«Իրենց երկրներում ամերիկյան հրթիռներ տեղակայելով՝ Եվրոպան ռիսկի է դիմում. ՌԴ-ն կարող է հարվածներ հասցնել այն պետությունների մայրաքաղաքներին, որտեղ ամերիկյան հեռահար զինատեսակներ են նախատեսում տեղակայել»,- հայտարարել է ՌԴ նախագահի մամուլի քարտուղար Դմիտրի Պեսկովը։               
 

Գույներ հայ կոմպոզիտորական արվեստի նորօրյա ներկապնակից

Գույներ հայ կոմպոզիտորական  արվեստի նորօրյա ներկապնակից
21.12.2012 | 11:28

«Չուխաջյանֆեստ» հայ կոմպոզիտորական արվեստի փառատոնի շրջանակներում Կոմիտասի անվան կամերային երաժշտության տանը կայացավ ՀՀ արվեստի վաստակավոր գործիչ, կոմպոզիտոր, Երևանի Կոմիտասի անվան պետական կոնսերվատորիայի ստեղծագործական ամբիոնի վարիչ, պրոֆեսոր Վարդան Աճեմյանի հեղինակային երեկոն: Երեկոն բացեց երաժշտագետ Ա. Սարյանը, որն իր խոսքում մասնագիտորեն արժևորեց կոմպոզիտորի ստեղծագործական որակները, անցած ուղին, ներկայացրեց նրա երաժշտությանը մեծերի` Էդվարդ Միրզոյանի, Ալեքսանդր Հարությունյանի տված գնահատականները:

Գեղարվեստական ղեկավար և գլխավոր դիրիժոր Սերգեյ Սմբատյանի ղեկավարությամբ Հայաստանի պետական երիտասարդական նվագախումբը ներկայացրեց Վ. Աճեմյանի թիվ 3 սիմֆոնիան` նվիրված Էդվարդ Միրզոյանին, ֆլեյտայի և կամերային նվագախմբի համար կոնցերտը` նվիրված Ավետ Տերտերյանին, «Հնչյունի թատրոն» կոնցերտային պոեմը, ալտ սաքսոֆոնի, դաշնամուրի և լարային նվագախմբի համար գրված «Արկածներ» («Adventure») ստեղծագործությունը: Վերջին երկու ստեղծագործությունները համաշխարհային և հայաստանյան պրեմիերաներ էին: Մենակատարումներով հանդես եկան Գևորգ Ավետիսյանը (ֆլեյտա), Արուս Աճեմյանը (դաշնամուր), Արմեն Հյուսնունցը (ալտ սաքսոֆոն):
Համերգի նախօրեին մենք հանդիպեցինք և զրուցեցինք կոմպոզիտորի հետ սպասվող մշակութային իրադարձության, նրա ստեղծագործական և անձնական կյանքին առնչվող որոշ հարցերի շուրջ: Նշենք, որ կոմպոզիտորը մեծ հուզմունքով էր խոսում Հայաստանում առաջին անգամ կայանալիք իր ստեղծագործական երեկոյի մասին, թեև արտերկրում նման երեկոներ քիչ չեն եղել, նույնքան հուզմունքով պատմում էր իր կյանքի մեկ այլ մեծագույն իրադարձության` պապիկ դառնալու մասին. ծնվել է նրա առաջին թոռը` Արուս Աճեմյանի դուստրը` Եվան, որին ինքը քնքշորեն Վիվի է կոչում:
Ձեզ ենք ներկայացնում մաեստրոյի հետ ունեցած զրույցը:
-Պարոն Աճեմյան, Ձեր առաջին ստեղծագործական երեկոն Հայաստանում իրականացվում է Հայաստանի պետական երիտասարդական նվագախմբի մասնակցությամբ: Ի՞նչ կասեք այս առթիվ:
-Ես շատ բարձր եմ գնահատում նվագախմբի աշխատանքը: Լավագույն խոսքերը կարող եմ ասել Սերգեյ Սմբատյանի մասին: Հիանալի երիտասարդ է: Ես նրան գիտեմ մանկուց: Հիմա, ի դեմս նրա, մենք ունենք հոյակապ դիրիժոր, որը ոչ թե կատարում է հայ կոմպոզիտորներին սոսկ այն պատճառով, որ ինքը հայ է, այլ կատարում է սիրով, իր գործի մեջ դնելով մեծ նվիրում, բարձր պրոֆեսիոնալիզմ: Նա ամբողջովին երաժշտության մեջ է և սիրում է հայ կոմպոզիտորներին: Այդ ավանդույթը ստանձնել է ավագներից և այսօր շարունակում է: Կատարել հայ կոմպոզիտորների գործերը, կարծում եմ, ամենակարևոր խնդիրն է բոլոր կոլեկտիվների համար: Այդպես պիտի զարգանա հայ երաժշտությունը, նպաստի, որ մեր կոմպոզիտորները մնան մեր երկրում, ծառայեն մեր մշակույթին, ոչ թե օտարին, ճանաչվեն մեր երիտասարդների կողմից:
-Մեր ստեղծագործողներին օտարության մեջ ավելի շուտ են գնահատում, ճանաչում, քան այստեղ: Սա մի տեսակ օրինաչափություն է դարձել:
-Այո, ես ունեմ բազմաթիվ գործեր, որոնք տպագրվում, կատարվում են Շվեյցարիայում: Նրանք, փաստորեն, վերցնում են իմ հեղինակային իրավունքը, և հիմա ահագին գումար պետք եղավ, որ ձեռք բերեինք այդ նոտաները: Մենք պետք է հասնենք նրան, որ մեր ստեղծագործողները չցանկանան լքել հայրենիքը:
-Մի բան, որ արել են Ձեր աշակերտներից շատերը:
-Այո, և լավագույններն են գնում: Սովորում են մեզ մոտ, շահում շատ կարևոր մրցանակներ միջազգային մրցույթներում, հետո գնում ու ծառայում են օտարի փառքին: ՈՒ նրանք փոխվում են, սկսում են գրել այն ամբոխի նման, որը ստեղծագործում է դրսում: Իսկ դա որևէ կապ չունի մեր` հայկական դպրոցի հետ: Այնինչ հայկական դպրոցը շատ հզոր էր և հիմա էլ հզոր է: Հայաստանի կոմպոզիտորական դպրոցը հայտնի էր աշխարհում. ապացույցները բազում են:
-Դուք աշակերտել եք Ղազարոս Սարյանին, կապված եք եղել Էդվարդ Միրզոյանի, Ալեքսանդր Հարությունյանի, այլոց հետ: Ձեզ այդ սերնդի դասերի կրո՞ղն եք համարում:
-Հույս ունեմ, որ այդ դասերի կրողն եմ և կկարողանամ հետագայում էլ այդ ավանդույթները փոխանցել երիտասարդներին: Նրանց դասերի ամենակարևոր խորհուրդն այն էր, որ չէին խանգարում իրենց ուսանողներին ստեղծագործելու: Թույլ էին տալիս, որ ամեն մարդ դրսևորի իր ամենալավ, ամենահետաքրքիր կողմերը, չէին պարտադրում գրել իրենց նման: Ես փորձում եմ նույնն անել իմ դասարանում:
-Ձեր երաժշտության մեջ բազում են անդրադարձերը գեղարվեստական գրականությանը, դրամատուրգիային, պոեզիային: Գրել եք «Կիկոսի մահը» օպերան` ըստ Թումանյանի, «12-րդ գիշեր» մյուզիքլը` ըստ Շեքսպիրի, «Բաղդասար աղբար» անավարտ օպերան` ըստ Պարոնյանի, երգեր, ռոմանսներ Մահարու, Սևակի, Տերյանի, Շիրազի, Սահյանի խոսքերով: Սա թատրոնի, գրականության հետ ունեցած Ձեր գենետիկ առնչությա՞մբ է պայմանավորված, Վարդան Աճեմյանի, Գուրգեն Մահարու հետ ժառանգորդական կապո՞վ:
-Դա պայմանավորված է նախ և առաջ իմ դաստիարակությամբ: Առաջին բանաստեղծը, ում ես կարդացել եմ (իհարկե, Թումանյանից հետո), եղել է Մահարին: Նա ինձ ուղղակի գերեց: Պապս` Վարդան Աճեմյանը, շատ էր սիրում իր եղբորը` Մահարուն, շատ բարձր էր գնահատում` որպես բանաստեղծի: Ես գրել եմ բազմաթիվ ստեղծագործություններ Մահարու տեքստերով, որոնք այսօր ձայնագրված են և պահպանվում են Հանրային ռադիոյի «ոսկի ֆոնդում», կատարվել են տարբեր երկրներում:
-Ստեղծագործական երեկոյի ընթացքում «Հնչյունի թատրոն» պոեմի համաշխարհային պրեմիերան է սպասվում, իսկ «Արկածները» մինչ այժմ կատարվել է դրսում: Պատմեք, խնդրեմ, այդ մասին:
-«Հնչյունի թատրոնի» պրեմիերային մեծ հուզմունքով եմ սպասում: Դեռ ինքս էլ չեմ պատկերացնում, թե ինչ է լինելու: Իսկ «Արկածներն» առաջին անգամ կատարվել է Շվեյցարիայում` «La Chaux-de-Fonds» կոնսերվատորիայի նվագախմբի և իրենց մենակատարի կողմից: Աղջիկս` Արուս Աճեմյանը, մյուս մենակատարն էր: Համերգին ներկա էր Շվեյցարիայում մեր դեսպանատան ամբողջ անձնակազմը:
-«Արկածներ» ստեղծագործության ալտ սաքսոֆոնի պարտիան կատարում է Արմեն Հյուսնունցը, որին մենք լավ ճանաչում ենք որպես ջազ երաժշտի: Այս ստեղծագործությունը, փաստորեն, ջազ և սիմֆոնիկ երաժշտության սինթե՞զ է:
-Այո, կա այդպիսի բան: Ստեղծագործությունը գրվել է ֆրանսիական մշակույթի կենտրոնի պատվերով, և դա պատվերի նախապայմաններից մեկն էր: ՈՒստի ես այդ ստեղծագործությունը Երևանում կատարելու առաջարկով դիմեցի հենց Արմեն Հյուսնունցին:
Ի մի բերելով մեր հարցազրույցի ու արդեն կայացած երեկոյի տպավորությունները` ցանկանում ենք ասել, որ Վարդան Աճեմյանի երաժշտարվեստը ոչ միայն սեփական ստեղծագործական որոնումների ու հայտնաբերումների նորօրյա մշակութային փաստ է, այլև հետադարձ հայացք, յուրատեսակ երախտագիտության տուրք` ուղղված դեպի հայ երաժշտության, մշակույթի անցյալը, և ապագայի սլացք` զուգակցված ամենաարդիական թրթիռներով: Եթե երեկոյի առաջին բաժնում հնչած ստեղծագործությունները հայ ունկնդրին ծանոթ էին և հաճելի վերապրումն էին նախկինում արդեն ունեցած զգացողությունների, ապա երկրորդ բաժնում հնչած «Հնչյունի թատրոնը» և հատկապես «Արկածները» անակնկալների անկասելի տեղատարափ էին հիշեցնում, որն ամբողջության մեջ ընկալելու և իմաստավորելու համար ունկնդիրը դեռ պիտի հնարավորություն ունենա կրկին ու կրկին լսելու դրանք:


Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 4133

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ