ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Հայաստանի կիսաբաց դուռը

Հայաստանի կիսաբաց դուռը
11.07.2014 | 00:53

Ձեզնից որևէ մեկը գիտի՞, որ Թուրքիայի Հանրապետության պաշտոնական նշանաբանն է՝ «Խաղաղություն երկրում, խաղաղություն ամբողջ աշխարհում»: 1923 թ. հոկտեմբերի 29-ին իր պատմությունը սկսած ներկա Թուրքիան տարածքով 36-րդն է աշխարհում՝ 783 562 քկմ, որի 1/3-ը ջրային մակերևույթ է, 2013-ին բնակչությունը 76 667 864 մարդ էր: 2012-ին ՀՆԱ-ն կազմել է 1,125 տրիլիոն դոլար՝ 16-րդ ցուցանիշն աշխարհում: Թուրքիայի տարածքի հիմնական մասը Անատոլիական թերակղզում է և Հայկական նախալեռներում, փոքր հատվածը՝ Բալկանյան թերակղզում` Սև ու Միջերկրական ծովերի միջև: Թուրքիան սահմանակցում է Վրաստանին, Հայաստանին, Ադրբեջանին, Իրանին, հարավում՝ Իրաքին ու Սիրիային, ծովում՝ Կիպրոսին, արևմուտքում՝ Հունաստանին ու Բուլղարիային, հյուսիսում՝ Բուլղարիային, ծովում՝ ՈՒկրաինային: Սև, Միջերկրական, Էգեյան ու Մարմարա ծովերի ջրերը ողողում են Թուրքիայի ափերը: 2000-ից Թուրքիան պաշտոնապես ԵՄ անդամության թեկնածու է, 1952-ից՝ ՆԱՏՕ-ի անդամ: Իսկ պատմությունը սկսվեց Մանազկերտի ճակատամարտով, երբ 1071-ի օգոստոսի 19-ին Ալփ-Արսլանի զորքերը պարտության մատնեցին բյուզանդացիներին ու գերեցին կայսր Ռոմանոս IV Դիոգենեսին: 1077-ին ձևավորվեց Կոնիայի սուլթանությունը, որ հետևողականորեն ընդլայնեց սահմանները Միջին Ասիայում: 1453-ին թուրքերը գրավեցին Կոստանդնուպոլիսը և դարձրին նոր կայսրության մայրաքաղաք: Անցյալ դարը Թուրքիային դժվար տրվեց. կայսրությունը թուլացել էր և ճեղքեր էր տալիս: Փորձելով հենարան գտնել Գերմանիայում՝ Թուրքիան ներքաշվեց Առաջին համաշխարհային պատերազմի մեջ: 1914-ի հոկտեմբերի 30-ին Օսմանյան կայսրությունը պաշտոնապես հայտարարեց մասնակցությունը պատերազմին: Թուրքիայի Հանրապետությունը մինչև հիմա ժխտում է 1915 թ. հայերի ցեղասպանությունը, մինչդեռ 1915-1918 թթ. 1,5-2 միլիոն անզեն հայեր սպանվեցին, աքսորվեցին ու արտաքսվեցին պատմական հայրենիքից: 1918-ի հոկտեմբերի 30-ին կնքվեց Մուդրոսի զինադադարը, երկու տարի անց՝ Սևրի խաղաղության դաշնագիրը՝ (1920, օգոստոսի 10), որ վավերացրեց միայն Հունաստանը: Մուստաֆա Քեմալի գլխավորությամբ 1922-ի մայիսի 15-ին Թուրքիան ազատագրված էր: Լոզանի 1923-ի հուլիսի 24-ի համաձայնագրով ճանաչվեցին Թուրքիայի ներկա սահմանները, հոկտեմբերի 29-ին հռչակվեց Թուրքիայի Հանրապետությունը, և Մուստաֆա Քեմալը դարձավ առաջին նախագահը: 1932-ի մայիսի 18-ին Թուրքիան մտավ Ազգերի լիգա: 2003-ի մարտի 14-ից Թուրքիայի վարչապետն է Ռեջեփ Թայիբ Էրդողանը: Թուրքերը սուննիներ են: Թուրքիայի Հանրապետության ստեղծման պահին երկրի բնակչությունը 12 532 000 էր, 2005-ին՝ արդեն 70 միլիոնից ավելի: Թուրքիան տասնամյակներով վարել է երկրի բնակչության թուրքացման քաղաքականություն, և ազգային փոքրամասնությունների թիվը դժվար է ճիշտ հաշվարկել: Տարբեր գնահատականներով՝ Թուրքիայում ապրում են 6,5 միլիոն քրդեր, համարյա ողջ տարածքում, բայց բացարձակ մեծամասնություն են արևելքում:
Թուրքիայի ներքին քաղաքականության հիմնական խնդիրներից մեկը քրդերի պայքարն է անկախության համար: Տարածված ընկալում է Թուրքիայում, որ Արևմուտքն աջակցում է քրդերին, որպեսզի մուտք գործի քրդաբնակ շրջաններ, որտեղ նավթ կա: Թուրքական «Bugün» թերթի գնահատմամբ՝ Մերձավոր Արևելքում ցանկացած պահի կարող է ձևավորվել քրդական անկախ պետություն, և դա գիտակցում են բոլոր պետությունները: Իրաքի քրդերն ունեն անկախություն հռչակելու բոլոր հնարավորությունները՝ մասնատելով Իրաքը: Մասուդ Բարզանին հասկանում է, որ նա, ով կստեղծի անկախ ու ճանաչված Քրդստան, իրավունք կստանա անվանելու պետությունը: Քրդերի պարագայում անվանումը կարևոր է՝ որոշարկելու ազգային նույնականությունը: Եթե քրդերը հռչակեն անկախ պետություն, Արևմուտքը ոչ անմիջապես, բայց կճանաչի նոր պետությունը: Թերթի գնահատականով՝ համաձայնությունը, որին արևմտյան երկրները XIX դարում հանգել են Հունաստանի անկախության հարցում, վերաբերում է նաև քրդերին:

Սևրի պայմանագրով նախատեսվում էր քրդական ինքնավարություն ստեղծել Թուրքիայի տարածքում և հնարավոր էր համարվում Թուրքիայից անկախ քրդական պետության կազմավորում, եթե քրդերը դիմեն Ազգերի լիգա: Թերթը իսպառ «մոռանում է», որ նախ՝ Սևրի համաձայնագիրը չի վավերացվել, ապա՝ Սևրում լուծվում էր նաև հայկական հարցը:
Որ Իրաքյան Քրդստանը հասել է անկախության հռչակման, մեծ դեր ունի ԱՄՆ-ը: Իհարկե, առաջնահերթը ներպետական զարգացումներն էին, բայց Իրաքյան Քրդստանի տարածաշրջանային կառույցից պետության վերածվելու գործում ԱՄՆ-ի դերը նշանակալից է, ներկա Քրդստանի հիմքերը դրվել են 1990-ականներին: Իսրայելն արդեն հայտարարել է, որ ճանաչում է Քրդստանը: Սիրիաբնակ քրդերը ևս հայտարարել են իրենց ինքնավարությունը և մտադիր են անջատվել Սիրիայից:
Թուրքիան, թերևս, երկարաժամկետ հեռանկարում կճանաչի Քրդստանը: Հաշվի առնելով «Իրաքի ու Լևանտի իսլամական պետության» պես սպառնալիքները, Թուրքիայի միակ դաշնակիցը մնում են քրդերը: Թուրքական թերթը, սակայն, երկու «բայց» է բերում. առաջին՝ եթե Թուրքիան չկարողանա խաղաղ լուծել քրդական հարցը Թուրքիայում, արաբական պետություններում չի հասկացվելու Անկարայի մասնակցությունը արաբական պետության մասնատմանը: Երկրորդ՝ ի՞նչ ներգործություն կունենա նորաստեղծ Քրդստանը թուրքական վիլայեթների վրա, որ հարևանելու են այդ պետությանը: Այսինքն, ի՞նչ է կատարվելու Թուրքիայի քրդաբնակ շրջաններում, արդյո՞ք դա չի դառնալու Թուրքիայի մասնատման պատճառ՝ այս հարցը թուրքական թերթը, բնականաբար, չի բարձրացնում: Բայց հարցը կա և բավականին ռեալ է: Ռեալ է ոչ միայն Թուրքիայի համար, այլև Հայաստանի: Այն տարածքների գերակշիռ մասը, որ անվանում են Թուրքիայի քրդաբնակ շրջաններ, պատմական Հայաստանի տարածքներն են, և այդ տարածքների ճակատագիրը անմիջականորեն վերաբերում է Հայաստանի Հանրապետությանն ու հայերիս:
Բացի այն, որ հարևան Թուրքիան ժամանակակից հզոր պետություն է, որտեղ կա քրդական հարց, և որը օգոստոսին նախագահ է ընտրելու, ամենայն հավանականությամբ՝ Էրդողանին, ուրիշ ի՞նչ է մեզ հետաքրքրում ներկա Թուրքիայում: Հիմնական հարցերը երեքն են՝ Ցեղասպանության ճանաչում, դիվանագիտական հարաբերությունների հաստատում և սահմանի բացում: Երեք հարցերից ո՞րը հեռանկարում կարող է լուծվել և լուծվել առաջինը: Թուրքիայից պարբերաբար լրահոսք է լինում, որ կառավարությունը Հայաստանի հետ սահմանը բացելու մտադրություն ունի, բայց լուրը հերքում է նախ Ադրբեջանը, ապա՝ Թուրքիան: Այս տարի շրջանառվող լուրերը հիմքում ունեն Ցեղասպանության 100-ամյակի հետ կապված ճնշման թուլացումը՝ Թուրքիան կցանկանա Արևմուտքին ցույց տալ, որ Երևանի հետ խնդիրներ չունի: Այդպե՞ս է: Հերքելով Taraf-ի հրապարակումը, որ սահմանը Հայաստանի հետ սեպտեմբերին բացվելու է, Թուրքիայի արտաքին գործերի նախարարությունը հայտարարել է. «Թուրք-հայկական սահմանը փակվել է 1993-ին՝ Հայաստանի կողմից Ադրբեջանի օկուպացիայից հետո: Սահմանի բացման հարցը օրակարգում կարող է հայտնվել Հարավային Կովկասում իրավիճակի նորմալացումից հետո»: Այնուհանդերձ, Թուրքիայի պես կազմակերպված պետությունում լրահոսքը պատահաբար չի լինում, և Taraf-ի հրապարակումը նույնքան պետական պատվեր է, որքան արտգործնախարարության հերքումն է պաշտոնական տեսակետ: Թուրքիայում միշտ էլ կա հասարակական կարծիքի ճշտման խնդիր, հատկապես նախագահական ընտրությունների նախօրեին: Ցյուրիխում 2009-ին ստորագրված հայ-թուրքական արձանագրությունները չվավերացրին ո՛չ Թուրքիայի Ազգային մեծ ժողովը, ո՛չ Հայաստանի Ազգային ժողովը: Մենք՝ Թուրքիայի առաջադրած նախապայմանների պատճառով: Իսկ նախապայմանները, եթե հիշում եք, թուրքական չէին, այլ ադրբեջանական՝ դուրս բերել հայկական զինուժը Ադրբեջանի «օկուպացված տարածքներից»: Անցած համարյա հինգ տարիներին հայ-թուրքական հարաբերություններում փոփոխություններ չեն եղել, ինչպես՝ հայ-ադրբեջանական հարաբերություններում: Փոխարենը, փոփոխություններ են եղել ռուս-թուրքական և ռուս-ադրբեջանական, ռուս-իրանական հարաբերություններում: Գուցե աննկատ, բայց էական փոփոխություններ: Ադրբեջանն այսօր Ռուսաստանի ռազմավարական գործընկերն է Հարավային Կովկասում, ոչ պակաս ռազմավարական են հարաբերությունները Թուրքիայի հետ: Որքան ավելի կարգավորվում ու սերտանում են Իրան-Արևմուտք-ԱՄՆ հարաբերությունները, այնքան մրցակցային են դառնում ռուս-իրանական հարաբերությունները: Հայաստանի շուրջ ստեղծվում է իրավիճակ, երբ իր բարեկամը իր թշնամու բարեկամն է դառնում ու իր բարեկամի թշնամին: Եթե հավելենք վրաց-ադրբեջանական ու վրաց-թուրքական ռազմավարական հարաբերությունները, ակնհայտ է, որ ամբողջ արտաքին ու ներքին քաղաքականությունը Մաքսային կամ Եվրասիական միությանն անդամակցությանը անցյալ սեպտեմբերից նպատակամղելը Հայաստանի համար չարդարացված շքեղություն է: Փաստորեն, Հայաստանը կամովին հրաժարվել է արտաքին քաղաքականությունից և իր իրավունքները լիազորել Ռուսաստանին, գուցե ի պատասխան ռուսական շանտաժի՝ ուզո՞ւմ եք՝ ստացեք, դե ինքներդ լուծեք: Այս մարտավարությունը իրեն կարդարացներ բացարձակ վստահության դեպքում, որ Ռուսաստանը Հայաստանի շահերին դեմ քայլեր չի անի: Իսկ Ռուսաստանն ունի իր շահերը: Ռուսական ռազմաբազայի առկայությունը Հայաստանում, որ Հայաստանը կարող էր դիտարկել իբրև Կրեմլի հակահայկական քայլերի զսպիչ գործոն, Ռուսաստանը դիտարկում է իբրև Հայաստանին զսպելու գործոն: Տեսակետների տարբերության համապատկերում Ռուսաստանը Ադրբեջանի հետ Եվրասիական միության անդամակցության առևտուր է սկսել, որտեղ վճարը Լեռնային Ղարաբաղն է: Հայաստանից շատ ավելի վաղ այդ հեռանկարը կանխելու փորձեր սկսել են ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահներ Ֆրանսիան ու ԱՄՆ-ը, իսկ համանախագահ Ռուսաստանը խմբի ներսում անթաքույց խրամատավորվել է Ադրբեջանի տարածքում: Ստատուս քվոն, իրոք, ավելի վտանգավոր է դառնում, որովհետև իրականում ստատուս քվո չկա, կա նախագահների մակարդակով դա ընդունելու խնդիրը, որից հետո ստատուս քվոն տեղը կզիջի կա՛մ խաղաղության համաձայնագրին, կա՛մ պատերազմին, որի ժամանակ հարց է, թե ՀԱՊԿ-ը ինչպես կապահովի իր անդամի անվտանգությունը: Այս իրավիճակում առավել շահագրգիռ կողմեր են Ֆրանսիան ու ԱՄՆ-ը, որ չեն ցանկանում Ռուսաստանի, Թուրքիայի ու Ադրբեջանի ալյանսը, և Իրանը, որ չի ցանկանում իր սահմանին ռուսական զորքեր տեսնել:
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ.- Իրաքյան Քրդստանում կամ Թուրքիայում քրդական պետության ձևավորումից մինչև հայ-իրանական հարաբերություններ մեկ ամբողջություն են, մենք այդ ամբողջության մեջ գերխնդիր ենք տեսնում անդամակցությունը ԵՏՄ-ին, որ մեկ հարվածով կոչված է լուծելու ռազմական անվտանգության ու տնտեսական ապահովման խնդիրը: Կոչված է, բայց չի լուծում: Եթե ՀՀ ԱԺ-ն վավերացնում է հայ-թուրքական արձանագրությունները, Անկարան կորցնում է իր կարևոր զենքը դիվանագիտական հարաբերությունները կասեցնելու համար, դա նոր ու շահեկան իրավիճակ է՝ աշխարհին ապացուցելու՝ ում զինանշանին ինչ է գրված, և ով ինչ է ուզում իրականում: Եթե ԻԻՀ նախագահ Հասան Ռուհանին աշնանը, այնուամենայնիվ, գա Հայաստան, շատ մեծ է լինելու հայ-իրանական օրակարգը, որ կարող է տարածաշրջանում իրավիճակ փոխել: Հենց այդ պատճառով Ռուսաստանը մինչ այդ փորձելու է ապակայունացնել իրավիճակը Հայաստանում, միայն թե հայ-իրանական հարաբերությունները չկայանան: Ոչիշխանական ուժերը կարող են ակամա գործիք դառնալ այդ խաղում, պահանջելով նախագահի հրաժարական, որը, իհարկե, չեն ստանա, բայց Ռուհանիին կապացուցեն, որ Հայաստանը կայուն երկիր չէ, հուսալի գործընկեր լինել չի կարողանում, և Ռուսաստանը վերջնականապես կփակի Հայաստանի դուռը, որ դեռ կիսաբաց է: Իսկ դուք դեռ քննարկում եք՝ ե՞րբ ու ի՞նչ պայմաններով Հայաստանը ԵՏՄ կմտնի: Անլուրջ է:

Դիտվել է՝ 1765

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ