ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

ՀՈԳևՈՐ-ԱՇԽԱՐՀԻԿ ՊԱՏԵՐԱԶՄՆԵՐԻ ԹԱՏԵՐԱԲԵՄՈՒՄ

ՀՈԳևՈՐ-ԱՇԽԱՐՀԻԿ ՊԱՏԵՐԱԶՄՆԵՐԻ ԹԱՏԵՐԱԲԵՄՈՒՄ
12.11.2010 | 00:00

«Ես չէի զարմանա, եթե Արարատի վրա
հայտնաբերեին առաջին մարդու գանգը»:
Յոհան Վոլֆգանգ Գյոթե

1925-ին, «Երևանհէկ»-ի շինարարության ժամանակ, Հրազդանի ձախ ափին հայտնաբերվում են ուշ բրոնզեդարի դամբարաններ, զինվորական հանդերձի մնացորդներ, սև, կարմիր ու դեղնագույն նախշազարդ խեցեղեն...
Մեծ եղեռնին նվիրված հուշարձանի կառուցման ժամանակ բացվեցին հնագույն դամբարաններ` լավ պահպանված գունազարդ կճուճներով: Ըստ հնագետների, Ծիծեռնակաբերդը դեռևս պատշաճորեն ուսումնասիրված չէ:
Առաջին հայոց պանթեոնը հիմնվել է Ք.ծ.ա. IV-III դդ., Նեմրութ լեռան վրա` Կոմմագենեի Երվանդունի արքայատան կողմից:
Արշակունի արքայատան պանթեոնը մինչև IX դարի կեսը Դարանաղյաց գավառում էր, Անի-Կամախ քաղաքում: Այնուհետև` Աղցում:
Նշանավոր իշխանական տոհմերն ունեցել են իրենց պանթեոնները: Հոգևոր կենտրոնները ևս անմասն չէին պանթեոն ունենալու սրբազան «գայթակղությունից» (Էջմիածնի Մայր տաճարը, Մշո Ս. Կարապետ վանքը...):
Հայ իրականության մեջ նշանավոր էր ազգային մշակույթի գործիչների հանգստավայր-պանթեոնը Խոջիվանքում, հայկական բուրժուազիայի և մշակույթի «արտագնա» քաղաքամայր Թիֆլիսում:
Կոմիտասի անվան պանթեոն: Այս սուրբ հողը հոգևոր ու գաղափարական բռնադատման ենթարկվեց, երբ ամփոփեց Գրիգոր Արզումանյանի` ՀՍՍՀ մինիստրների սովետի նախագահի աճյունը: Նա սովետական-կոմունիստական բյուրոկրատիայի տիպիկ ներկայացուցիչ էր: Եվ չէր համալրում պետական գործիչների այն կոհորտան, որի շարքում էին խորհրդային կայսրության հավատարիմ զինվորները, խորապես նվիրված հայ պետականությանը... կայսրապետության կազմում: Երախտագետ ազգային հիշողությունը չի մոռացել նրանց. Ալ. Մյասնիկյան, Ա. Խանջյան, Գ. Հարությունյան, Յ. Զարոբյան...
Պանթեոնի հոգևոր արժեհամակարգը հերթական ճողվածքը ստացավ, երբ XX դարի համաշխարհային կերպարվեստի նշանավոր դեմքերից մեկը` Մաեստրո Քոչարն իր վերջին հանգրվանը գտավ Երևանի քաղաքային պանթեոնում:
ՀՈԳԵՎՈՐ-ԱՇԽԱՐՀԻԿ ՊԱՏԵՐԱԶՄՆԵՐԻ ԹԱՏԵՐԱԲԵՄՈՒՄ
1950-ականներին բլուրը համաժողովրդական ծառատունկերի «օրհնությամբ» կանաչ ու փարթամ հանդերձ հագավ: Մեծ եղեռնին նվիրված հուշակոթողի կառուցմամբ հնավայր բլուրը հուշաբլրի վերածվեց: Ծիծեռնակաբերդը մայրաքաղաքի աշխարհագրական կենտրոնից վերաիմաստավորվում էր ազգային-պետական միասնության հանգրվանի:
1965 թիվ: Օպերային թատրոնի շուրջը ծավալված համաժողովրդական շարժումը սովետական Հայաստանի ղեկավարությանը պարտադրեց Երևանի կենտրոնը զերծ պահել հակասովետական ցնցումներից, և հուշակոթողը կառուցվեց Ծիծեռնակաբերդի վերին հարթավայրում, տեսանելի` քաղաքի բոլոր հատվածներից:
Մեծ եղեռնի 50-ամյակը նշանավորվեց համազգային երթով դեպի հուշակոթող:
Այստեղ էր իր երդմնակալության արարողություններն իմաստավորում Ազգային միացյալ կուսակցությունը: ԱՄԿ-ին անդամագրվում էին երդման տեքստով, ծիսական մի արարողություն, որը տեղի էր ունենում հուշահամալիրում:
1968-ի ապրիլի 24-ին այլախոհներ Նավասարդյանը, Աշիկյանը և մյուսները` Պարույր Հայրիկյանի ղեկավարությամբ, հուշահամալիրում եթեր են հեռարձակում ազգային բովանդակությամբ ռադիոհաղորդումներ...
Սակայն սկսվեց Մարզահամերգային համալիրի շինարարությունը: Կառույցը գտնվում էր Կենտկոմի սևեռուն ուշադրության կենտրոնում: Ըստ էության, հանրապետության շինարարական ողջ ներուժն ուղղորդված էր ՄՀՀ: Համաձայն պաշտոնական վիճակագրության` ՄՀՀ-ի կառուցման համար ծախսվեց 100 միլիոն սովետական ռուբլի, որով հնարավոր էր ամբողջովին ավարտել Երևանի մետրոպոլիտենի շինարարությունը և քաղաքն օղակող ավտոմայրուղին: Կամ` վերակառուցել մայրաքաղաքի կենտրոնը` Հյուսիսային պողոտան, հարակից թաղամասերով: ՄՀՀ-ի կառուցման տասնամյակը թանկ նստեց Հայաստանի վրա: Բնակարանային և արդյունաբերական շինարարությունը հանրապետությունում հոգեվարք էր ապրում: Փոխարենը կառուցվում էր գիգանտամոլության գլուխգործոցը: Նման աննախադեպ շինարարությունն իր ծավալներին համարժեք չարաշահումների ելակետ էր: Տարիներ շարունակ շինարարության բանվորները, վարպետ-մասնագետներն ու ճարտարագետները բավականին բարձր աշխատավարձ էին ստանում... ստորագրելով երկու ռոճկացուցակում: Ամենահամեստ տվյալներով` ՄՀՀ-ի կառուցման ժամանակ աշխղեկների, շինվարչությունների պետերի և այլ սնուցող-վերահսկող պետական-շինարարական վերադասի անձնական հաշիվներում ամրագրվեց շուրջ 50 մլն ռուբլի: Մի մասն էլ, իհարկե, ուղղորդվում էր մոսկովյան օթյակներ:
Մեկը մյուսին էին հաջորդում խայտառակ չարաշահումներն ու շինարարական գլուխկոտրուկները: Առանց շարժիչների տեղադրման... փորձում էին գործարկել վերելակները, սնուցող մալուխների բացակայությամբ ճարտարագետները գլուխ էին ջարդում` կյանքի կոչելու մարզասրահի էլեկտրոնային վահանակները։
Սրանք դեռ մանրուքներ են: Շարժասանդուղքային համալիրը գործեց 30 րոպե և... լռեց հավիտյան: Համերգասրահի հայտնի հրդեհի ժամանակ լուրջ թերություններով կառուցված ջրամբարներից կաթիլ ջուր չհոսեց դեպի դժոխային կրակի մեջ հայտնված կառույցը:
Մարզահամերգային համալիրի վիթխարի զանգվածը իշխող դիրք ստացավ քաղաքի համապատկերում: Էապես խախտվեց Ծիծեռնակաբերդի արժեհամակարգը: Աշխարհիկն այլևս գերիշխող էր...
Այնինչ գլուխգործոց է Եղեռնի զոհերի հիշատակին նվիրված հուշակոթողը, ճարտարապետական մտքի բռնկում, հուշարձան-ձոներգ, որը մոնումենտալ հանդիսավորությամբ փարվում է շրջապատի բազմախորհուրդ լռությանը, դառնում կիզակետը դարակազմիկ դավի ու ցավի: Նաև մաքառման ու հաղթանակի:
Նախորդ դարի կեսերին, ասես կենդանի գաղտնագիր, մի ծերունի էր դեգերում պանթեոնում: Զբոսայգու պահակն էր, նշանավոր Մախլուտոն` Խաչիկ Դաշտենցի «Ռանչպարների կանչը» վիպասքի հերոսը:
Պանթեոնից հյուսիս մանկատունն էր: Անցան ժամանակներ, և գեղեցիկ մի օր ի հայտ եկավ «Գարուն» ռեստորանը: Կարճ ժամանակ անց քաղաքում համբավավոր խնջույքասրահ էր և ուշագրավ համադրություն էր կազմում երևելիների վերջին կացարանի հետ: Հավանաբար մարդասիրական մղումներին տուրք տալով, ժամանակի իշխանությունները զբոսայգու հարավային հատվածում մանկական խաղահրապարակ ստեղծեցին:
Զբոսայգում աշխարհիկն ու հոգևորը, այնուամենայնիվ, «պայմանական հրադադարի» մեջ էին կես դար: Քիչ թե շատ պանթեոնը խնամվում էր, շատ թե քիչ, ռեստորանի այցելուները «ազգասեր ու... նպատակային» էին: Երևելի մեռյալների կենացն այստեղ ըմպում են քյաբաբապլոճիկային վայելումների միջակայքում: Ծուխն էլ` յուղափթիթ ու թմրեցնող, քուլա-քուլա երկինք է թևում:
Անկախացմամբ հուշաբլուրը խորասուզվեց աշխարհիկ փորձությունների փուլը: Երկիրը թևակոխել էր «Ձմեռ» ծրագիր: Կացնահարվեց Ծիծեռնակաբերդի անտառի 30-40%-ը: Սովի և հուսալքության ներքո անկախության խորհուրդը մարսող հասարակության համար ցնցող էր հուշաբլուրից հնչած բոթը... Անմար կրակն է մարել: Խնայողության փրկարար նպատակով:
Իշխանական կառույցները ժամանակ առ ժամանակ վերհիշում էին հուշաբլրի գոյությունը: Համազգային երևույթ է, որը քաղաքական հրաշալի շահաբաժին կարող է ապահովել: Աշխարհն ընդունում է եղեռնի փաստը, հանրապետություն ժամանող բարձրաստիճան պատվիրակությունների այցեցանկում հուշահամալիրն իր պատվավոր տեղն ունի... Ցեղասպանության ինստիտուտ-թանգարանի կառուցմամբ հանրապետությունն ամբողջացրեց հուշաբլրի հանդեպ նկատառումները: Յուրաքանչյուր պատվավոր այցելու իր գիրն է թողնում հուշամատյանում, այնուհետև խորհրդանշական ծառը տնկում: Այս ամենն ի տես աշխարհի և... Բարձր Դռան:
Հուշահամալիր... Ամեն բան հարդարուն է, խորհրդավոր, աչք ու հոգի շոյող:
Հուշահամալիրից դուրս` անտարբերության հորդահոս գետն է գալարվում:
Յուրաքանչյուր տարի գարնանն ու աշնանը Ծիծեռնակաբերդում ծառատունկ է: Մոտավոր հաշվարկներով` անցած քսան տարիներին շուրջ 100 հազար ծառ է տնկվել: Նույնքան էլ չորացել է հաջորդ ամռանը, կիզիչ արևից ու խորշակներից, առանց ոռոգման, անձրևի ու ձյան գթառատությանը հանձնված:
Ծիծեռնակաբերդի անտառը ոչնչացման եզրին է: Ո՛չ պետական (ցեղասպանության ինստիտուտ-թանգարանը), ո՛չ էլ մասնավոր (ՄՀՀ-ն ԲԱՄՕ ընկերության սեփականությունն է) շահը տեղին չի համարում որևէ հիմնարար ներդրում իրականացնել: ՈՒ սա մի երկրում, ուր յուրաքանչյուր քայլափոխի նախագահական, վարչապետական, նախարարական և այլ «բարձր հովանիների» շքերթ է: Սեփականատերը հիմնանորոգել է մարզահամերգային կառույցն ու հարակից ենթակառուցվածքները և հաջողությամբ իր բիզնես-ծրագիրն է կենսագործում: Ծիծեռնակաբերդի ընդհանուր տարածքի մոտ 70%-ը ԲԱՄՕ-ի սեփականությունն է: Մնացածը տնօրինում է թանգարան-ինստիտուտն իր սուղ միջոցներով: Դեպքից դեպք հաշվետվության կարգով ինչ-որ ջրագծեր են վերականգնվում, շնորհանդեսային ռեպորտաժներ են ի հայտ գալիս և... վերջ:
Եթե ընթերցողը կիրճին զուգահեռ արահետով ընթանա, ականատեսը կլինի նախկին փարթամ անտառի տխուր արձագանքի: Չարագույժ պատկերներ են, այրված ծառ ու թփեր, աղբ ու արտաթորանք, գարշահոտություն և... «սիրահար զույգեր»: Միջավայրն է տրամադրում, ոչինչ անել չես կարող:
Անկախության շեփորականչերը ոչ պակաս աղետալի են հնչել պանթեոնում: Զբոսայգու երբեմնի գեղաշեն պարիսպը խարխլվում է օր օրի: Կարուսելների հատվածում վաղո՜ւց ընդարձակ աղբավայր է և մետաղի ջարդոնի հանգստարան: Ամենուր թափառական շներ են և արմատական անտարբերության հետքեր: Պանթեոնը կղզիացել է: Մանկատան փոխարեն գեղակառույց դատարանն է, հերթական վերածնունդն է ապրում ռեստորանը:
Նորհայկական ժողովրդավարության հրաշափայլ ամբողջություն, արժեհամակարգի նորանկախ-ազատական ցնցակաթված:
ՄՀՀ-ից հուշահամալիր ես անցնում զբոսայգի հիշեցնող տարածքով: Մի արձան է ուշադրությունդ գրավում` «Մոխիրներից հառնողը»: Մանկամարդ հայուհին` անպատմելի սարսափն աչքերում, փախչում է մազապուրծ: Գրկում մերկ մանուկն է: Իսկ ցեղասպանության ինստիտուտ-թանգարանից վար մացառուտներով պճնված բլրալանջն է: Հիանալի համայնապատկեր է: «Հրազդան» մարզահամալիրի մարզահրապարակներն են, մարզադաշտը համալրող հանրապետության խոշորագույն տոնավաճառը և սև շենքը` երրորդ հանրապետության առաջին նախագահի նստավայրը: Ավելի հեռվում հսկա շինություններն են ուրվագծվում. հիմնադրվում է մտավոր-գաղափարական արդի գերակայություններից հերթականը` առևտրի ու զվարճանքի հսկայածավալ համալիրը:
Բլրալանջում անապատացման գործն ավարտին է հասել: Երբեմնի փարթամ անտառը հուշ է, դառը մտորումների առիթ: Սակայն կգա ժամանակը, այստեղ և բլրի անտերության մատնված մյուս հատվածներում «հոգեշահ» նոր կառույցներ ի հայտ կգան, շոգեբաղնիքային ու մարզակրթական համալիրներ, զվարճանքի և խրախճանքի կենտրոններ: Իսկ մի՞թե հեռանկարային չէ նույն պանթեոնի հարևանությամբ գերարդիական համալիր կերտել, բազմաֆունկցիոնալ մի կառույց, ուր ի մի կգան, օրինակ, թվայնացված շոգեբաղնիք, բուքմեյքերական գրասենյակ և ուլտրա-ազատական խաշատուն: Նաև կուսակցական-նախընտրական որևէ շտաբ, գրասենյակ, կայան:
Սակայն շաբաթն ուրբաթից շուտ եկավ: Դելֆինարիո՜ւմն է կառուցվում:
Ե՞լքը... ընդունել օրենք սրբավայրի մասին:
Հետո կազմակերպել համազգային շաբաթօրյակներ ու վերականգնել Ծիծեռնակաբերդն ու Պանթեոնը: Պետությունը թող ապահովի շինարարական անհրաժեշտ նյութերով, նաև փոցխով ու բահով: Մնացածի համար, համոզված եմ, հոգատար ձեռքեր կգտնվեն:
Եվ թող սրբավայրերը վերականգնվեն հասարակության բարձր հովանու ներքո:
Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1660

Մեկնաբանություններ