ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«ԱԶԳԸ ՉԻ ԿԱՐՈՂ ԿՈՐԾԱՆՎԵԼ ԱՅԼ ԿԵՐՊ, ԲԱՑԻ ԻՆՔՆԱՍՊԱՆ ԼԻՆԵԼՈՒՑ»

«ԱԶԳԸ ՉԻ ԿԱՐՈՂ ԿՈՐԾԱՆՎԵԼ ԱՅԼ ԿԵՐՊ, ԲԱՑԻ ԻՆՔՆԱՍՊԱՆ ԼԻՆԵԼՈՒՑ»
17.06.2011 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին


«Իրատես de facto»-ի հյուրը ՍԱՍՈՒՆ ՊԱՍԿԵՎԻՉՅԱՆՆ է: Նրան ներկայացնելուց առաջ մի փոքր հապաղում ես, որովհետև իրեն ոչ թե կոմպոզիտոր, այլ երգահան է համարում, երգ ստեղծող, երգ հորինող: Ընթերցողին ենք թողնում ընտրությունը թվարկվածների շարքում և ներկայացնում մեր զրույցը:
«ԹԵԿՈՒԶ ՏՆԱՏԵՐ, ԲԱՅՑ ՏԱՆՏԵՐ ՉԵՄ ԴԱՌՆԱ ԱՄԵՐԻԿԱՅՈՒՄ»
-Պարոն Պասկևիչյան, Ձեր երգերը տիպիկ երևանյան են, ինչպե՞ս էիք ստեղծագործում երևանյան մթնոլորտից դուրս` ԱՄՆ-ում:
-Գրեթե չեմ գրել. ընդամենը մեկ-երկու երգ` քսանչորս տարվա ընթացքում:
-Ի՞նչը Ձեզ չէր բավարարում Հայաստանում, որ գնացիք Ամերիկա, և ի՞նչն այնտեղ չբավարարեց, որ վերադարձաք:
-Խիստ անձնական հարցեր կային: Բազմիցս խոսել եմ այդ մասին: Ինձ համար գոյություն ունեն վերևում` Աստված, ներքևում` իմ արժանապատվությունը, այս երկուսի արանքում` հայրենիքը: Երբ վիրավորում են իմ արժանապատվությունը, ես դիմում եմ համապատասխան քայլերի: Ընդամենը մեկ ակնթարթում կայացվեց մշտական մեկնումիս որոշումը` ի հեճուկս կոմունիստական վարչակարգի: Նրանք ինձ արգելում էին գնալ Ամերիկա` իբրև հյուր, ու ես հարց էի տալիս. «Ես ստրո՞ւկ եմ»: Վճռեցի ու գնացի մշտական բնակության, բայց երբ իջա ինքնաթիռից (ա՛յ հիմա էլ խոսում ու փշաքաղվում եմ), հասկացա, որ դա ճակատագրի սարկազմն է: Ես այնտեղ իսկապես համոզվեցի, որ գոյություն ունի կապ մարդու և հողի ու ջրի միջև: Սա մի թեմա է, որ, կարծում եմ, ժամանակին գիտականորեն կապացուցվի, ինչպես ապացուցվել է, որ սերը հիվանդություն է, երկրագունդը կենդանի օրգանիզմ է: (Ի միջի այլոց, երգն էլ է կենդանի օրգանիզմ): Մարդը որտեղ ծնվել է, որտեղ ապրում է, այդ հողից ու ջրից ինչ-որ բան է անցնում նրա մեջ: Թե ինչ, չեմ կարող բացատրել: Բայց այն կա, ու երբ դու հեռանում ես, կապը կտրվում է: Եվ հողն ու ջուրը կանչում են քեզ: Ես չէի կարողանում այնտեղ քայլել: Այդ տարիներին չափածոներ եմ գրել. մեկում ասում եմ. «Թեկուզ տնատեր, բայց տանտեր չեմ դառնա Ամերիկայում»: Վազգեն կաթողիկոսն արտագաղթողներին անվանում էր արմատախիլներ: Ես չցանկացա արմատախիլ մնալ:
-Հողի հետ կապը հայրենիքում միայն տեսությո՞ւն է, թե՞ նաև ուղղակի կապ կա Ձեր և նրա միջև, այդ կապն առարկայանո՞ւմ է:
-Այո՛, առարկայանում է: Ես տարածք ունեմ Աշտարակում: Մի քիչ խենթ ծրագրեր ունեմ: Ֆիզիկոս Նիլս Բորն այսպիսի միտք է արտահայտել. «Արդյոք բավականաչափ խելացնո՞ր է սույն տեսությունը, որպեսզի կարողանա լինել ճշմարտացի»: Ես հավատում եմ, որ Հայաստանն առանց սփյուռքի հեռու գնալ չի կարող, իսկ սփյուռքն առանց Հայաստանի ընդհանրապես գոյություն չունի: Եվ Հայաստանի, մեր հայրենիքի, մեր ազգի ապագան տեսնում եմ նախ և առաջ Հայաստանի և սփյուռքի (հատկապես` մտավորականների) համագործակցության մեջ: Մտավորականներին ես համարում եմ խաղաղ ժամանակների զինվորներ: Կռվի ժամանակ զինվորն է մարտ մղում, խաղաղ ժամանակ` մտավորականը: Ես մի տերմին ունեմ, և ուրախ եմ, որ վերջին ժամանակներում այն կիրառվում է. «մահապարտ մտավորականներ»: Նրանք պետք է զբաղվեն ազգային հարցերով: Հայտնի ճշմարտություն է` ազգը չի կարող կործանվել այլ կերպ, բացի ինքնասպան լինելուց: Եվ եթե ազգը գնում է ինքնասպանության, դրանով պետք է զբաղվեն ո՛չ միայն իշխանավորները: Դա, թերևս, նախ և առաջ մտավորականի գործն է: Գորկու ասածն է. «Արվեստագետն է իր հայրենիքի լավագույն զավակը, նա է ամենից ավելի ջերմագին և խելացի սիրում իր երկիրը»: Գալով հողին` ասեմ, որ Աշտարակում ունեցած իմ տարածքում կառուցել ենք մի շինություն, որտեղ կուզեի հանդիպեն Հայաստանի և սփյուռքի մտավորականները` քննելու տարաբնույթ, հատկապես համահայկական հարցեր: Սենտ-Էքզյուպերին ասում է. «Սիրել չի նշանակում նայել միմյանց, այլ միևնույն ուղղությամբ»: Ես համոզված եմ, որ մեր հաջողությունները գլխավորապես պայմանավորված են այն հանգամանքով, որ Հայաստանի և սփյուռքի մտավորականները նայեն միևնույն ուղղությամբ` անկախ նրանց միջև եղած այլևայլ տարբերություններից:
«15 ԹՎԻ ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹՅՈՒՆՆ ԱՍՏԾՈ «ՊԱՐԳԵՎՆ» ԷՐ ՀԱՅԵՐԻՆ, ՈՐ ՎԵՐՋԱՊԵՍ ՍԹԱՓՎԵԻՆ»
-Մեկնարկել են ծրագրերը` Հայոց ցեղասպանության հարյուրամյակին ընդառաջ: Ինչպե՞ս եք արձագանքում դրանց:
-1999-ին Ամերիկա էր եկել այն ժամանակվա արտգործնախարար Վարդան Օսկանյանը: Շատ ներկայացուցչական հավաք էր: Քննարկվում էին հայրենիք-սփյուռք հարաբերությունները: Մեկը հարց տվեց Օսկանյանին, թե ով է հայը: Նա հիշատակեց Սարոյանի խոսքն այն մասին, որ հայը նա է, ով իրեն հայ է համարում: Ես ուշադրություն հրավիրեցի այն հանգամանքի վրա, որ գոյություն ունի «Հայ դատ», որը զբաղվում ու խոսում է 15 թվի ցեղասպանության, հողերի պահանջատիրության մասին: Ապա հարց տվեցի. «Եթե, Աստված չարասցե, այսօր Հայաստանում կամ հայաբնակ որևէ վայրում կատարվի ցեղասպանություն, «Հայ դատը» պիտի նախ և առաջ զբաղվի 15 թվո՞վ, թե՞ այսօրվա ցեղասպանությամբ»: Իմ կարծիքով` «Հայ դատն» ամենից առաջ պետք է զբաղվի Հայաստանից արտագաղթի խնդրով: Որովհետև արտագաղթը, սպիտակ, թե գորշ, թե չգիտեմ ինչ գույնի, ցեղասպանություն է: Շատ դաժան բան պիտի ասեմ. 15 թվի ցեղասպանությունն Աստծո «պարգևն» էր հայերին, որ վերջապես սթափվեին: (Սա ընդարձակ թեմա է): Այսօր հողերի մասին ենք խոսում, բայց եթե վաղը Կարսն ու Անին տան, քանի՞սը Հայաստանից կամ սփյուռքից կգնան այնտեղ ապրելու: Ցեղասպանության մեջ իր առանձին, կլասիկ տեղն ունի մշակութային ցեղասպանությունը: Սա ևս ընդարձակ թեմա է, որին չի կարելի համառոտ անդրադառնալ:
«ԺԱՄԱՆԱԿԻՆ ՀԱՄԱՅՆԱՎԱՐՈՒԹՅԱՆ «ՍԱՅԼԻՆ» ԷԻՆՔ ԼԾՎԵԼ, ՀԻՄԱ ԷԼ ԼԾՎԵԼ ԵՆՔ ԳԼՈԲԱԼԻԶԱՑԻԱՅԻ ՍԱՅԼԻՆ»
-Այդ «կլասիկ» ցեղասպանության հեղինակներն ովքե՞ր են: Կա՞ն այդպիսիք:
-Դոկտոր Ջոն Քոլեմանը (Մեծ Բրիտանիա) իր «300-ի կոմիտեն» գրքում ասել է, որ աշխարհը ղեկավարվում է երեք հարյուր հոգու` «300-ի կոմիտեի» կողմից («Գրական թերթ», թիվ 1 (3009), 29 հունվարի, 2010, «Ջրհոսի դարաշրջանի դավադրությունը»): Այդ կոմիտեի վերջնական նպատակն է երկրագնդի 7 միլիարդ բնակչությունից թողնել 1 միլիարդը: Համաշխարհային պատերազմներն ինչո՞ւ են տեղի ունենում. հողային տարածքների, մարկետի, շուկաների գրավման համար: Վերջին հարյուր տարում, ըստ իս, եղել է չորս համաշխարհային պատերազմ` առաջինը, երկրորդը արձանագրել է պատմությունը: Համաշխարհային պատերազմ էր նաև 1985-ից սկսած` սոցլագերի փլուզումը, Խորհրդային Միության կործանումը, որն ուղղորդված էր տարաբնույթ շահերով: Սրա արդյունքում ամբողջ նշված տարածքը դարձավ Արևմուտքի մարկետը, Արևմուտքի շուկան: Չորրորդ համաշխարհային պատերազմը գլոբալիզացիան է, համահարթեցումը: Եվ դա կատարվում է նաև մշակույթի միջոցով: Ես գլոբալիզացիան համարում եմ հրեշ: ՈՒ ինչպես ժամանակին մենք համայնավարության «սայլին» էինք լծվել (Պարույր Սևակ), այդպես էլ հիմա լծվել ենք գլոբալիզացիայի «սայլին»: Մեզ թվում է, թե դա ինքներս ենք անում, մեր ձեռքերով: Բայց այդպես չէ: Դա համաշխարհային ծրագիր է, որ գործում է ամենուր: Հետևաբար, ո՞վ է մեղավոր: Նաև` մենք: Ով որ մեղավոր է, նա էլ հեղինակն է: Եթե ընտանիքում երեխան այլանդակ է լինում, նա հո մեղավոր չէ՞ դրա համար: Մեղավորը դաստիարակությունն է: Իսկ սա շատ հետաքրքիր թեմա է: Ի՞նչ ասել է դաստիարակություն:
-Մենք դաստիարակվելու շանսեր ունե՞նք, թե՞ այսպես «անդաստիարակ» էլ պիտի մնանք:
-Հատկապես վերջին տասնհինգ տարում նկատում եմ, որ մեր ժողովրդին դարձրել են հոգեբանական հիվանդ: Մի մասն էլ արդեն հոգեկան հիվանդ է: Սա գլոբալիզացիայի ծրագրի մասն է: Սա պայմանավորված է հասարակական-քաղաքական անցուդարձերով, սոցիալիստական կարգերից կապիտալիստականի (իրականում` վայրի, վայրենի կապիտալիստականի) անցումով: Եվ այստեղ ամենաողբերգականը մշակույթի, մասնավորապես` երգարվեստի վիճակն է: Ամենալավը Հայաստանում պիտի ապրեին մշակույթի գործիչները: Այնինչ հակառակն է: Սևակն ասում է, որ բանաստեղծները, ինչպես մյուսները, չեն կարող ապրել առանց հաց ու ջրի, բայց և չեն կարող ապրել միայն հաց ու ջրով: Երգարվեստը մաֆիայի բնագավառ են դարձրել որոշ մարդիկ, և անպաշտպան են իսկական արվեստագետները: Եթե շարունակ մամուլով, հեռուստատեսությամբ, զանգվածային այլ միջոցներով այլասերում են ժողովրդին, բնականաբար, հետևանքներն այսպիսին պիտի լինեին: Դաստիարակության հարցում պատասխանատուները մտավորականներն են: Մենք ունենք հրաշալի մտավորականներ, բայց ի հայտ չեն գալիս լիդերները: Երբ 1992-ին լուսահոգի Վազգեն Սարգսյանն առաջ քաշեց մահապարտների գաղափարը, խոսքը կռվի մասին էր, ապրել-մեռնելու շանսը 50։50 էր: Երբ խոսում եմ մահապարտ մտավորականների մասին, որոնց շարքում կդասեմ Ռուբեն Հախվերդյանին, Վահրամ Սահակյանին, Էդիկ Բաղդասարյանին, Գագիկ Գինոսյանին, Սամվել Կարապետյանին, Աշոտ Մելքոնյանին (շատերը կան), ապրել-մեռնելու հարց չկա: Նրանք պիտի զբաղվեն ազգի դաստիարակությամբ: Ոչ միայն կարելի է, այլև անհրաժեշտ է դաստիարակվել: Եվ այս գործում մի կաթիլ ներդրում էլ մեր այս հարցազրույցն է, թերևս: Ասելով մահապարտ մտավորական` ես բնավ նկատի չունեմ, որ նրանք պիտի կռիվ մղեն իշխանությունների դեմ: Բոլորովի՛ն: 2006-ին «Ազգ» թերթում մի հոդված եմ տպագրել` «Սփյուռքահա՞յ, թե՞ սփյուռքաբնակ հայ» վերնագրով:
«ՍՓՅՈՒՌՔՈՒՄ ԾՆՎԱԾՆ ԱԶԳԱՍԵՐ Է, ՀԱՅԱՍՏԱՆԻՑ ԱՐՏԱԳԱՂԹԱԾԸ` ՀԱՅՐԵՆԱՍԵՐ»
-Մե՞ծ է տարբերությունը սփյուռքահայի և սփյուռքաբնակի միջև:
-Այո՛: 80-ականների կեսերին մի հոդվածում նշել էի, որ սփյուռքում ծնվածն ազգասեր է, Հայաստանից արտագաղթածը` հայրենասեր: Այստեղ տարբերություն կա: Հայաստանում ծնված-ապրածի մեջ հողի հասկացությունը կա: Սփյուռքում ծնվածի մեջ հայրենիքի զգացողությունը նվազ է: Ազգայինը պահպանված է: Իսկ եթե նրան կտրում ես նաև մշակույթից, վիճակը շատ ավելի վատ է լինում: Ես չեմ ընդունում, որ բանաձևում են հայրենասիրությունը: Եթե հայ ես, ուրեմն արդեն հայրենասեր ես: Սա քո հողն է, քո ազգն է, քո մշակույթն է, քո պատմությունն է: Լավն է, վատն է` քոնն է: Ինչո՞ւ ենք անընդհատ պարտություններից խոսում: Մենք այնքա՜ն հաղթանակներ ունենք: Ճիշտ չի ընթացել մեր ուղին: Տասնամյակներ շարունակ մի բառ ասելու համար մարդիկ բանտերն են քշվել, աքսորվել և այլն, և այլն: Պետք է դարձյալ մտավորականները զբաղվեն այս հարցերով, շտկեն բացթողումները: Գալով սփյուռքում և հայրենիքում ապրողներին` ասեմ, որ նրանց միջև ոչ մի էական տարբերություն չեմ տեսնում: Անկախ նրանից, թե ով որտեղ է ապրում, հայը հայ է: Լեոնիդ Ազգալդյանն էր ասում. «Սա Հայաստանն է, և վե՛րջ»: Սրա դեմ խաղ չկա: Մենք ենք, ու լավագույն ազգերից մեկն ենք: Ես ազգայնամոլ չեմ, բայց ազգայնական եմ: Եվ ինձ համար, որպես կյանքի հիմնասյուներ, գոյություն ունեն երեք բան` ազգային պատկանելություն, անձնական և ազգային հպարտություն, անձնական և ազգային արժանապատվություն: Եվ այս հիմնասյուների վրա բարձրանում է շենքը` ազգային գաղափարախոսությունը: Բոլոր ազգերն ունեն իրենց շահերը: Ամերիկացիները չգիտե՞ն, որ եղել է Հայոց ցեղասպանություն: Գիտեն, իհարկե: Բայց իրենց ազգային շահը թույլ չի տալիս ընդունել: Ամերիկայի համար Թուրքիան շատ կարևոր է որպես տարածաշրջան, որպես աշխարհագրական դիրք: Մյուս պետությունների համար` նույնպես: ՈՒստի և չեն ընդունում Հայոց ցեղասպանությունը: Այն, ինչ կատարվում է Հայաստանում, նրանց համար շատ էլ ձեռնտու է: Այս ամենը հասկանալու համար շատ բան պետք չէ: Ընդամենն ուսումնասիրենք Պարույր Սևակ և Գարեգին Նժդեհ: Ոչ միայն ուսումնասիրենք, այլև կիրառենք:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1458

Մեկնաբանություններ