ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«ՄԵՐ ԵՐԿՐՈՐԴ ԳՐԱԿԱՆ ԼԵԶՈՒՆ ԻՐ ՄԱՀԱՑՈՒԹՅԱՆ ՎԵՐՋԻՆ ՓՈՒԼՈՒՄ Է»

«ՄԵՐ ԵՐԿՐՈՐԴ ԳՐԱԿԱՆ ԼԵԶՈՒՆ ԻՐ ՄԱՀԱՑՈՒԹՅԱՆ ՎԵՐՋԻՆ ՓՈՒԼՈՒՄ Է»
08.04.2011 | 00:00

«Իրատես de facto»-ի հարցերին պատասխանում է հրապարակախոս, բանասիրական գիտությունների թեկնածու, դոցենտ ԱՎԻԿ ՄԱՐՈՒԹՅԱՆԸ
-Խոսելով Օսմանյան Թուրքիայի իրականացրած Հայոց ցեղասպանության մասին, հիմնականում արձանագրում ենք հայության ֆիզիկական ոչնչացման փաստը: Քիչ ենք խոսում հայ ժողովրդի մշակութային արժեքների սպանդի` Էթնոցիդի մասին: Երբևէ չենք բարձրաձայնել լեզվական ցեղասպանության մասին:
-Ճիշտ եք, և դա այն դեպքում, երբ ունեցել ենք մշակութային վիթխարի կորուստներ, իսկ մշակույթի բարձրագույն արտահայտությունը, ավելին` ժողովրդի լինելության հիմքը, լեզուն է: Մենք խոսում ենք հայոց եկեղեցիների ավերի մասին, բայց չենք խոսում լեզվի կորստի մասին, իսկ առանց լեզվի չկա ո՛չ ժողովուրդ, ո՛չ հայրենիք: Միջազգային ընդունված եզրույթով` լեզվական ցեղասպանությունը կոչվում է լինգվոցիդ: Վերջինս վարչական, քաղաքական, տնտեսական միջոցառումների այն ամբողջությունն է, որի նպատակն է ոչնչացնել տվյալ լեզուն իր գործածության տարածքում:
-Փաստորեն, ցեղասպանության հետևանքով հայ ժողովուրդը կորցրեց իր երկրորդ գրական լեզուն` արևմտահայերենը, ինչպես նաև բազմաթիվ արևմտյան բարբառներ:
-Այո, բարբարոս քոչվորը գործեց իրեն հատուկ ձեռագրով` չկա լեզվակիրը, չկա և լեզուն: Թուրքիան իրականացրեց պետականորեն ծրագրված, բազմաշերտ, համակողմանի մտածված ցեղասպանություն, որի նպատակն էր արմատախիլ անել այն ամենը, ինչը կարող էր հիշեցնել բնիկ տերերի` հայերի գոյությունը: 1915 թվականին թուրքական կառավարությունը տարածեց մի հրահանգ, որով արգելվեց խոսել հայերեն: Լեզվաոչնչացման պետական քաղաքական ծրագրի իրականացման վերահսկողությունը հանձնարարվեց մոլլաներին: Հայերեն յոթ բառ ասելն արդեն իսկ համարվում էր հայհոյանք: Հիշատակված է, որ կոտորածից փրկված հայ ընտանիքներին նավի մեջ կտոր-կտոր են արել ու ծովը նետել միայն այն բանի համար, որ հանդգնել են խոսել հայերեն: Ոչնչացումից փրկվելու համար բազմաթիվ հայեր ստիպված էին մոռանալ մայրենին, կրոնափոխ լինել: Արևմտյան Հայաստանում և Թուրքիայի այլ վայրերում այսօր բնակվող իսլամացած հայերը ցեղասպանությունից փրկված բնիկ հայ ժողովրդի ժառանգներն են:
Արևմտյան Հայաստանը մեր հայրենիքի մեծ մասն է, բնականաբար, արևմտյան բարբառներն էլ կազմել են հայոց բարբառների զգալի մասը: Տասնյակ բարբառներ ենք անվերադարձ կորցրել: Ժամանակին ՀՀ ԳԱԱ-ն նպատակ ուներ ստեղծելու լեզվագիտական ատլաս, որը ներկայացներ, թե ցեղասպանության հետևանքով դեպի ո՞ւր տեղահանվեց, որտե՞ղ ապաստանեց այս կամ այն բարբառը կրող հայ բնակչությունը, ո՞ր բարբառակիրներին է հաջողվել պահպանել իրենց բարբառը: Սակայն այդ նախաձեռնությունն այդպես էլ չվերաճեց գործի: Եվ այսօր մենք չունենք անգամ բարբառների համահավաք, ամբողջական մի ժողովածու: Խոսում ենք ցեղասպան Թուրքիային միջազգային դատարանի առաջ կանգնեցնելու անհրաժեշտության մասին, մոռանալով, որ բարբառագիտական ատլասը կլիներ իրավական այն փաստաթղթերից մեկը, որով միջազգային դատարանում կհնչեցվեր հարցը` ո՞ւր անհետացավ այս բարբառները կրող բնիկ հայ ժողովուրդը: Ցավոք, պետական անտարբերության, անուշադրության հետևանքով ատլասն այդպես էլ չստեղծվեց։
-Այսօր հնարավո՞ր է արևմտյան բարբառների հավաքում, երբ բարբառակիրն է ոչնչացվել:
-Այդ իմաստով մեր բարբառների 30% տոկոսը կարելի է համարել անվերադարձ կորած: Բայց մենք պարտավոր ենք գնալ եղածի հետքերով և փրկել այն, ինչ կա: Հիշեցի Գուրգեն Սևակի խոսքերը. «Մեզանում բարբառներն ուսումնասիրված են լայնությամբ, բայց ոչ խորությամբ», խոսքս վերաբերում է հենց խորությամբ ուսումնասիրմանը: Ի դեպ, բարբառների խորքային ուսումնասիրությունը շատ կարևոր է նաև լեզվի ու այն կրող ժողովրդի պատմության կնճռոտ էջերի բացահայտման առումով, չէ՞ որ բառը տվյալ ժողովրդի կենսագրությունն է: Կարծում եմ` բարբառների հավաքման հարցում մեծ դեր կարող են ունենալ նաև հայրենակցական միությունները, որ միավորում են Արևմտյան Հայաստանի հայության ժառանգներին:
-Մշակութային ցեղասպանության դրսևորում չէ՞ Արևմտյան Հայաստանում արդեն մեկ դար շարունակվող տեղանունների թրքացումը ևս, մանավանդ երբ տեղանունների նենգափոխումը եղել և մնում է թուրքական կառավարության քաղաքականության բաղադրիչ մասը:
-Սա ուրիշինը յուրացնելու քոչվորի մտայնության պետական դրսևորում է: Վերանվանելու մոլուցքը, որ շարունակվում է մինչ այսօր, միայն լեզվական երևույթ չէ: Չէ՞ որ տեղանունները նաև ազգի հիշողությունն են, պատմական իրականություն, ուստի և թուրքական կառավարությունը պիտի փորձեր նենգափոխել: 1915 թվականի հունվարին Թուրքիայի ռազմական նախարար Էնվեր փաշան հրաման արձակեց, որի առաջին կետում գրված էր. «Օսմանյան տերության մեջ անվանափոխել հայերեն, հունարեն, բուլղարերեն աշխարհագրական բոլոր անվանումները, ոչինչ չպետք է հիշեցնի ոչ մուսուլման ժողովրդի գոյությունը»: Հետագա տարիներին էնվերի հրամանը դարձավ պատգամ Թուրքիայի բոլոր իշխանությունների համար. անկախ այն բանից, թե ով էր այդ պահին իշխանության ղեկին, հրահանգը սրբորեն կատարվում էր: Դրա տրամաբանական շարունակությունը 1957 թվականին տեղանունների փոփոխության պետական հանձնաժողովի ստեղծումն էր: Մոտ 30 000 տեղանուն է անվանափոխվել:
-Ի դեպ, Սուրբ խաչ եկեղեցու շուրջ կազմակերպված թուրքական շոուի ժամանակ «Թրքիշ դեյլի նյուս»-ը մի հոդված հրապարակեց, ուր անունների թրքացումը որակել էր «մշակութային ցեղասպանություն»: Հեղինակը գրում էր. «Աղթամար կղզու Սուրբ խաչ եկեղեցին վերանվանվեց «Աքդամար» (թուրքերեն նշանակում է «սպիտակ երակ»), հազարամյա հայկական մայրաքաղաք Անին` «Անը» (նշանակում է «հիշողություն»): Վերանվանելու մոլուցքը, մշակութային անհանդուրժողականությունը կարող են աշխարհում ընկալվել որպես մշակութային ցեղասպանություն, և թող ոչ ոք չզարմանա, եթե այդպես լինի»:
-Եվ այդպես էլ կա։ Ժամանակն է, որ հայերս այս հարցում լուրջ քայլ կատարենք` դիմելով ՄԱԿ` մշակութային ցեղասպանությունը դատապարտող միջազգային կոնվենցիա ընդունելու պահանջով: Մենք ունենք դրա լիարժեք իրավունքը: Մեծ եղբոր քաղաքականության շարունակողն է նաև Ադրբեջանը` խաչքարին «խաչդաշ» անհասկանալի անունը կպցնելով: Սրա կանխումը մեկ ճանապարհ ունի` դատապարտում:
-Տասնամյակներ շարունակ ինքներս մեզ հանգստացրել ենք, թե չնայած հայրենիք ենք կորցրել ու աշխարհասփյուռ դարձել, սակայն կարողացել ենք պահպանել մեր լեզուն, մեր մշակույթը: Բայց բնօրրանից պոկված հայն ի վիճակի՞ էր անաղարտ պահելու իր լեզուն, մշակույթը:
-Բնականաբար` ոչ: Դրսում, օտարի արժեքային համակարգում դու ստիպված ես հարմարվել ու դրանով իսկ կորցնել ինքնությունդ. այն քո մեջ կմաշվի, զավակիդ մեջ կվերանա, թոռանդ մեջ այլևս չի էլ հիշվի: Օտարության մեջ մենք պահպանել ենք միայն մեր մշակույթի հիշողությունը։ Հաճախ է ասվում, թե ունենք երկու գրական լեզու` արևելահայերեն ու արևմտահայերեն: Բայց իրականում արևմտահայերենը գոյություն չունի, այն պահպանվել է միայն գրական ստեղծագործություններում: Այլևս չկա Պարոնյանի, Սիամանթոյի, Դուրյանի, Վարուժանի արևմտահայերենը. ինչո՞ւ, որովհետև լեզուն կրող բնիկ ժողովուրդը ոչնչացվեց իր իսկ բնօրրանում: Իսկ եղածն ընդամենը արևմտահայերենի բեկորներ է, որ կարողացել է պահպանել ցեղասպանությունից մազապուրծ եղած հայը: Աշխարհասփյուռ դարձած մեր ժողովրդի պես ցիրուցան եղավ նաև մեր լեզուն: Եվս 10-15 տարի, և այդ բեկորներն էլ չեն լինելու: Այսինքն, մեր երկրորդ գրական լեզուն իր մահացության վերջին փուլում է:
-Զարմանալի երևույթ է, Արևմտյան Հայաստանում հայերի հետքը վերացնելը թուրքական սևեռուն քաղաքականությունն է, մինչդեռ մեզ չի հաջողվում նույնպիսի ջերմեռանդությամբ պաշտպանել մեր արժեքները: Ինչո՞ւ ենք այդչափ անկարող մեր ունեցածը պաշտպանելու հարցում, ինչո՞ւ ենք այդքան հեշտությամբ զիջում: Ինչո՞ւ գործնական ու համախմբված չէ այս հարցում հայ մտավորականությունը:
-Խորհրդային տարիներին այդ անտարբերությունը հասկանալի էր. Լենին-Աթաթուրք եղբայրությունը բեռ էր դարձել մեզ համար: Բայց Հայաստանի անկախացումից ի վեր դարձյալ պետական մակարդակով գրեթե ոչինչ չի արվում: ՈՒ ոչինչ չանելը քողածածկվում է դիվանագիտական ինչ-ինչ խաղերով: Դառնամ մտավորականությանը. իսկ Հայաստանում կա՞ համախմբված մտավորականություն: Իհարկե` ոչ: Կան միայն իրենց գործն իմացող նվիրյալ անհատներ, բայց միայնակ մարդն ինչպե՞ս կարող է համազգային նպատակներ հետապնդող ծրագրեր իրականացնել: Եվ ի՞նչ է ստացվում` մենք դարձել ենք անկարո՞ղ։ Մտավորականության այն հատվածին, որը չունի համախմբվելու կարողություն, որպես ելք այս անկարողությունից, կառաջարկեի մեկ-մեկ Դանիել Վարուժան կարդալ։ Որովհետև տղամարդու գործ կա անելու։
Հարցազրույցը վարեց Արմինե ՍԻՄՈՆՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1231

Մեկնաբանություններ