեցության տակ: Իսկ երբ գալիս է հիասթափության պահը, և ամոթ է լինում հետ քաշվելը, բախվում ենք ժողովրդական այն իմաստությանը, որ էշին նտելը մի ամոթ է, ընկնելը՝ երկու: Կարծում եմ, փաստահավաք խմբի ձևավորումը հակադրվողներին ընդառաջ արված մի քայլ է, որով ցանկանում են համոզել, որ մի բան ևս արված է ճշմարտությունը պարզելու համար:
«ԵԹԵ ԽՈՍԵՆՔ ԱՆԱԿՆԿԱԼՆԵՐԻ ՄԱՍԻՆ, ԴՐԱՆՔ ԿԴԱԴԱՐԵՆ ԱՆԱԿՆԿԱԼՆԵՐ ԼԻՆԵԼՈՒՑ»
-Այս տարին մեր քաղաքն անցկացրեց ջազ հանդերձանքով: Եվ պիտի նկատեմ, որ բավական թանկ հաճույք էր փառատոնային համերգներին ներկա գտնվելը: Նինո Կատամաձեի, Ալ Ջերոյի` տասնյակ հազարավոր դրամներ արժեցող տոմսերն ո՞ւմ բաժին ընկան, ի՞նչ հասարակություն էր հավաքվում դահլիճում:
-Ալ Ջերոյի համերգին, օրինակ, կազմակերպիչները մի շատ հետաքրքրիր բան նախաձեռնեցին: Բեմի հետնամասում տեղադրվեց ամֆիթատրոն, որտեղ բոլոր ցանկացող երաժիշտները՝ մոտավորապես 200 հոգի, տեղ ունեցան և անվճար լսեցին համերգը: Այն, որ իսկապես գները բարձր են, անվիճելի է: Բայց դրանք միջազգային գներից շատ ցածր են: Մոսկվայում և ամբողջ աշխարհում Ալ Ջերոյի համերգի տոմսերն արժեն առնվազն երկու անգամ ավելի թանկ: Այսպիսի մի նրբություն կար. նա կա՛մ պիտի գար լրիվ անվճար, կա՛մ պիտի ստանար գոնե մինիմում հոնորար: Այլ կերպ նրա տեսակարար կշիռը կփոխվեր: Դահլիճում գտնվողների մի մասը հրավիրատոմսերով էր, իսկ այն մասը, որը կարողացել էր տոմս գնել, դրանով իսկ հնարավորություն էր ստեղծել կուլիսներում նստած երաժիշտների համար՝ լսելու անվանի երգչին: Վերջ ի վերջո, դահլիճը տեղավորեց այնքան մարդ, որքան կարող էր տեղավորել: Իսկ այն, որ Ալ Ջերոն եղավ Երևանում, այն, որ համերգը նկարահանվեց և հետագայում կցուցադրվի հեռուստատեսությամբ բոլոր նրանց համար, ովքեր հնարավորություն չունեցան դահլիճում գտնվելու, արդեն մի մեծ ու կարևոր քայլ է կազմակերպիչների կողմից:
-Ի՞նչ անակնկալներ է նախապատրաստում մաեստրո Վարդազարյանն իր ունկնդիրների համար:
-Եթե խոսենք անակնկալների մասին, դրանք կդադարեն անակնկալներ լինելուց: Ստեղծագործական առումով ինձ հետաքրքիր աշխատանք է սպասում Ստանիսլավսկու անվան թատրոնում: Ալեքսանդր Գրիգորյանը բեմադրելու է «Մորգանի խնամին»: Դա լինելու է երաժշտական ներկայացում, այն ժամանակվա քաղաքական շեշտադրումները, որոնք այսօր արդեն արդիական չեն, բացակայելու են բեմադրության մեջ: Մենք ծանոթ ենք այդ ստեղծագործության երկու բեմադրություններին: Մեկն արվել է Պարոնյանի անվան թատրոնում՝ Արտեմի Այվազյանի երաժշտությամբ, մյուսը Արման Մանարյանի ֆիլմն է՝ Ստեփան Շաքարյանի երաժշտությամբ: Տեսնենք՝ ինչ կստացվի իմ և Ալեքսանդր Գրիգորյանի մոտ: Առայժմ աշխատում ենք, դեռ բավական ժամանակ կա մինչև գործն ավարտին հասցնելը:
Զրույցը վարեց Կ. ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3649

Մեկնաբանություններ