ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«Այն հանգամանքը, որ Ադրբեջանն այսօր գզրոցներից նորից հանել է քիվեստյան առաջարկները, նշանակում է` տեղապտույտի մեջ է»

«Այն հանգամանքը, որ Ադրբեջանն այսօր գզրոցներից նորից հանել է  քիվեստյան առաջարկները, նշանակում է` տեղապտույտի մեջ է»
27.07.2010 | 00:00

«Իրատես de facto»-ի հարցերին պատասխանում է ԱԺ ԲՀԿ խմբակցության քարտուղար ԱՐԱՄ ՍԱՖԱՐՅԱՆԸ

-Օրերս Հաագայի դատարանում որոշում ընդունվեց, որը, ըստ մեկնաբանությունների, ազգերի ինքնորոշման իրավունքին գերակայություն տվեց տարածքային ամբողջականության իրավունքի նկատմամբ: Ինչպե՞ս դա կարող է անդրադառնալ ԼՂ հակամարտության հարցում:

-Հաագայի դատարանն ընդունեց շատ կարևոր որոշում` հաստատեց, որ 21-րդ դարում միակողմանի անկախության հռչակման հիման վրա պետության գոյությունը կարող է համապատասխանել միջազգային իրավունքի նորմերին: Այդ որոշումն ունի երկու նշանակություն ԼՂ հակամարտության կարգավորման գործընթացի համար` իրավական և քաղաքական: Իրավական` դատարանն ընդունում է, որ միջազգային իրավունքի նորմերին չի հակասում ինքնորոշվող պետության ստեղծումը, հակառակ նրա, որ նախկին մետրոպոլիան` մայր երկիրը, չի ճանաչում նրա անկախացման իրավունքը: Քաղաքական` Հաագայի դատարանն ընդունեց, որ ալբանական ազգը կարող է ինքնորոշվել երկու պետության մեջ և ունենալ երկու պետականություն: Սա պատասխանն է ադրբեջանական քարոզչության այն պնդումներին, թե հայերը մեկ անգամ արդեն ինքնորոշվել են Հայաստանի Հանրապետությունում, պետություն ունեն և նոր պետություն նրանց պետք չէ տալ: ՈՒզում եմ հիշեցնել, որ թուրք ազգն ինքնորոշվել է երկու պետության մեջ` «Մեկ ազգ, երկու պետություն» կարգախոսով, Թուրքիան, Ադրբեջանը մի չճանաչված պետություն էլ ունեն Հյուսիսային Կիպրոսում:

-Ո՞րն է դառնում մեր խնդիրը:

-Բանակցային գործընթացին չհակառակվելով` Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետության միջազգային ճանաչման իրավական քննարկումներ ծավալել ֆորմալ և ոչ ֆորմալ ատյաններում` սկսած այն միջազգային կազմակերպություններից, որտեղ Հայաստանը ներկայացված է (ԵԱՀԿ, ԵԽԽՎ, ՆԱՏՕ, Եվրախորհրդարան և այլն), վերջացրած համալսարաններով, վերլուծական կենտրոններով, այն բոլոր ամբիոններով, որտեղ կարելի է բարձրացնել և քննարկել ԼՂՀ անկախացման պատմությունը` սկսած 1991 թ. դեկտեմբերի 10-ի հանրաքվեից: ԽՍՀՄ-ի փլուզումից երկու շաբաթ առաջ անցկացվելով` հանրաքվեն, որի իրավական հիմքերն անթերի են, ամբողջովին համապատասխանել է գործող օրենսդրությանը, ի տարբերություն նախկին ԽՍՀՄ-ի տարածքում անցկացված այլ հանրաքվեների, որոնք տեղի են ունեցել արդեն ԽՍՀՄ-ի փլուզումից հետո:

-Կարծում եք` հիմա ժամանա՞կն է տարբեր ատյաններում ԼՂՀ անկախության ճանաչման հարցը բարձրացնելու:

-ԵԱՀԿ-ում, օրինակ, վաղուց հասունացել է ԼՂՀ ներկայացուցիչներին որպես դիտորդ ներգրավելու անհրաժեշտությունը, ոչ քվեարկության իրավունքով, բնապահպանության, առողջապահության, կրթության, մշակույթի, հումանիտար ոլորտի համագործակցության հարցերի քննարկումներում: Առարկում է միայն Ադրբեջանը, որովհետև բոլորը հասկանում են, որ տարածաշրջանի բնապահպանությունից հնարավոր չէ խոսել` առանց լսելու ԼՂՀ ներկայացուցչի ձայնը, քննարկել անդրսահմանային խնդիրները` առանց հակամարտության գոտու ներկայացուցիչների, որոնք մի քանի հազար քառակուսի կիլոմետր տարածք են վերահսկում: Հարցի տեսական ընկալումը միջազգային հանրությունն ունի, կա ֆորմալ խոչընդոտ` ԵԱՀԿ-ն սուվերեն պետությունների կազմակերպություն է, իսկ Ղարաբաղը հավասարազոր չէ մյուս պետություններին և ճանաչված չէ:

-Կոսովոյի ճանաչումը նկատի ունենալով, եթե սկսում ենք ԼՂՀ ճանաչման գործընթացը, ի՞նչ քայլեր պիտի անենք, և ի՞նչ է դա մեզ տալու:

-ԼՂՀ ճանաչումը ՀՀ-ի կողմից, իմ կարծիքով, դեռ վաղ է: Ճանաչումը պետք է նպատակահարմարությամբ պայմանավորվի: Մենք բանակցում ենք ԵԱՀԿ շրջանակներում Մինսկի խմբի ձևաչափով, եթե այսօր միակողմանիորեն ճանաչենք ԼՂՀ-ն, ինչի՞ շուրջ ենք բանակցում: Բանակցությունները կարող են ձախողվել: ՄԽ վերջին առաջարկությունները, արտգործնախարարների հայտարարությունները Ալմաթիում պարզորոշ ցույց են տալիս, որ Հայաստանի և ԵԱՀԿ դիրքորոշումները նույնական են: 16 տարում Հայաստանը նման հաջող փաստաթուղթ, որպես բանակցությունների հիմք, չի ունեցել: Հիմա Ադրբեջանը պիտի ասի` այո կամ ոչ: Եթե ասի` այո, նշանակում է` ընդունում է, որ այդ հիմքերը քննարկման նյութ են, ինչը հակասում է նրանց ազգային տեսլականին, որ Ղարաբաղը պիտի հետ բերեն և լավագույն դեպքում ինքնավարություն տան իրենց կազմում, փախստականները պիտի վերադառնան, հայկական զորքերը պիտի հեռանան բոլոր տարածքներից: Եթե ասի` ոչ, ինչպես է իր «ոչ»-ը հիմնավորելու: Մեր քաղաքականությունն այսօր մեզ չի հակադրում աշխարհի ուժային կենտրոններին` Ռուսաստանին, ԱՄՆ-ին, ԵՄ-ին: Եթե այս կուրսը շարունակվի, լեզվով բացատրելի, գլխով մտածելի բոլոր պրոբլեմների պատասխաններն Ադրբեջանից պիտի ակնկալվեն:

-Մադրիդյան նորացված սկզբունքներն ինչպե՞ս է հասկանում Հայաստանը, և ինչպե՞ս է հասկանում Ադրբեջանը, ակնհայտ են նույն տեքստի տարընթերցումները:

-Վերջերս Օսլոյում առիթ ունեցա զրուցելու ադրբեջանցի պատգամավորների հետ և 15 րոպեից հասկացա, որ նույնը ասելով` մենք լիովին տարբեր իմաստներ ենք դնում: Իրենք ասում են` հանրաքվե ամբողջ Ադրբեջանում, որովհետև դա է իրենց Սահմանադրության պահանջը, մենք ասում ենք` մետրոպոլիան չի կարող որոշել ինքնորոշվող ազգի ճակատագիրը, 8 միլիո՞նը պիտի որոշի` 150000-ին անկախություն տալ, թե ոչ: Պարզ է, որ ոչ: Մենք համոզված ենք, որ հանրաքվեն պետք է լինի լոկալ և այն տարածքում, որն ինքնորոշման խնդիր է բարձրացրել: Նրանք ասում են` զորքերը դուրս բերեք: Մենք ասում ենք` որտեղի՞ց: Լաչինից, Քելբաջարից: Մենք ասում ենք` ինչպե՞ս, որ մի արագ գործողությամբ նոր ցեղասպանությո՞ւն անեք: Իրականում, փոխզիջում ասելով, մենք ու Ադրբեջանը բոլորովին տարբեր պատկերացումներ ունենք, նույնիսկ բանակցելու ցանկության պարագայում խորքային լուծումներ դեռ գոյություն չունեն: Այս պայմաններում կոնֆլիկտոլոգիայի տեսության մեջ գոյություն ունի զրոյական լուծումից խուսափելու ձև` սառեցում:

-Այսինքն` ի՞նչ, բանակցությունների դադա՞ր:

-Սառեցումը չի նշանակում դադար, ընդհակառակը` նշանակում է ինտեգրում, վստահության միջոցների ձևավորում, տարածաշրջանային մեծ ծրագրերում համատեղ ընդգրկում: Բոլոր այս հարցերում մենք ունենք միանգամայն կառուցողական մոտեցում: Մենք ասում ենք` Ադրբեջանի հետ պատրաստ ենք տարածաշրջանային ծրագրերին մասնակցելու ցանկացած ձևաչափով, Ադրբեջանն ասում է` ոչ, մենք Հայաստանի հետ համագործակցության չենք գնա, մինչև Ղարաբաղի հարցը չլուծվի, մինչև զորքերը դուրս չբերվեն: Ադրբեջանցիներն ասում են` մեր հողը տվեք մեզ, բայց դա իրենց հողը չէ, և բոլորն են հասկանում, որ իրենց հողը չէ: Վերջին հաշվով` վաղուց կարող էին ասել` ձեր հողն է, գնացեք, վերցրեք, որը պատերազմ է նշանակում: Իսկ պատերազմը հարցի լուծում չէ: Տարածաշրջանը որքան զարգանում է, այնքան մեծանում են ռեսուրսները, օտարերկրյա ներդրումները: Ադրբեջանի տնտեսական զարգացումը թույլ չի տալիս վտանգել այդ ներդրումները: Դրանք իրական պրոբլեմներ են, մեծ ուժային կենտրոնների ղեկավարներն այդ պատճառով են հանդես գալիս ուժի կիրառումը բացառելու սկզբունքով: Վերջին 20 տարում տարածաշրջանում կատարված ներդրումները ոչ ոք չի ուզում ռիսկի ենթարկել: Պատերազմը վտանգելու է Հարավային Կովկասի անկախ պետությունների պետականությունն ու ահավոր սպառնալիք է ստեղծելու իբրև թեժ կետ, ինչն աշխարհին այսօր բոլորովին պետք չէ:

-Իսկ աշխարհին այս հարցի լուծումը շա՞տ է պետք:

-Այսօր ԵԱՀԿ-ում կա իրական, անկեղծ ընկալում, որ 3 հիմնարար սկզբունքներն իրար չեն հակասում, և այս հարցը կարող է լուծվել բարեկամության հիմքի վրա, ինչպես ԵԱՀԿ առաջին կոմիտեի իտալացի զեկուցողն ասաց Օսլոյում` այս կարգի հարցերը պետք է փորձել լուծել համերաշխության ոգով: Պետք է աշխատել, մինչև այդ ոգին գերակայի:

-Կա բանակցությունների կոնկրետ գործընթաց, կան կոնկրետ հանդիպումներ արտգործնախարարների, նախագահների, համանախագահների ձևաչափերով, կան հռչակագրեր, հայտարարություններ` Մայնդորֆից Կանադա, որոնք բոլորովին համահունչ չեն միմյանց: Բանակցային վիճակը և աշխարհի ակնկալիքները խիստ տարբեր են, ինչո՞ւ: Ի վերջո, հակամարտությունը լուծման ի՞նչ հեռանկար ունի:

-Փոխադարձ զիջումներ ասելն իրական զիջումներ է ենթադրում: Փոխադարձ զիջման համար հայ ժողովուրդը շատ կարևոր որոշում է ընդունել` Ղարաբաղի և Հայաստանի միավորման տեսլականից հրաժարում` հօգուտ ԼՂՀ անկախության: Սա շատ լուրջ զիջում է, մեր ազգային գաղափարախոսության և մտածողության մեջ հարևանների հետ իրական կոնսենսուսի ստեղծման նախադրյալ: Մեր հարևաններն ասում են, որ զիջումը Ղարաբաղն ամբողջովին իրենց վերադարձնելն է, նրա ինքնավարության շրջանակները մեծացնելը: Դա զիջում չէ, դա արդեն եղել է: ԽՍՀՄ-ում ԼՂԻՄ-ն ունեցել է հատուկ կարգավիճակ. 1989-1990 թթ. հատուկ կարգավիճակը դրել է ուղղակի Մոսկվայի ենթակայության տակ, այդ կարգավիճակը ոչնչով պակաս չէր Հայաստանի կամ Ադրբեջանի ռեալ կարգավիճակից: Սա անցած փուլ է, նահանջի, իրերը նախկին վիճակի բերելու ևս մեկ փորձ է: Մենք պետք է լավ հասկանանք, որ հարցը հիմա չենք լուծում, հիմա պետք է հարցի լուծման բանակցային գործընթացի հիմքերը հստակենք` այն փաստաթուղթը, ինչի վրա պիտի գործընթացը կազմակերպվի: Մենք պիտի հասկանանք, որ հիմա, երբ մենք ու ադրբեջանցիները նստում ենք բանակցությունների, թեպետ ժպտում ենք իրար, խոսում ենք տարբեր լեզուներով, ոչ մի հարցում իրար չենք հասկանում, որովհետև չկա վստահության մթնոլորտ: Այս պայմաններում հնարավոր չէ առաջ մղել հաշտեցման գործընթացը, ընդամենը պետք է բանակցել և մտածել վստահության միջոցների ձևավորման մասին: Վստահության միջոցները կարող են ձևավորվել, երբ համաձայնության գանք բանակցությունների հիմքի մասին: Կարգավորման ամբողջական մեխանիզմին վերաբերող փաստաթուղթն է դեռ օրակարգում, դրանից առաջ անցնելը նշանակում է ամեն ինչ խճճել և հանգեցնել զրոյական վիճակի:

-Վստահությունն օդից չի ընկնելու, չէ՞, տարածաշրջան: Ի՞նչ կամք ու միամտություն պիտի ունենաս, որ վստահես` ռամիլսաֆարովից իլհամալիև:

-Վստահությունը կառաջանա միայն շփումների ընթացքում: Մենք հազար անգամ ասել ենք` Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետության ներկայացուցիչներին ինտեգրեք միջազգային հանրության մեջ, երկխոսության և շահի լեզուն ավելի ճկուն լեզու է, քան առճակատման և թշնամության լեզուն: Թող Ադրբեջանը գնա այդ քայլին:

-Ադրբեջանը կարող է պատերազմի քայլին գնալ:

-Կարող է: Ադրբեջանական աղբյուրներից ես գիտեմ, որ օգոստոսին և սեպտեմբերին տարածաշրջանում են լինելու ՌԴ և ԱՄՆ նախագահները, դրանք կարևոր այցելություններ են և առնվազն նշանակելու են, որ մեծ երկրներն իրենց օրակարգերում են պահում և շատ կարևորում են հակամարտության հաղթահարումը: Այս բանակցությունների շրջանակում ես դժվարանում եմ ռազմական գործողությունների հնարավորություն տեսնել, բայց և լավ հասկանում եմ, որ ադրբեջանական պետական մեքենան այնպես է կառուցված, որ մի երկուշաբթի, ժամը 10-ին կարող են պատերազմ սկսելու մասին խոսելու որոշում ընդունել: Եվ մի շաբաթ կխոսեն բոլոր ատյաններով: Մյուս երկուշաբթի կարող է որոշում ընդունվել` բանակցությունները շարունակելու մասին ակնարկել, և ամբողջ քարոզչական մեքենան այդ ուղղությամբ կպտտվի: Շատ համերաշխ, շատ միակամ, շատ արդյունավետ: Քանի որ նյութական մեծ միջոցներ են ներդրվում, կարող եք պատկերացնել քարոզչական մեքենայի ավերածությունները: Այնուհանդերձ, պատերազմի իրական վտանգն այսօր ավելի մեծ չէ, քան անցած 15 տարիների ցանկացած օր:

-Հաագայի դատարանի որոշումը, Կոսովոյի նախադեպը մենք հակված ենք բացատրելու մեր շահերից ելնելով, Ադրբեջանը` իր շահերի պաշտպանությունից, բայց կա real politic հասկացությունը, որի շրջանակներում ակնհայտ է, որ եթե Կոսովոյի թիկունքին ԱՄՆ-ը, ԵՄ-ն, ՆԱՏՕ-ն չլինեին, նման լուծում չէր լինի: ԼՂՀ հարցի թիկունքում չկան ո՛չ ԱՄՆ, ո՛չ ՆԱՏՕ, ո՛չ ԵՄ, real politic-ի շրջանակներում մեզ համար Հաագայի դատարանի որոշումը չի կարող նախադեպ լինել, ինչո՞ւ ենք պատրանքներ ստեղծում:

-Խոսքը իրավական նախադեպի մասին է, որը բացահայտորեն ստեղծվել է և ոչ միայն ԼՂՀ-ի համար, դա հասկանում են բոլորը: Իհարկե, real politic-ի տեսանկյունից ամեն ինչ պայմանավորվում է շահերով և իրական հետաքրքրություններով: Եթե ԱՄՆ-ի, ՌԴ-ի, ԵՄ-ի համատեղ շահերից չբխեր հակամարտության հաղթահարումը, ամեն ինչ այլ կլիներ: Ակնհայտ է, որ ոչ ոք չի ուզում հայ ժողովրդի ոչնչացման, արյան, նոր ողբերգության հաշվին հարցը լուծել: Բոլորը հիշում են 20-րդ դարում հայերի ողբերգությունները և դժբախտությունները, որոնց թիվն ավելացնելը ոչինչ չի ավելացնի իրենց շահերին: Վիեննայում արևմտյան դեսպաններից մեկի հետ 40 րոպե խոսում էի Հայաստանի, Թուրքիայի և Ադրբեջանի հետ ունեցած խնդիրների մասին: Նա լսեց-լսեց և իր համար եզրակացրեց. «Ես հասկացա, ձեր խնդրում շահը բախվել է բարոյականությանը: Այս կարգի խնդիրները երբեք հեշտ չեն լուծվում»: ՌԴ-ի, ԵՄ-ի, ԱՄՆ-ի միացյալ հետաքրքրությունը տարածաշրջանում մեկն է` խաղաղություն, բաց սահմաններ, կենսունակ պետականություններ, որոնք կարող են դիմակայել ցանկացած մարտահրավերների, ոչ թե թշնամանքի, պատերազմի, ատելության օջախներ: Սա բոլորի շահն է, ամեն մեկն իր շահն իր ձևով է մեկնաբանում, այդ պատճառով էլ մեծ մրցակցություն կա: Բայց այդ մրցակցությունն ատելության, թշնամանքի չի տանում, ընդհակառակը` կա փոխլրացում և համագործակցություն, որի արդյունքում է, որ մեր պետությունը, որպես քաղաքական միավոր, այս փխրուն տարածաշրջանում մնում է անկախ ու կենսունակ:

-Այսինքն` եթե Հայաստանը կա, այն պատճառով, որ ոչ ոք դեռ չի ուզում, որ Հայաստան չլինի՞:

-Ոչ թե չի ուզում, այլ չի կարող: Եթե մի մեծ պետություն ուզում է կլանել մի փոքր պետության, փոքր պետությունը ոչ մի շանս չունի, իսկ երբ այդ փոքր պետությանը ուզում են ոչնչացնել միանգամից երկու մեծ պետություն, փոքր պետությունը ստանում է անկախ մնալու շանս:

-Լավ, ադրբեջանցիները տիեզերական մասշտաբով տրտնջում են, որ հայերն անվստահելի են, նենգ, խաբեբա, ժամանակ են ձգում, իրականում հարցի լուծման ցանկություն չունեն: Ինչպե՞ս փարատել հարևանների մեծ վիշտը:

-Իսկ ո՞վ է ժամանակ ձգում: Նա՞, ով ասում է` ես հիմա համաձայն եմ, թե՞ նա, ով ասում է` էլի խոսենք, էլի հասկանանք իրար: Մենք ասում ենք` մենք համաձայն ենք, շարունակենք բանակցությունները այս հիմքի վրա, ցույց տանք, որ բանակցությունների շարունակման կամք ունենք: Դա՞ է ճիշտ, թե՞ այսօր ձախողել բանակցային գործընթացը հանուն այն մտայնության, որ ուզում ես այս պահին, առանց մի կրակոցի, ցանկությունդ կատարվի ու ազգային տեսլականդ իրականանա: Ընդ որում` միջոցների մեջ ոչ մի խտրականություն չդնելով: Ո՞րս ենք ավելի նենգ, ո՞րս ենք ավելի խաբեբա:

-Իսկ գուցե բանակցային գործընթացի հաջողության համար, ընդհանրապես գործընթացը երբևէ ավարտին հասցնելու համար, երկու կողմերն էլ նախ` պետք է միմյանց բացատրեն, թե ո՛րն է իրենց նպատակը:

-Ես կարծում եմ` գոնե դա արդեն հայտնի է: Այն հանգամանքը, որ Ադրբեջանն այսօր գզրոցներից նորից հանել է քիվեստյան առաջարկներն ու իբրև նորություն փորձում է նորից շրջանառության մեջ դնել, նշանակում է` որ տեղապտույտի մեջ է... Նշանակում է` ինքն է ձգձգում, որովհետև ասելիք չունի: Բայց նույնիսկ այդ պարագայում բանակցությունները պետք է շարունակել` սկզբունք ունենալով հաշտեցնել անհաշտելին:

Զրուցեց

Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1234

Մեկնաբանություններ