«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

Ինչ տվեց Պաղեստինին Յասիր Արաֆաթի մահը

Ինչ տվեց Պաղեստինին Յասիր Արաֆաթի մահը
07.12.2012 | 00:05

Վերջերս համաշխարհային լրատվամիջոցները պայթեցին սենսացիոն մի տեղեկությունից:
Պաղեստինի Ազգային վարչակազմի ղեկավար Մահմուդ Աբասը հանձնարարել է կատարել իր նախորդի` հանգուցյալ Յասիր Արաֆաթի աճյունի արտաշիրմում, պարզելու համար նրա մահվան պատճառը, քանի որ Կատարի «Ալ Ջազիրա» հեռուստաընկերության լրագրողական հետաքննության արդյունքները կասկածներ են ծնել, որ նա մահացել է ռադիոակտիվ պոլոնիում 210-219-ով ճառագայթահարումից:
Արտաշիրմումն արդեն կատարվել է, իսկ թե ինչ կպարզի աճյունի փորձագիտական հետազոտությունը, ցույց կտան դրա բուն արդյունքները: Այդուամենայնիվ, ի՞նչ հետևանքներ ունեցավ Պաղեստինի համար Արաֆաթի մահը:
Յասիր Արաֆաթի մահվան խնդրին քաղաքական անդրադարձը, անտարակույս, կպահանջի այն իրավիճակի և հանգամանքների ավելի լայն վերլուծություն, որոնցում Պաղեստինի առաջնորդը հեռացավ կյանքից: Պաղեստինի քաղաքական ղեկավարությունը, նախ և առաջ Յ. Արաֆաթը, չէին կարող համաձայնել կարգավորման ծրագրին, քանի որ դրանով վերածվելու էին իրենց ժողովրդի «վերակացուների»:
2000 թ. սեպտեմբերին` ԱՄՆ-ի նախագահի ընտրության նախօրեին, Պաղեստինի ղեկավարությունը հրաժարվեց բանակցությունները շարունակելուց և որոշում ընդունեց երկրորդ Ինթիֆադն սկսելու մասին: 2000-ի սեպտեմբերից երկրորդ Ինթիֆադի հետևանքով զոհվել է 545 իսրայելցի, վիրավորվել` 4200-ը, կատարվել է ավելի քան 119 ահաբեկչական գործողություն` մահապարտների միջոցով: Այդ որոշումը բավական ծանր էր Արաֆաթի և Պաղեստինի ղեկավարության համար: Փաստորեն, Իսրայելին պատերազմ էր հայտարարվել, բայց այդ որոշման ընդունման դրդապատճառները ոչ միայն Իսրայելի ու ԱՄՆ-ի դիրքորոշումն ու մտադրություններն էին, այլև արաբական պետությունների դիրքորոշումները:
Դեռ ԱՄՆ-ի հովանու ներքո իսրայելա-պաղեստինյան բանակցությունների ընթացքում արաբական պետությունների դիրքորոշումն ավելի ու ավելի հաշտվողական էր դառնում: Պաղեստինյան ղեկավարությանն օժանդակելու մասին Սաուդյան Արաբիայի և արաբական մյուս պետությունների առանձին հայտարարություններ չէին վկայում, թե նրանք պատրաստ են ավելի կոշտ դիրք բռնելու ԱՄՆ-ի նկատմամբ: Իրաքի դիրքորոշումն անհաշտ էր, բայց նա, փաստորեն, ոչ մի քաղաքական լծակ չուներ կարգավորման գործընթացի վրա ազդեցություն գործելու համար: Եգիպտոսն ու Հորդանանը բացահայտ ամերիկամետ դիրք էին գրավում և պատրաստ էին ընդունելու կարգավորման, փաստորեն, ցանկացած սխեմա և պաղեստինյան պետության ցանկացած մոդել: Պաղեստինցիներին աջակցելու գործում գլխավոր դերը խաղում էին Սիրիան և Իրանը, որոնք իրական օգնություն էին ցուցաբերում փողով ու սպառազինությամբ: Իրաքն էլ էր սկսել ավելի ու ավելի կարևոր դեր խաղաղ պաղեստինցիներին աջակցելու հարցում: Սակայն ո՛չ Իրանը, ո՛չ Իրաքը իրական քաղաքական ասպարեզի խաղացողներ չէին, նրանք դեր էին խաղում զինված գործունեության ընթացքում, և նրանց դիրքորոշումը ուշադրության չէր կարող առնվել քաղաքական բանակցությունների ժամանակ:
Արաբական պետությունների ղեկավարների` 2001 թ. Ամմանում տեղի ունեցած գագաթնաժողովը ցույց տվեց, որ արաբական պետություններն ամենևին մտադիր չեն հետևողական քաղաքական պայքար մղելու հանուն պաղեստինցիների իրավունքների: Առաջատար արաբական պետությունները, փաստորեն, պաղեստինցիներին զսպվածության կոչեցին և ապավինեցին ԱՄՆ-ին` իբրև միակ ուժի, որն ընդունակ է Իսրայելին ստիպելու գնալ զիջումների: Ամմանի գագաթնաժողովը զուգադիպեց որպես վարչապետ Արիել Շարոնի Վաշինգտոն կատարած առաջին այցին, երբ նա, փաստորեն, հասավ այն բանին, որ Ջ. Բուշը խոստացավ շարունակել Իսրայելին ցուցաբերվող ռազմավարական աջակցությունը և անվտանգության երաշխիքներ տվեց նրան: 2002 թ. Բեյրութում կայացած նույն մակարդակի գագաթնաժողովը, արաբական ու եվրոպական մամուլի գնահատմամբ, շրջադարձային եղավ արաբական պետությունների միաբանության, նախ և առաջ պաղեստինյան խնդրի և Իրաքի առումով: Արաբական պետություններն իրենց համերաշխությունը հայտնեցին Իրաքին, փաստորեն, հայտարարեցին, որ անհնար է իրենց մասնակցությունը հակաիրաքյան կոալիցիային:
Հարկ է նշել, որ Բեյրութի գագաթնաժողովին չէին մասնակցում Եգիպտոսի ու Սաուդյան Արաբիայի առաջին դեմքերը: Գագաթնաժողովում նախագահող Լիբանանի նախագահ Էմիլ Լահուդը Յ. Արաֆաթին ձայն չտվեց, իսկ գագաթնաժողովից հետո Եգիպտոսի նախագահ Հ. Մուբարաքը, Սիրիայի նախագահ Բ. Ասադը և Սաուդյան Արաբիայի թագաժառանգ Աբդալլան հանդիպում ունեցան և խնդիրները քննարկեցին գաղտնի, արաբական աշխարհին ցույց տալով, թե իրականում ովքեր են լուծում արաբների խնդիրները:
Արաբական աշխարհի առաջատար մյուս պետությունները ևս հաստատ մտադրություն ունեին չպատերազմելու Իսրայելի հետ, չէին կարող որևէ լուրջ քայլ ձեռնարկել ի պաշտպանություն Իրաքի, ինչպես նաև պաղեստինյան ժողովրդի: Ավելին, Բեյրութի գագաթնաժողովը մեկ անգամ ևս ցույց տվեց արաբական պետությունների համերաշխ գործողությունները սահմանափակող շրջանակները, բարեհաճությունը ԱՄՆ-ի քաղաքականության նկատմամբ, արաբական պետությունների համերաշխ պատրաստակամությունը` ընդունելու պաղեստինյան խնդրի կարգավորման փոքրիշատե չափավոր ծրագիր: Փաստորեն, Բեյրութի գագաթնաժողովի արդյունքները նպաստեցին, որ ԱՄՆ-ը և Իսրայելը մշակեն պաղեստինյան խնդրի կարգավորման շատ չափավոր և ամբողջությամբ իսրայելամետ ծրագիր: Այդուամենայնիվ, Իրաքի համար արաբական պետությունների ցուցադրական համերաշխությունը շատ կարևոր էր թեկուզ և այն պատճառով, որ դրանով կասկածի տակ էր առնվում Իրաքի դեմ գործողության ծավալման համար արաբական երկրների տարածքները ամերիկացիների կողմից օգտագործելու հնարավորությունը: Եթե, ասենք, Բեյրութի գագաթնաժողովից առաջ Սաուդյան Արաբիան և հատկապես Քուվեյթը հնարավոր էին համարում նման վարկածը, ապա գագաթնաժողովից հետո դա ավելի քան խնդրահարույց էր:
1967 թ. սահմանների շրջանակներում պաղեստինյան պետության ստեղծման ծրագիրը, որը ներառում էր Արևելյան Երուսաղեմը և փոխարենը ենթադրում էր արաբական պետությունների կողմից Իսրայելի ճանաչում, նկատի ուներ Պաղեստինի ոչ թե անկլավային, այլ տարածքային առումով ամբողջական պետության ստեղծումը արևմտյան ափին, ինչպես նաև Գազայի անկլավային հատվածը: Այդ պետության տարածքը պետք է լիներ 6300 քկմ-ից ոչ ավելի, բայց հսկողության տակ պիտի ունենար Հորդանանի գետահովիտը, ջրի մի քանի կարևոր ակունքներ և գլխավորը` Երուսաղեմը: Այդ որոշումը, իրոք, կարող էր հիմք դառնալ ամբողջ մերձավորարևելյան հակամարտության կարգավորման համար, միաժամանակ նաև` արաբական աշխարհին Իսրայելի տնտեսական և քաղաքական ինտեգրման համար: Ընդ որում, հնարավոր էր Գոլանի բարձունքների խնդրի մասնակի լուծման հեռանկարը, և ստանալով տարածքների մի մասը, Սիրիան կարող էր հրաժարվել Տիբերիայի լճի ջրի պաշարների օգտագործումից: Արաբ փորձագետների խոստովանությամբ, արաբական պետությունների հետ Իսրայելի տնտեսական և քաղաքական համագործակցությունը կհանգեցներ բարգավաճող տարածության առաջացմանը, որտեղ Իսրայելը, ստանալով ընդարձակ շուկաներ, կդառնար Սիրիայի, Լիբանանի, Եգիպտոսի, Հորդանանի, հնարավոր է նաև այլ պետություների զարգացման «շարժիչ ուժ»: Իրաքի, Իրանի և իսլամական այլ պետությունների դժգոհությունները առարկայազուրկ կլինեին: Միաժամանակ, կթուլանային Իրանի դիրքերն արաբական աշխարհում, և վերջնականորեն կկորսվեին Ռուսաստանի դիրքերը: Այս պայմաններում Ռուսաստանն Իսրայելի և Թուրքիայի հետ ռազմավարական համագործակցության այլընտրանք չէր ունենա: Այս կապակցությամբ հարցեր են ծագում. որքա՞ն են իրատեսական պաղեստինյան խնդրի կարգավորման ամերիկյան ծրագրերը, ի՞նչ գործոններ են նպաստում կամ սահմանափակում այդ ծրագրերի իրականացումը:
ԱՄՆ-ն առաջարկում էր ստեղծել 18-ամսյա «անցումային կամ ժամանակավոր» պաղեստինյան պետություն, պայմանով, որ լիովին փոփոխվեին պաղեստինյան վարչակազմն ու ինքնավարությունը, իշխանությունից հեռացվեին Յ. Արաֆաթն ու մյուս անհաշտ քաղգործիչները, իսկ հետագայում` 3-4 տարում, ստեղծվեր լիարժեք, միջազգային ճանաչում ստացած պաղեստինյան պետություն: «Մշտական» պետության սահմանները պետք է որոշվեին իսրայելա-պաղեստինյան բանակցությունների միջոցով` նույն 18 ամսում: Սակայն այդ պլանն իրատեսական չէր թվում:
Իշխանությունից Յ. Արաֆաթի հեռացումն այնքան էլ դժվար խնդիր չէր: Պաղեստինի քաղաքական ղեկավարությունն ու հասարակությունը շատ ավելի իրատես էին, քան թվում էր: Յ. Արաֆաթը պատասխանատու քաղգործիչ էր, ուներ հսկայական փորձ և ընդունակ էր սթափ գնահատելու իրավիճակը: Պաղեստինի ազատագրման կազմակերպությունում, ՖԱԹՀ-ում, ինչպես նաև պաղեստինյան ինքնավարությունում բռնատիրական կարգեր չկային, ինչի մասին գրում էին թերթերը: Արաֆաթը կհեռանար զբաղեցրած պաշտոնից, եթե պաղեստինցիները տեսնեին իրենց նպատակներին հասնելու իրական հեռանկար: Այդ որոշումը նախաձեռնել և պաշտպանել էր նրա քաղաքական շրջապատի գերակշիռ մեծամասնությունը: Պաղեստինյան պայքարի պատմության ընթացքում Արաֆաթը մի քանի անգամ մոտ է եղել այդպիսի որոշման, սակայն նա մնում էր որպես ոչ միայն առինքնող, այլև պաղեստինցիների հեղինակավոր առաջնորդ: Յ. Արաֆաթի անձը մի շարք շատ կարևոր հանգամանքների երաշխիք էր. պաղեստինյան շարժման մեջ որոշակի կարգուկանոնի, ներքին և արտաքին քաղաքականության կողմնորոշիչների պահպանում: Նա մի քաղգործիչ էր, որի հետ հարկադրված էին հաշվի նստելու թե՛ արաբական պետությունների կառավարությունները, թե՛ ՄԱԿ-ն ու միջազգային մյուս կազմակերպությունները: Չնայած լարվածությանն ու անվստահությանը, որ Արաֆաթի հանդեպ ունեին արաբական պետությունների, օրինակ` Սիրիայի, Սաուդյան Արաբիայի, Հորդանանի, Լիբանանի, ինչպես նաև Իրանի ղեկավարները, հենց նրա անձի շնորհիվ էին պաղեստինցիներին տրամադրվում դրամական ու նյութական զգալի միջոցներ, սպառազինություններ: Արաֆաթը երկար ժամանակ ԱՄՆ-ի, Ռուսաստանի, եվրոպական պետությունների հետ բանակցությունների մասնակից է եղել: Պաղեստինում իսլամական արմատական կազմակերպությունների սաստկացող ազդեցության պայմաններում Յ. Արաֆաթի անձը շատերն ընկալում էին իբրև այլընտրանք չունեցող մի մարդ, որն ընդունակ էր պահպանելու Պաղեստինի կառավարելիությունն ու կարգուկանոնը: Կա շատ անհիմն մի կարծիք, թե պաղեստինյան ուժային կառույցների ենթադրվող լիդերները կարող էին պաղեստինյան ինքնավարությունում տիրանալ իշխանությանը, լիովին անտեսելով Արաֆաթին ու նրա քաղաքական դիրքը: Պաղեստինյան ինքնավարությունում անհնար էր ուժային քաղաքական-վարչական հեղաշրջումը և անհնար էր ինքնավարության ղեկավարի պոստում օրինակարգ ընտրությունը` առանց Արաֆաթի հավանության ու նրա շրջապատի աջակցության: Եթե Պաղեստինի ազատագրման կազմակերպությունում ընդհանուր առմամբ կային ընդդիմադիր խմբեր, ապա ՖԱԹՀ-ում նման խմբեր եթե կային էլ, ապա դրանք արմատական, անհաշտ բնույթ չէին կրում: Ընդհանուր առմամբ, Պաղեստինի ազատագրական կազմակերպությունն աջակցում էր Յ. Արաֆաթին որպես համազգային առաջնորդի: Պաղեստինյան խնդրի կարգավորման սխեմայի մասին Ջ. Բուշի հայտարարության մեջ նրա հեռացման անհրաժեշտությունը չէր մատնանշվում:
Հարկ է նշել, որ Յ. Արաֆաթի փոխարինման գաղափարը նոր չէր, ճգնաժամային ցանկացած իրավիճակում վերակենդանացվում էր Իսրայելի կողմից և քննարկվում համաշխարհային լրատվամիջոցներում: Բացի դրանից, այդ խնդիրն ինքնըստինքյան դժվար լուծելի էր և պահանջում էր լրացուցիչ քաղաքական ռեսուրսների ներգրավում: Արաբական ոչ մի պետություն չէր կարող պնդել նման լուծում: Չնայած Սիրիան կարծիք էր հայտնել, թե Արաֆաթի հեռացումը կարող էր թուլացնել լարվածությունը, բայց նրա արած կոշտ հայտարարությունները կարող էին հանգեցնել արաբական աշխարհում որոշակի դիրքերի կորստյան: Ըստ էության կարելի էր ենթադրել, որ Եգիպտոսն ու Սաուդյան Արաբիան, ինչպես նաև Հորդանանը կարող էին արտահայտվել Յ. Արաֆաթի պաշտոնանկության օգտին, բայց ավելի շուտ դա կդառնար ցուցադրական ակտ և արաբական այդ երկրների կողմից Յ. Արաֆաթի վրա իրական ճնշում չէր պարունակի:
Արաբական պետությունների մեծամասնության համար Յ. Արաֆաթը շատ անհարմար գործընկեր էր տևական քաղաքական հարաբերություններում, քանի որ թույլ չէր տալիս պաղեստինյան ինքնավարության և պաղեստինյան ազգային շարժման կախվածությունը արաբական մեկ պետությունից: Նա ձգտում էր խուսանավել արաբական առաջատար պետությունների ու Արևմուտքի միջև (օրինակ, ամենևին չէր ընդունում պաղեստինցիների կախումը Իրանից): Բայց արաբական պետությունները հասկանում էին, որ Արաֆաթը շարունակում է ԱՄՆ-ի և Իսրայելի հետ երկխոսության մեջ մնալ որպես գործոն: Արաբական պետությունները, փաստորեն, լուրջ նախաձեռնություններ չունեին պաղեստինյան ինքնավարությունում քաղաքական ղեկավարության նոր կազմ ձևավորելու ուղղությամբ: Պաղեստինում ղեկավարության փոփոխման գործընթացի արագացման ցանկացած փորձ պատասխան արձագանք կառաջացներ և կհանգեցներ արաբական աշխարհում տվյալ պետության որոշակի դիրքերի կորստյան:
Յասիր Արաֆաթն ակտիվորեն փոփոխություններ էր կատարում ինքնավարությունում: Նա կառավարությունում ընդգրկել էր խոշորագույն ահաբեկչական կազմակերպությունների` ՀԱՄԱՍ-ի և «Իսլամական ջիհադի» ներկայացուցիչներին, հաստատել էր պաղեստինյան սահմանադրության տեքստը և ձեռնամուխ էր եղել խորհրդարանական ու նախագահական ընտրությունների նախապատրաստությանը: Իհարկե, այդ քայլերը փոքր-ինչ ուշացած էին, և Յ. Արաֆաթի հարաբերությունները իսլամական արմատական կազմակերպությունների պարագլուխների հետ մնում էին լարված:
Այդուամենայնիվ, Իսրայելը հաստատ որոշել էր ազատվել հենց Յ. Արաֆաթից` Ինթիֆադի ոգեշնչողից ու կազմակերպչից: Յ. Արաֆաթը իրադրությունը Պաղեստինում հասցրել էր այնպիսի վիճակի, որ նա պետք էր ոչ միայն Պաղեստինի ազատագրման կազմակերպությանը, այլև իսլամական արմատականներին: Եթե նախկինում արմատականները ծանր քննության թիրախ էին դարձրել Արաֆաթին, ապա ավելի ուշ նրանց պետք էր համազգային պարագլուխ, որը, ըստ էության, կդառնար նաև իրենց պարագլուխը: Անկախ այդ իրավիճակային և սկզբունքային նկատառումներից, պաղեստինյան հանրությունը հասկանում էր, որ միայն Յ. Արաֆաթը կարող է լինել պաղեստինյան պետականության արտահայտիչը, և ի տարբերություն հեղափոխական շատ գործիչների, օրինակ` Մ. Բարգուտիի, մարմնավորել պաղեստինցի «պետականամետներին»:
Քննության առնելով Ջ. Բուշի առաջարկության մեջ եղած այդ կարևորագույն պայմանը` Յ. Արաֆաթի հեռացումը և վարչակազմի վերափոխումը, կարելի է հնարավոր համարել, որ ամերիկացիներն ու իսրայելցիները ենթադրում էին ժամանակ ձգել, որն անհրաժեշտ էր ինքնավարությանը և պաղեստինյան դիմադրության ուժերին հարվածները շարունակելու, պաղեստինցիներին և արաբական պետություններին միանգամայն անպտուղ քաղաքական նոր գործընթացի մեջ ներքաշելու համար, ինչը պետք է որոշ չափով թուլացներ լարվածությունը Մերձավոր Արևելքում: Դա, ամերիկացիների հղացմամբ, պետք է հնարավորություն տար ավելի նպաստավոր պայմաններում իրականացնելու Իրաքի դեմ ուղղված ռազմական գործողությունը: Այսպիսով, այդ առաջարկությունն ու այդ սխեման իրատեսական չէին և ունեին սոսկ քաղաքական-քարոզչական նշանակություն:
Այս ամենը ոչ հեռավոր անցյալի էջերից, իսկ իսրայելա-պաղեստինյան հակամարտությունը ներկայումս նոր սրացումներ է ստանում։ Վկան` նոյեմբերյան 8-օրյա իսրայելա-պաղեստինյան պատերազմն իր ավերիչ հետևանքներով:

Իգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2778

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ