ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«ԴԵՄ ԵՄ ԿԱՐԾՐԱՑԱԾ ԲԱՆԱՁԵՎԵՐԻՆ, ՈՐՈՎՀԵՏԵՎ ԴՐԱՆՔ ԷԼ ԵՆ ՁԵՎԱԿԵՐՊՈՒՄ ՄԱՐԴԻԿ»

«ԴԵՄ ԵՄ ԿԱՐԾՐԱՑԱԾ ԲԱՆԱՁԵՎԵՐԻՆ, ՈՐՈՎՀԵՏԵՎ ԴՐԱՆՔ ԷԼ ԵՆ ՁԵՎԱԿԵՐՊՈՒՄ ՄԱՐԴԻԿ»
18.03.2011 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրատես de facto»-ի հյուրն է Երևանի թատրոնի և կինոյի պետական ինստիտուտի պրոռեկտոր, պրոֆեսոր ԱՆՆԱ ԵՐԶՆԿՅԱՆԸ:
«ՀԱՆՈՒՆ ԲԱՐԵԿԵՑԻԿ ԿՅԱՆՔԻ ՉԻ ԿԱՐԵԼԻ ՑԱՆԿԱՆԱԼ ՍՏԱԼԻՆՅԱՆ ԺԱՄԱՆԱԿՆԵՐԻ ՎԵՐԱԴԱՐՁԸ»
-Տիկին Երզնկյան, Ձեր պապը` հասարակական-քաղաքական գործիչ Արամայիս Երզնկյանը, մեկն էր այն բազում երևելի հայորդիներից, ովքեր դարձան ստալինյան բռնատիրության զոհեր: Այդ ողբերգությունը Ձեր մաշկի վրա զգացած լինելով` ինչպե՞ս եք գնահատում այն մոտեցումները, որոնք կոչված են պատճառաբանելու, անգամ արդարացնելու ստալինյան ռեժիմը: Այդպիսի մի փորձ էլ վերջերս արվել է մեր թերթի էջերում. հոդվածագիրն այն կարծիքն է հայտնում, թե համաձայն կլիներ, որ իր երկրի առաջնորդը բռնակալ լիներ, ինչպես Ստալինը, բայց ինքն ապրեր ծաղկուն, բարգավաճ երկրում: Համաձա՞յն եք տոտալիտարիզմի, մարդատյացության գոյությանը` հանուն բարեկեցիկ, կուշտ կյանքի:
-Շատ շնորհակալ եմ, որ հիշատակեցիք պապիս` Արամայիս Երզնկյանին: Շնորհակալ եմ նաև այս հարցի համար: Իսկապես, իմ ընտանիքն իր մաշկի վրա է զգացել ստալինյան ռեպրեսիաների ծանր հարվածը: Իհարկե, իմ ընկալումներն ավելի անմիջական են, ավելի իրատեսական: Դեռ փոքր հասակից եմ լսել, թե ինչ ծանր տարիներ են վերապրել իմ հայրը, հորեղբայրը, հորաքույրերս: Հայրս` Յուրի Երզնկյանը, այդ ժամանակ պատանի է եղել` ընդամենը տասնչորս տարեկան, և բնականաբար, նրա հիշողությունները և՛ մանկական էին, և՛ ոչ: ՈՒ, տարիքի բերումով, նա ավելի սուր էր ընկալել այդ ամենը: Երբ խոսք էր լինում ստալինյան ժամանակաշրջանի մասին (խոստովանեմ, որ դա հաճախ չէր պատահում, որովհետև թեման շատ ծանր էր), ես հասկանում էի, որ դա եղել է մի ժամանակաշրջան, որը շատերին է ցավ պատճառել: Իհարկե, այդ ցավը որևէ կերպ պատճառաբանել, բացատրել չի կարելի, եթե նույնիսկ մարդիկ այդ շրջանում բարեկեցիկ ապրած լինեին: Դա բռնապետություն էր, ռեժիմ (այս բառը շատ ճիշտ է բնորոշում ստալինյան ժամանակաշրջանը): Մարդիկ ապրում էին վախով: Եթե նույնիսկ իրենք լիովին իրավացի էին, գտնվում էին մշտական սարսափի մեջ: Ինչպե՞ս կարող է վախը դրական արդյունք տալ, ունենալ դրական միտումներ: Վախը, բռնակալությունը երևույթներ են, որոնք պիտի անդառնալիորեն դուրս մղվեն իրականությունից: Մտածել, թե կարող է լինել «երկաթե բռունցք», և կյանքը տանել դեպի բարեկեցություն, սխալ է: Հանուն բարեկեցիկ կյանքի չի կարելի ցանկանալ ստալինյան ժամանակների վերադարձը: Եվ արդյոք հնարավո՞ր է այդ վերադարձը: Չեմ կարծում: Գոնե չէի ցանկանա, որ այդպես լիներ: Հիշում եմ, թե ինչ տարիներ հաջորդեցին ստալինյան բռնատիրությանը: Խրուշչովյան ձնհալն ընդամենը համեմատության մեջ էր համարվում առավել բարենպաստ ժամանակաշրջան: Չէ՞ որ չէին փոխվել բարքերը, իրավակարգը: Բայց չի կարելի ըստ արժանվույն չգնահատել այդ ժամանակաշրջանը, որովհետև դա մաքուր օդի մի հոսք բերեց մեր իրականություն, նոր շունչ, նոր մղումներ, ինքնարտահայտման նոր հնարավորություններ տվեց մարդկանց, այդ թվում և` արվեստագետներին: Մեր ընտանեկան հիշողություններում ստալինյան ժամանակների թեման մնացել է իբրև տաբու: Մենք չէինք ցանկանում անդրադառնալ դրան:
-Դուք չեք հավատում կամ չեք ցանկանում հավատալ ստալինյան ժամանակաշրջանի վերադարձին, այնինչ արևմտյան որոշ քաղաքագետներ կանխատեսում են, որ Ռուսաստանում կա այդ ռեժիմի վերականգնման վտանգը: Օրեր առաջ Դուք և ես առիթ ունեցանք լսելու Սոս Սարգսյանի խոսքը. նա նկատեց, որ Հայաստանն ու Ռուսաստանը կապված են միմյանց հետ անքակտելիորեն, ինչպես սիամական երկվորյակներ: Եթե իսկապես մենք նման ենք սիամական երկվորյակների, արդյոք չկա՞ ռուսաստանյան հասարակական-քաղաքական անցուդարձերի ուղղակի անդրադարձի վտանգը Հայաստանի վրա, եթե, իհարկե, Աստված մի՛ արասցե, իրականանան Արևմուտքի չարագուշակ կանխատեսումները:
-Գուցե և այդ վտանգի միտումները կան, բայց անձամբ ես չեմ տեսնում դրանց հիմնավորումը: Կարդում եմ մամուլ, պարբերաբար լինում եմ Մոսկվայում և չեմ զգում, որ այդ վերադարձը հնարավոր է: Դա իմ սուբյեկտիվ ընկալումն է, իմ կանխատեսումը. ըստ իս` այդ ամենը վերապրած ժողովուրդը չի կարող դրա միջով կրկին անցնել, նույն սխալները կրկնել: Դա անվիճելի է: Անշուշտ, մենք սերտորեն կապված ենք Ռուսաստանի հետ, և ես դա շատ դրական եմ ընկալում: Համարում եմ, որ այդ կապը ձևավորվել է պատմականորեն, պետական, մշակութային մակարդակներում: Եվ դա միշտ տվել է դրական արդյունք: Չեմ կարծում, որ Ռուսաստանում այդ վերադարձը հնարավոր է, հետևաբար և չեմ սպասում դրա արձագանքներին Հայաստանում:
«ԱՄԵՆ ՄԵԿՆ ԻՐ ՏԵՂՈՒՄ ԿԱՐՈՂ Է ԻՆՉ-ՈՐ ԲԱՆ ԱՆԵԼ»
-Սփյուռքահայ մի անվանի գործարար իր հեռուստաելույթի ժամանակ այսպիսի միտք հայտնեց. «Եթե ուզում ես անհանգիստ ապրել, զբաղվիր քաղաքականությամբ, եթե ուզում ես հանգիստ ապրել, զբաղվիր բիզնեսով»: Այս համատեքստում ինչպե՞ս կգնահատեք հայաստանյան գործարարների անկասելի հաղթարշավը դեպի քաղաքական դաշտ: Նրանց ձանձրացրե՞լ է հանգիստ կյանքը:
-Կարծում եմ, որ այս հարցը ճիշտ կլիներ տալ հենց իրենց` գործարարներին: Իրենք կարող են ավելի կոնկրետ բացատրություններ ունենալ: Իսկ ընդհանրապես ես դեմ եմ կարծրացած բանաձևերին, որովհետև դրանք էլ են ձևակերպում մարդիկ: Բանաձևերի մեջ դոգմա կա, իսկ ես դեմ եմ դոգմաներին: Ինչ վերաբերում է իմ պատկերացումներին, ապա կարծում եմ, որ եթե մարդը բիզնեսմեն է, բայց մտածում է, որ կարող է օգտակար լինել նաև օրենսդրական ոլորտում, դառնալ պատգամավոր, իր ճիշտ որոշումներով նպաստել երկրի, մարդկանց բարօրությանը, ինչո՞ւ չանի: Ես ընդհանուր առմամբ որևէ արգելք այս իմաստով չեմ տեսնում: Իհարկե, կարելի է և կոնկրետ օրինակներով խոսել: Բայց եթե մարդու մեջ մի բանով օգտակար լինելու մղումը կա, ինչո՞ւ նրան դուրս մղել գործընթացից: Ամեն մեկն իր տեղում կարող է ինչ-որ լավ բան անել, դրականորեն ներազդել, թեկուզ մի փոքրիկ կաթիլ ավելացնել ընդհանուր գործին: Եթե մարդուն հեռացնում ես այդ գործընթացներից, որևէ ազդեցության, որևէ ներգործության մասին խոսք էլ չի կարող լինել: Ես այսպես եմ մտածում: Իմ կարծիքով, ավելի լավ է լինել «ներսում»: Եթե կարող ես ինչ-որ լավ բան անել, պիտի չհրաժարվես անելուց:
«ԷԿՐԱՆ ԵԿԱՎ ՄԻԱՅՆ ԲԱՑԱՍԱԿԱՆԸ, ԱՅՆ ԷԼ` ՈՉ ՊՐՈՖԵՍԻՈՆԱԼ ՄԱՏՈՒՑՄԱՄԲ»
-Կարճ ժամանակ առաջ Դուք մի ճեպազրույցում անդրադարձաք հեռուստասերիալներին` նշելով, որ դրանք, իրենց թեր և դեմ կողմերով հանդերձ, հոգում են Ձեր շրջանավարտների սոցիալական խնդիրները: Սա առայժմ սերիալ երևույթի միա՞կ արժանիքն եք համարում` որպես թատրոնի և կինոյի ինստիտուտի պրոռեկտոր:
-Սերիալները` որպես գաղափար, վատը չեն, թեև մեզանում սերիալ ասելով հասկանում են ինչ-որ բացասական բան: Համաշխարհային, եվրոպական, ռուսական կինոյից շատ օրինակներ կարելի է բերել, որոնք խոսում են ի նպաստ սերիալների: Սերիալի հիմքում կարող է լինել և՛ դասական գրական գործ, և՛ օրիգինալ սցենար: Բայց սերիալի հաջողությունն ուրիշ հարթության մեջ պիտի որոնել: Հիշենք, թե ինչ պայմաններում մեզանում ի հայտ եկավ սերիալ երևույթը: Փլուզվել էր Խորհրդային Միությունը, չէին գործում հեռուստակայանները, ստեղծվել էին ոչ պետական հեռուստակայաններ, որոնց գոյությունն ինքնին ողջունելի էր, քանի որ դա ստեղծում էր այլընտրանքի հնարավորություն: Բայց այս ամենի հետ ի հայտ եկավ մեկ այլ երևույթ. մարդիկ սկսեցին կենտրոնանալ ոչ թե բովանդակության, ասելիքի խորության, ժանրերի բազմազանության և այս կարգի արժեքների վրա, այլ ստեղծեցին սերիալներ, որոնցում վեր հանվեց ոչ ռեալ, դրական կողմերից բոլորովին զերծ կյանքը` իր հետ բերելով հնարավոր բացասական հետևանքները` ժարգոն, կրիմինալ, ֆետիշացված նեգատիվ երևույթներ։ Չէ՞ որ այս կյանքում կան նաև դրական երևույթներ, բայց էկրան եկավ միայն բացասականը, այն էլ` ոչ պրոֆեսիոնալ մատուցմամբ, և հեղեղեց ամբողջ հեռուստատեսությունը: Ստեղծվեց «մասսայական կուլտուրա»` դառնալով լայն սպառման առարկա: (Մորուայի խոսքն այստեղ տեղին է հիշատակել. «Մասսայական կուտուրան այն է, ինչ հեռացնում է մասսաները և կուլտուրան»): Ստեղծվեց շատ հեշտ ընկալվող, բայց արվեստի հետ որևէ կապ չունեցող մի բան: Մենք այսօր դիտում ենք այդ սերիալները և տեսնում միևնույն դերասաններին, միևնույն հագուստները, միևնույն ներհարդարանքը, միևնույն կրիմինալը, միևնույն բառապաշարը: Այնպիսի տպավորություն է, որ «դեժավյու» է: Կարծես ժապավենի վրա տեսնում ես կյանքից վերցված, նույնությամբ կյանքը կրկնող մի իրականություն` ոչ դրական շեշտադրումներով: Ներկայացվում են այն երևույթները, որոնք ոչ թե պետք է պրոպագանդել, իդեալականացնել, այլ պայքարել դրանց դեմ: Այնինչ այսօր շատ երեխաներ օրինակ են վերցնում քրեական աշխարհի հերոսներից: Իսկ դրանք հերոսներ չեն, հակահերոսներ են: Ըստ իս` հեռուստատեսությունը շատ մեծ անելիք ունի այս առումով: Ե՛վ նյութի ընտրությունն է կարևոր, և՛ այն ներկայացնելու մոտեցումը: Իհարկե, այն, որ դերասանները, այդ թվում և` մեր ուսանողներն ու շրջանավարտները, նկարահանվում են սերիալներում և այդպիսով լուծում իրենց սոցիալական հարցերը, դրական երևույթ է: Բայց թե ինչ և ինչպես են անում, արդեն լուրջ մտորումների թեմա է: Եթե վերհիշենք եվրոպական փորձը, պիտի ասենք, որ այսօր մեր սերիալները «հիվանդ» են նույն «հիվանդություններով», ինչ ժամանակին եվրոպական կինոն: Բայց նրանք շատ շուտ «ապաքինվեցին», հասկացան, որ պետք է ավելի շատ անդրադառնալ գրականությանը, մշակույթին, պատմական լավագույն արժեքներին: Մեզ մոտ դեռ դրան չեն հասել, թեև արդեն կան գրական երկերի էկրանավորումներ, բայց դեռ ոչ գոհացուցիչ մակարդակով: Դրանցում կա ինչ-որ շտապողականություն, մի բան, որ հեռուստատեսությունում լուրջ խնդիր է: Հեռուստատեսությունը պիտի հետևի գրական գործի յուրաքանչյուր տառին-բառին: Դա է հեռուստատեսության առավելությունը: Բայց մեզ մոտ հարմարեցվում են տեքստերը, նմանակումներ են արվում, ընթերցումը հաճախ աններդաշնակ է լինում: Բայց այն փաստը, որ վեր է հանվում դասական գրականությունը, արդեն գովելի է:
-Սերիալները լուծում են դերասանի, ռեժիսորի, օպերատորի սոցիալական խնդիրները: Բոլոր այս մասնագետներին կրթում է թատրոնի և կինոյի պետական ինստիտուտը: Ինչպե՞ս են լուծվում այդ մասնագետներին կրթող պրոֆեսորադասախոսական կազմի սոցիալական խնդիրները:
-Իհարկե, մեր դասախոսական կազմը սոցիալապես շատ ցածր մակարդակներում չէ, բայց և պիտի խոստովանեմ, որ դա պայմանավորված է մեր դասախոսների` նաև այլ հաստատություններում աշխատելու հանգամանքով: Մեզ մոտ աշխատավարձերը շատ բարձր չեն, բայց և ստեղծագործական այլ բուհերի համեմատ` շատ էլ ցածր չեն: Սակայն սա դեռ չի նշանակում, թե ամեն բան լավ է: Մենք ամեն կերպ փորձում ենք ընդլայնել ուսումնական ծավալները, ունենալ հեռակա ուսուցման բաժին, ուսումնառության տարբեր, ոչ ֆինանսատար ձևերի կիրառման միջոցով լուծել դասախոսների ֆինանսական խնդիրը: Մեր դասախոսական կազմը շատ բարձրորակ է. խոսքը վերաբերում է թե՛ կինոյի, թե՛ թատրոնի ոլորտներին: Մեզ մոտ դասավանդում են լավագույն մասնագետները և տալիս որակյալ կրթություն: ՈՒրիշ հարց է` վերցնո՞ւմ են այսօրվա ուսանողներն իրենց տրվածը, ունա՞կ են յուրացնելու դասախոսի մատուցած գիտելիքը, ցանկանո՞ւմ են անել դա: Բայց այն, որ մշակված են լավագույն մեթոդներ դասավանդման համար, անվիճելի է: Ես չեմ ասում սա այն պատճառով, որ մեկն եմ այս հաստատության ղեկավարներից: Այսինքն` փորձում ենք անել ամեն բան, որ մեր ուսանողները և՛ կրթություն ստանան, և՛ իրենց ապահով զգան մեր բուհում:
-Մոտ օրերս պիտի մեկնեք Մոսկվա: Պատմեք, խնդրեմ, այդ ուղևորության մասին:
-Նախատեսված է ապրիլին անցկացնել սիմպոզիում «Ռուս-հայկական կապերը կինոյում» թեմայով: Կազմակերպողը Ռուսաստանի հայերի միությունն է, կազմակերպիչը` Գագիկ Գաբրիելյանը: Դա մի կարևոր նախաձեռնություն է, որը հնարավորություն է տալիս մեր տեսաբաններին պատրաստելու զեկուցումներ, դիտարկել ռուս-հայկական կապերը արվեստի տարբեր ասպարեզներում: Առաջիկա այս սիմպոզիումի զեկուցումներն արդեն պատրաստ են, լուծման փուլում են որոշ ֆինանսական խնդիրներ, որոնք անպայման կլուծվեն:
-Վերջին անդրադարձը. կանանց մեկամսյակի Ձեր ընկալումը և մաղթանքները հայ կանանց:
-Ես շատ եմ սիրում գարունը: Իսկ կանանց և ոչ կանանց մեկամսյակ տարբերակումն այնքան էլ լավ չեմ ընկալում: Նմանապես չեմ ընկալում կին ռեժիսոր-տղամարդ ռեժիսոր, կին դերասան-տղամարդ դերասան և այս կարգի մյուս տարբերակումները: Ես կարծում եմ, որ յուրաքանչյուրն իր մասնագիտության մեջ պիտի դիտարկվի իր կարողությունների, հնարավորությունների չափով, իր գործով, ոչ թե կին կամ տղամարդ լինելու հանգամանքով: Իսկ տոնի առթիվ կցանկանամ, որ գարնան արևը միշտ լուսավորի կանանց, որ նրանք թե՛ իրենց անձնական կյանքում, թե՛ աշխատանքային գործունեության մեջ լինեն հաջողակ ու երջանիկ: Հասկանում եմ, որ ամեն մեկն իր երջանկությունը յուրովի է կառուցում և երջանիկ է իր երջանկությամբ: Տա՛ Աստված, որ բոլորը լինեն երջանիկ և ուրախ, անեն այն գործը, որն ընտրել են սիրով, որ միշտ սիրեն և լինեն սիրված թե՛ ընտանիքում, թե՛ շրջապատում: Թող լինեն առողջ և ապրեն բարեկեցիկ կյանքով:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1849

Մեկնաբանություններ