ՀԱՊԿ-ի վերլուծական ծառայությունը գործում է շուրջօրյա և ուշադիր հետևում է Կուրսկի շրջանում իրավիճակի զարգացմանը՝ հայտնել են ռազմական դաշինքի մամուլի ծառայությունից։ Կազմակերպությունը խոստացել է սահմանված ժամկետում իրականացնել բոլոր անհրաժեշտ ընթացակարգերը՝ Ռուսաստանի կողմից ռազմական օգնության խնդրանքի դեպքում, սակայն մինչև օրս Կուրսկի շրջանում ստեղծված իրավիճակի առիթով Ռուսաստանի կողմից նման դիմում չի եղել։                
 

ՍՈՒՐԲ ԶՈՐԱՎՈՐ ԱՍՏՎԱԾԱԾԻՆ

ՍՈՒՐԲ ԶՈՐԱՎՈՐ ԱՍՏՎԱԾԱԾԻՆ
03.05.2011 | 00:00

Երևան քաղաքի կենտրոնում, Բուզանդի և Պուշկինի փողոցների անկյունում, շենքերի մեջ ծվարած, գործում է երևանցիներին շատ սիրելի խոնարհ մի եկեղեցի` Սուրբ Զորավոր Աստվածածինը, որն իր համեստ արտաքինի ներքո պարփակում է դարերի խորքից եկած մեծ խորհուրդներ և եղելություններ, որոնց մասին, ցավոք, շատ քիչ բան է հայտնի մեր այսօրվա հանրությանը: Այս եկեղեցու տեղում ի սկզբանե մի փոքրիկ մատուռ է եղել` կառուցված Անանիա առաքյալի գերեզմանի վրա: Առաքել Դավրիժեցին վկայում է, որ դարեր առաջ այստեղ են բերվել և ամփոփվել Տիրոջ 72 աշակերտներից մեկի` սուրբ Անանիա առաքյալի նշխարները, որոնց վրա կառուցվել է մատուռ-դամբարան: Այն անվանվել է «Անանիայի դամբարան» և մեծ ուխտատեղի է դարձել, ապա դարեր անց վերածվել է նշանավոր մի Անապատի` կոչվելով «Անանիայի Անապատ»: Ի դեպ, նա «Գործք առաքելոցում» հիշատակված այն Անանիան է, ով բժշկեց Պողոսի աչքերը: Այս վայրը ոչ միայն եղել և մնում է Հայաստանի մեծագույն սրբատեղիներից մեկը, որտեղ դարեր շարունակ կենցաղավարել և գործել են մեր եկեղեցու մեծագույն այրերից շատերը` Մովսես Սյունեցի, Փիլիպոս Աղբակեցի, Մելիքսեթ Վժանեցի, Ոսկան Երևանցի, Սիմեոն Երևանցի և այլք, այլև հանդիսացել է դպրության և գրչության կարևորագույն կենտրոն:
15-րդ դարի կեսերից մինչև 17-րդ դարի սկիզբը, երբ ողջ Արևելքի համար «խավար դարեր էին, մշակութային և հոգևոր ճգնաժամ», կրկին հայ ազգը, Արևելքի մեջ առաջինը, արթնության և հարության նախաքայլն անելու պարծանքն ունեցավ, քանզի երկարատև, երկդարյա այդ խավարը Հայաստանում փարատելու համար Աստծու կամոք ասպարեզ եկավ վարդապետ Մովսես Սյունեցին, ով արժանապես կոչվեց «Մայր Աթոռի և արևելահայության զարթոնքի նախահայր»:
Բարեփառ այդ վարդապետը, ով հետագայում դարձավ Ամենայն հայոց կաթողիկոս, սրբակենցաղ և անսահման հավատքի տեր մի այր էր: Նա իր անձնուրաց հավատքի պատճառով անդադրում հալածանքների էր ենթարկվում Մելիքսեթ կաթողիկոսի կողմից, ուստի այդ հալածանքներից խուսափելու համար Էջմիածնից եկավ Երևան` Կարին գնալու համար: Սակայն Երևանում ծանոթացավ Ամիրգունա խանի հետ, որը հիացած նրա ախորժալուր և Աստծու շնորհներով լի խոսքով, խորհուրդ տվեց մնալ այդտեղ, վերանորոգել ժամանակին վայելուչ, բայց արդեն ավերված Անանիայի մատուռը և այդտեղից Աստծու խոսքը քարոզել ամենքին: Այդ մասին թախանձագին խնդրեցին նաև երևանցիները, որոնց նյութական աջակցությամբ էլ Մովսես վարդապետը Անանիայի մատուռի շրջապատում կառուցեց վանքային համալիր` բաղկացած եկեղեցուց, մատուռից, միաբանական խցերից, առաջնորդարանից: Ապա պարսպապատեց, միայնակյաց միաբանություն հավաքեց և վանական դպրոց հիմնեց, որն այնպիսի ծաղկուն վիճակի հասցրեց, որ նրա համբավը, ինչպես Դավրիժեցին է վկայում, «...հռչակեցաւ ընդ ծագս աշխարհի` ի Հռոմաստան, ի Վրաստան, ի Պարսկաստան, զի յամենայն աշխարհաց վաճառականք գային անդր և տեսանէին և զհամբաւն տանէին»: Այս դպրոցի հիմնադրմամբ Հայաստանում ոչ միայն վերելք ապրեց հոգևոր կյանքը, այլ նաև հայ մշակույթը: 17-րդ դարի Երևանը հայտնի էր որպես հայ գրչության կենտրոն, որում զգալի ներդրում ուներ Սբ. Անանիայի վանքի դպրոցը, որտեղ դասավանդվող առարկաների շարքում` աստվածաբանություն, գրչության արվեստ (բոլորգիր և նոտրգիր տեսակներով), քերականություն, հատկապես մեծ տեղ էր հատկացվում ձեռագրերի ընդօրինակման արվեստին: Արդյունքում, 17-րդ դարի 20-ական թթ., Մովսես Սյունեցու ծառայության շրջանում, վանքի պահոցները հարստանում են նոր գրված կամ ընդօրինակված բազմաթիվ նորանոր ձեռագրերով: Նրանցից մեկը` Քարոզգիրքը, 1623 թ. ընդօրինակել է հենց ինքը` Մովսես Տաթևացին: Սբ. Անանիայի վանքում ստեղծված ձեռագրերից հատկապես գիտական արժեք է ներկայացնում Մովսես Խորենացու «Հայոց պատմությունը», որը 1633 թ. արտագրել է Մադաթիան: Ի դեպ, այդ ընդօրինակությունների մեծ մասն այսօր պահվում է Երևանի Մեսրոպ Մաշտոցի անվան Մատենադարանում:
Հայ մշակույթի պատմության մեջ անգնահատելի է նաև այս Անապատում գործած մյուս այրերի դերը: Օրինակ, Մելիքսեթ Վժանեցին, 15 տարի սովորելով արտաքին գիտություններ, դրանք 8 ամսվա ընթացքում փոխանցել է Սուրբ Անանիայի, Էջմիածնի և Հովհանավանքի միաբաններին: Դավրիժեցու պատմության ԾԷ գլուխը հետագայում ավելացվել է Վժանեցու աշակերտ Ոսկան Երևանցու կողմից` որպես լրացում Դավրիժեցուց հետո եղող դեպքերին: Այս գլխի հրապարակումով մեր մշակութային կյանքի պատմության մեջ ամրագրվում է տեսակետ, ըստ որի` Երևան քաղաքում 1631 թ. սկզբին երեք-չորս ամիս Սբ. Անանիա մենաստանում գործել է Մելիքսեթ վարդապետ Վժանեցու բացած դպրոցը, որտեղ իրականացվել է բացառապես բնական գիտությանը վերաբերող առարկաների` քերականության, փիլիսոփայության, տոմարագիտության դասավանդումը:
Ոսկան Երևանցու բերած այս հավաստիացումը միակ աղբյուրն է, որի միջոցով վավերացվում է Երևանում նման կարգի դպրոց լինելը, դպրոց, որի գոյությունը պետք է արժեքավոր և կարևոր ներդրում համարել Երևանի մշակութային պատմության մեջ:
Ոսկան Երևանցին նաև առաջին հայերեն տպագիր Աստվածաշնչի, ինչպես նաև 19 կտոր հոգևոր գրքերի հեղինակ է (1768 թ.): Իսկ Սիմեոն Երևանցի բազմաշխատ կաթողիկոսը, որը նույնպես այս Անապատում է ուսում ստացել, Հայաստանում հիմնադրել է առաջին տպարանը և թղթի գործարանը:
Հին Երևանի եկեղեցիներից ոչ մեկն այնքան վերակառուցումների չի ենթարկվել, որքան Զորավոր եկեղեցին: Ինչպես նշվեց, ի սկզբանե այստեղ եղել է Անանիայի մատուռը, որը հայտնի չէ, թե երբ է կառուցվել և երբ` ավերվել: Դավրիժեցու խոսքերից կարելի է եզրակացնել, որ այն հավանաբար կառուցվել է 12-13-րդ դդ., որի ավերակների տեղում 17-րդ դարի սկզբներին Մովսես Սյունեցի հայտնի վարդապետը կառուցել է վանքային համալիր, որը, սակայն, երկար կանգուն չի մնացել, քանզի, բացի Անանիայի քարակերտ մատուռից, բոլոր շինությունները փայտակերտ էին, ուստի և բոլորն այրվել ու ոչնչացել են 1635-1636 թթ. թուրք-պարսկական պատերազմի ժամանակ: Վանքի վերաշինությունը վերսկսվել է Մովսես Սյունեցու աշակերտ Փիլիպոս Աղբակեցի կաթողիկոսի օրոք, որը վերականգնել է բոլոր շինությունները` ժամատուն, սեղանատուն, խցեր և այլն: Բայց այս անգամ ոչ թե փայտից, այլ քարից: Սակայն Փիլիպոսի նորակառույց վանքին նույնպես վիճակված չէր երկար գոյատևել: 1679 թ. սոսկալի երկրաշարժի ժամանակ (ի դեպ, ստորգետնյա ցնցումները շարունակվել են շուրջ 4 ամիս) այն հիմնահատակ ավերվել է: Ցավոք, վանքում աղոթքի պահին իր հավատակից եղբայրների հետ փլատակների տակ զոհվել է նաև գիտնական և համբավավոր հռետոր Ստեփանոս վարդապետը` Գեղարդի (Այրիվանքի) վանահայրը:
ՈՒռհայեցի Նահապետ կաթողիկոսի օրոք (1691-1705) նույն տեղում, սակայն նոր հիմքի վրա, Երևանի մեծահարուստ Խոջա Փանոսի նվիրատվությամբ կառուցվել է ներկա միջակ մեծությամբ Սբ. Աստվածածին եկեղեցին` վայելուչ գավիթով և զանգակատնով: Շինարարության ավարտից հետո գլխավոր մուտքի վրա տեղադրվել է մի հուշաքար, որը պատմում է եկեղեցու անվան և այն մասին, որ եկեղեցին կառուցվել է ի հիշատակ Խոջա Փանոսի նախնիների և սերունդների: Սակայն չնայած այս հուշաքարի առկայությանը` եկեղեցու կառուցապատման տարեթվի վերաբերյալ, այնուամենայնիվ, տարակարծություններ կան, քանի որ գաղտնագիրը գրեթե անընթեռնելի վիճակում է: ՈՒստի, կառուցման տարեթիվ համարվում է 1693-ը` հիմք ունենալով, հավանաբար, արևելյան նրբագեղ խաչքարի գրությունը:
Եկեղեցին նոր վերանորոգումների է ենթարկվել Ղուկաս կաթողիկոսի օրոք` 1793-ին: Գաբրիել հարյուրապետը նորոգել է տվել տաճարի խախտված տանիքը և իր վերանորոգության արձանագրությունը փորագրել տվել նույն արևմտյան դռան ձախ կողմում:
1889 թ. եկեղեցու հյուսիս-արևելյան անկյան մոտ կառուցվել է Սուրբ Անանիայի մատուռի նոր շենք, արևմտյան կողմից դեպի տապանատուն տանող սանդուղքներով: Առաքյալի գետնափոր դամբարանի մուտքն առաջ եղել է եկեղեցու միջից, 1890 թ. այդ գետնափոր դամբարանը զատվել է եկեղեցուց, նրա վրա շինվել է մի առանձին սիրուն կաթողիկե, և դրսից առանձին մուտք է բացվել:
Խորհրդային տարիներին տարբեր նպատակների ծառայեցվելուց հետո Սբ. Զորավոր եկեղեցին վերադարձվեց հավատացյալներին և դարձավ գործող: 1961 թ. Վազգեն Ա-ի ջանքերով սկսվեցին Սբ. Զորավոր եկեղեցու վերականգնման աշխատանքները, իսկ 1970-ական թվականներին Սուրբ Էջմիածնի Մայր Աթոռը, Արարատյան թեմի առաջնորդ Կոմիտաս արքեպիսկոպոսի օրոք, Սուրբ Զորավոր եկեղեցին հիմնական վերանորոգման ենթարկեց: Նորոգվեցին պատերի խարխլված հատվածները, կտուրի ծածկասալերը: Եկեղեցու ներսում արևմտյան կողմից երգչախմբի համար ավելացվեց վերնատուն: Նորոգման ենթարկվեց նաև Սուրբ Անանիայի մատուռը` կոնաձև վեղարով հանդերձ: Եկեղեցու հյուսիս-արևմտյան կողմում կառուցվեց երիցատան նոր շենք: Շրջապատը մաքրվեց կիսավեր դարձած շենքերից, հարավային և արևմտյան կողմի հարթակները սալարկվեցին քարով, իսկ Մայր Աթոռի ֆրանսահայ բարերար Սարգիս Պետրոսյանի նվիրատվությամբ Սբ. Զորավոր եկեղեցին հիմնական վերանորոգման ենթարկվեց ու շրջապատը բարեկարգվեց:
Այս եկեղեցին, որն այսօր Սբ. Զորավոր է կոչվում, ի սկզբանե Սբ. Աստվածածին անվանումն է ունեցել: Զորավոր անվանումը ստացել է ժողովրդի կողմից, որը, ի դեպ, տարբեր բացատրություններ ունի: Ոմանք նշում են, որ այս եկեղեցու «Զորավոր» անվանումը կապված է Սուրբ Անանիայի սրբասուն նշխարների հետ, քանզի նրանք իրենց մեջ կրել են սքանչելագործ զորություն: Այդ մասին եղած վկայություններից է վաղ շրջանի (1450 թ.) մի ձեռագիր, որի հիշատակարանում, որը թողել է գրիչ Հովհաննեսը, ասվում է, որ այն ընդօրինակվել է Երևանում, Անանիայի ամենազոր գերեզմանի հովանու ներքո:
Մյուսներն էլ պնդում են, որ այս անվանումը կապված է այդ եկեղեցում պահվող մի զորավոր Ավետարանի հետ: Համաձայն ավանդույթներից մեկի, որ գրի է առել Սբ. Ղազար կղզում Մխիթարյան միաբանության ճանաչված ուսումնասիրողներից Գ. Ինճիճյանը, թշնամական արշավանքների ժամանակ կողոպտվել է Սևանա կղզու վանքը: Գողացված արժեքների թվում է եղել նաև հրաշագործ (զորավոր) մի Ավետարան, որն ինչ-որ ձևով լիճն է ընկել: Լճից Զանգու (Հրազդան) գետի ջրով Ավետարանը հասել է մինչև Երևան և հայտնվել է աստվածապաշտ, հավատավոր մի կնոջ մոտ, ով և Սուրբ Գիրքը հանձնել է Սբ. Անանիայի վանքին: Այնտեղ Ավետարանը պահվել է մինչև 19-րդ դարի վերջը: Ցավոք, այսօր հայտնի չէ, թե որ Ավետարանի մասին է այս պատմությունը և թե որտեղ է գտնվում այն:
Ավետարանի հրաշագործ զորության նկատմամբ ունեցած հավատի ազդեցությամբ` ժողովուրդն առօրյա խոսակցության պահին, իր խոսքը հաստատելու նպատակով, երդվում էր «Զորավոր Ավետարանով»` երբեմն-երբեմն նաև եկեղեցին կոչելով «Սբ. Զորավոր»: Սակայն այս եկեղեցին Սբ. Զորավոր անվանումը վերջնական ստացել է 1835-ից հետո, երբ այստեղ վանական կյանքը դադարել է գոյատևելուց և եկեղեցին դարձել է Մարաղայից (Պարսկաստան) գաղթած և մոտակայքում ապրող հայերի ծխական աղոթատեղին: Այդ ժամանակներից սկսած էլ հետզհետե ընդհանրացել է ժողովրդի բերանում եկեղեցուն «Սբ. Զորավոր» ասելու սովորությունը: Մարաղացիների խոսակցության մեջ հաճախ լսվել են. «Էն սուրբ Զորավորը վկա, էն սուրբ Զորավորը գիտենա» խոսքերը, այսինքն` այդտեղ պահված զորավոր Սուրբ Ավետարանը վկա: Ծխական եկեղեցի դառնալուց առաջ, այն իբրև վանք, հայտնի է եղել իր իսկական անունով` «Սբ. Անանիա առաքյալի անապատ»:
Սուրբ Զորավոր եկեղեցին պատկանում է եռանավ բազիլիկների տիպին, անգմբեթ է: Արտաքուստ 11,7x18,0 մ չափսերի ուղղանկյուն պարագիծ ունեցող եկեղեցու աղոթասրահը զույգ մույթերի տեղադրությամբ բաժանված է երեք երկայնական մասերի` նավերի: Դրանք միմյանց և արտաքին պատերի հետ կապված են ջլապինդ կամարներով: Աղոթասրահի արևելյան կողմում ավագ խորանն է ավանդատներով` հարավային և հյուսիսային անկյուններում: Սկզբնապես եկեղեցին մուտք է ունեցել միայն արևմտյան կողմի եռակամար նախասրահից: Հարավային մուտքը և լուսամուտները բացվել են 19-րդ դարի վերջին: 1889 թ. եկեղեցու երեցփոխ Մ. Տ. Սարգսյանի ջանքերով և եկեղեցու արդյունքով բացվել են հարավային դուռը և լուսամուտները, շինվել է նոր խաչկալ, վերնատուն, վերանորոգվել են տանիքն ու պարիսպները և դրա արձանագրությունը փորագրվել է նորաբաց դռան վերին բարավորի վրա:
Եկեղեցու ներքին և արտաքին ճարտարապետությունը խիստ պարզ է: Աչքի է ընկնում հատկապես արևմտյան կողմի եռակամար նախասրահը` այն պսակող սյունազարդ կաթողիկեով հանդերձ: Արտաքին պատերի առանձին հարթություններում ագուցված են 17-րդ դարով թվագրված գեղաքանդակ խաչքարեր:
Երևանցիներին շատ սիրելի այս եկեղեցին այսօր էլ իր շուրջն է համախմբում բազմաթիվ հավատացյալների: Այն հատկապես կիրակնօրյա պատարագներին և Մայր եկեղեցու տաղավար տոներին միշտ լեփ-լեցուն է:
Լյուսյա ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 7370

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ