ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Սիրիահայություն՝ իշխող ալավիզմի և մարտնչող իսլամիզմի միջև

Սիրիահայություն՝ իշխող ալավիզմի և մարտնչող իսլամիզմի միջև
15.10.2013 | 12:28

Հիշողություն. Երբ բակի երեխաներով «կռիվ-կռիվ» էինք խաղում, «թշնամական» կողմն ինձ անվանում էր «ախպար»: Դա հետպատերազմյան, ժարգոնի տարածված արտահայտություններից էր, որը ծամոնի նման կպել էր 1947 թվականին ներգաղթած հայերին: Դժվարանում եմ ասել, այդ «ախպարն» էր ավելի գռեհիկ ու ականջ ծակող, քան այսօրվա բազարային «ապերոն», որն անվերջ օգտագործում են գրեթե բոլոր խավերի ներկայացուցիչները` հարուստ, թե աղքատ, ուսյալ, թե կիսագրագետ:

Խաղընկերներս ինձ «ախպար» էին կանչում իմ ծագման պատճառով, սակայն «ախպարները» 1927-ին Հայաստան ներգաղթած ծնողներս էին: Ես ծնվել եմ Երևանում:

Մորս պոլսահայ գերդաստանը հրաշքով կտրել-անցել էր Դեր-Զորը և հասել Հալեպ:

«Թուրքերը մեզ կոտորեցին, նրանք մուսուլման էին: Արաբներն էլ էին մուսուլման, բայց կիսեցին իրենց տանիքն ու հացը մեզ հետ,-ինքն իրեն, հաճախ կրկնում էր լուսահոգի տատս»:

Հանգուցյալ մորեղբայրս` շնորհալի դրամատուրգ Դավիթ Գազազյանը իր վավերագրական պատմվածքում (Изгнанники, Литературная Армения, 4, 1967 г.) նկարագրում է, թե ինչպիսի անմարդկային տանջանքներից հետո Հալեպ հասած նրանց ընտանիքը ապաստան է գտել արաբ Հաֆիզ Ֆահուրի տանը, թե ինչպես մահվան սպառնալիքի տակ այդ արաբը պաշտպանել է նրանց տեղի թուրք չինովնիկներից և կազմակերպել փախուստը Դամասկոս` փրկելով փաստորեն իրեն անծանոթ հայերի կյանքը:

Իրոք, հայերը մուսուլման սուննիների օգնությամբ, նրանց բարյացակամ վերաբերմունքի շնորհիվ ամրացան սիրիական հողում, ոտքի կանգնեցին, ստեղծեցին բարեկեցիկ կյանք, ծաղկուն համայնք:

Իհարկե, նրանք ոչնչի չէին հասնի, եթե չլինեին ծայրաստիճան աշխատասեր, նպատակասլաց, ազնիվ ու նվիրված: Նվիրված այն ժողովրդին, որն ընդունել էր իրենց և հնարավորություն ընձեռել գոյատևելու ու զարգանալու սիրիական հողի վրա:

Այդ ժամանակ արաբախոս սուննիները երկրի բնակչության մեծամասնությունն էին` 74%-ը: Եվ քանի որ մեր հայրենակիցների կրթական և ինտելեկտուալ մակարդակն ավելի բարձր էր, նրանք մի տեսակ գերակայություն ձեռք բերեցին արաբների նկատմամբ, և նրանց միջև ստեղծվեց հոգեբանական ասիմետրիա: Սակայն այդ անհավասարությունն ամենևին արգելք չհանդիսացավ սիրիահայերի առաջընթացի և բարգավաճման համար` ընդհակառակը, հարաբերական առումով հայկական փոքրամասնության և՛ կյանքի, և՛ կրթական-մշակութային մակարդակն ավելի բարձրացավ, քան տեղաբնակներինն էր:

Չմոռանանք, որ հայ-սուննիական հարաբերությունների արշալույսին արմատական իսլամն իր կործանարար բնույթով դեռևս ձևավորված քաղաքական կատեգորիա չէր, ոչ էլ ահաբեկչությունը սովորական երևույթ էր, ինչպես այսօր:

Հայկական փոքրամասնության և սուննի մուսուլմանների բարեկամությունը սկսեց մթագնել, երբ Սիրիայի առաջնորդ դարձավ ներկա նախագահ Բաշար Ասադի հայրը` Հաֆեզ Ասադը:

Տեղեկատվական. Հաֆեզ ալ Ասադը պատմության մեջ կմնա որպես արաբական աշխարհի լիդերներից մեկը, որին անվանում էին մերձավորարևելյան Բիսմարկ, նաև արաբական Ստալին:

Երեսուն տարի նա թավշե ձեռնոց հագած երկաթյա ձեռքով կառավարեց Սիրիան՝ ստեղծելով երրորդ աշխարհի հզոր, ինքնաբավ երկրներից մեկը, մարտունակ բանակով ու անվտանգության համակարգով: Ասադի օրոք գործում էին իրարից անկախ 15 հետախուզական և հակահետախուզական օրգաններ (մուխաբարաթ), որոնք աչալրջորեն ապահովում էին նախագահի մշտակեցությունն ու անդորրը:

Մոտ հարաբերություններ հաստատելով սկզբում ԽՍՀՄ-ի, այնուհետև Ռուսաստանի հետ, Հաֆեզ Ասադը դարձել էր Արևմուտքի և արաբական թագավորությունների աչքի փուշը: Սակայն նա կարողանում էր հմտորեն մանևրել երկու բլոկների միջև և պահել հավասարակշռություն Իսրայելի հետ:

Ուժը հարգվում է: Երբ 1982-ին սուննիների ընդերքում ծնված «Եղբայր մուսուլմանները» փորձեցին դեմ գնալ Ասադին, վերջինս հայտարարեց. «Ժամանակն է վճռել, կամ նրանք` մեզ, կամ մենք` նրանց»: Իհարկե, եղավ Ասադը` նրանց: Համա քաղաքը, որտեղ «Եղբայրների» շտաբ-բնակարանն էր, վերածվեց եղբայրական գերեզմանի. սպանվեց 20 հազար մարդ, այդ թվում 4 հազար երեխա, 800 հազար մարդ փախավ երկրից:

Ի դեպ, ամերիկացիները կախեցին Սադամ Հուսեինին Հալաբաջի գյուղի 5 հազար բնակիչ սպանելու համար: Իսկ ԱՄՆ-ի նախագահ Կարտերն աշխարհով մեկ հայտարարեց, թե Հաֆեզ Ասադը, որի ձեռքերին 20 հազարի արյունը կար, «փայլուն անձնավորություն է»: Նրա մասին գովեստով է խոսել Քիսինջերը:

Այսօր Հաֆեզ Ասադի որդին` Բաշար Ասադը հոր համեմատությամբ անմեղ պատանի է, սակայն ամերիկյան քարոզչական մեքենան նրան պատկերում է որպես արնախում մարդասպան:

Սա մեծ տերությունների քաղաքական դեմոկրատիայի և կրկնակի հաշվապահության դասական օրինակներից մեկն է միայն:

Հաֆեզ Ասադի իշխանության գալուց հետո Սիրիայի հայ համայնքն սկսեց աստիճանաբար հեռանալ սուննիներից, և իր անվերապահ հավատարմությունն ու նվիրվածությունը ցուցաբերեց Ասադին, որը սերում է ալավիների ազգային փոքրամասնությունից:

Տեղեկատվական: Ալավիզմը իսլամական շիա դավանանքի ճյուղավորումներից մեկն է: Ալավիները, որոնք կազմում են երկրի բնակչության 10-12 %-ը, չեն ընդունում մուսուլմանական պատվիրանները` նամազը, ուխտագնացությունը, ծոմը, թլպատումը: Փոխարենը հավատում են ոգու վերաբնակեցմանը, խոնարհվում են արևին, լուսնին ու աստղերին, նշում են քրիստոնեական տոները, կարդում են Աստվածաշունչ` հաղորդվելով սուրբ մարմնին և արյանը:

Իսկ ի՞նչ փոխվեց, երբ հայերը սուննիներին փոխարինեցին ալավիներով: Մեծ հաշվով, ոչինչ: Նրանք դարձյալ մնացին նույն օտարները: Իսկ մուսուլմանները նեղացան հայերից:

Վերջերս Հայաստանում բնակություն հաստատած սիրիահայ ծանոթներիցս մեկը, որը խնդրեց չնշել անունը, նկատեց, որ հայերն իրենց սերն Ասադի և նրա ցեղակիցների հանդեպ շատ բուռն ու անմնացորդ արտահայտեցին, կամավոր կերպով իրենց ստորադասելով ալավիներին: Փոխարենը, ինչպես որ լինում է կյանքում, հայերին սկսեցին նայել վերևից, ինչն իրենց թույլ չէին տալիս մուսուլմանները: Ալավիները, ըստ մեր հայրենակցի, հայերի նկատմամբ ընտրեցին հարաբերությունների սյուզերեն-վասալ մոդելը: Հավանաբար, նա ճիշտ է:

Դժվար է հիմա ասել` հայերը ճի֊՞շտ վարվեցին արդյոք: Չմոռանանք միայն, թե ինչ փորձություններից հետո նրանք հասան Սիրիա, հոգեբանական ինչ վիճակում էին գտնվում, և թե ինչպիսի լուսապսակ էր շողշողում խարիզմատիկ Ասադ-նախագահի գլխավերևում:

Այդուհանդերձ, սիրիահայության ապագան ճիշտ կանխատեսելու համար, իմ կարծիքով, կարևոր է տեսնել այն ներքին զսպանակները, հասկանալ մոտիվները, որոնք դրդեցին նրանց հեռանալ մուսուլմաններից և մոտենալ ալավիներին: Վա՞խ՝ բարձրացող արմատական իսլամի դեմ հանդիման, ինքնապաշտպանական բնա՞զդ, քաղաքական հաշվա֊՞րկ:

Կարող են ինձ առարկել, թե հայերը Հաֆեզ Ասադիննվիրված լինելով հանդերձ, նրա օրոք չունեցան հաջողություններ Սիրիայի պետական-քաղաքական կյանքում: Ճիշտ է, չունեցան: Իսկ ընդհանրապես, ո՞ր երկրներում են ներգաղթողները հասնում իշխանական բարձունքների: Բացառություններ լինում են (ԱՄՆ, Ֆրանսիա, Լիբանան): Կարո՞ղ եք հիշել խորհրդային պատմության ողջ ընթացքում թեկուզ մի դեպք, որ ներգաղթած հայը զբաղեցրած լինի պետական որևէ պաշտոն: Չեք կարող:

Իսկ որ սիրիահայերը ասադների տիրապետության տակ լավ պայմաններում էին ապրում, կասկածից վեր է:

Այդ իսկ պատճառով հայ համայնքը եղել է լոյալ, չեզոք դիրքորոշում ունեցող ազգային փոքրամասնություն: Սակայն պատերազմական իրավիճակում ռեժիմն, ըստ երևույթին, այնքան էլ գոհ չէ հայերի չեզոքությունից, իսկ մուսուլմանների համար այն հավասարազոր է թշնամանքի:

Հեղինակի արխիվից: Սիրիայի արաբական հանրապետության նախագահ Հաֆեզ ալ Ասադը ընդունեց ՀՀ արտգործնախարար Վարդան Օսկանյանին` Դամասկոսի իր նստավայրում: Ուղեկցում էին Սիրիայում ՀՀ դեսպան Լևոն Սարգսյանը և Լիբանանում ՀՀ դեսպան Արման Նավասարդյանը…

…Այնուհետև կողմերն անդրադարձան հայ-սիրիական հարաբերություններին: Երկու երկրների համագործակցության ներկա մակարդակի և զարգացման հնարավոր հեռանկարների քննարկումից հետո խոսվեց հայ համայնքի մասին: Ասադը բարձր գնահատեց հայերի ավանդը երկրի զարգացման գործում: Նախագահը հատկապես շեշտեց հայերի հավատարմությունն ու լոյալությունը սիրիական իշխանությունների նկատմամբ` նշելով, որ այն փոխադարձ է: Որպես իր խոսքերի ապացույց, Ասադը հայտնեց, որ իր անձնական խոհարարը հայ էր` Քեսապից: Եվ ափսոսանքով ավելացրեց, որ այդ «հրաշալի մարդը և իր գործի վարպետը» հեռացել է կյանքից:

Եզրակացություն: Սիրիայում քաղաքացիական պատերազմ է: Բոլորը կռվում են բոլոր դեմ: Դեպքերի հետագա զարգացման կապակցությամբ գոյություն ունեն տարբեր կարծիքներ, մեկնաբանություններ և կանխատեսումներ, երբեմն` իրարամերժ: Նույնը` նաև հայ համայնքի ապագայի վերաբերյալ, որն այսօր աստիճանաբար քայքայվում է:

Այդ կապակցությամբ ինձ ավելի հավանական է թվում հետևյալ կանխատեսումը, որը զրույցի ընթացքում ներկայացրեց Հալեպից Երևանում ժամանակավոր բնակություն հաստատած սիրիական բանակի պաշտոնաթող գեներալ Ավետիս Արսլանյանը: Ես այն շարադրում եմ ամբողջությամբ, առանց փոփոխության.

1. «Եթե Ասադի ռեժիմը տապալվի, արմատական մուսուլմաններն առանց աչք թարթելու կվերացնեն հայ համայնքը` իշխանությունների կողմը բռնելու, սուննիներին դավաճանելու, գործած և չգործած մեղքերի, պարզապես, քրիստոնյա լինելու համար: Նրանց, իհարկե, կօգնեն թուրքերը»:

2. «Եթե Ասադը չընկնի, ալավիները հայերից պահանջելու են կենդանի մնալու փրկագին, որը շատ բարձր է լինելու: Հայերը ֆիզիկապես, թերևս, չտուժեն, սակայն կընկնեն տնտեսական և հոգեբանական ահավոր ճնշման տակ: Բաշարը հայերի չեզոքությունը նրանց չի ների:


Երկու դեպքում էլ սիրիահայ համայնքը տուժելու է: Մերձավոր Արևելքի հայությունն ապագա չունի: Նա աշխարհի այդ մասում դատապարտված է»,- կարծում է գեներալը:


Արման ՆԱՎԱՍԱՐԴՅԱՆ
Արտակարգ և լիազոր դեսպան
սկզբնաղբյուրը` http://www.diplomat.am/

Դիտվել է՝ 1525

Մեկնաբանություններ