«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

Անհրաժեշտ է ոչ ստանդարտ տնտեսական քաղաքականություն

Անհրաժեշտ է ոչ ստանդարտ տնտեսական քաղաքականություն
13.01.2009 | 00:00

ԱԶԱՏ ՏՆՏԵՍԱԿԱՆ ԳՈՏԻՆԵՐ ՀԱՅԱՍՏԱՆՈՒՄ
Վերջին շրջանում հանրապետության վարչապետի ներկայացրած առաջարկը` Հայաստանում ազատ տնտեսական գոտիներ ձևավորելու վերաբերյալ, նպատակ ունի սկզբունքորեն նոր մոտեցումներով լուծումներ տալ բազմաբնույթ հիմնախնդիրների: Ակնհայտ է, որ մինչ օրս իրականացվող տնտեսական բարեփոխումներն առայժմ չեն խոստանում տնտեսության էական առողջացում: Ստեղծված իրավիճակում անհրաժեշտ է որդեգրել ոչ ստանդարտ տնտեսական քաղաքականություն, որը կոչված կլինի համակարգելու և իրացնելու երկրի համեմատական և բացարձակ առավելությունները:
Հայաստանի համար նման նպատակներին միտված կարևոր քայլ կարող է լինել ազատ տնտեսական գոտիների (ԱՏԳ) ստեղծումը: Դրանց հիմնական նպատակը պետք է լինի նպաստավոր պայմանների, գրավիչ դաշտի ձևավորումը տեղի և արտերկրի նյութական, տեխնոլոգիական և այլ բնույթի խոշոր ներդրումների համար` դրանք ծառայեցնելով տնտեսության արագընթաց զարգացմանը:
ԱՏԳ ասելով պետք է հասկանալ պետության ընդհանուր տարածքից առանձնացված մի հատված, որը տնտեսական հարցերի լուծման մեջ ունի լիակատար ինքնուրույնություն, կառավարման հատուկ ռեժիմ, ազգային և միջազգային ընկերությունների տնտեսական գործունեության համար արտոնյալ պայմաններ:
Ընդհանուր առմամբ, ԱՏԳ-ները կարելի է դասակարգել ըստ՝
l գործունեության բնույթի,
l ազգային և համաշխարհային շուկաներին ինտեգրացվելու աստիճանի (արտահանման ուղղվածություն, տեղում ինտեգրացում),
l տարածքային - ճյուղային հատկանիշի (առևտրային, մաքսային և այլն):
ԱՏԳ-ները բնավ էլ նորույթ չեն համաշխարհային տնտեսության մեջ, իսկ Հայաստանում դրանց ձևավորմանն ուղղված առաջին քայլերն արվել են մոտ երկու տասնամյակ առաջ` ակադեմիկոս Աբել Աղանբեկյանի գիտական խմբի համագործակցությամբ։
Փորձը վկայում է, որ ԱՏԳ-ի տարածքում պետք է գործեն անցագրային, արտարժութային և մաքսային հատուկ ռեժիմներ: Կիրառելի են լրացուցիչ արտոնություններ՝ ԱՏԳ-ի ստեղծման, դրա զարգացման ծրագրի իրագործմանն անմիջականորեն մասնակցած ընկերությունների համար:
Հայաստանի պարագայում ԱՏԳ-ի ստեղծումը պայմանավորված է վերամշակման բարձր մակարդակի, որակյալ աշխատուժի (գիտատար) մասնակցությամբ, թողարկվող արտադրանքի և տեխնոլոգիաների արտահանման զարգացման անհրաժեշտությամբ: ԱՏԳ-ն կարող է դառնալ փորձարարական տարածք հանրապետության մյուս տարածքների համար՝ աշխատանքի միջազգային բաժանմանը մասնակից դարձնելու, նոր քաղաքականություն մշակելու և ներդրումներ ներգրավելու նպատակով:
Հանրապետությունում ԱՏԳ-ի ստեղծման հիմնական խնդիրներ կարող են համարվել.
l ՀՀ-ի արտահանման կարողության ընդլայնումը,
l ներմուծմանը փոխարինող արտադրանքով տեղական շուկայի մասնակի բավարարումը,
l հայրենական և արտասահմանյան կապիտալի, տեխնիկայի, տեխնոլոգիայի, մասնագետների ներգրավմամբ տվյալ տարածքի և հանրապետության սոցիալ – տնտեսական, գիտատեխնիկական և բնապահպանությանն առնչվող հիմնահարցերի լուծումները,
l աշխատանքի ներդրման երաշխավորված տեղերի ստեղծումը (այդ թվում` ԱՏԳ-ի գործունեության հետ կապված արտադրություններում, որոնք գտնվում են ԱՏԳ-ից դուրս),
l գյուղատնտեսական արտադրության համար քիչ պիտանի հողերի առավել արդյունավետ օգտագործումը,
l ժողովրդական տնտեսության տարբեր ճյուղերի կառավարման համար բարձրորակ մասնագետների պատրաստումը,
l ԱՏԳ-ի օգտագործումը՝ որպես հարևան երկրների հետ տնտեսական համագործակցության ընդլայնման արագացման գործոն և երաշխիք:
Տեղի առանձնահատկություններից ելնելով` ՀՀ-ում առավել հեռանկարային է ԱՏԳ-ի հետևյալ տեսակների ձևավորումը.
l ազատ մաքսային գոտիներ,
l արտահանման արտադրության գոտիներ,
l տնտեսատեխնոլոգիական զարգացման գոտիներ (տեխնոպարկեր):
Մաքսային գոտիները կարող են ապահովել միջոցների առավել արագ ընտրություն և աշխատանքի փորձի ձեռքբերում ԱՏԳ-ի պայմաններում: Այս դեպքում հիմնականը ԱՏԳ-ի համար հանրապետության և հարևան շրջանների խոշոր ապրանքային հոսքերն են:
Արտահանման արտադրության գոտիները թույլ են տալիս իրացնել շրջանների արտահանման կարողությունը, առավել արդյունավետ օգտագործել տարածքի և երկրի համեմատական ու մրցակցային առավելությունները:
Տեխնոպարկը միջազգային արտադրամասի դեր է խաղում: Բաժնետիրական հիմքը թույլ է տալիս խթանելու ռեսուրսների արդյունավետ օգտագործումը, իսկ առևտրային գործունեությունը թույլ է տալիս ֆինանսավորել հիմնարար ուսումնասիրություններ, զարգացնել գիտաարտադրական բազան և ենթակառույցները:
Տեղի և արտասահմանյան ներդրողների համար Հայաստանը գրավիչ կարող է լինել հետևյալ հիմնական գործոնների առկայությամբ.
l բարձրակարգ մասնագետներով և բարձրորակ աշխատուժով,
l աշխարհասփյուռ հայկական համայնքների հետ տնտեսական կապերով,
l ԱՊՀ-ի շուկաներ ազատ մուտքով,
l ազգային կայուն արժույթով,
l առևտրի ազատական քաղաքականությամբ,
l զգալի թվով մարզերից մայրաքաղաքի, գործարար և հասարակական ակտիվության կենտրոնների մոտիկությամբ,
l տնտեսական և կառուցվածքային բարեփոխումներին ուղղված պետական օժանդակությամբ,
l ներդրումների ներհոսքին նպաստող օրենսդրությամբ,
l մասնավորեցման գործընթացի ընձեռած հնարավորություններով,
l արդիական տրանսպորտային հաղորդակցությունների համակենտրոնացմամբ,
l տնտեսության այնպիսի ճյուղերով, ինչպիսիք են առաջավոր տեխնոլոգիաների, էլեկտրոնիկայի, մետալուրգիական, քիմիական, թեթև, սննդի արտադրությունները, համակարգչային ծրագրավորումը, բանկային համակարգը, զբոսաշրջությունը,
l աշխատանքի համար ԱՏԳ-ում բարձրորակ աշխատուժի ներգրավման հնարավորությամբ,
l հանրապետության ազատ կարողություններ և զարգացման բարձր մակարդակ ունեցող շինարարական բազայի օգտագործման հնարավորությամբ:
Եթե նախկինում, մասնավորապես, Հայաստանի` Խորհրդային Միության կազմում գտնվելը տեսականորեն հնարավոր էր դարձնում խնդիր դնել ինչպես հանրապետության առանձին շրջաններում ԱՏԳ-ների ստեղծման, այնպես էլ ողջ հանրապետությունը փորձարարական ԱՏԳ հայտարարելու ուղղությամբ, ապա ներկայումս պատկերն արմատապես փոխվել է: Հանրապետության տարածքը ԱՏԳ-ի վերածելու հնարավորությունը ոչ միայն տնտեսապես անկառավարելի, այլև քաղաքական առումով որոշակիորեն վտանգ կարող է ներկայացնել: Հետևաբար, ԱՏԳ-ի ընտրության հարցում, թերևս, միակ ճիշտ մոտեցումը հանրապետությունում այս առումով առաջնահերթ և հիմնավորված տարածքի կամ տարածքների առանձնացումը կարող է լինել: Ընդ որում, տնտեսական ծրագրերից բացի, անհրաժեշտ է ԱՏԳ-ների գործունեությունը կանոնակարգող մի շարք կարևոր օրենքների մշակումն ու ընդունումը ԱԺ-ի կողմից:
(շարունակելի)
Թաթուլ ՄԱՆԱՍԵՐՅԱՆ

Դիտվել է՝ 7806

Մեկնաբանություններ