ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

ԱՌԱՍՊԵԼ ԴԱՐՁԱԾ ՊԱՏՄՈՒԹՅՈՒՆ

ԱՌԱՍՊԵԼ ԴԱՐՁԱԾ ՊԱՏՄՈՒԹՅՈՒՆ
15.03.2011 | 00:00

«ԱՆԲԱՆԱԿ ԶՈՐԱՎԱՐՆԵՐԻ ԱԶԳ»
Տարիներ առաջ մի հայ հարցրել է Վիլյամ Սարոյանին, թե ինչու նա, որ սիրում է իր հայրենիքը, չի գալիս Հայաստան` ապրելու: Սարոյանն իրեն հատուկ անկեղծությամբ պատասխանել է, թե տաղանդավոր հայեր շատ կան և՛ Հայաստանում, և՛ աշխարհում. Հայաստանը փոքր է բոլորի համար: Այո, այսօրվա Հայաստանը` թերևս, բայց հազար, երկու հազար տարի առաջ Մեծ Հա՞յքն էլ է փոքր եղել տաղանդավոր հայորդիների համար։ Մեր ազգի պատմությունն ընդհանրապես, իսկ մշակույթի պատմությունը մասնավորապես, ցավոք, լի են նման իրողություններով: Հիշենք փիլիսոփա և ճարտասան Պարույր Հայկազնին, որը Հին Հունաստանում հասավ իր փառքի գագաթնակետին. կենդանության օրոք նրա արձանը կանգնեցվել է անգամ Հռոմում` «Աշխարհի թագուհի Հռոմը` ճարտասանության թագավորին» մակագրությամբ: Շատ հույն փիլիսոփաների արձաններ և կիսանդրիներ են պահպանվել Հռոմեական կայսրության ժամանակներից, սակայն Պարույր Հայկազնինը, որի անունն անգամ հույները փոխել էին` դարձնելով Պրոերեսիոս, չի պահպանվել:
Խորհել է պետք։
Պատմահայր Խորենացին գրում է տրոյացիների կողմից հելլենների դեմ իր զորքով կռված Զարմայր զորավարի մասին: Հապա Բյուզանդիայի մոտ երկու տասնյակ հայ կայսրե՞րը, որոնց քաղաքական, ռազմական, քաղաքացիական, տնտեսական ու դիվանագիտական փայլուն մտքի և մշակութային բարեփոխումների շնորհիվ հզորացել և ծաղկել է բյուզանդական կայսրությունը:
Եվրոպական նոր պատմագրությունը գիտական հավաստի փաստերով ապացուցում է, որ Արևելյան Հռոմեական կայսրությունն իր քաղաքական, ռազմական հզորության և մշակութային աննախադեպ ձեռքբերումների համար մեծապես պարտական է հայերին: Բյուզանդիան, կորցնելով հին հունական դասական մշակույթի ներգործության ուժը, տարածաշրջանի ժողովուրդներին, մշակութային առումով, գրեթե ոչինչ չուներ տալու. նրանց գրավում էր իր քաղաքական հզորությամբ և այլ ազգերի հանդեպ դրսևորած հանդուրժողականությամբ. դաստիարակությունն ու կրթությունն էին կարևոր, բայց ոչ ազգային ծագումը: Ահա այդ ժամանակ էլ Բյուզանդիան իր շահերի համար օգտագործում է հայերի ստեղծագործական ներուժը, որ արմատացած էր նրանց հնագույն ավանդույթների մեջ:
«Բյուզանդիայի կայսրերը հատուկ արտոնյալ պայմաններ էին ստեղծում հայ նախարարների, արվեստագետների, ճարտարապետների և շինարարների, վաճառականների և արհեստավորների համար: Հայերի գերազանց ընդունակություններն ու մեծ փորձը ռազմական գործում ըստ արժանվույն էին գնահատում Բյուզանդիայի կայսրերը, իսկ հայ նախարարների զորագնդերը բյուզանդական բանակում համարվում էին առավել ուժեղ ռազմական միավորներ և առաջնորդող դեր էին կատարում այլ զորագնդերի համար»:
Նույն բյուզանդական կայսրության ժամանակաշրջանում փայլուն զորավար Նարսեսը (ծնվ. մոտ 478 թ.), որ սերում էր Մեծ Հայքի` Պարսկաստանի տիրապետության տակ եղած տարածքից (387 թ. Հայաստանը բաժանվեց Հռոմի և Պարսկաստանի միջև), վեստգոթերի (գերմանական ցեղեր), ալեմանների և ֆրանկների դեմ Բյուզանդիայի տված ճակատամարտում ջախջախիչ հաղթանակ է տանում և վերափոխում է Իտալիայի կառավարման համակարգը:
Բյուզանդիայի հայազգի կայսրերից առաջինը Մավրիկիոսն էր (Մորիկը` հայերեն), որը Ռավեննայում և Կարթագենում հիմնում է հզոր ռազմական հենարաններ: Նա էր, որ հազարավոր հայերի տեղահանեց Հայաստանից և բնակեցրեց Բյուզանդիայի սահմանամերձ շրջաններում` արտաքին թշնամիների հարձակումները նրանց ուժերով կասեցնելու համար: Հետաքրքիրն այն է, որ Բյուզանդիայի հայ կայսրը կայսրության սահմանների անձեռնմխելիությունը և պաշտպանությունը վստահել է միայն իր ազգակիցներին` հայերին։
Խորհել է պետք։
Բյուզանդական իշխանությունը ձգտում էր կայսրության տարածքում ունենալ նվիրված, կառավարման մեջ փորձառու տեղապահներ: Այդ նպատակով առանձնահատուկ հոժարությամբ հրավիրվում էին բալկանյան և աֆրիկյան պատերազմներում իրենց լավագույնս դրսևորած հայ քաղաքական և ռազմական գործիչները: Նրանցից էր Լևոն անունով մի հայ զորավար, որը 717-741 թթ. դառնում է Բյուզանդիայի կայսրը` որպես Լևոն 3-րդ: (Մի հարցնող լիներ, թե ինչ էին անում այդ զորավարներն օտար երկրների շահերի համար մղվող պատերազմներում, երբ իրենց երկիրը օտար զավթիչների գերին էր): Մեկ այլ փաստ. հայազգի Բարսեղ Բ-ի (Վասիլ, 976-1025 թթ.) օրոք Բյուզանդիան հասնում է իր հզորության գագաթնակետին: Բարսեղ Բ-ն երկաթյա կամքով, դաժան և խստաբարո մարդ էր. նա կատաղի հակառակորդ էր պալատական քծնանքի և նրբագեղ վարվեցողության:
Բյուզանդիայի պատմության մեջ նա հայտնի է եղել որպես «բուլղարներին կոտորող»: Նրա ոխերիմ թշնամին եղել է բուլղարների թագավոր Սամուիլը (որը, ի դեպ, ծագումով հայ էր):
Զարմանալի է. երկու հայ, մեկը հզոր Բյուզանդիայի հզոր կայսրն է եղել, մյուսը` Բուլղարիայի թագավորը, որի երկիրը, համենայն դեպս, քիչ գլխացավանք չի պատճառել Բյուզանդիային: Այս հայերից ամեն մեկը պաշտպանում էր իր թագավորած երկրի շահերը, նրանք ոխերիմ թշնամիներ են եղել։ Զարմանալի է։
Եվ այս երկու հայերը թողել էին իրենց հայրենիքը` Հայաստանը, օտար զավթիչների ոտքի կոխան և հզորացնում էին ուրիշի հայրենիքը, ինչպես ավստրիացի պատմաբան, բյուզանդագետ Էլիզաբեթ Բաուերն է գրում. «Հայազգի կայսրերը չափազանց նվիրված և հավատարիմ էին իրենց թագավորած երկրների շահերին. հաճախ նրանց վարած քաղաքականությունը հակասում էր Հայաստանի շահերին. կայսրությանը ծառայելով` նրանք հետին խորշ էին գցում իրենց ազգային զգացմունքները»:
Իհարկե, բարոյական տեսակետից ազնիվ դրսևորում է եղել հայազգի կայսրերի պահվածքը. չդավաճանել և ի չարս չգործադրել իշխող դիրքը։ Իսկ արդոք բարոյակա՞ն է ուրանալ սեփական ազգը և անտեսել իր հայրենիքի շահերը և ոչ միայն չնպաստել ուժերի կարեցածի չափով հայրենիքի հզորացմանն ու անկախության պահպանմանը, այլև հակառակը:
Խորհել է պետք։
Եվ պատմության դաժան ապտակը, որը կարծես պիտի սթափեցներ մեզ` օտար ազգերի կայսրերի, արքաների, փոխարքաների, զորավարների և դուքսերի կարգավիճակով հայ ծառաների ազգակիցներիս, ավաղ, անհետևանք է մնացել:
Եվ դեռ այսօր էլ են որոշ հայեր շարունակում ծառա լինել օտար ազգերին: Բառացիորեն վերջերս մի բարձրաստիճան ռուս սպա, որ լիազորված էր իր պետության կողմից, կոչ էր անում հայերին պայմանագրով ծառայել ՌԴ բանակում` բարձր աշխատավարձ և քաղաքացիություն ստանալու հեռանկարով և, իհարկե, չզլացավ «գովեստի խոսքեր» ասել, թե հայերը ծնված օրից մարտիկներ են: ՈՒրեմն, օտարները լավ գիտեն մեր արժանիքներն ու առավելությունները. իսկ մե՞նք…
Խորհել է պետք:
Եվ իզուր չէ, որ ազգիս լուսավոր դեմքերից մեկը` Գարեգին Նժդեհը, մեզ` հայերիս, բնութագրել է որպես «անբանակ զորավարների ազգ»: Բավական է հիշել ռուսական բանակի հայ նշանավոր զորավարներին և համոզվել այդ խոսքերի ճշմարտացիության մեջ:
Ինչպես վերն ասվեց, այդ հայորդիները մեկնել են օտար երկրներ այն դարերում և տարիներին, երբ Հայաստանը կորցրել էր իր անկախությունը և օտար զավթիչների լծի տակ էր, կամ, քաղաքականության լեզվով ասած, չուներ տնտեսական, քաղաքական և ռազմական անկախություն. օտարն էր հայի հայրենիքում պետության տերը, հետևաբար, հայը զրկված էր սեփական երկրում քաղաքական, զինվորական և մշակութային ասպարեզներում իր բնատուր կարողությունները դրսևորելու ամենատարրական հնարավորություններից:
Եվ այսպես, սկսվում է արտագաղթը` անհատների, գերդաստանների, իշխանական տների. վերջիններս հեռանում էին իրենց ողջ ունեցվածքով և ռազմական ուժով հանդերձ: Վաղ միջնադարից Արևելքի և Արևմուտքի, Հյուսիսի և Հարավի երկրներում ստեղծվում են հայ գաղթօջախներ, որոնց երկու սերունդ է լավագույն դեպքում կարողացել պահպանել իր ազգային ինքնությունը. ամենակուլ ուծացումն իր սև գործն է արել հետո։ Ի դեպ, գաղութների և գաղթօջախների վերաբերյալ մի փոքրիկ վերլուծություն անենք:
Ժողովուրդների տեղաշարժը նորություն չէ պատմության մեջ. հայտնի են, այսպես կոչված, «հնդեվրոպացիների» մեծ տեղաշարժը, և ավելի ուշ` 15,16,17,18,19-րդ դարերում եվրոպական ազգերի և ռուսների տեղաշարժերը: Այս վերջինները տեղաշարժի նոր որակ ստեղծեցին. բուն երկրում պահպանելով իրենց պետականությունը` նրանք զավթում էին զենքի ուժով գրաված որևէ ազգային-աշխարհագրական կամ պետական միավոր և հնազանդեցնելով` ստեղծում էին իշխանության նոր ձև` գաղութատիրություն և այդ երկրի հարստությամբ հզորացնում էին իրենց պետությունը: Այն ազգերը, որոնց գրաված տարածքները սահմանակից էին իրենց պետությանը, ընդարձակում էին, կամ ինչպես մի ռուս գրող է ասել` «իրենց հայրենիքը առաջ էին մղում», իսկ եթե գաղութակիր երկրները հեռու էին կամ օվկիանոսից այն կողմ, ապա այնտեղից նավերով և գնացքներով «հոսում էր» այդ երկրների հարստությունը, իսկ այս կողմից պարտադրվում էին գաղութարար երկրի լեզուն, մշակույթը, բարքերը…
Համաշխարհային տեղաշարժերից «անմասն» չենք մնացել նաև մենք` հայերս. տեղաշարժվելով (հեռանալով հայրենիքից)` մենք նախ մեզ «ազատագրում էինք» մեր հայրենիքում պետության տեր դարձած օտար զավթիչների դաժանություններից, հարստահարությունից, ճնշումներից և անօրինություններից: Հեռացել ենք ոչ թե զենքով ուրիշի երկիրը գրավելու և զավթելու և մեր հայրենիքը հարստացնելու կամ սահմանները ընդարձակելու նկրտումներով, այլ սեփական գոյությունը որոշ ժամանակով երկարելու զուտ մարդկային նպատակով: Եվ երբ մեր տեղաշարժը համեմատում ենք այլ ազգերի տեղաշարժի հետ, պարզվում է` հայերս, դուրս գալով հայրենիքից, (յուրաքանչյուրս իր հերթին) փոքրացրել ենք նրա սահմանները և, ձուլվելով օտար ազգերի մեջ, շենացրել ենք ուրիշների հայրենիքը մեր խաղաղ աշխատանքով և երախտապարտ ենք եղել, որ մեզ ապրելու և ստեղծագործելու հնարավորություն են տվել։
Խորհել է պետք։
Պատմամշակութային նման տարագրության արդյունք էր նաև Իտալիայի Վենետիկ քաղաքի հայկական գաղութի ծնունդը:
(շարունակելի)
Մարի ԲԱՐՍԵՂՅԱՆ-ԽԱՆՋՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3583

Մեկնաբանություններ